Зооморфні компоненти у практиці українського театру: історіографічний дискурс
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336180Ключові слова:
сценічний зооморфізм, бестіарій, акторський образ, театр, драматургіяАнотація
Мета дослідження – проаналізувати та виявити тематику зооморфізму в науковому дискурсі України на прикладі праць про народні ігри, обряди, поезію, казки, драматургію, сценічне мистецтво, дизайн, театральну педагогіку. Накреслити подальші вектори наукового обґрунтування цієї невивченої ділянки сценічної культури України. Методологія дослідження спирається на принцип аналітичного підходу, який дає змогу висвітлити основний корпус праць, що стосуються питань літературного та сценічного зооморфізму, та на структурно-типологічний метод, який допоміг виокремити образи тваринного світу з літературного матеріалу та з доробку видатних майстрів сцени. Став у пригоді також семіотичний метод під час тлумачення символіки певних тварин і птахів у народній творчості й театральному мистецтві. Наукова новизна цієї статті полягає в аналізі та систематизації наукових джерел про зооморфні образи з різних літературних жанрів, форм сценічного видовища та вітчизняної мистецької педагогіки. Окрему увагу сфокусовано на введенні до наукового обігу терміна «сценічний зооморфізм», що вказує на тваринні образи або символи, їх психологічне відтворення чи зовнішню імітацію в акторській, режисерській та сценографічній практиці. Висновки. У багатьох творах вітчизняної та зарубіжної літератури присутні образи тварин з людським характером або людей зі звіриними чи пташиними особливостями. Ця література стає матеріалом для постановки театральних вистав і демонстрації сценічного зооморфізму, що передбачає особливі підходи до акторської праці та до загальної образної системи постановки.
Посилання
Bihun, O. (2012). Bibliinyi bestiarii poetychnykh tvoriv T. Shevchenka [Biblical Animalistic Images in Taras Shevchenko Poetry]. Problems of Literary Criticism, 85, 114–120 [in Ukrainian].
Boiko, T. A., & Soroka, M. V. (2019). Modyfikatsii stsenichnoi masky aktoriv-bereziltsiv u konteksti formotvorchykh shukan pershoi tretyny XX stolittia [Modifications of the stage mask of Berezil actors in the context of form-making searches of the first third of the 20th century]. Academic Bulletin of the Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 24, 32–38. https://doi.org/10.34026/1997-4264.24.2019.183901 [in Ukrainian].
Haidai, L. (2018). Bestiarii u malii prozi Yevhena Hutsala [Bestiary in short prose by Yevhen Gutsal]. Materialy studentskykh naukovykh chytan, 4, 34–39.
Yermakova, N. (2005). "Berezil" u Kharkovi [ "Berezil" in Kharkiv]. Prostsenium, 3(13), 11–16 [in Ukrainian].
Masokha, P. (2002). "O, yakby mozhna bulo v ti chasy “Berezolevi” staty na shliakh suto eksperymentalnoho teatru…" ["Oh, if it were possible in those days for the Berezolev to take the path of purely experimental theater..."]. Suchasnist, 3, 131–136 [in Ukrainian].
Matvieieva, T. S., & Rudachenko, A. S. (2020). Arkhetypni pervni "druhoi realnosti" (za piesamy "Memento", "Chorna Pantera i Bilyi Medvid" V. Vynnychenka) [The archetypal origins of the "second reality" (based on the plays "Memento", "Black Panther and White Bear" by V. Vynnychenko)]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series "Philology", 85, 22–29. https://doi.org/10.26565/2227-1864-2020-85-03 [in Ukrainian].
Myshanych, O. (1994). Hryhorii Skovoroda [Grigoriy Skovoroda]. In H. S. Skovoroda. Tvory: T. 1. Poezii. Baiky. Traktaty. Dialohy [Works: T. 1. Poems. Fables. Treatises. Dialogues] (pp. 9–35). Oberehy [in Ukrainian].
Mikhieieva, T. I. (2017). Zoomorfim u terminolohichnii systemi ukrainskoi movy [Zoomorphism in the terminological system of the Ukrainian language]. International Humanitarian University Herald. Philology, 27(1), 19–21 [in Ukrainian].
Muzychko, L. V., Shkaraputa, L. M., & Morozov, S. M. (Comps.). (2019). Zoomorfizm [Zoomorphism]. In Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of Foreign Words] (2nd ed., p. 266). Naukova dumka [in Ukrainian].
Musikhina, L. (2013). Zviroslov: Mifolohema tvarynnoho svitu ukraintsiv [Animal Encyclopedia: Mythology of the Animal World of Ukrainians]. Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].
Nezhdana, N. (n.d.). Samohubstvo samoty [Suicide of Solitude]. Biblioteka ukrainskoi dramaturhii. Retrieved February 21, 2020, from https://ukrdramalib.com.ua/play/samogubstvo-samoty/ [in Ukrainian].
Pylypchuk, R. Ya. (2001). Zarodky teatru: ihry y obriady, skomorokhy, liturhiine diistvo [The germs of theater: games and rituals, buffoons, liturgical action]. In Istoriia ukrainskoi kultury: T. 2 Ukrainska kultura XIII – pershoi polovyny XVII stolit [History of Ukrainian Culture: Vol. 2 Ukrainian Culture of the 13th – First Half of the 17th Centuries] (pp. 452–476). Naukova dumka [in Ukrainian].
Prokopovych, L. V. (2018). Doslidzhennia henezysu teatru ta teatralizatsii zhyttia yak fenomeniv yevropeiskoi kultury [Study of the genesis of theater and theatricalization of life as phenomena of european culture]. European philosophical and historical discourse, 4(3), 112–117 [in Ukrainian].
Semeniuk, L. (2011). Zoomorfni obrazy ukrainskoi barokovoi poezii (na materiali virshiv Danyla Bratkovskoho) [Zoomorphic images in Ukrainian baroque poetry (on the basis of Danylo Bratkovsky’s poetry)]. Word and Time, 4, 89–96 [in Ukrainian].
Slipushko, O. M. (2001). Davnoukrainskyi bestiarii (zviroslov): natsionalnyi kharakter, suspilna moral i dukhovnist davnikh ukraintsiv u tvarynnykh arkhetypakh, mifakh, symvolakh, emblemakh [Ancient Ukrainian bestiary (zoology): National character, social morality and spirituality of ancient Ukrainians in animal archetypes, myths, symbols, emblems] (L. Miroshnychenko, Ed.). Dnipro [in Ukrainian].
Smoliak, P. O. (2010). Rol zymovykh kalendarnykh obriadiv v ukrainskomu teatralnomu mystetstvi [The role of winter calendar rituals in ukrainian theatre art]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu. Pedahohichni nauky, 1, 51–56 [in Ukrainian].
Taniuk, L. (1987). Bestiarii Mariana Krushelnytskoho [Bestiary of Maryan Krushelnytsky]. Ukrainskyi teatr, 6, 10–13 [in Ukrainian].
Turhan, O. (2005). Mifopoetychna semantyka zoomorfnykh obraziv u khudozhnii systemi Lesi Ukrainky [Mythopoetic semantics of zoomorphic images in the artistic system of Lesya Ukrainka]. Word and Time, 8, 9–15 [in Ukrainian].
Tiahno, B. (1997). Peretvorennia : lyst do Vasylia Vasylka [Transformation: a letter to Vasyl Vasylko]. Ukrainskyi teatr, 1, 25 [in Ukrainian].
Iudova-Romanova, K. (2019). Animal motifs in scenic design. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 41, 88–94. https://doi.org/10.31866/2410-1176.41.2019.188645 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.