Особливості тлумачення К. Станіславським поняття «ілюстрований підтекст»
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153226Ключові слова:
словесне спілкування, «ілюстрований підтекст», підтекст наскрізної дії, К. Станіславський, Г. Крісті, «кінострічка бачень», внутрішні бачення, відчуттяАнотація
Мета дослідження – з’ясувати особливості розуміння і тлумачення К. Станіславським його поняття «ілюстрований підтекст»; визначити сутність, значимість та місце «ілюстрованого підтексту» в процесі сценічного спілкування актора; запропонувати власне розуміння та визначення мовного підтексту й довести його значущість як складника сценічного мовлення. Методи дослідження: аналітичний – для дослідження існуючих теоретичних тлумачень підтексту та його практичного застосування;компаративний – у зіставленні й порівняльному аналізі теоретичних і практичних тлумачень та застосувань підтексту; логіко-узагальнюючий – для підбиття підсумків дослідження, формулювання висновків. Наукова новизна роботи полягає в уточненні технології процесу словесної дії актора-читця під час сценічного спілкування; віднаходженні того основного, що слугує дійсною необхідністю проголошення актором авторських слів, та є спонукою до продуктивної і цілеспрямованої словесної дії; в осмисленні й тлумаченні сутності театрального поняття «підтекст» та застосуванні його у сценічній мовленнєвій практиці. Висновки. З’ясовано, що К. Станіславський та продовжувачі його вчення трактують підтекст: як позатекстові – акторські бачення, уявлення, образи, думки, почуття, іменуючи ще його «ілюстрованим»; і як – наскрізна дія в галузі мовлення, не вбачаючи й не акцентуючи при цьому на їхній відмінності й різності. Наголошено, що враження від уявної «ілюстрації» («ілюстрований підтекст»)є лише подразником словесного спілкування актора; дійсну ж необхідність проголошення слів породжує мотивація та мета їх виголошення.Посилання
Galendeev, V.N., 2006. Ne tolko o stsenicheskoy rechi [Not just about stage speech]. St. Petersburg: Sankt-Peterburgskaya akademiya teatralnogo iskusstva.
Kristi, G.V., 1968. Vospitanie aktera shkolyi Stanislavskogo [Education of the actor of the Stanislavsky school]. Moscow: Iskusstvo.
Nikulin, S.K. and Pichhadze, L.A. eds., 2008. Iskusstvo rezhissuryi XX vek. [The art of directing the twentieth century]. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr.
Soroka, I.I., 2015. “Iliustrovanyi pidtekst” u tlumachenni K. Stanislavskoho ta poslidovnykiv yoho shkoly [“Illustrated Subtext” in the interpretation of K. Stanislavsky and his school’s followers]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury, 34, pp.363-370.
Soroka, I.I., 2014. Superechnist u vyznachenni K. Stanislavskym poniattia “pidtekst”: na materiali pratsi I. Promptovoi [The contradiction in the definition of K. Stanislavsky’s notion of “subtext”: on the material work of I. Propptova ]. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 10, pp.110-115.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Іван Сорока
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.