Сучасний цирк: виклики, можливості, перспективи

Автор(и)

  • Владислав Корнієнко Національна академія мистецтв України, Національний цирк України, Україна https://orcid.org/0000-0002-8730-7384

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336184

Ключові слова:

цирк, циркове мистецтво, видовище, цифрові технології, театралізація, інклюзивність

Анотація

Мета дослідження – виявити ключові тенденції розвитку сучасного цирку, проаналізувати його актуальні виклики та перспективи, а також окреслити нові можливості в межах взаємодії з технологіями, екологією, соціальними практиками й інституційною інфраструктурою індустрії розваг. Методологія дослідження ґрунтується на застосуванні методів: аналітичного – для вивчення сучасних тенденцій у цирковому мистецтві, осмислення наукової літератури та фахових джерел; дескриптивного – для фіксації актуальних прикладів, проєктів і практик сучасного циркового мистецтва; культурологічної інтерпретації – для аналізу цирку як феномену міждисциплінарної культури, що поєднує соціальні, етичні та естетичні виміри; а також системного підходу – для узагальнення матеріалу й виявлення цілісної парадигми трансформації циркової культури у ХХІ столітті. Наукова новизна статті полягає в системному осмисленні трансформацій сучасного циркового мистецтва в умовах глобальних соціокультурних змін, цифровізації та етичного перегляду культурних практик. Висновки. Сучасний цирк визначено як гнучку, міждисциплінарну культурну систему, що активно реагує на глобальні соціальні, технологічні й етичні виклики. Його трансформація з індустрії розваг у сферу художнього, освітнього та комунікативного досвіду засвідчує потребу переосмислення цирку в науковому дискурсі – не як периферійного явища, а як повноцінного виду мистецтва з високим потенціалом впливу. Виявлено ключові напрями розвитку циркового мистецтва у ХХІ столітті. Наголошено на головному виклику, що постає перед цирковою індустрією, – зберегти унікальність живої взаємодії, водночас інтегруючи її у цифровий простір без втрати емоційної автентичності. Акцентовано на перспективі цирку, що тяжіє до людиноцентричності, технологічної гнучкості, соціальної чутливості та інституційної відкритості.

Біографія автора

Владислав Корнієнко, Національна академія мистецтв України, Національний цирк України

Доктор культурології, професор, академік

Посилання

Asadcheva, T. (2021, March 21). Tsyrkove shou "Inshi" prezentuvaly v Malii zali palatsu Ukraina [The circus show "Others" was presented in the Small Hall of the Ukraine Palace]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/50771/ [in Ukrainian].

Dragone. (n.d.). Retrieved January 27, 2025, from https://dragone.com/shows/ [in English].

Guy, J.-M. (2021, June 25). Contemporary circus’s endless talent for diversification. Artcena. https://www.artcena.fr/en/education-artistique-et-culturelle/panoramas/panorama-du-cirque-contemporain/la-diversification-sans-fin-du-cirque-contemporain [in English].

Hrinie, T. B. (2020). Napriamky dramaturhii u tsyrkovomu mystetstvi 1990-kh-2000-kh rr.: problemy vydovoi relevantnosti [Directions of drama in the circus art of the 1990s – 2000s.: problems of species relevance]. ART-platFORMA, 2, 11–33 [in Ukrainian].

Krechetova, D. (2022, July 5). U Kyievi vidnovyv robotu Natsionalnyi tsyrk Ukrainy [The National Circus of Ukraine has resumed its work in Kyiv]. Ukrainska pravda. https://cutt.ly/qrAr1G6q [in Ukrainian].

Kurinna, H. V. (2008). Dramaturhiia tsyrkovoi vystavy v konteksti karnavalno-smikhovoi kultury [Dramaturgy of circus performance in the context of carnival and laughter culture] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Malykhina, M. A. (2016). Tsyrkove mystetstvo Ukrainy 20 - 30-kh rokiv XX stolittia [Circus art of Ukraine in the 20s - 30s of the XX century] [Abstract of PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Melnyk, I. P. (2018). Spetsyfika diialnosti amatorskykh kolektyviv u konteksti ukrainskoho tsyrkovoho mystetstva [Specificity of activities of amator collectives in the context of ukrainian circle art]. Young Scientist, 4(56), 240–243. https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/4692/4614 [in Ukrainian].

Naslidky koronavirusu: Lehendarnyi tsyrk "Diu Solei" oholosyv pro bankrutstvo [Consequences of coronavirus: The legendary circus "Du Soleil" declared bankruptcy]. (2020, June 30). Minfin. https://minfin.com.ua/ua/2020/06/30/48012088/ [in Ukrainian].

Piat premier za piat misiatsiv: u kyivskomu tsyrku rozpovily, shcho pokazaly tsoho sezonu [Five premieres in five months: The Kyiv circus told what they showed this season]. (2021, April 16). Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3229466-pat-premer-za-pat-misaciv-u-kiivskomu-cirku-rozpovili-so-pokazali-cogo-sezonu.html [in Ukrainian].

Pohrebniak, H. P. (2022). Tsyrk yak seredovyshche ekrannoi dii u tvorchosti suchasnykh rezhyseriv [Circus as Environment of Screen Action in Modern Directors’ Creative Work]. Notes On Art Criticism, 42, 151–158 [in Ukrainian].

Pospielov, O. O. (2023). Tsyrkove mystetstvo na zakhidnoukrainskykh zemliakh (kinets XVIII – XІX st.) [Circus art in Western Ukrainian lands (late 18th – 19th centuries)] [PhD Dissertation, I. K. Karpenko-Karyi Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television] [in Ukrainian].

Pozharska, O. Yu. (2020). Tsyrk u prostori kultury Ukrainy: instytualizatsiinyi aspekt [Circus in the Space of Culture of Ukraine: Institutionalization Aspect] [PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management]. https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3517/Pozharska_dysertaciyapdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].

Romanenkova, J. (2022). Ukrainian Traditional Circus in Today's Reality: Between Formation and Abasement. Art-platforme, 1(5), 203–220. https://doi.org/10.51209/platform.1.5.2022.203-220 [in English].

Romanenkova, J., Paliychuk, A., Sharykov, D., Bratus, I., Kuzmenko, H., & Gunka, A. (2021). Circus art in modern realities: functions, problems, prospects. Revista Inclusiones, marzo, 8, 571–581. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2583 [in English].

Romanenkova, Yu. V. (2020). Suchasna ukrainska tsyrkova shkola yak instrument prezentuvannia krainy u svitovomu kulturnomu prostori [Modern ukrainian circus school as a tool for representing of the country in the world cultural space]. Young Scientist, 3(79), 69–73. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-3-79-16 [in Ukrainian].

Shapovalova, Yu. S. (2018). Suchasne tsyrkove mystetstvo Ukrainy v konteksti mizhnarodnoho kulturno-mystetskoho spivrobitnytstva [The Contemporary Circus Art of Ukraine in the Context of International Cultural and Arts Cooperation]. The Culturology Ideas, 14, 94–101. https://doi.org/10.37627/2311-9489-14-2018-2.94-101 [in Ukrainian].

Shumakova, S. M. (2015). Henezys i evoliutsiia kharkivskoi shkoly tsyrkovoho mystetstva [Genesis and evolution of the Kharkiv school of circus art] [Abstract of PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Stanislavska, K. I. (2011). Evoliutsiia tsyrku: vid kinnykh perehoniv do teatralizovanoi mystetskoi formy [The Evolution of the Circus: From Horse Racing to a Theatricalized Art Form]. Culture of Ukraine, 35, 193–201 [in Ukrainian].

Stanislavska, K. I. (2012). Mystetsko-vydovyshchni formy suchasnoi kultury: typolohiia ta spetsyfika funktsionuvannia [Artistic and spectacular forms of modern culture: typology and specifics of functioning] [Abstract of PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Tsyrk na lodu "Lodove Korolivstvo" [Ice Circus "Ice Kingdom"]. (n.d.). Avertus. Retrieved January 27, 2025, from https://www.avertus.org.ua/blank-1/tsirk-na-lodu-lodove-korolivstvo-1 [in Ukrainian].

Tsyrk na vodi "WATERLAND" [Water Circus "WATERLAND"]. (n.d.). Odeskyi derzhavnyi tsyrk. Retrieved January 27, 2025, from https://circus.od.ua/ [in Ukrainian].

Tsyrkove randevu Kabare-shou [Circus Rendezvous Cabaret Show]. (n.d.). Natsionalnyi tsyrk Ukrainy. Retrieved January 27, 2025, from https://circus.kyiv.ua/ua/CIRCUS-Rendevous/gid/30 [in Ukrainian].

U Kyievi prokhodyt fotovystavka "Ukrainskyi tsyrk pid chas viiny" [A photo exhibition "Ukrainian Circus During the War" is being held in Kyiv]. (2024, December 17). Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3939068-u-kievi-prohodit-fotovistavka-ukrainskij-cirk-pid-cas-vijni.html [in Ukrainian].

Voitiuk, T. (2020, November 22). Vikno kultury. Cheskyi tsyrk znaishov sposib vystupaty v umovakh karantynu [Window of Culture. The Czech circus found a way to perform in quarantine conditions]. Suspilne. Novyny. https://suspilne.media/81984-vikno-kulturi-ceskij-cirk-znajsov-sposib-vistupati-v-umovah-karantinu/ [in Ukrainian].

Volvach, Ya. (2019, June 6). U Nimechchyni zhyvykh tvaryn u tsyrku zaminyly na 3D holohramy [In Germany, live animals in the circus were replaced with 3D holograms]. Hromadske radio. https://hromadske.radio/news/2019/06/06/u-nimechchyni-zhyvyh-tvaryn-u-cyrku-zaminyly-na-3d-gologramy [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-25

Як цитувати

Корнієнко, В. (2025). Сучасний цирк: виклики, можливості, перспективи. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 8(1), 57–69. https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336184

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ