Засоби пластичного оформлення сценічного простору (з історії українського театру)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153228Ключові слова:
історія українського театру, сценічний простір, засоби пластичного оформлення, Дмитро АнтоновичАнотація
Метою статті є розгляд еволюції театрального простору українського театру з погляду архітектурно-технічного забезпечення його пластичного оформлення. Автором використані такі методи дослідження: критичного аналізу – в опрацюванні наукової літератури з історії театрального мистецтва, архітектури та сценічного дизайну з метою реферування інформації стосовно теми дослідження; мистецтвознавчого аналізу – для співвіднесення пластики сценічного простору вистав та їхнього змістовного наповнення; синтезу – для поєднання різних характеристик просторово-технічного забезпечення українського театру періоду XVII – XIX ст.; індукційний – для вивчення хоча й фрагментарних, але типових прикладів просторово-технічного забезпечення вистав означеного періоду; гіпотетичний, системний та узагальнюючий – для формулювання висновків. Наукова новизна. У дослідженні вперше осмислюється еволюція театрального простору українського театру з погляду засобів його пластичного оформлення. Висновки. Твори сценічного мистецтва, маючи дієву структуру, матеріалізуються в певному сценічному просторі; відповідно до різновидів українського театру XVII – XIX ст. – шкільний театр, церковно-релігійна драма, вертеп, кріпацький театр, публічний театр, домашній театр, «редут», балагани, сільські народні театри, театри мистецьких освітніх закладів – існували специфічні форми та засоби пластичного оформлення їхнього сценічного простору; українському театру властивий простір і закритого (приватні оселі, громадські місця, культові споруди), якому притаманні широке застосування предметних комплексів, і відкритого типів (локації природного ландшафту) з декораціями спрощено-мобільного характеру; характерним для вистав у приміщеннях церкви було використання світлових ефектів, культової атрибутики та театральної бутафорії; засоби пластичного оформлення сценічного простору вертепу – двоповерхова мобільна скринька із умовно знятою «четвертою стіною» та набір лялькових персонажів; мандрівний спосіб організації діяльності та економічна скрута переважної більшості театральних колективів в Україні на початку XIX ст. не сприяли розвитку сценографії та театральної техніки; матеріально-технічне забезпечення сільських театрів, зокрема на Галичині, було відносно достойним.Посилання
Antonovych, D., 1925. Trysta rokiv ukrainskoho teatru. 1619–1919 [Three hundred years of Ukrainian theater. 1619–1919]. Prague: Ukrainskyi hromadskyi vydavnychyi fond.
Astaf’eva, T.V., 2011. Novye tehnologii v sovremennom postanovochnom processe (na materiale teatral’nogo iskusstva Sankt-Peterburga) [New technologies in the modern production process (on the material of the theatrical art of St. Petersburg).]. PhD. St. Petersburg Humanitarian University of Trade Unions.
Bazanov, V.V., 2005. Tekhnologiya stseny [Technology scenes]. Moscow: Іmpulʼs-svet.
Veselovska, H.I., 2010. Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Ukrainian theatrical avantgarde]. Kyiv: Feniks.
Krypchuk, M.V., 2011. Problemy stvorennia masovoho teatralizovanoho vydovyshcha (pryntsypy khudozhnoho oformlennia) [Problems of creating a massive theatrical spectacle (principles of artistic design)] Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 2, c.163-168. [online] Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPUm_2011_2_29> [Accessed 11 December 2018].
Krypchuk, M.V., 2018. Stsenichnyi prostir prosto neba yak skladova suchasnoho teatralizovanoho vydovyshcha [Scenic space of the sky as part of a modern theatrical spectacle]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 2, pp.229-233. [online] Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2018_2_50> [Accessed 11 December 2018].
Ostroverkh, O., 2007. Evoliutsiia prostorovykh system ukrainskoho dramatychnoho teatru: typy orhanizatsii, funktsii, liudyna (vid naturalizmu do avanhardu) [Evolution of the open-space systems of the Ukrainian dramatic theater: the types of organizations, functions, people (from naturalism to the avant-garde)] PhD. Institute of Art Studies, Folklore Studies and Ethnology. M.T. Rilsky National Academy of Sciences of Ukraine.
Pavi, P., 2006. Slovny’k teatru [The theater dictionary]. Lviv: Publishing Center of the Ivan Franko National University of Lviv.
Proskuriakov, V.I., 2002. Pryntsypy rozvytku arkhitekturnoi typolohii ukrainskoho teatru [Principles of development of the architectural typology of the Ukrainian theater]. D.Ed. National University “Lviv Polytechnic”.
Chechel, N.P., 2005. Dyskurs styliu v retrospektyvi ukrainskoi vydovyshchnoi i dramatychnoi kultury [Discourse of style in the retrospect of Ukrainian spectacle and dramatic culture]. PhD. Kyiv National Taras Shevchenko University.
Chubina, T.D., 2010. ‘Tulchynskyi palats Pototskykh yak oseredok kulturno-mystetskoho zhyttia.’ [Tulchin Palace Pototsky as a center of cultural and artistic life.]. Naukovi pratsi [Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly]. Seriia: Istoriia, 127(140), pp.149-157. [online] Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdui_2010_140_127_29> [Accessed 01 December 2018].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Катерина Юдова-Романова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.