Сценічна практика Йосипа Гірняка в контексті березільської системи виховання актора

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153237

Ключові слова:

виконавська манера Йосипа Гірняка, універсальний актор, «перетворення» Леся Курбаса, принцип існування в ролі

Анотація

Мета статті – висвітлити ключові моменти формування універсальної виконавської манери Й. Гірняка й акцентувати на важливості розвитку творчого інтелекту митця; популяризувати постать Й. Гірняка як репрезентанта березільської системи виховання актора серед молодих науковців, практиків сцени, студентів-акторів та ін. Методологія дослідження. Процесові дослідження сприяли аналітичний (осмислено постать Й. Гірняка в межах березільської системи виховання актора), історико-біографічний (проаналізовано суспільно-політичні передумови й естетико-художні вектори того часу, що вплинули на формування творчої особистості митця) та зіставно-типологічний (диференційовано виконавський доробок за принципами існування в ролі) методи. Наукова новизна полягає в розширенні уявлень про процеси формування виконавської манери Й. Гірняка на березільській сцені. Особливу увагу приділено аналізу тих імперативів-настанов Леся Курбаса, що вплинули на розвиток інтелектуальних і смислотворчих чинників у роботі актора. Висновки. Акторська образна мова Й. Гірняка березільського періоду (1922–1933 рр.) відрізнялася особливою стилістичною гнучкістю, що давало митцеві змогу працювати в різних жанрах, драматургічних реаліях, естетичних системах. Розгляд творчого шляху актора засвідчив, що його сценічна практика відбивала процес виховання березільців на засадах педагогіки Леся Курбаса.

Біографія автора

Tetiana Boiko, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Посилання

Boboshko, Yu.M., 1987. Rezhyser Les Kurbas [Directed by Les Kurbas]. Kyiv: Mystetstvo.

Hirniak, Y., 1982. Spomyny [Remembers]. New York: Suchasnist.

Yermakova, N., 2008. Aktor z pohliadu pedahohiky : (iz praktyky Mystetskoho ob’iednannia “Berezil”) [The actor from the point of view of pedagogy: (from the practice of the Art Association “Berezil”)]. Ukrainskyi teatr, 2, p.21-24.

Kuziakina, N., 1993. Halytskyi aktor: neobkhidni tvorchi syluety [Galician actor: the necessary creative silhouettes]. Ukrainskyi teatr, 5, p.13-14.

Kurbas, L., 1988. Berezil: iz tvorchoi spadshchyny [Berezil : from the creative heritage]. Kyiv: Dnipro.

Kurbas, L., 1988. Stati i vospominaniya o Lese Kurbase. Literaturnoe nasledie [Articles and memoirs about Lesbas Kurbas. Literary heritage]. Moscow: Iskusstvo.

Tokar, Kh., 1930. Velyka peremoha “Berezolia” : Vid pobutovykh stsen – do patetychnoi heroiky [Great victory “Berezol”: From domestic scenes – to the pathetic hero]. Robitnycha hazeta Proletar, 3 June.

Khmuryi, V., Dyvnych, Yu. and Blakytnyi, Ye., 1948. V maskakh epokhy : Yosyp Hirniak [In masks of the era: Joseph Girnyak]. Miunkhen: Ukraina.

Shevchenko, Y., 1929. “Myna Mazailo” [“Mina Mazailo”]. Robitnycha hazeta Proletar, 21 April.

Shevchenko, N., 2003. “Rozumnyi arlekin” – mizh khramom i ploshcheiu : (do nauky aktorskoho peretvorennia) [“Intelligent Harlequin” – between the temple and the area: (to the science of acting transformation)]. Arkadia, 1, p.49-52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-21

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА