Драматургія Саад аль-Фараджа в контексті розвитку театральної справи в Кувейті другої половини ХХ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153137

Ключові слова:

арабська драматургія, мусульманські світи, незалежність Кувейту, політичні обставини

Анотація

Метою статті є дослідження діяльності театрів Кувейту загалом та інтерпретації на їхніх сценах сучасної арабської драматургії зокрема на тлі політичних подій на Близькому Сходу в другій половині ХХ ст. Основну увагу автор зосереджує на творчому доробку Саада аль-Фараджа – відомого в Кувейті актора, театрального діяча, драматурга, громадського діяча. Дослідник фокусується на політичних обставинах, що обумовили актуалізацію окремих тем, які порушує в своїх п’єсах Саад аль-Фараджа, аналізує те, як протистояння між Ізраїлем та арабським світом, політика президента Єгипту Гамаля Абделя Насера вплинула на умогляди творчої інтелігенції Кувейту. Суттєвою для автора статті є проблема політичної цензури в сучасному Кувейті, що обумовила короткочасність сценічного життя низки п’єс Саад аль-Фараджа. Значна частина розвідки присвячена особливостям поетики драматургії Саад аль-Фараджа. У період свого творчого становлення митець перебував під значним впливом європейських новаторських течій ХХ ст., що значною мірою вплинуло на художньо-образний світ його текстів. Головну увагу дослідник зосереджує на п’єсі Саад аль-Фараджа «Традиція – інша природа», у якій виразно проступають прийоми епічного театру Бертольда Брехта. Методологія дослідження полягає в застосуванні політології з метою якнайповнішого розкриття суспільного контексту діяльності театрів Кувейта і творчості драматурга Саад аль-Фараджа. Уводячи творчість кувейтського драматурга у світовий контекст, автор базується на системно-структурному й порівняльному методах. У розгляді конкретного драматургічного твору суттєвим було використання театрально-критичного аналізу. Новизна роботи. Уперше комплексно і з використанням політологічної методології на основі мистецтвознавчого аналізу досліджено діяльність театрів у Кувейті в другій половині ХХ ст. У науковий обіг уводиться важлива інформація про творчий доробок Саад аль-Фараджа, здійснено мистецтвознавчий аналіз його п’єси «Традиція – інша природа». Висновки. Виявлено, що в Кувейті всі основні театри перебували під наглядом урядової цензури, яка, за спостереженнями аль-Фараджа, вважала за потрібне використовувати театр лише для поширення культури «шляхом представлення випадкових та невідповідних прикладів з репертуару світового театру».

Біографія автора

Ali al-Anezi, Вищий інститут драматичного мистецтва

Доктор філософії в галузі критики та літератури, доцент

Посилання

Al Souleman, Ali, 2005. From Staging the World to Staging the Self: Sa’dall ah Wann us and the Question of Theatre (Unpublished thesis). Oxford University.

Al-Awadi, Ali Husain, 2015. ‘Interview with Saad al-Faraj’, al-Taleea News Paper, 08 july 2015. [online] Available at: <http://altaleea.com/?p=13344> [Accessed 10 October 2017].

Al-Faraj, Saad, 1965. Hatha Sefoh – Custom is Another Nature. 1987. [Unpublished copy of the play]. Al-Shaa’bi Theatre archive.

Al-Faraj, Saad, 1965. Kuwait Sanat 2000 – Kuwait 2000. [Unpublished copy of the play]. Al-Shaa’bi Theatre archive.

Al-Faraj, Saad, 2016. Unpublished interview with by the Author, 11 May 2016.

Allen, R., 2000. An Introduction To Arabic Literature. United Kingdom: Cambridge University Press.

Alsharq al-Awsat, 27 June 2003, p.31.

Al-Tahir, Ahmid, 1997. The War of June 1967. Cairo: Al-Ahram Centre for Translation and Publishing.

Badawi, M.M., 1993. A Short History of Modern Arabic Literature. New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521331975

Boal, Augusto, 2000. Theatre of the Oppressed. Translated by Charles A., Maria-Odilia Leal McBride and Emily Fryer. London: Pluto Press.

Esposito, John, 1995. The Oxford Encyclopaedia of the Modern Islamic World. New York; Oxford: Oxford University Press.

Mohamad, Hassan, 2010. Unpublished interview with by the Author, 20 January 2010.

Hourani, Albert, 2002. A History of the Arab Peoples. London: Faber and Faber. Interview conducted by al-HurraTV channel. Seen on 6 June 2017. [online] Available at: https://www.youtube.com/watch?v=qHnzL06DVmM [Accessed 10 October 2017].

Miller, Judith, 1996. God Has Ninety-Nine Names. New York: Simon and Schuster.

Mostyn, Trevor, 2002. Censorship in Islamic Societies. London: Sagi Books.

Mua’ala, Nadim, 2013. Unpublished interview with by the Author, 12 April 2013.

Owen, Roger, 1992. State Power and Politics in the Making of the Modern Middle East. London: Routledge.

Ramadan, Khalid, 2015. Unpublished interview with by the Author, 22 April 2015.

Rohan, Marc, 1988. Paris ‘68: Graffiti, Posters, Newspapers & Poems of the May 1968. Great Britain: Impact Books.

Yezid, Sayigh, 1991. Reconstructing the Paradox: The Arab Nationalist Movement, Armed Struggle, and Palestine, 1951-1966. Middle East Journal, 45, 4 (Autumn, 1991), pp.608-629.[online] Available at: <https://www.jstor.org/stable/4328352?seq=1# page_scan_tab_contents [Accessed 10 October 2017].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Як цитувати

al-Anezi, A. (2018). Драматургія Саад аль-Фараджа в контексті розвитку театральної справи в Кувейті другої половини ХХ століття. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, (2), 10–30. https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153137

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ