Значення емоційного слуху й емпатії в мистецтві актора

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153244

Ключові слова:

емоційний слух, емпірія, мовний слух, мистецтво актора, акторська уява, сценічне мовлення

Анотація

Мета дослідження – проаналізувати роль емоційного слуху й емпатії як складників роботи актора над сценічним образом у контексті вдосконалення сучасної театральної педагогіки. Методологія дослідження базується на таких основних принципах: принципі об’єктивності, завдяки якому роль емоційного слуху й емпатії в мистецтві актора розглядається в історико-мистецтвознавчо-педагогічному розрізі в усій їхній складності, багатовимірності та суперечливості, з урахуванням сукупності позитивних і негативних сторін їхнього змісту; принципі науковості, з використанням якого з’ясовуються причинно-наслідкові зв'язки між науково перевіреними знаннями, що відповідають сучасному рівню розвитку науки про мовний, емоційний слухи й емпатію актора і їхнє значення у виконавському мистецтві; принципи розвитку та взаємодії, відносності, цілісності, практичності дають змогу розглядати названі феномени комплексно та простежувати тенденційні процеси. Зазначена методологія сприяє розкриттю значущості окресленої проблематики з точки зору практичного мистецтвознавства крізь призму педагогічних аспектів. Наукова новизна. Дослідження вчених-психологів, практиків театрального мистецтва та педагогів свідчать про вагомість емоційного слуху й емпатії в людському і, зокрема, сценічному спілкуванні. У процесі дослідження виявлено безпосередній зв’язок між рівнем емоційного слуху й емпатії актора та його художньою потенцією до створення високохудожніх сценічних образів. Висновки. Стверджується, що важливе значення у сприйнятті людини має слух – мовний та емоційний. У мистецтві актора обидва його види виконують провідну роль – і в роботі акторської уяви в процесі створення художнього образу, і в діалогічному спілкуванні з партнерами на сцені та з глядачем. Для сучасного актора важливо розвивати в собі не лише мовний та емоційний слухи, а й емпатію – здатність до переживання і активного, і пасивного. Зазначено, що природа імпровізаційної творчості в мистецтві актора безпосередньо пов’язана з такими характеристиками, як емоційний слух та емпатія.

Біографії авторів

Mykola Yudov, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений працівник культури України, доцент

Kateryna Iudova-Romanova, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент, докторант

Nazar Poliuk, Музичний телеканал «MusicBoxUA» світової мережі Music Box Group

Магістр

Посилання

Bahtin, M.M., 1986. Estetika slovesnogo tvorchestva[Aesthetics of verbal creativity]. Moscow: Iskusstvo

Berkova-Zhytomyrska, L.H., 2010. Emotsiinyi slukh ta yoho znachennia dlia maibutnoho aktora [Emotional rumor and its significance for the future actor]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, [online] 1, p.57-61. Avialable at: <http://web.znu.edu.ua/herald/issues/2010/Ped-1-2010/057-61.pdf> [Accessed 1 November 2018].

Kerrol, I.E., 2008. Emotsii cheloveka [Emotions of a person]. Moscow: Direkt-Media.

Levi, V.L., 2013. Iskusstvo byit drugim [The art of being different]. Moscow: Ozon.

Morozov, V.P., 1991. Emotsionalnyiy sluh i metodyi ego issledovaniya. [Emotional hearing and methods of his research]. In: I.A. Danilenko and V.N. Nosulenko, eds. Problemyi ekologicheskoy psihoakustiki. Moscow: IPRAN. p.240-246.

Morozov, V.P., 1994. Hudozhestvennyiy tip lichnosti: novyie kriterii v sisteme kompleksnogo podhoda k razrabotke problemyi na modeli muzyikalnogo iskusstva [Artistic personality type: new criteria in the system of an integrated approach to developing a problem on the musical art model] In: V.P. Morozov and A.S. Sokolov, eds. Hudozhestvennyiy tip cheloveka. Kompleksnyie issledovaniya. Moscow. p.86-102.

Piz, A. and Piz, B., 2015. Yazyik telodvizheniy [Language of body movements]. Moscow: Eksmo.

Pobirchenko, N.A. ed., 2007. Psykholohichnyi slovnyk [Psychologicaldictionary]. Kyiv: Naukovyi svit. [online] Available at: <http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/o_serhieienkova_il.pdf> [Accessed 01 November 2018].

Rodzhers, K., 1984. Empatiya [Empathy]. In: V.K. Vilyunas and Yu.B. Gippenreyter, eds., Psihologiya emotsiy. Moscow:Nauka.

Stanislavskiy, K.S., 2012. Rabota nad soboy v tvorcheskom protsesse voploscheniya. Dnevnik uchenika. Azbuka [Work on yourself in the creative process of realization. Student's diary. ABC]. [online] Available at: <http://az.lib.ru/s/stanislawskij_k_s/text_0050.shtml> [Accessed 01 November 2018].

Fromm, E., 1992. Dusha cheloveka [Soul of man]. Moscow:Respublika.

Chehov, M.A., 1986. Literaturnoe nasledie [Literary heritage]. In: Ob iskusstve aktYora. Moscow. Vol.2.

Chehov, M.A., 2012. Tvorcheskaya individualnost [Creative individuality]. [online] Available at: <http://drugie-berega.my1.ru/publ/theatre/27-1-0-15> [Accessed 01 November 2018].

Shulzhenko, K., 1985. “Kogda vyi sprosite menya…” [When you ask me]. Moscow: Molodaya gvardiya.

Schepkin, M.S., 1952. Zapiski: Pisma. Sovremenniki o M.S. Schepkine [Notes: Letters. Contemporaries about MS Shchepkine]. Moscow: Iskusstvo.

Rogers, C.R., 1975. Empathic: An unappreciated way of being. The Counseling Psychologist, 5, p.2-10. DOI: 10.1177/001100007500500202.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Як цитувати

Yudov, M., Iudova-Romanova, K., & Poliuk, N. (2018). Значення емоційного слуху й емпатії в мистецтві актора. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, (2), 125–136. https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153244

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА