Потенціал штучного інтелекту в генерації сторителінгу для перформативних видовищ та екранних творів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336178

Ключові слова:

штучний інтелект, перформативне мистецтво, кінематограф, алгоритмічне мистецтво, постмодернізм

Анотація

Мета дослідження полягає у визначенні, аналізі та систематизації наявного досвіду успішного застосування штучного інтелекту в перформативному мистецтві, у процесі чого проаналізовано відповідні переваги та обмеження. Згідно з визначеною метою заплановано розв’язання таких взаємопов’язаних завдань: сформулювати основний понятійно- категоріальний апарат із цієї тематики; визначити функціональний складник діяльності механізованих організмів (роботів) щодо їх можливого застосування у видовищних заходах; простежити й узагальнити досвід упровадження ШІ в практики сторителінгу та створення креативного контенту. Інтеграція штучного інтелекту в перформативне мистецтво засвідчила значні перспективи з погляду підвищення креативності, ефективності та наративних можливостей. Кіноіндустрія стоїть на порозі революційної трансформації, оскільки моделі штучного інтелекту (ШІ), такі як Sora, Veo, Runway Gen-2, Kling AI та подібні інструменти, надають можливості швидкої генерації відеоматеріалу. У статті оцінено поточний рівень використання штучного інтелекту у кіновиробництві, зосереджуючись на таких перспективах, як обчислення робочих процесів, упровадження алгоритмічної творчості. Методологія дослідження базується на комплексному підході та спирається на поєднання кількох методів: аналітичного – для розгляду історичної, філософської, технічної та мистецтвознавчої літератури з окресленої проблематики; теоретично-концептуального методу, що посприяв концептуалізації понятійно-термінологічної системи дослідження та виявленню особливостей інтеграції ШІ в культурно-мистецькі практики; порівняльно-типологічного – для типізації процесу в огляді практик алгоритмічної творчості. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше розглянуто специфіку використання цифрових технологій, зокрема штучного інтелекту, у процесі створення перформативного видовища. Висновки. ШI змінює спосіб створення сторителінгу та генерації креативного контенту завдяки зниженню витрат, кастомізації контенту, оцінки вподобань аудиторії, що сприяє більш цілеспрямованому й ефективному сторителінгу. Упровадження ШІ-моделей (Sora, Veo, Runway Gen-2, Kling AI) спричиняє значне скорочення витрат через зменшення ручної праці й оптимізацію операцій, зокрема відеомонтажу, рендерингу CGI та корекцію кольору, що значно знижує виробничі витрати. Хоча ШІ досяг значних успіхів у створенні сценаріїв, залишається очевидним, що більшість вдалих творів спираються на людський життєвий досвід, креативність. Це глибоко резонує з аудиторією, пропонуючи рівень автентичності й оригінальності. Тож важливість людського втручання є беззаперечною. Однак здатність штучного інтелекту аналізувати величезні обсяги даних і генерувати контент на основі шаблонів і структур має свої переваги, сприяючи підвищенню ефективності та потенційно розширюючи можливості сторителінгу.

Біографія автора

Тетяна Совгира, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор культурології, доцент

Посилання

Akbar, A. (2021, August 24). Rise of the robo-drama: Young Vic creates new play using artificial intelligence. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2021/aug/24/rise-of-the-robo-drama-young-vic-creates-new-play-using-artificial-intelligence [in English].

Ames, C., & Domino, M. (1992). Cybernetic Composer: An Overview. In M. Balaban, K. Ebcioglu, & O. Laske (Eds.), Understanding Music with AI: Perspectives on Music Cognition (pp. 186– 206). The MIT Press [in English].

Assistiv.ai (2023, May 9). From Scripts to Success: How AI is Revolutionizing Filmmaking. linkedin. com. https://www.linkedin.com/pulse/from-scripts-success-how-ai-revolutionizing-filmmaking-assistivai/ [in English].

Bleeker, M. A., Verhoeff, N., & Werning, S. (2020). Sensing Data: Encountering Data Sonifications, Materializations, and Interactives as Knowledge Objects. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 26(5–6), 1088–1107. https://doi.org/10.1177/1354856520938601 [in English].

Brooks, T., Peebles, B., Holmes, C., DePue, W., Guo, Y., Jing, L., Schnurr, D, Taylor, J., Luhman, T., Luhman, E., Ng, C., Wang, R., & Ramesh, A. (2024, February 15). Video generation models as world simulators. OpenAI. https://openai.com/index/video-generation-models-as-world-simulators [in English].

Colton, S., & Wiggins, G. (2012, August 27). Computational Creativity: The Final Frontier? In ECAI'12: Proceedings of the 20th European Conference on Artificial Intelligence (pp. 21–26). IOS Press. http://computationalcreativity.net/iccc2014/wp-content/uploads/2013/09/ComputationalCreativity.pdf [in English].

Farley, K. (2007). Digital Performance: A History of New Media in Theatre, Dance, Performance Art, and Installation (review). Theatre Journal, 59(4), 690–691. https://doi.org/10.1353/tj.2008.0003 [in English].

Frackiewicz, M., Palus, H., & Prandzioch, D. (2023). Superpixel-Based PSO Algorithms for Color Image Quantization. Sensors, 23(3), 1108. https://doi.org/10.3390/s23031108 [in English].

Hlybovets, M. M., & Oletskyi, O. V. (2002). Shtuchnyi intelekt [Artificial Intelligence]. National University of Kyiv-Mohyla Academy. https://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/2020/Glybovec_2002_366.pdf [in Ukrainian].

Janjanam, L., Saha, S. K., Kar, R., & Mandal, D. (2022). Wiener model-based system identification using moth flame optimised Kalman filter algorithm. Signal, Image and Video Processing, 16, 1425–1433. https://doi.org/10.1007/s11760-021-02096-w [in English].

Jorge, A. M., Campos, R., Jatowt, A., & Aizawa, A. (Eds.). (2021, January 7–8). AI4Narratives 2020 Workshop on Artificial Intelligence for Narratives. Creative Commons License. CEUR Workshop Proceedings. https://ceur-ws.org/Vol-2794/ [in English].

Karaarslan, E., & Aydın, O. (2024). Generate Impressive Videos with Text Instructions: A Review of OpenAI Sora, Stable Diffusion, Lumiere and Comparable Models. TechRxiv. https://doi.org/10.36227/techrxiv.170862194.43871446/v1 [in English].

Kolomiiets, D., & Babchuk, Yu. (2024, October 10). Vykorystannia shtuchnoho intelektu dlia intehratsii tekhnolohii i mystetstva [Using artificial intelligence to integrate technology and art]. In Aktualni problemy profesiinoi ta tekhnolohichnoi osvity: dosvid ta perspektyvy [Current problems of professional and technological education: experience and prospects] [Conference proceedings] (pp. 150–152). Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University [in Ukrainian].

Liu, Y. (2021). Film and TV Animation Production Based on Artificial Intelligence AlphaGd. Mobile Information Systems, 2021(6), 1–8. https://doi.org/10.1155/2021/1104248 [in English].

Moses, G. (2023, June 13). AI and Theatre: Playwriting, Stage Design, and Ticketing. Arts Management & Technology Laboratory. https://amt-lab.org/blog/2023/5/artificial-intelligence-amp-theatre-making-past-present-and-future [in English].

news24desk. (Ed.). (2024, June 8). China’s ‘Sora Killer’ AI Text-To-Video Tool Stuns Global Audiences. News24. https://news24online.com/trending/chinas-sora-killer-ai-text-to-video-tool-stuns-global-audiences/281610/ [in English].

Pearce, M., Wiggins, G. A., & Meredith, D. (2001). Motivations and Methodologies for Automation of the Compositional Process. Musicae Scientiae, 6(2), 119–147. https://doi.org/10.1177/102986490200600203 [in English].

Penrose, R. (2016). The Emperor's New Mind: Concerning Computers, Minds, and the Laws of Physics. Oxford University Press [in English].

Raj, A. (2024, January 17). AI in film industry: The world’s first feature-length AI-generated film. TechWire Asia. https://techwireasia.com/01/2024/ai-in-the-film-industry/ [in English].

Robb, A. (2023, August 16). AI and Playwrighting: What is the Future? StageLync. https://stagelync.com/news/ai-and-playwrighting-what-is-the-future [in English].

Sabir, A. (2025, February 5). What is Google Veo? How to Use Google Veo. Fliki. https://fliki.ai/blog/google-veo [in English].

Sahota, N. (2024, March 8). The AI Takeover in Cinema: How Movie Studios Use Artificial Intelligence. Forbes. https://www.forbes.com/sites/neilsahota/2024/03/08/the-ai-takeover-in-cinema-how-movie-studios-use-artificial-intelligence/?sh=2d36f1934a3f [in English].

Singh, P. (2024, May 3). OpenAI Sora: World’s First Commissioned Music Video by Sora. Analytics Vidhya. https://www.analyticsvidhya.com/blog/2024/05/openai-sora-worlds-first-commissioned-music-video-by-ai/ [in English].

Sun, P. (2024). A Study of Artificial Intelligence in the Production of Film. SHS Web of Conferences, 183, 03004. https://doi.org/10.1051/shsconf/202418303004 [in English].

Tech Desk. (2023, November 27). Runway Gen-2 AI model can quickly turn any picture into video in seconds. The Indian Express. https://indianexpress.com/article/technology/artificial-intelligence/runway-gen-2-video-generation-ai-model-features-9044036/ [in English].

Trach, Yu. V. (2021). Tsyfrovi tekhnolohii u kulturi suchasnoho suspilstva: tendentsii i perspektyvy [Digital technologies in the culture of modern society: trends and prospects] [Abstract of DSc Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Volynets, V. (2023). Vplyv shtuchnoho intelektu na suchasne mystetstvo: mozhlyvosti ta vyklyky [The Impact of Artificial Intelligence on Contemporary Art: Opportunities and Challenges]. Digital Platform: Information Technologies in Sociocultural Sphere, 6(1), 21–31. https://doi.org/10.31866/2617-796X.6.1.2023.283933 [in Ukrainian].

Wang, J. (2023). Revisiting the Cinematography of Black Mirror: Bandersnatch: Problems and the Future of Interactive Movies. Communications in Humanities Research, 21, 66–71. https://doi.org/10.54254/2753-7064/21/20231417 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-25

Як цитувати

Совгира, Т. (2025). Потенціал штучного інтелекту в генерації сторителінгу для перформативних видовищ та екранних творів. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 8(1), 20–32. https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336178

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ