Значення емоційного слуху й емпатії в мистецтві актора
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153244Ключові слова:
емоційний слух, емпірія, мовний слух, мистецтво актора, акторська уява, сценічне мовленняАнотація
Мета дослідження – проаналізувати роль емоційного слуху й емпатії як складників роботи актора над сценічним образом у контексті вдосконалення сучасної театральної педагогіки. Методологія дослідження базується на таких основних принципах: принципі об’єктивності, завдяки якому роль емоційного слуху й емпатії в мистецтві актора розглядається в історико-мистецтвознавчо-педагогічному розрізі в усій їхній складності, багатовимірності та суперечливості, з урахуванням сукупності позитивних і негативних сторін їхнього змісту; принципі науковості, з використанням якого з’ясовуються причинно-наслідкові зв'язки між науково перевіреними знаннями, що відповідають сучасному рівню розвитку науки про мовний, емоційний слухи й емпатію актора і їхнє значення у виконавському мистецтві; принципи розвитку та взаємодії, відносності, цілісності, практичності дають змогу розглядати названі феномени комплексно та простежувати тенденційні процеси. Зазначена методологія сприяє розкриттю значущості окресленої проблематики з точки зору практичного мистецтвознавства крізь призму педагогічних аспектів. Наукова новизна. Дослідження вчених-психологів, практиків театрального мистецтва та педагогів свідчать про вагомість емоційного слуху й емпатії в людському і, зокрема, сценічному спілкуванні. У процесі дослідження виявлено безпосередній зв’язок між рівнем емоційного слуху й емпатії актора та його художньою потенцією до створення високохудожніх сценічних образів. Висновки. Стверджується, що важливе значення у сприйнятті людини має слух – мовний та емоційний. У мистецтві актора обидва його види виконують провідну роль – і в роботі акторської уяви в процесі створення художнього образу, і в діалогічному спілкуванні з партнерами на сцені та з глядачем. Для сучасного актора важливо розвивати в собі не лише мовний та емоційний слухи, а й емпатію – здатність до переживання і активного, і пасивного. Зазначено, що природа імпровізаційної творчості в мистецтві актора безпосередньо пов’язана з такими характеристиками, як емоційний слух та емпатія.Посилання
Bahtin, M.M., 1986. Estetika slovesnogo tvorchestva[Aesthetics of verbal creativity]. Moscow: Iskusstvo
Berkova-Zhytomyrska, L.H., 2010. Emotsiinyi slukh ta yoho znachennia dlia maibutnoho aktora [Emotional rumor and its significance for the future actor]. Visnyk Zaporizkoho natsionalnoho universytetu, [online] 1, p.57-61. Avialable at: <http://web.znu.edu.ua/herald/issues/2010/Ped-1-2010/057-61.pdf> [Accessed 1 November 2018].
Kerrol, I.E., 2008. Emotsii cheloveka [Emotions of a person]. Moscow: Direkt-Media.
Levi, V.L., 2013. Iskusstvo byit drugim [The art of being different]. Moscow: Ozon.
Morozov, V.P., 1991. Emotsionalnyiy sluh i metodyi ego issledovaniya. [Emotional hearing and methods of his research]. In: I.A. Danilenko and V.N. Nosulenko, eds. Problemyi ekologicheskoy psihoakustiki. Moscow: IPRAN. p.240-246.
Morozov, V.P., 1994. Hudozhestvennyiy tip lichnosti: novyie kriterii v sisteme kompleksnogo podhoda k razrabotke problemyi na modeli muzyikalnogo iskusstva [Artistic personality type: new criteria in the system of an integrated approach to developing a problem on the musical art model] In: V.P. Morozov and A.S. Sokolov, eds. Hudozhestvennyiy tip cheloveka. Kompleksnyie issledovaniya. Moscow. p.86-102.
Piz, A. and Piz, B., 2015. Yazyik telodvizheniy [Language of body movements]. Moscow: Eksmo.
Pobirchenko, N.A. ed., 2007. Psykholohichnyi slovnyk [Psychologicaldictionary]. Kyiv: Naukovyi svit. [online] Available at: <http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/5980/3/o_serhieienkova_il.pdf> [Accessed 01 November 2018].
Rodzhers, K., 1984. Empatiya [Empathy]. In: V.K. Vilyunas and Yu.B. Gippenreyter, eds., Psihologiya emotsiy. Moscow:Nauka.
Stanislavskiy, K.S., 2012. Rabota nad soboy v tvorcheskom protsesse voploscheniya. Dnevnik uchenika. Azbuka [Work on yourself in the creative process of realization. Student's diary. ABC]. [online] Available at: <http://az.lib.ru/s/stanislawskij_k_s/text_0050.shtml> [Accessed 01 November 2018].
Fromm, E., 1992. Dusha cheloveka [Soul of man]. Moscow:Respublika.
Chehov, M.A., 1986. Literaturnoe nasledie [Literary heritage]. In: Ob iskusstve aktYora. Moscow. Vol.2.
Chehov, M.A., 2012. Tvorcheskaya individualnost [Creative individuality]. [online] Available at: <http://drugie-berega.my1.ru/publ/theatre/27-1-0-15> [Accessed 01 November 2018].
Shulzhenko, K., 1985. “Kogda vyi sprosite menya…” [When you ask me]. Moscow: Molodaya gvardiya.
Schepkin, M.S., 1952. Zapiski: Pisma. Sovremenniki o M.S. Schepkine [Notes: Letters. Contemporaries about MS Shchepkine]. Moscow: Iskusstvo.
Rogers, C.R., 1975. Empathic: An unappreciated way of being. The Counseling Psychologist, 5, p.2-10. DOI: 10.1177/001100007500500202.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Микола Юдов, Катерина Юдова-Романова, Назар Полюк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.