Потенціал штучного інтелекту в генерації сторителінгу для перформативних видовищ та екранних творів
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336178Ключові слова:
штучний інтелект, перформативне мистецтво, кінематограф, алгоритмічне мистецтво, постмодернізмАнотація
Мета дослідження полягає у визначенні, аналізі та систематизації наявного досвіду успішного застосування штучного інтелекту в перформативному мистецтві, у процесі чого проаналізовано відповідні переваги та обмеження. Згідно з визначеною метою заплановано розв’язання таких взаємопов’язаних завдань: сформулювати основний понятійно- категоріальний апарат із цієї тематики; визначити функціональний складник діяльності механізованих організмів (роботів) щодо їх можливого застосування у видовищних заходах; простежити й узагальнити досвід упровадження ШІ в практики сторителінгу та створення креативного контенту. Інтеграція штучного інтелекту в перформативне мистецтво засвідчила значні перспективи з погляду підвищення креативності, ефективності та наративних можливостей. Кіноіндустрія стоїть на порозі революційної трансформації, оскільки моделі штучного інтелекту (ШІ), такі як Sora, Veo, Runway Gen-2, Kling AI та подібні інструменти, надають можливості швидкої генерації відеоматеріалу. У статті оцінено поточний рівень використання штучного інтелекту у кіновиробництві, зосереджуючись на таких перспективах, як обчислення робочих процесів, упровадження алгоритмічної творчості. Методологія дослідження базується на комплексному підході та спирається на поєднання кількох методів: аналітичного – для розгляду історичної, філософської, технічної та мистецтвознавчої літератури з окресленої проблематики; теоретично-концептуального методу, що посприяв концептуалізації понятійно-термінологічної системи дослідження та виявленню особливостей інтеграції ШІ в культурно-мистецькі практики; порівняльно-типологічного – для типізації процесу в огляді практик алгоритмічної творчості. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше розглянуто специфіку використання цифрових технологій, зокрема штучного інтелекту, у процесі створення перформативного видовища. Висновки. ШI змінює спосіб створення сторителінгу та генерації креативного контенту завдяки зниженню витрат, кастомізації контенту, оцінки вподобань аудиторії, що сприяє більш цілеспрямованому й ефективному сторителінгу. Упровадження ШІ-моделей (Sora, Veo, Runway Gen-2, Kling AI) спричиняє значне скорочення витрат через зменшення ручної праці й оптимізацію операцій, зокрема відеомонтажу, рендерингу CGI та корекцію кольору, що значно знижує виробничі витрати. Хоча ШІ досяг значних успіхів у створенні сценаріїв, залишається очевидним, що більшість вдалих творів спираються на людський життєвий досвід, креативність. Це глибоко резонує з аудиторією, пропонуючи рівень автентичності й оригінальності. Тож важливість людського втручання є беззаперечною. Однак здатність штучного інтелекту аналізувати величезні обсяги даних і генерувати контент на основі шаблонів і структур має свої переваги, сприяючи підвищенню ефективності та потенційно розширюючи можливості сторителінгу.
Посилання
Akbar, A. (2021, August 24). Rise of the robo-drama: Young Vic creates new play using artificial intelligence. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2021/aug/24/rise-of-the-robo-drama-young-vic-creates-new-play-using-artificial-intelligence [in English].
Ames, C., & Domino, M. (1992). Cybernetic Composer: An Overview. In M. Balaban, K. Ebcioglu, & O. Laske (Eds.), Understanding Music with AI: Perspectives on Music Cognition (pp. 186– 206). The MIT Press [in English].
Assistiv.ai (2023, May 9). From Scripts to Success: How AI is Revolutionizing Filmmaking. linkedin. com. https://www.linkedin.com/pulse/from-scripts-success-how-ai-revolutionizing-filmmaking-assistivai/ [in English].
Bleeker, M. A., Verhoeff, N., & Werning, S. (2020). Sensing Data: Encountering Data Sonifications, Materializations, and Interactives as Knowledge Objects. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 26(5–6), 1088–1107. https://doi.org/10.1177/1354856520938601 [in English].
Brooks, T., Peebles, B., Holmes, C., DePue, W., Guo, Y., Jing, L., Schnurr, D, Taylor, J., Luhman, T., Luhman, E., Ng, C., Wang, R., & Ramesh, A. (2024, February 15). Video generation models as world simulators. OpenAI. https://openai.com/index/video-generation-models-as-world-simulators [in English].
Colton, S., & Wiggins, G. (2012, August 27). Computational Creativity: The Final Frontier? In ECAI'12: Proceedings of the 20th European Conference on Artificial Intelligence (pp. 21–26). IOS Press. http://computationalcreativity.net/iccc2014/wp-content/uploads/2013/09/ComputationalCreativity.pdf [in English].
Farley, K. (2007). Digital Performance: A History of New Media in Theatre, Dance, Performance Art, and Installation (review). Theatre Journal, 59(4), 690–691. https://doi.org/10.1353/tj.2008.0003 [in English].
Frackiewicz, M., Palus, H., & Prandzioch, D. (2023). Superpixel-Based PSO Algorithms for Color Image Quantization. Sensors, 23(3), 1108. https://doi.org/10.3390/s23031108 [in English].
Hlybovets, M. M., & Oletskyi, O. V. (2002). Shtuchnyi intelekt [Artificial Intelligence]. National University of Kyiv-Mohyla Academy. https://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/2020/Glybovec_2002_366.pdf [in Ukrainian].
Janjanam, L., Saha, S. K., Kar, R., & Mandal, D. (2022). Wiener model-based system identification using moth flame optimised Kalman filter algorithm. Signal, Image and Video Processing, 16, 1425–1433. https://doi.org/10.1007/s11760-021-02096-w [in English].
Jorge, A. M., Campos, R., Jatowt, A., & Aizawa, A. (Eds.). (2021, January 7–8). AI4Narratives 2020 Workshop on Artificial Intelligence for Narratives. Creative Commons License. CEUR Workshop Proceedings. https://ceur-ws.org/Vol-2794/ [in English].
Karaarslan, E., & Aydın, O. (2024). Generate Impressive Videos with Text Instructions: A Review of OpenAI Sora, Stable Diffusion, Lumiere and Comparable Models. TechRxiv. https://doi.org/10.36227/techrxiv.170862194.43871446/v1 [in English].
Kolomiiets, D., & Babchuk, Yu. (2024, October 10). Vykorystannia shtuchnoho intelektu dlia intehratsii tekhnolohii i mystetstva [Using artificial intelligence to integrate technology and art]. In Aktualni problemy profesiinoi ta tekhnolohichnoi osvity: dosvid ta perspektyvy [Current problems of professional and technological education: experience and prospects] [Conference proceedings] (pp. 150–152). Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University [in Ukrainian].
Liu, Y. (2021). Film and TV Animation Production Based on Artificial Intelligence AlphaGd. Mobile Information Systems, 2021(6), 1–8. https://doi.org/10.1155/2021/1104248 [in English].
Moses, G. (2023, June 13). AI and Theatre: Playwriting, Stage Design, and Ticketing. Arts Management & Technology Laboratory. https://amt-lab.org/blog/2023/5/artificial-intelligence-amp-theatre-making-past-present-and-future [in English].
news24desk. (Ed.). (2024, June 8). China’s ‘Sora Killer’ AI Text-To-Video Tool Stuns Global Audiences. News24. https://news24online.com/trending/chinas-sora-killer-ai-text-to-video-tool-stuns-global-audiences/281610/ [in English].
Pearce, M., Wiggins, G. A., & Meredith, D. (2001). Motivations and Methodologies for Automation of the Compositional Process. Musicae Scientiae, 6(2), 119–147. https://doi.org/10.1177/102986490200600203 [in English].
Penrose, R. (2016). The Emperor's New Mind: Concerning Computers, Minds, and the Laws of Physics. Oxford University Press [in English].
Raj, A. (2024, January 17). AI in film industry: The world’s first feature-length AI-generated film. TechWire Asia. https://techwireasia.com/01/2024/ai-in-the-film-industry/ [in English].
Robb, A. (2023, August 16). AI and Playwrighting: What is the Future? StageLync. https://stagelync.com/news/ai-and-playwrighting-what-is-the-future [in English].
Sabir, A. (2025, February 5). What is Google Veo? How to Use Google Veo. Fliki. https://fliki.ai/blog/google-veo [in English].
Sahota, N. (2024, March 8). The AI Takeover in Cinema: How Movie Studios Use Artificial Intelligence. Forbes. https://www.forbes.com/sites/neilsahota/2024/03/08/the-ai-takeover-in-cinema-how-movie-studios-use-artificial-intelligence/?sh=2d36f1934a3f [in English].
Singh, P. (2024, May 3). OpenAI Sora: World’s First Commissioned Music Video by Sora. Analytics Vidhya. https://www.analyticsvidhya.com/blog/2024/05/openai-sora-worlds-first-commissioned-music-video-by-ai/ [in English].
Sun, P. (2024). A Study of Artificial Intelligence in the Production of Film. SHS Web of Conferences, 183, 03004. https://doi.org/10.1051/shsconf/202418303004 [in English].
Tech Desk. (2023, November 27). Runway Gen-2 AI model can quickly turn any picture into video in seconds. The Indian Express. https://indianexpress.com/article/technology/artificial-intelligence/runway-gen-2-video-generation-ai-model-features-9044036/ [in English].
Trach, Yu. V. (2021). Tsyfrovi tekhnolohii u kulturi suchasnoho suspilstva: tendentsii i perspektyvy [Digital technologies in the culture of modern society: trends and prospects] [Abstract of DSc Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Volynets, V. (2023). Vplyv shtuchnoho intelektu na suchasne mystetstvo: mozhlyvosti ta vyklyky [The Impact of Artificial Intelligence on Contemporary Art: Opportunities and Challenges]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, 6(1), 21–31. https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283933 [in Ukrainian].
Wang, J. (2023). Revisiting the Cinematography of Black Mirror: Bandersnatch: Problems and the Future of Interactive Movies. Communications in Humanities Research, 21, 66–71. https://doi.org/10.54254/2753-7064/21/20231417 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.