Походження та розвиток стендапу як жанру сценічного мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336155Ключові слова:
стендап, сценічне мистецтво, театральні жанри, гумор, сатира, імпровізація, взаємодія з аудиторією, культурна еволюція, соціальний коментар, цифрові медіаАнотація
У статті представлено всебічне дослідження стендап-комедії як унікального жанру сценічного мистецтва, що поєднує елементи гумору, сатири, імпровізації та публічного висловлювання. Розглянуто витоки стендапу в контексті театральних і фольклорних традицій, простежено його історичну еволюцію, естетичні трансформації та соціокультурне значення в різні епохи. Мета дослідження – простежити історичну еволюцію стендап-комедії від архаїчних форм театрального комізму до її сучасного формату, виявити ключові художні, комунікативні та соціокультурні характеристики цього жанру. Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарному підході з використанням історико-культурного, порівняльного, структурно-аналітичного та мистецтвознавчого методів. Проаналізовано традиції античної комедії, середньовічних блазнів, комедії дель арте, культури скомороства, водевілю та вар’єте, а також їхній вплив на становлення та трансформацію стендапу як окремого сценічного явища. Наукова новизна полягає у виявленні тяглості між традиційними формами сценічного комізму та сучасним стендапом. Уперше стендап розглянуто як самостійний жанр сценічного мистецтва з власною драматургією, формами взаємодії з аудиторією та соціокультурною функцією. Автор пропонує трактування стендапу як синтетичного явища, що поєднує риси монодрами, сатиричного висловлювання та імпровізованого перформансу. Висновки. Стендап є результатом тривалої культурної еволюції, який успадкував традиції публічного гумору, соціальної критики та імпровізації. Його здатність швидко реагувати на соціальні зміни, актуальні події й культурні тенденції робить стендап важливим інструментом суспільного діалогу. Сучасна форма жанру зберігає його історичні функції, зокрема розважальну й критично-комунікативну, водночас адаптуючись до нових умов цифрового середовища та глобалізованого культурного простору. Стендап продовжує виконувати роль соціального індикатора, реагуючи на актуальні виклики часу.
Посилання
Brokett, O. G., & Hildi, F. G. (2014). Istoriia teatru [History of the Theatre] (T. Dytyna, N. Kozak, H. Leliv, & H. Stashkiv, Trans.; 10th ed.). Litopys [in Ukrainian].
Halchuk, O. (2008). Davnohretska komediia – antychna komediia [Ancient Greek Comedy – Ancient Comedy]. Ukrainska literatura. https://ukrlit.net/info/ancient/10.html [in Ukrainian].
Komediia del arte [Comedy del arte]. (n.d.). Ukrainska literatura. Retrieved January 27, 2025, from https://ukrlit.net/info/criticism/arte.html [in Ukrainian].
Kurochkin, O. V. (2012). Skomorokhy [Comedians]. In Entsyklopediia Istoriia Ukrainy [Encyclopedia of History of Ukraine] (Vol. 9, pp. 610–611). Naukova dumka [in Ukrainian].
Lobova, O. K., & Yevtushenko, O. A. (2018). Niveliuvannia sotsiokulturnykh tsinnostei u zhartakh stendap komedii [Levelling of socio-cultural values in the jokes of the stand-up comedy].
Philological Treatises, 10(4), 44–55. https://doi.org/10.21272/Ftrk.2018.10(4)-6 [in Ukrainian].
Nedbailo, T. H. (2018, April 19–20). Riznovydy stendapiv u novynnykh telesiuzhetakh [Varieties of stand-up comedy in news TV stories]. In Aktualni problemy pryrodnychykh i humanitarnykh nauk u doslidzhenniakh molodykh uchenykh "Rodzynka – 2018" [Current problems of natural sciences and humanities in the research of young scientists "Rodzinka – 2018"] [Conference proceedings] (pp. 81–83). Vydavnytstvo ChNU im. B. Khmelnytskoho [in Ukrainian].
Pylypchuk, T. V. (2019). Istoriia zarodzhennia stendapu ta yoho populiarnist na Zakhodi [The history of stand-up’s origin and its popularity in the West]. Science and Education a New Dimension. Philology, 7(57), 51–54. https://doi.org/10.31174/SEND-Ph2019-191VII57-11 [in Ukrainian].
Satpaiev, M. (2025, May 7). Blazni v istorii: providnyky mizh realnym i potoibichnym [Clowns in history: guides between the real and the otherworldly]. Ukrainskyi interes. https://uain.press/articles/blazni-v-istoriyi-providnyky-mizh-realnym-i-potojbichnym-1026626 [in Ukrainian].
Saturday Night Live. (2025). In Britannica. https://www.britannica.com/topic/Saturday-Night-Live [in English].
Savina, Yu. (2021). Vidtvorennia pid chas perekladu inkonhruentnosti yak zasobu stvorennia "chornoho humoru" u zhanri stendap-komedii (na prykladi monolohiv Dzhordzha Karlina) [Incongruity as a means of creating "black humor" in the genre of stand-up comedy in translation (based on George Carlin’s monologues)]. Problems of humanities: a collection of scientific works of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University. Series "Philology", 46, 111–118. https://doi.org/10.24919/2522-4565.2021.46.14 [in Ukrainian].
Sjöbohm, J. (2008). Stand-up comedy around the world: Americanisation and the role of globalised media. Malmö högskola [in English].
The Tonight Show. (2025). In Britannica. https://www.britannica.com/topic/The-Tonight-Show [in English].
Tsurina, E. (2024). Neverbalna orhanizatsiia televiziinoho stendapu [Nonverbal organization of television stand-up]. In ΛΌHOΣ: Theoretical and empirical scientific research: concept and trends [Conference proceedings] (pp. 290–295). European Scientific Platform. https://doi.org/10.36074/logos-02.02.2024.056 [in Ukrainian].
Yudova-Romanova, K. V. (2017). Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of stage space design]. KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.