Експерименти біомеханічних тренінгів Всеволода Меєрхольда в процесі підвищення психофізичної техніки майбутнього актора

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219284

Ключові слова:

актор, тренінг, Меєрхольд, біомеханіка, метод, експерименти

Анотація

Мета статті – розкрити та проаналізувати досвід національної грузинської школи театральної педагогіки в контексті дидактичної верифікації біомеханіки Всеволода Меєрхольда. Методологія дослідження ґрунтується на порівняльному, історичному аналізі безперервних та інноваційних принципів, які в театральній педагогіці розробили грузинські й іноземні театральні вчені. Наукова новизна. На прикладах вправ з біомеханіки режисера і педагога Всеволода Меєрхольда розкрито та проаналізовано експериментальний досвід грузинської школи театральної педагогіки щодо впровадження психофізичних тренінгів у процес підготовки акторів театру. Висновки. Світові театральні школи, де біомеханіка Всеволода Меєрхольда займає значне місце в сучасному театральному мистецтві, велику увагу приділяють психофізичній підготовці студентів, особливо за останні роки. Біомеханіку вивчають у театральних центрах і студіях Америки та Європи. У Грузії на сьогодні в педагогіці виховання акторської майстерності дуже низький ступінь зацікавленості біомеханічними тренінгами. Зважаючи на це, пропонуємо авторську концепцію впровадження комплексу психофізичних тренінгів у процес підготовки акторів драматичного театру в умовах вищої школи.

Біографії авторів

Nino Davitashvili, Батумський навчальний університет мистецтв

Магістр мистецтв, заслужена діячка мистецтв, докторант Грузинського державного університету театру і кіно ім. Шота Руставелі

Mykola Yudov, Луганська державна академія культури і мистецтв

Заслужений працівник культури України, доцент

Посилання

Bahrushin, Ju., 1967. Stanislavskij i Mejerhold [Stanislavsky and Meyerhold]. In: Vendrovskaja, L.D. ed. Vstrechi s Mejerholdom [Meetings with Meyerhold]. Moscow: VTO.

Bernshtejn, N.A., 1926. Obshhaja biomehanika. Osnovy uchenija o dvizhenijah cheloveka [General biomechanics. Fundamentals of the doctrine of human movements]. Moscow: CIT VCSPS.

Bernshtejn, N.A., 1997. Biomehanika i fiziologija dvizhenij [Biomechanics and physiology of movements]. Moscow: Institut prakticheskoj psihologii.

Chzhun Chzhun Ok, 2005. Rezhisserskaja metodologija Vs. Je. Mejerholda i ee vlijanie na sovremennyj teatr [Directing methodology of Vs. E. Meyerhold and her influence on modern theater]. Abstract of the candidate of art history. Russian Academy of Theater Arts. [online] Available at: <https://www.dissercat.com/content/rezhisserskaya-metodologiya-vsemeierkholda-i-ee-vliyanie-na-sovremennyi-teatr/read> [Accessed 25 September 2020].

Craig, M., 2018. Biomechanics-and-Meyerhold. RussiaKnowledge. [online] Available at: <http://www.russiaknowledge.com/2018/12/23/biomechanics-and-meyerhold/> [Accessed 10 October 2020].

Demidov, N.V., 2004. Tvorcheskoe nasledie [Creative heritage]. St. Petersburg: Giperion. T. 2. Book. 3: Iskusstvo zhit na scene [The art of living on stage].

Donskoj, D.D. and Zaciorskij, V.M., 1979. Biomehanika [Biomechanics] Moscow: Fizkultura i sport.

Dzhaf, F., 1994. Nasledie Vs. Je. Mejerholda v zarubezhnom teatrovedenii i teatralnoj praktike [The Legacy of Sun. E. Meyerhold in foreign theater studies and theatrical practice] Abstract of the candidate of art history. St. Petersburg State Academy of Theater Arts. [online] Available at: <http://cheloveknauka.com/v/427066/a#?page=1> [Accessed 25 September 2020].

Gripich, A., 1967. Uchitel sceny [Stage teacher]. In: Vendrovskaja, L.D. ed. Vstrechi s Mejerholdom [Meetings with Meyerhold]. Moscow: VTO. pp.114-145.

Ilinskij, I.V., 1961. Sam o sebe [About himself]. Moscow: VTO.

Kvon Dzhupgtak, 2017. Znachenie teatralno-pedagogicheskogo nasledija Vs. Je. Mejerholda dlja vospitanija sovremennogo aktera v Koree (k probleme osvoenija russkoj akterskoj metodologii v korejskom teatralnom obrazovanii) [The value of the theatrical and pedagogical heritage of Vs. E. Meyerhold for the education of a modern actor in Korea (to the problem of mastering Russian acting methodology in Korean theater education)]. Abstract of the candidate of art history. Russian Institute of Theater Arts – GITIS. [online] Available at: <https://www.dissercat.com/content/znachenie-teatralno-pedagogicheskogo-naslediya-vs-e-meierkholda-dlyavospitaniya-sovremennog/read> [Accessed 25 September 2020].

Lurija, A.R., 2013. Osnovy nejropsihologii [Fundamentals of neuropsychology]. 8th ed. Moscow: Akademija.

Mejerhold, V.Je., 1922. Akter budushhego i biomehanika [Actor of the future and biomechanics]. Jermitazh, 6.

Mejerhold, V.Je., 1968. Akter budushhego i biomehanika. Doklad 12 ijunja 1922 g. [Actor of the future and biomechanics. Report June 12, 1922]. In: Mejerhold, V.Je. Stati. Pisma. Besedy. Rechi [Articles. Letters. Conversations. Speeches]. Moscow: Iskusstvo. Ch. 2. (1917-1939), pp.486-489.

Mejerhold, V.Je., 1968. Iz besedy s uchastnikami spektaklja 15 janvarja 1931 g. [From a conversation with the participants of the performance on January 15, 1931]. In: Mejerhold, V.Je. Stati. Pisma. Besedy. Rechi [Articles. Letters. Conversations. Speeches]. Moscow: Iskusstvo. Ch. 2. (1917-1939), pp.242-247.

Mejerhold, V.Je., 1968. Stati, pisma, rechi, besedy [Articles, letters, speeches, conversations]. Moscow: Iskusstvo. Ch. 2: 1917-1939.

Mejerhold, V.Je., 1998. Amplua aktera [Fragment broshjury, sostavlennoj V.Je. Mejerholdom, V.M. Bebutovym, I.A. Aksenovym. Moskva, izd. GVYRM. 1922] [The role of an actor [A fragment of a brochure compiled by VE Meyerhold, VM Bebutov, IA Aksenov. Moscow, ed. GVYRM. 1922]. In: Pesochinskij, N.V. and Kuhta, E.A. ed. Mejerhold: k istorii tvorcheskogo metoda: publikacii, statI [Meyerhold: on the history of the creative method: publications, articles]. St. Petersburg: KultInformPress, pp.41-44.

Mejerhold, V.Je., 1998. Lekcija Vs.Je. Mejerholda na akterskom fakultete GJeKTEMASA 18 janvarja 1929 g. Stenogramma [Lecture by Vs. E. Meyerhold at the acting department of GECTEMAS January 18, 1929. Transcript]. In: Pesochinskij, N.V. and Kuhta, E.A. ed. Mejerhold: k istorii tvorcheskogo metoda: publikacii, statI [Meyerhold: on the history of the creative method: publications, articles]. St. Petersburg: KultInformPress, pp.52-54.

Vendrovskaja, L.D. ed., 1967. Vstrechi s Mejerholdom [Meetings with Meyerhold: collection of memoirs]. Moscow: VTO.

Veselovska, H., 2001. "Teatr shukan" Vsevoloda Meiierkholda: (protoekspresionistski vidkryttia pid chas poltavskykh hastrolei "Tovarystva novoi dramy") ["Theater of Quests" by Vsevolod Meyerhold: (proto-expressionist discoveries during the Poltava tour of the "Society of New Drama")]. Ukrainskyi teatr, 6, pp.17-22.

Zinchenko, V., 2011. Nikolaj Aleksandrovich Bernshtejn: psihologicheskaja fiziologija [Nikolai Aleksandrovich Bernstein: psychological physiology]. In: Shhedrina, T.G. ed. Stil myshlenija: problema istoricheskogo edinstva nauchnogo znanija [Thinking style: the problem of the historical unity of scientific knowledge]. Moscow: ROSSPJeN. Razd. III. Zinchenko V.P. Moi Uchitelja i Zasluzhennye sobesedniki [My Teachers and Honored Interlocutors].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Davitashvili, N., & Yudov, M. (2020). Експерименти біомеханічних тренінгів Всеволода Меєрхольда в процесі підвищення психофізичної техніки майбутнього актора. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 3(2), 221–234. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219284

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА