Генеза традиційних образів фольклорного карнавалу як вияв національного світобачення українців

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153224

Ключові слова:

світогляд, фольклор, перевтілення, маска, карнавал, фітоморфні, зооморфні, антропоморфні образи

Анотація

Мета статті. Заглибившись в архаїчні пласти світогляду древніх слов’ян, автор прагне простежити генезу та еволюцію інституту обрядового маскування, ігрового й церемоніально-етикетного перевтілення, на базі якого сформувалася строката галерея традиційних образів фольклорного карнавалу українців. Методи дослідження. Дороговказом послужив історико-генетичний метод, або метод ретроспективної реконструкції, який застосовується не лише в гуманітарних, а й природничих науках. В основі його лежить ідея про те, що початкові етапи розвитку певних об’єктів і явищ можна відтворити на підставі пізніших етапів. Наукова новизна дослідження полягає в акцентуванні особливої ролі маски як засобу перевтілення й розкриття міфологічних витоків системи образів фольклорного театру українців. Таким чином у вітчизняному гуманітарному просторі утверджується новий дослідницький напрям – культурологічне маскознавство. Висновки. Наведені в статті матеріали розкривають генетичну спорідненість міфу й ритуалу, іманентну властивість землеробських обрядів створювати тимчасовий міфологічний простір, реалізуючи в ньому давні сакральні символи та уявлення. Інструментом систематизації конкретного матеріалу в реферованій праці слугували прийом перевтілення (реінкарнації), обрядові маски та інститут рядження в цілому. Саме вони, як засвідчив аналіз, найстійкіше утримували архаїчний базис ритуальних традицій, давні концептуальні мотиви. Упродовж ХХ – початку ХХІ ст. чітко простежується лінія редукції й прискореного відмирання обрядових традицій і фольклору. Проте, як не дивно, інститут автентичної народної маски продовжує функціонувати й сьогодні. В багатьох областях України зберігаються, а в останні роки і впроваджуються живі вогнища різдвяно-новорічного карнавалу, побутують колядні обходи, вистави «живого вертепу», традиційна звичаєвість взаємодіє із процесами розвитку національної святковості й мистецтва.

Біографія автора

Oleksandr Kurochkin, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор історичних наук, професор

Посилання

Avdeev, A.D., 1959. Proishozhdenie teatra. Elementyi teatra v pervobyitnoobschinnom stroe [The origin of the theater. Elements of the theater in the primitive communal system]. Moscow: Iskusstvo.

Avdeev, A.D., 1960. Maska (Opyit tipologicheskoy klassifikatsii po etnograficheskim materialam) [Mask (Experience of a typological classification based on ethnographic materials)]. Sbornik Muzeya antropologii i etnografii. Moscow: Publishing House of the USSR Academy of Sciences. Vol. XIX, pp.39-110.

Bayburin, A.K., 1990. Ritual: svoe i chuzhoe. Folklor i etnografiya: Problemyi rekonstruktsii faktov traditsionnoy kulturyi [Ritual: one’s own and someone else’s]. Folklore and ethnography: Problems of reconstruction of the facts of traditional culture. Leningrad: Nauka, pp.3-17.

Bahtin, M.M., 1990. Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa [Works of Francois Rabelais and the folk culture of the Middle Ages and the Renaissance]. Moscow: Hudozhestvennaya literatura.

Bongardt-Levin, G.M. and Ilin, G.F., 1969. Drevnyaya Indiya [Ancient India]. Moscow: Glavnaya redaktsiya vostochnoy literaturyi.

Voitovych, V., 2013. Mify ta lehendy davnoi Ukrainy [Myths and legends of ancient Ukraine]. Ternopil: Navchalna knyha-Bohdan.

Davydiuk, V., 2005. Pervisna mifolohiia ukrainskoho folkloru [Primitive mythology of Ukrainian folklore]. Lutsk: Volynska oblasna drukarnia.

Korvin-Piotrovskiy, K.V., 1887. Materialyi dlya istorii, etnografii i statistiki Chernigovskoy gubernii [Materials for history, ethnography and statistics of Chernigov province]. Chernigov: Tipografiya gubernskogo pravleniya.

Kurochkin, O., 1995. Ukrainski novorichni obriady: “Koza” i “Malanka” (z istorii narodnykh masok) [Ukrainian New Year’s Rites:”Goat” and “Malanka” (from the history of masks)]. Opishne: Ukrainske narodoznavstvo.

Lihachev, D.S. ed., 1958. Drevnie rossiyskie stihotvoreniya, sobrannyie Kirsheyu Danilovyim [Ancient Russian poems collected by Kirshey Danilov]. Moscow: Publishing House of the Academy of Sciences of the USSR.

Losev, A.F., 1957. Antichnaya mifologiya v ee istoricheskom razvitii [Ancient mythology in its historical development]. Moscow: State Pedagogical Publishing House of the Ministry of Education of the RSFSR.

Marks, K. and Enhels, F., 1965. Tvory [Writings]. Vols.1-50. Vol.20. Kyiv: Politvydav Ukrainy.

Pavliuk, L., 2006. Znak, symvol, mif u masovii komunikatsii [Sign, symbol, myth in mass communication]. Lviv: PAIS.

Pysarenko, Yu., 1997. Veles-Volos v yazychnytskomu svitohliadi Davnoi Rusi [Veles-Volos in the pagan outlook of Ancient Rus]. Kyiv: Manuskrypt.

Plachynda, S., 2017. Mify i lehendy Davnoi Ukrainy [Myths and Legends of Ancient Ukraine]. Kyiv: FOP Stebliak O.M.

Popovych, M., 2001. Narysy istorii kultury Ukrainy [Essays on the history of Ukrainian culture]. Kyiv: ArtEk.

Poritska, O., 2017. Dukhovna kultura ukraintsiv: narodna demonolohiia u zahalnoslov’ianskomu konteksti (XIX–XX st.) [Spiritual Culture of Ukrainians: Popular Demonology in the Slavonic Context (XIX-XX centuries)]. Kyiv: Lira-K

Ryibakov, B.A., 1981. Yazyichestvo drevnih slavyan [Paganism of the ancient Slavs]. Moscow: Nauka.

Slovo pro Ihoriv pokhid. Slovo o polku Igoreve; Slova ab palku Igaravyim [The word about Igor’s campaign; The word about Igor’s regiment; The words are either the stick of Igaraw], 1982. Translation from the Ukrainian MT Rilsky. Kyiv: Dnipro.

Terner, V., 1983. Simvol i ritual [Symbol and ritual]. Moscow: Nauka.

Tkach, M., 2002. Volodymyrovi bohy: mifolohichnyi zmist ta systematyzatsiia holovnykh personazhiv yazychnytskoho kultu [Vladimir gods: mythological content and systematization of the main characters of pagan worship]. Kyiv: Ukrainskyi tsentr dukhovnoi kultury.

Uspenskiy, B.A., 1978. Kult Nikolyi na Rusi v istoriko-kulturnom osveschenii [The cult of Nicholas in Russia in historical and cultural lighting.]. Trudyi po znakovyim sistemam, 10.

Chanyishev, A.N., 1982. Nachalo filosofii [The beginning of philosophy]. Moscow: Moscow University Publishing House.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Як цитувати

Kurochkin, O. (2018). Генеза традиційних образів фольклорного карнавалу як вияв національного світобачення українців. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, (2), 47–62. https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153224

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ