Походження та розвиток стендапу як жанру сценічного мистецтва

Автор(и)

  • Олександр Коваль Приватний заклад вищої освіти «Міжнародний класичний університет імені Пилипа Орлика», Україна https://orcid.org/0009-0006-6065-3013

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336155

Ключові слова:

стендап, сценічне мистецтво, театральні жанри, гумор, сатира, імпровізація, взаємодія з аудиторією, культурна еволюція, соціальний коментар, цифрові медіа

Анотація

У статті представлено всебічне дослідження стендап-комедії як унікального жанру сценічного мистецтва, що поєднує елементи гумору, сатири, імпровізації та публічного висловлювання. Розглянуто витоки стендапу в контексті театральних і фольклорних традицій, простежено його історичну еволюцію, естетичні трансформації та соціокультурне значення в різні епохи. Мета дослідження – простежити історичну еволюцію стендап-комедії від архаїчних форм театрального комізму до її сучасного формату, виявити ключові художні, комунікативні та соціокультурні характеристики цього жанру. Методологія дослідження ґрунтується на міждисциплінарному підході з використанням історико-культурного, порівняльного, структурно-аналітичного та мистецтвознавчого методів. Проаналізовано традиції античної комедії, середньовічних блазнів, комедії дель арте, культури скомороства, водевілю та вар’єте, а також їхній вплив на становлення та трансформацію стендапу як окремого сценічного явища. Наукова новизна полягає у виявленні тяглості між традиційними формами сценічного комізму та сучасним стендапом. Уперше стендап розглянуто як самостійний жанр сценічного мистецтва з власною драматургією, формами взаємодії з аудиторією та соціокультурною функцією. Автор пропонує трактування стендапу як синтетичного явища, що поєднує риси монодрами, сатиричного висловлювання та імпровізованого перформансу. Висновки. Стендап є результатом тривалої культурної еволюції, який успадкував традиції публічного гумору, соціальної критики та імпровізації. Його здатність швидко реагувати на соціальні зміни, актуальні події й культурні тенденції робить стендап важливим інструментом суспільного діалогу. Сучасна форма жанру зберігає його історичні функції, зокрема розважальну й критично-комунікативну, водночас адаптуючись до нових умов цифрового середовища та глобалізованого культурного простору. Стендап продовжує виконувати роль соціального індикатора, реагуючи на актуальні виклики часу.

Посилання

Brokett, O. G., & Hildi, F. G. (2014). Istoriia teatru [History of the Theatre] (T. Dytyna, N. Kozak, H. Leliv, & H. Stashkiv, Trans.; 10th ed.). Litopys [in Ukrainian].

Halchuk, O. (2008). Davnohretska komediia – antychna komediia [Ancient Greek Comedy – Ancient Comedy]. Ukrainska literatura. https://ukrlit.net/info/ancient/10.html [in Ukrainian].

Komediia del arte [Comedy del arte]. (n.d.). Ukrainska literatura. Retrieved January 27, 2025, from https://ukrlit.net/info/criticism/arte.html [in Ukrainian].

Kurochkin, O. V. (2012). Skomorokhy [Comedians]. In Entsyklopediia Istoriia Ukrainy [Encyclopedia of History of Ukraine] (Vol. 9, pp. 610–611). Naukova dumka [in Ukrainian].

Lobova, O. K., & Yevtushenko, O. A. (2018). Niveliuvannia sotsiokulturnykh tsinnostei u zhartakh stendap komedii [Levelling of socio-cultural values in the jokes of the stand-up comedy].

Philological Treatises, 10(4), 44–55. https://doi.org/10.21272/Ftrk.2018.10(4)-6 [in Ukrainian].

Nedbailo, T. H. (2018, April 19–20). Riznovydy stendapiv u novynnykh telesiuzhetakh [Varieties of stand-up comedy in news TV stories]. In Aktualni problemy pryrodnychykh i humanitarnykh nauk u doslidzhenniakh molodykh uchenykh "Rodzynka – 2018" [Current problems of natural sciences and humanities in the research of young scientists "Rodzinka – 2018"] [Conference proceedings] (pp. 81–83). Vydavnytstvo ChNU im. B. Khmelnytskoho [in Ukrainian].

Pylypchuk, T. V. (2019). Istoriia zarodzhennia stendapu ta yoho populiarnist na Zakhodi [The history of stand-up’s origin and its popularity in the West]. Science and Education a New Dimension. Philology, 7(57), 51–54. https://doi.org/10.31174/SEND-Ph2019-191VII57-11 [in Ukrainian].

Satpaiev, M. (2025, May 7). Blazni v istorii: providnyky mizh realnym i potoibichnym [Clowns in history: guides between the real and the otherworldly]. Ukrainskyi interes. https://uain.press/articles/blazni-v-istoriyi-providnyky-mizh-realnym-i-potojbichnym-1026626 [in Ukrainian].

Saturday Night Live. (2025). In Britannica. https://www.britannica.com/topic/Saturday-Night-Live [in English].

Savina, Yu. (2021). Vidtvorennia pid chas perekladu inkonhruentnosti yak zasobu stvorennia "chornoho humoru" u zhanri stendap-komedii (na prykladi monolohiv Dzhordzha Karlina) [Incongruity as a means of creating "black humor" in the genre of stand-up comedy in translation (based on George Carlin’s monologues)]. Problems of humanities: a collection of scientific works of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University. Series "Philology", 46, 111–118. https://doi.org/10.24919/2522-4565.2021.46.14 [in Ukrainian].

Sjöbohm, J. (2008). Stand-up comedy around the world: Americanisation and the role of globalised media. Malmö högskola [in English].

The Tonight Show. (2025). In Britannica. https://www.britannica.com/topic/The-Tonight-Show [in English].

Tsurina, E. (2024). Neverbalna orhanizatsiia televiziinoho stendapu [Nonverbal organization of television stand-up]. In ΛΌHOΣ: Theoretical and empirical scientific research: concept and trends [Conference proceedings] (pp. 290–295). European Scientific Platform. https://doi.org/10.36074/logos-02.02.2024.056 [in Ukrainian].

Yudova-Romanova, K. V. (2017). Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of stage space design]. KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-25

Як цитувати

Коваль, О. (2025). Походження та розвиток стендапу як жанру сценічного мистецтва. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 8(1), 6–19. https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336155

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ