Театральна педагогіка Михайла Чехова та Леся Курбаса: порівняльна характеристика систем

Автор(и)

  • Катерина Юдова-Романова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-2665-390X
  • Ігор Борко Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0003-3075-9715
  • Ольга Нагорна Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0008-7960-1998

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336186

Ключові слова:

Михайло Чехов, Лесь Курбас, театральна педагогіка, актор, режисура, студія, психофізика, трансформація

Анотація

Метою статті є порівняльний аналіз театральних педагогік Михайла Чехова та Леся Курбаса з урахуванням їхніх філософських засад, методичних підходів, цілей виховання актора, а також виявлення спільних і відмінних рис між цими системами. Методологія дослідження. Дослідження спирається на принципи цілісності, системності та міждисциплінарності, що дає змогу розглядати театральну педагогіку не ізольовано, а у взаємозв’язку з філософськими, психологічними й естетичними концепціями часу. Використано такі основні методи: історико- критичний аналіз, спрямований на вивчення еволюції педагогічних концепцій Михайла Чехова та Леся Курбаса в контексті розвитку театральної культури першої половини ХХ століття; компаративний метод, який застосовується для виявлення спільних рис і відмінностей у педагогічних системах двох митців, їхніх філософських засад, методів підготовки актора, трактування творчого процесу; текстуальний аналіз джерел, що базується на вивченні авторських праць, лекцій, мемуарів, архівних документів та сучасних досліджень, пов’язаних з театральною педагогікою М. Чехова і Леся Курбаса; культурно-історичний підхід, який ураховує вплив загальнокультурних процесів епохи (модернізму, експресіонізму, психологізму) на формування педагогічних концепцій Михайла Чехова й Леся Курбаса. Наукова новизна. У науковій роботі здійснено порівняльний аналіз педагогічних моделей, зокрема методологічних засад, творчих принципів і педагогічних підходів М. Чехова та Леся Курбаса; запропоновано структуроване зіставлення ключових елементів їхніх систем, уперше розглянутих в одному дослідницькому полі. Висновки. Обидві системи походять з традиції К. Станіславського, але пішли у двох різних напрямах. Обидві системи, незважаючи на розбіжності в методах та пріоритетах, об’єднує прагнення подолати традиційний академізм і створити нову якість театрального мистецтва. Творчий метод Леся Курбаса тяжіє в бік конструктивізму, театру ідеї, режисерської тотальності, інтеграції з соціальною функцією театру. М. Чехова – у бік психофізичної, духовно-образної роботи актора, індивідуального пошуку істини через творчість. Їхні педагогіки взаємно доповнювані й корисні для сучасного театрального процесу: Лесь Курбас – як стратег і аналітик театру, Михайло Чехов – як провідник до внутрішніх джерел творчості актора.

Біографії авторів

Катерина Юдова-Романова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Ігор Борко, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Професор

Ольга Нагорна, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Доцент

Посилання

Backstage, S. (2024, September 6). Acting Techniques: A Guide to the Chekhov Approach. Backstage. https://www.backstage.com/magazine/article/what-is-chekhov-technique-acting-explained-74762/ [in English].

Chekhov, M. (1936a). October 6, 1936: Lesson given after performance at Dartington of Uday Shankar and his Company of Dancers and Musicians. Michael Chekhov: The Actor is the Theatre. https://collections.uwindsor.ca/chekhov/item/595 [in English].

Chekhov, M. (1936b). The theatre of the future. Michael Chekhov: The Actor is the Theatre. https://collections.uwindsor.ca/chekhov/item/558 [in English].

Chekhov, M. (1985). Lessons for the professional actor. Performing Arts Journal Publications [in English].

Chekhov, M. (2002). To the Actor: On the Technique of Acting (M. Powers, ed.; 2nd ed.). Routledge [in English].

Chekhov, M. (2006). Pro tekhniku aktora [On the technique of the actor] (P. Mykytiuk, Trans.). Prostsenium, 2–3 (15/16), 57–62 [in Ukrainian].

Chekhov, M. (2007a). Pro tekhniku aktora [On the technique of the actor] (P. Mykytiuk, Trans.). Prostsenium, 1(17), 45–57 [in Ukrainian].

Chekhov, M. (2007b). Pro tekhniku aktora [On the technique of the actor] (P. Mykytiuk, Trans.). Prostsenium, 2–3(18–19), 78–86 [in Ukrainian].

Chekhov, M. (2008). Pro tekhniku aktora [On the technique of the actor] (P. Mykytiuk, Trans.). Prostsenium, 1–2(20–21), 85–91 [in Ukrainian].

Chekhov, M., & Gordon, M. (1991). On the Technique of Acting. Harper Perennial [in English].

Daboo, J. (2007). Michael Chekhov and the embodied imagination: Higher self and non-self. Studies in Theatre and Performance, 27(3), 261–273 [in English].

Donchenko, N., & Sokolenko, N. (2020). Formuvannia ta rozvytok holovnykh pryntsypiv teatralnoi systemy M. Chekhova v konteksti zminy svitospryiniattia aktora [Formation and Development of the Main Principles of M. Chekhov’s Theater System in the Context of Changing the Actor’s World Perception]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 3(2), 138–150. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219278 [in Ukrainian].

Klekovkin, O. Yu. (2024). Systema Kurbasa: rekonstruktsiia [Kurbas’s system: reconstruction]. Lira-K [in Ukrainian].

Kozak, B. (Comp.). (2012). Zhyttia i tvorchist Lesia Kurbasa [Life and Work of Les Kurbas]. Litopys [in Ukrainian].

Kravchuk, P. (2008). Les Kurbas – teatralnyi pedahoh [Les Kurbas – theater teacher]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 2–3, 275–280 [in Ukrainian].

Kurbas, L. (1988a). Z dopovidei na zasidanniakh rezhshtabu "Berezolia" (zasidannia vid 11.05.1925) [From reports at meetings of the directing staff of "Berezolya" (meeting of 11.05.1925)]. In M. Labinskyi (Comp.), Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny [Berezil: From the creative heritage] (pp. 180–187). Dnipro [in Ukrainian].

Kurbas, L. (1988b). Lektsii z rezhysury: yak formuliuvaty pryntsyp suchasnoho teatru [Lectures on directing: how to formulate the principle of modern theater]. In M. Labinskyi (Comp.), Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny [Berezil: From the creative heritage] (pp. 49–191). Dnipro [in Ukrainian].

Kurbas, L. (2001). Filosofiia teatru [Philosophy of theater] (M. Labinskyi, Comp.). Osnovy [in Ukrainian].

Kuziakina, N. (2012). Vykhovaty uchnia! [Educate a student!] (Ie. Starodynova, Trans.) In B. Kozak (Comp.), Zhyttia i tvorchist Lesia Kurbasa [Life and work of Les Kurbas] (pp. 397– 408). Litopys [in Ukrainian].

Matsdóttir, V. H. (2023). Michael Chekhov’s acting technique through the lens of a classical singer. Research Catalogue. https://www.researchcatalogue.net/profile/show-exposition?exposition=1925541 [in English].

Prokopenko, T. M. (1999). Problemy stsenichnoi movy v tvorchosti L. Kurbasa (1922–1933 rr.) [Problems of stage language in the work of L. Kurbas (1922–1933)]. Kultura Ukrainy, 5, 16–21 [in Ukrainian].

Rushe, S. (2019). Michael Chekhov’s Acting Technique: A Practitioner’s Guide. Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781472503459 [in English].

Stanislavskyi, K. S. (1953). Robota aktora nad soboiu [The Actor’s Work on Himself] (T. Olkhovskyi, Trans., F. Haievskyi, Ed.; Part 1–2). Mystetstvo [in Ukrainian].

Strasberg, L. (1987). A Dream of Passion: The Development of the Method. Little, Brown and Company [in English].

Vasylko, V. (2012). Narodnyi artyst URSR O. S. Kurbas (pro pedahohiku) [People’s Artist of the Ukrainian SSR O. S. Kurbas (on pedagogy)]. In B. Kozak (Comp.), Zhyttia i tvorchist Lesia Kurbasa [Life and Work of Les Kurbas] (pp. 359–372). Litopys [in Ukrainian].

Volytska-Zubko, I. (2012). Kurbasova definitsiia tvorchosti aktora [Kurbas’s definition of the actor’s work]. In B. Kozak (Comp.), Zhyttia i tvorchist Lesia Kurbasa [Life and Work of Les Kurbas] (pp. 373–389). Litopys [in Ukrainian].

Warnet, J.-M. (2013). Les Laboratoires. Une Autre Histore du Théâtre. L’Entretemps [in English].

Yermakova, N. (2003). Les Kurbas – teatralnyi pedahoh [Les Kurbas – theater teacher]. In Problemy teatralnoi osvity v Ukraini [Problems of theater education in Ukraine] [Conference proceedings] (pp. 9–11). Kompas [in Ukrainian].

Yermakova, N. (2007). Pochatky pershoi ukrainskoi rezhyserskoi shkoly [The Beginnings of the First Ukrainian Directing School]. Ukrainskyi teatr, 5, 19–23 [in Ukrainian].

Yermakova, N. (2008). Pro muzychnyi aspekt pedahohiky Lesia Kurbasa [On the musical aspect of Les Kurbas’s pedagogy]. Ukrainskyi teatr, 1, 22–23 [in Ukrainian].

Yermakova, N. (2012). Do istorii pedahohichnoi praktyky Lesia Kurbasa u MOBi [To the history of Les Kurbas’ pedagogical practice in the MOB]. In B. Kozak (Comp.), Zhyttia i tvorchist Lesia Kurbasa [Life and work of Les Kurbas] (pp. 390–369). Litopys [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-25

Як цитувати

Юдова-Романова, К., Борко, І., & Нагорна, О. (2025). Театральна педагогіка Михайла Чехова та Леся Курбаса: порівняльна характеристика систем. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 8(1), 82–96. https://doi.org/10.31866/2616-759X.8.1.2025.336186

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА