DOI: https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153237

Сценічна практика Йосипа Гірняка в контексті березільської системи виховання актора

Tetiana Boiko

Анотація


Мета статті – висвітлити ключові моменти формування універсальної виконавської манери Й. Гірняка й акцентувати на важливості розвитку творчого інтелекту митця; популяризувати постать Й. Гірняка як репрезентанта березільської системи виховання актора серед молодих науковців, практиків сцени, студентів-акторів та ін. Методологія дослідження. Процесові дослідження сприяли аналітичний (осмислено постать Й. Гірняка в межах березільської системи виховання актора), історико-біографічний (проаналізовано суспільно-політичні передумови й естетико-художні вектори того часу, що вплинули на формування творчої особистості митця) та зіставно-типологічний (диференційовано виконавський доробок за принципами існування в ролі) методи. Наукова новизна полягає в розширенні уявлень про процеси формування виконавської манери Й. Гірняка на березільській сцені. Особливу увагу приділено аналізу тих імперативів-настанов Леся Курбаса, що вплинули на розвиток інтелектуальних і смислотворчих чинників у роботі актора. Висновки. Акторська образна мова Й. Гірняка березільського періоду (1922–1933 рр.) відрізнялася особливою стилістичною гнучкістю, що давало митцеві змогу працювати в різних жанрах, драматургічних реаліях, естетичних системах. Розгляд творчого шляху актора засвідчив, що його сценічна практика відбивала процес виховання березільців на засадах педагогіки Леся Курбаса.

Ключові слова


виконавська манера Йосипа Гірняка; універсальний актор; «перетворення» Леся Курбаса; принцип існування в ролі

Повний текст:

PDF

Посилання


Boboshko, Yu.M., 1987. Rezhyser Les Kurbas [Directed by Les Kurbas]. Kyiv: Mystetstvo.

Hirniak, Y., 1982. Spomyny [Remembers]. New York: Suchasnist.

Yermakova, N., 2008. Aktor z pohliadu pedahohiky : (iz praktyky Mystetskoho ob’iednannia “Berezil”) [The actor from the point of view of pedagogy: (from the practice of the Art Association “Berezil”)]. Ukrainskyi teatr, 2, p.21-24.

Kuziakina, N., 1993. Halytskyi aktor: neobkhidni tvorchi syluety [Galician actor: the necessary creative silhouettes]. Ukrainskyi teatr, 5, p.13-14.

Kurbas, L., 1988. Berezil: iz tvorchoi spadshchyny [Berezil : from the creative heritage]. Kyiv: Dnipro.

Kurbas, L., 1988. Stati i vospominaniya o Lese Kurbase. Literaturnoe nasledie [Articles and memoirs about Lesbas Kurbas. Literary heritage]. Moscow: Iskusstvo.

Tokar, Kh., 1930. Velyka peremoha “Berezolia” : Vid pobutovykh stsen – do patetychnoi heroiky [Great victory “Berezol”: From domestic scenes – to the pathetic hero]. Robitnycha hazeta Proletar, 3 June.

Khmuryi, V., Dyvnych, Yu. and Blakytnyi, Ye., 1948. V maskakh epokhy : Yosyp Hirniak [In masks of the era: Joseph Girnyak]. Miunkhen: Ukraina.

Shevchenko, Y., 1929. “Myna Mazailo” [“Mina Mazailo”]. Robitnycha hazeta Proletar, 21 April.

Shevchenko, N., 2003. “Rozumnyi arlekin” – mizh khramom i ploshcheiu : (do nauky aktorskoho peretvorennia) [“Intelligent Harlequin” – between the temple and the area: (to the science of acting transformation)]. Arkadia, 1, p.49-52.


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2018 Тетяна Бойко

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контактна інформація   |