Логіка пізнання («гносеологія») як складова творчого методу
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.1.2019.170746Ключові слова:
метод, творчість, мистецтво, технологія, гносеологіяАнотація
Мета статті – з’ясування сутності поетики (або, що те саме, мистецького творчого методу). Методологія дослідження базується на принципі системності: автор дотримується концепції, згідно з якою мистецтво як творчий процес являє собою певну систему. Наукова новизна. Будучи формою суспільної свідомості, способом самовираження особи та засобом утвердження певних ідей, мистецтво є заразом одним із видів виробництва. Це виробництво специфічне (духовне), особливе з-поміж духовних (художнє) та все ж являє собою таке, якому притаманні всі його фундаментальні риси взагалі, у тому числі (1) організаційні, (2) економічні та (3) технологічні. Щодо (1): мистецтво як виробництво художніх цінностей у своєму історичному розвитку проходить ті ж стадії суспільної (колективної) організації праці, що й виробництво взагалі (у тому числі й матеріальних благ). А саме: кооперація (іконописні, взагалі малярські майстерні), мануфактура (театр), фабрика (кіно), індустрія (телебачення). Щодо (2) – деякі мистецтва (наприклад, кінематограф) являють собою самостійні галузі виробництва, притому вельми ефективні в економічному сенсі. Щодо (3) – технологія художнього виробництва, осмислена у своїй закономірності, визначає специфіку мистецтва з його практично-виробничого (ремісничого боку). Висновки. Виходячи з такого розуміння мистецтва (мистецького творчого процесу), сутність поетики, яка з формального боку має вигляд деякої сукупності (систему) певних принципів та правил, автор розглядає як логіку творчого процесу, у котрій своєрідними гранями постають (у різних видах мистецтва – різною мірою) гносеологічні, психологічні, ідеологічні та технологічні аспекти мистецького творчого процесу. У цій публікації проаналізовано саме гносеологічний аспект поетики (творчого методу).Посилання
Aristotel, 1958. Poetika [Poetics]. Moscow.
Asmus, V.F. ed., 1937. Antichnye mysliteli ob iskusstve [Antique thinkers of art]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatelstvo izobrazitelnykh iskusstv.
Vitruvii, 1936. Desiat knig ob arkhitekture [Ten Books about Architecture] [online]. Translated from F.A. Petrovskogo. Moscow: Izdatelstvo Vsesoiuznoi Akademii arkhitektury. Vol.1. Available at: <https://ru.wikipedia.org/wiki/Desiat_knig_ob_arkhitekture> [Accessed 28 February 2019].
Vladimirskii, A. ed., 1957. Pikasso. Sbornik statei o tvorchestve [Picasso. Collection of articles about creativity]. Moscow: Izdatelstvo inostrannoi literatury.
Gegel, G.V., 1968. Estetika [Aesthetics]. Moscow: Iskusstvo. Vol. 1.
Dziuba, I., 2001. Metod – tse nasampered rozuminnia [The method is first of all understanding]. Literaturna Ukraina, 25 January.
Kant, I., 1898. Kritika sposobnosti suzhdeniia [Judgment criticism of]. St. Petersburg.
Krymskyi, S.B., 2001. U superechtsi ne narodzhuietsia istyna [In the dispute, truth is not born]. Den, 30 March.
Leman, Kh.-T., 2013. Postdramaticheskii teatr [Post-Drama Theater]. Moscow: ABCdesign.
Eizenshtein, S.M, 1966. Dikkens, Griffit i my [Dickens, Griffith and we]. In: Izbrannye proizvedeniia. Moscow: Iskusstvo. Vol. 5.
Shevchenko, A.R., Shevchenko, E.N., and Salakhova, A.R., 2017. Post dramatic Theatre of Director Christoph Marthaler. Journal of History Culture and Art Research, [online] 6, 5. pp.173-178. doi: 10.7596/taksad.v6i5.1292 [Accessed 28 February 2019].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Сергій Безклубенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.