Театральне мистецтво Маріуполя: сторінки історії та сучасні реалії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.1.2020.204359

Ключові слова:

сценічне мистецтво Маріуполя, акторське мистецтво, традиції театру корифеїв

Анотація

Мета дослідження – розглянути історію виникнення сценічного мистецтва Маріуполя та схарактеризувати технології акторського мистецтва (традиційні й інноваційні), на які спирається у своїй діяльності колектив Маріупольського драматичного театру. Методологія дослідження. Для досягнення мети дослідження використано такі методи: історичний (для дослідження етапів становлення театрального мистецтва Донеччини); аналітичний (з метою виявлення основних принципів акторської школи як результату її історичної еволюції); культурологічний (для розгляду традицій акторської школи в контексті розвитку сучасного сценічного мистецтва Маріуполя); мистецтвознавчий (в аналізі акторської школи та форм режисерських технологій); джерелознавчі (у вивченні архівних матеріалів, пов’язаних з театральним життям міста). Наукова новизна полягає в тому, що виявлено специфіку сучасного акторського мистецтва Маріуполя та його зв’язки зі здобутками класичного українського театру корифеїв. Висновки. Осередком театральної культури Донеччини є Донецький академічний обласний драматичний театр (м. Маріуполь). Аналіз діяльності театру на різних етапах його функціонування дає змогу стверджувати, що історичні реалії розвитку акторської школи корифеїв на Донеччині мають фрагментарне висвітлення в історико-культурологічній, мистецтвознавчій і театрознавчій літературі; формування репертуарних уподобань в акторських трупах відбувалося під впливом гастрольної діяльності театру корифеїв. Особливу роль у цьому процесі відігравали принципи роботи над художніми образами як центральним елементом вистави, який її композиційно об’єднує та опосередковано впливає на інші складники. Незважаючи на період так званого «застою», у радянських театральних практиках наприкінці 70-х років простежуємо тенденції повернення до традиційних для українського театру форм сценічної виразності, що сприяло активізації режисерської й акторської творчості в пошуку нових варіантів поєднання театральних засобів української побутової драми з іншими, притаманними класичному та сучасному європейському театру драми та комедії. Основні риси української акторської школи Маріупольського театру: реалістичний підхід до створення сценічних образів; широке використання музики, співу, танцю; плідна робота актора над собою.

Біографії авторів

Liubov Golubtsova, Луганська державна академія культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Serhii Plutalov, Луганська державна академія культури і мистецтв

Магістр

Maryna Musienko, Донецький академічний обласний драматичний театр

Магістр

Посилання

Antonovych, D., 2003. Trysta rokiv ukrainskoho teatru. 1619–1919 ta inshi pratsi [Three hundred years of Ukrainian theater. 1619–1919 and other works]. Kyiv: VIP.

Burov, S. and Otchenashenko, S., 2003. Iz istorii Mariupolskogo teatra : gody, sobytiia, imena [From the history of the Mariupol Theater: years, events, names]. Mariupol: Priazovskii rabochii.

Chuprik, L.N., 1988. Nauchnaia spravka iz istorii Mariupolskogo teatra [Scientific reference from the history of the Mariupol Theater]. Mariupol: Arkhiv Mariupolskogo kraevedcheskogo muzeia.

Demydko, O.O., 2014. Osoblyvosti formuvannia teatralnoi kultury Mariupolia u 20-30-ti rr. XX st. [Features of formation of Mariupol's theatrical culture in the 20-30's of the XX century]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Filosofiia, kulturolohiia, sotsiolohiia, [online] 7, pp.65-69. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vmdu_fks_2014_7_10> [Accessed 15 February 2020].

Dobrunov, K., 2007. Mariupolskii dramteatr stal akademicheskim [The Mariupol Drama Theater has become academic]. Interviuirovano T. Koval. Priazovskii rabochii. 23 November 2007, p.4.

Durylin, S.N., 1982. Mariia Zankovetckaia, 1860-1934. Zhizn i tvorchestvo [Maria Zankovetskaya, 1860-1934. Life and creation]. Kyiv: Mistetctvo.

Hordieiev, S.I., 2003. Valentyna Chystiakova - lehenda ukrainskoi stseny [Valentina Chistyakova is a legend of the Ukrainian scene]. 2nd edn. Kharkiv: Kharkivska derzhavna akademiia kultury.

Iarutckii, L., 1991. Mariupolskaia starina : rasskazy kraeveda [Mariupol antiquity: stories of the local historian]. Moscow: Sovetskii pisatel.

Iarutckii, L., 1991. Pushkin v Priazove : literaturno-kraevedcheskii ocherk [Pushkin in the Azov region: literary and local history essay]. Mariupol.

Iarutckii, L., 1998. Stareishii v Ukraine: iz istorii Donetckogo oblastnogo dramaticheskogo teatra (g. Mariupol) [The oldest in Ukraine: from the history of the Donetsk Regional Drama Theater (Mariupol)]. Mariupol: Priazovskii rabochii.

Iesypenko, R.M., 1994. Rol ukrainskoho teatru u formuvanni suspilnoi svidomosti narodu v 60-80 roky (na materialakh dramaturhii krain blyzkoho zarubizhzhia) [The role of Ukrainian theater in the formation of public consciousness of the people in 60-80 years (based on the materials of the dramaturgy of CIS countries)]. D.Ed. Kyivskyi derzhavnyi instytut kultury.

Kinzerska, T.P., 2002. Yefrosyniia Zarnytska v ukrainskomu teatralnomu mystetstvi kintsia 19-pershoi polovyny 20 st. [Efrosinia Zarnitskaya in Ukrainian theatrical art of the late 19th-first half of the 20th century]. Abstract of the dissertation of the candidate of sciences. Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M.T. Rylskoho NAN Ukrainy.

Kysil, O.H., 1925. Ukrainskyi teatr : populiarnyi narys istorii ukrainskoho teatru [Ukrainian theater: a popular essay on the history of Ukrainian theate]. Kyiv: Knyhospilka.

Maliushytska, N.V., 2002. Systemnyi pidkhid v teatralnomu mystetstvi na prykladi tvorchosti Lesia Kurbasa [A systematic approach in theatrical art on the example of Les Kurbas's work]. Nauka i osvita, 1, pp.19-22.

Marianenko, I., 1954. Mynule ukrainskoho teatru: Spohady [Past Ukrainian Theater: Memories]. Kyiv: Mystetstvo.

Novykov, A.O., 2000. Marko Kropyvnytskyi i Kharkivshchyna : Rozvidky, hipotezy, dokumenty [Marko Kropyvnytskyi and Kharkiv Region: Intelligence, Hypotheses, Documents]. Kharkiv: Maidan.

Tobilevych, S.V., 1947. Koryfei ukrainskoho teatru [Coryphaeus of Ukrainian theater]. Kyiv: Mystetstvo

Vasylka, V.S. ed., 1969. Les Kurbas: spohady suchasnykiv [Les Kurbas: Memories of Contemporaries]. Kyiv: Mystetstvo.

Іudova-Romanova, K. and Bezchastna, A., 2015. Mariupolskyi dramatychnyi teatr. Vikhy stanovlennia [Mariupol Drama Theater. Formation Milestones]. Narodoznavchi zoshyty, [online] 5 (125), pp.1191-1201. Available at: <https://nz.lviv.ua/archiv/2015-5/21.pdf> [Accessed 15 February 2020].

Іudova-Romanova, K. and Bezchastna, A., 2016. Tvorcho-orhanizatsiina diialnist Donetskoho akademichnoho ordena Poshany oblasnoho rosiiskoho dramatychnoho teatru m. Mariupol u periody voiennykh dii [Creative and organizational activity of the Donetsk Academic Order of Honor of the Regional Russian Drama Theater in Mariupol during the periods of hostilities]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, [online] 18, pp.43-50. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2016_18_8 [Accessed 15 February 2020].

Zabolotna, V., 2006. Teatralna Ukraina v poluden viku: ukrainskyi dramatychnyi teatr 40–60-kh rokiv XX st. [Theatrical Ukraine at noon: Ukrainian Drama Theater of the 40's and 60's of the XX century]. In: Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Theater Art of Ukraine of the XX Century]. Kyiv: Intertekhnolohiia, pp.533-586.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-05

Як цитувати

Golubtsova, L., Plutalov, S., & Musienko, M. (2020). Театральне мистецтво Маріуполя: сторінки історії та сучасні реалії. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 3(1), 66–77. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.1.2020.204359

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ