Значення творчості Роберта Візиренка-Клявіна та Дмитра Клявіна для розвитку балетного мистецтва України другої половини XX – початку XXI століття

Автор(и)

  • Ольга Верховенко Національний університет фізичного виховання і спорту України, Україна https://orcid.org/0000-0001-5063-3306

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243239

Ключові слова:

Роберт Візиренко-Клявін, Дмитро Клявін, український балетний театр, балетмейстерське мистецтво

Анотація

Мета дослідження – вивчити сценічні здобутки Роберта Візиренка-Клявіна та Дмитра Клявіна в контексті їх артистичної, педагогічної та балетмейстерської діяльності. Методологія роботи базується на таких методах дослідження: загальноісторичному (задля вивчення історичних процесів, що відбувалися в балетному середовищі України у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст.), історико-культурному (з метою дослідження хореографічної культури у виконавській і балетмейстерській площинах зазначеного періоду), аналітичному (для опрацювання наукової, культурологічної, мистецтвознавчої та театрознавчої літератури), системному (для узагальнення відомостей щодо творчого становлення Роберта та Дмитра Клявіних на сцені Національної опери України) та ін. Наукова новизна публікації полягає в тому, що вперше розглянуто артистичну, педагогічну та балетмейстерську діяльність танцівників династії Клявіних, яка істотно вплинула на розвиток балетної культури в Україні у другій половні ХХ – на початку ХХІ ст. Висновки. Роберт Візиренко-Клявін створив понад 20 оригінальних сценічних образів у балетах академічної спадщини та виставах радянської балетної класики. Упродовж 20-річної балетмейстерської діяльності хореограф поставив 7 балетів і взяв участь у підготовці хореографічних картин у кількох операх. Акторські здібності танцівника привернули увагу радянських режисерів, які надали можливість артисту заявити про себе у кінематографічній галузі – він зіграв 5 ролей у художніх кінострічках (2 з них – фільми- балети). Чимало професійних зусиль Р. Візиренко-Клявін приклав до формування вітчизняної чоловічої виконавської школи: понад 20 років він присвятив роботі в Київському ДХУ. Накопичений Р. Візиренком-Клявіним досвід актуалізував і розвинув його син – Дмитро Клявін, який створив на сцені Національної опери ім. Т. Шевченка близько 40 яскравих характерних партій. Плідною стала балетмейстерська діяльність артиста, відзначена 2019 р. премією ім. А. Шекери за досягнення у сфері хореографічного мистецтва України. Вагоме місце у творчості Д. Клявіна посіла педагогічна робота, розпочата у Київському ДХУ, яка триває і дотепер у Київській муніципальній академії танцю ім. С. Лифаря.

Біографія автора

Ольга Верховенко, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Holubieva, T., 1992. Teatralni visti [Theatrical news]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 9-10, pp.14-15.

Holubieva, T., 2000a. I prynts, i kniaz, i Feia Karabos [And the prince, and the prince, and the Fairy Karabos]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 10, pp.19-20.

Holubieva, T., 2000b. Petro Pershyi kyivskoho baletu [Peter the Great of the Kyiv Ballet]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 1-2, pp.19-20.

Hryhoriev, K., 1983. Za tvoramy klasykiv [According to the works of classics]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 14, pp.5-6.

Kukharchuk, M., 1981. Mukha, Komaryk ta inshi… [Fly, Mosquito and others…]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 18, pp.4-5.

Liashenko, H., 1986. Usim, khto liubyt kazku [To all who love a fairy tale]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 9, pp.13-14.

Stanishevskyi, Yu., 2002. Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theatre of Ukraine: History and Modernity]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-28

Як цитувати

Верховенко, О. (2021). Значення творчості Роберта Візиренка-Клявіна та Дмитра Клявіна для розвитку балетного мистецтва України другої половини XX – початку XXI століття. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 4(2), 123–131. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243239

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ