Засоби пластичного оформлення сценічного простору (з історії українського театру)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153228

Ключові слова:

історія українського театру, сценічний простір, засоби пластичного оформлення, Дмитро Антонович

Анотація

Метою статті є розгляд еволюції театрального простору українського театру з погляду архітектурно-технічного забезпечення його пластичного оформлення. Автором використані такі методи дослідження: критичного аналізу – в опрацюванні наукової літератури з історії театрального мистецтва, архітектури та сценічного дизайну з метою реферування інформації стосовно теми дослідження; мистецтвознавчого аналізу – для співвіднесення пластики сценічного простору вистав та їхнього змістовного наповнення; синтезу – для поєднання різних характеристик просторово-технічного забезпечення українського театру періоду XVII – XIX ст.; індукційний – для вивчення хоча й фрагментарних, але типових прикладів просторово-технічного забезпечення вистав означеного періоду; гіпотетичний, системний та узагальнюючий – для формулювання висновків. Наукова новизна. У дослідженні вперше осмислюється еволюція театрального простору українського театру з погляду засобів його пластичного оформлення. Висновки. Твори сценічного мистецтва, маючи дієву структуру, матеріалізуються в певному сценічному просторі; відповідно до різновидів українського театру XVII – XIX ст. – шкільний театр, церковно-релігійна драма, вертеп, кріпацький театр, публічний театр, домашній театр, «редут», балагани, сільські народні театри, театри мистецьких освітніх закладів – існували специфічні форми та засоби пластичного оформлення їхнього сценічного простору; українському театру властивий простір і закритого (приватні оселі, громадські місця, культові споруди), якому притаманні широке застосування предметних комплексів, і відкритого типів (локації природного ландшафту) з декораціями спрощено-мобільного характеру; характерним для вистав у приміщеннях церкви було використання світлових ефектів, культової атрибутики та театральної бутафорії; засоби пластичного оформлення сценічного простору вертепу – двоповерхова мобільна скринька із умовно знятою «четвертою стіною» та набір лялькових персонажів; мандрівний спосіб організації діяльності та економічна скрута переважної більшості театральних колективів в Україні на початку XIX ст. не сприяли розвитку сценографії та театральної техніки; матеріально-технічне забезпечення сільських театрів, зокрема на Галичині, було відносно достойним.

Біографія автора

Kateryna Iudova-Romanova, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Antonovych, D., 1925. Trysta rokiv ukrainskoho teatru. 1619–1919 [Three hundred years of Ukrainian theater. 1619–1919]. Prague: Ukrainskyi hromadskyi vydavnychyi fond.

Astaf’eva, T.V., 2011. Novye tehnologii v sovremennom postanovochnom processe (na materiale teatral’nogo iskusstva Sankt-Peterburga) [New technologies in the modern production process (on the material of the theatrical art of St. Petersburg).]. PhD. St. Petersburg Humanitarian University of Trade Unions.

Bazanov, V.V., 2005. Tekhnologiya stseny [Technology scenes]. Moscow: Іmpulʼs-svet.

Veselovska, H.I., 2010. Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Ukrainian theatrical avantgarde]. Kyiv: Feniks.

Krypchuk, M.V., 2011. Problemy stvorennia masovoho teatralizovanoho vydovyshcha (pryntsypy khudozhnoho oformlennia) [Problems of creating a massive theatrical spectacle (principles of artistic design)] Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 2, c.163-168. [online] Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUm_2011_2_29> [Accessed 11 December 2018].

Krypchuk, M.V., 2018. Stsenichnyi prostir prosto neba yak skladova suchasnoho teatralizovanoho vydovyshcha [Scenic space of the sky as part of a modern theatrical spectacle]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.229-233. [online] Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2018_2_50> [Accessed 11 December 2018].

Ostroverkh, O., 2007. Evoliutsiia prostorovykh system ukrainskoho dramatychnoho teatru: typy orhanizatsii, funktsii, liudyna (vid naturalizmu do avanhardu) [Evolution of the open-space systems of the Ukrainian dramatic theater: the types of organizations, functions, people (from naturalism to the avant-garde)] PhD. Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology. M.T. Rilsky National Academy of Sciences of Ukraine.

Pavi, P., 2006. Slovnyk teatru [The theater dictionary]. Lviv: Publishing Center of the Ivan Franko National University of Lviv.

Proskuriakov, V.I., 2002. Pryntsypy rozvytku arkhitekturnoi typolohii ukrainskoho teatru [Principles of development of the architectural typology of the Ukrainian theater]. D.Ed. National University “Lviv Polytechnic”.

Chechel, N.P., 2005. Dyskurs styliu v retrospektyvi ukrainskoi vydovyshchnoi i dramatychnoi kultury [Discourse of style in the retrospect of Ukrainian spectacle and dramatic culture]. PhD. Kyiv National Taras Shevchenko University.

Chubina, T.D., 2010. ‘Tulchynskyi palats Pototskykh yak oseredok kulturno-mystetskoho zhyttia.’ [Tulchin Palace Pototsky as a center of cultural and artistic life.]. Naukovi pratsi [Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly]. Seriia: Istoriia, 127(140), pp.149-157. [online] Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdui_2010_140_127_29> [Accessed 01 December 2018].

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Як цитувати

Iudova-Romanova, K. (2018). Засоби пластичного оформлення сценічного простору (з історії українського театру). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, (2), 72–92. https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153228

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають