«Прахтикований жовнір» Гната Хоткевича – нездійснена постановка Леся Курбаса

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.1.2018.144951

Ключові слова:

п’єса, казка, гуцульська говірка, жанр, стиль, Жовнір, Г. Хоткевич, Лесь Курбас, Гуцульський театр

Анотація

Мета статті – визначити проблематику та жанрово-стильові особливості п’єси Г. Хоткевича «Прахтикований жовнір», з’ясувати обставини участі Леся Курбаса в її проходженні в цензурному відомстві та в підготовці до постановки на сцені Гуцульського театру. Методологію дослідження становлять системний та соціокультурологічний підходи, а також такі методи: історико-біографічний, культурно-історичний, герменевтичний, соціологічний. Наукова новизна полягає у тому, що вперше в українському мистецтвознавстві з’ясовано проблематику, жанрово-стильові особливості та значення п’єси «Прахтикований жовнір», спробу її сценічного втілення Лесем Курбасом. Висновки. П’єсу «Прахтикований жовнір» (1912), написану гуцульською говіркою, за жанрово-стильовими ознаками можна означити як «сатиричну казку-комедію», створену в гуцульському стилі. Сюжет п’єси відображає пригоди бравого відставного жовніра – уособлення українського характерника, який вступає у боротьбу із силами зла і перемагає їх. У п’єсі порушено проблему запродування душі не лише окремої людини, а й всього народу. Дійові особи послуговуються гуцульською говіркою, що відображає особливості їхнього характеру, національності, світогляду, функціонального призначення і позбавляє уніфікації. Досвід акторської, режисерської, адміністративної роботи Леся Курбаса в Гуцульському театрі, прагнення поставити п’єсу «Прахтикований жовнір» загартували його як митця, розвинули творчі здібності, зануривши у стихію міфопоетичного світосприйняття гуцулів.

Біографія автора

Olga Shlemko, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Boboshko, Iu. (1987). Les Kurbas, a Director. Kyiv: Mystetstvo.

Harmatii, L. (1912, January 21). Letter to G. Khotkevych, CentralState Historical Archive ofUkraine in Lviv, fund 688, case 307, pp. 118–119.

Hirniak, I. (1982). Memories,Suchasnist, New York, 487 p.

Kurbas, L. (1912, April 3). Letter to G. Khotkevych, The Museum of Theatrical, Musical and Cinematographic Art of Ukraine, Manuscript of Les Kurbas, fund 688, case 10879, p. 2.

Kurbas, L. (1912, April 9). Letter to G. Khotkevych, The Museum of Theatrical, Musical and Cinematographic Art of Ukraine, Manuscript of Les Kurbas, case 10880, p. 4.

Kurbas, L. (1912, April 12). Letter to G. Khotkevych, The Museum of Theatrical, Musical and Cinematographic Art of Ukraine, Manuscript of G. Khotkevych, case 6718, p. 4.

Kurbas, L. (1926, November 1). Letter to G. Khotkevych, The Museum of Theatrical, Musical and Cinematographic Art of Ukraine, Manuscript of G. Khotkevych, fund 688, case 6722, p. 1.

Pohrebennyk, F. (1966). Gnat Khotkevych, G. Khotkevych, Selected works: in 2 vol. Vol. 1. Kyiv: Dnipro, pp. 5–31.

Propp, V.Ya. (1998). Morphology “magic” fairy tale. Historical roots of a fairy tale. Moscow: Labirint.

The Bill of Havryla Herasymiuk to the Administration of the Hutsul Theatre, (Mr. Oleksa Remez) for the collected money from 8.XII.[1]911 p. till 8.II.[1]912, The Museum of Theatrical, Musical and Cinematographic Art of Ukraine, Manuscript of G. Khotkevych, case 6659, p. 2.

Remez, O. (1913, April 13 (25)). Letter to G. Khotkevych, The Museum of Theatrical, Musical and Cinematographic Art of Ukraine, Manuscript of G. Khotkevych, case 6721, p. 4.

Rudnytskyi, M. (1963). The Hired by Melpomene. Kyiv: Mystetstvo.

Frants, M.-L. (1998). Psychology of Fairy Tales. Interpretation of Magic Fairy Tales. Psychological Sense of the Atonement in the Fairy Tale. SPb: B.S.K.

Khotkevych, G. (1966) “Hutsul Theatre”, in Pohrebennyk, F. (Ed.), Works: in 2 vol. Vol. 2. Kyiv: Dnipro, pp. 539–578.

Khotkevych, G. Brave Soldier”: motifs of the Hutsul Fairy Tales: Play in 4 Acts, Saint Petersburg State Theatrical Library, Fund of Drama Censorship, case 51926, p. 44.

Khotkevych, G. Battle-seasoned Soldier”: Play in 4 Acts, Central State Historical Archive of Ukraine in Lviv, fund 688, description 1, case. 70, pp. 35–80.

Khotkevych, G. Battle-seasoned Soldier”: Play in 5 Acts, Central State Historical Archive of Ukraine in Lviv, fund 688, description 1, case. 70, pp. 2–33.

Khotkevych, G. Brave Soldier”: cinema screen in 4 Acts, Central State Historical Archive of Ukraine in Lviv, fund 688, description 1, case. 7143, pp. 1–48.

Khotkevych, G. (1928). “My autobiography”, Khotkevych, G. Works: in 8 vol. Vol. Kharkiv: Korporatyvne vydavnytsvo “Rukh”, pp. 5–36.

Khotkevych, G. (2005). Unpublished Hutsul Plays,Lutsk: Teren.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-25

Як цитувати

Shlemko, O. (2018). «Прахтикований жовнір» Гната Хоткевича – нездійснена постановка Леся Курбаса. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, (1), 72–89. https://doi.org/10.31866/2616-759x.1.2018.144951

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ