DOI: https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.1.2019.170748

Витоки мистецтва режисури. Із призабутих робіт українських театрознавців

Oleksandr Chepalov

Анотація


Режисура як творча професія та проблема створення авторської театральної вистави залишається вже понад століття в центрі обговорення театрознавців, культурологів і фахівців інших галузей, дотичних до сценічного мистецтва. Метою дослідження є включення в коло обговорюваних проблем сучасного театру призабутих нині робіт мистецтвознавчого профілю, що були характерними для ключових моментів історії України: ідейно-політичного самовизначення після 1917 р. (М. Вороний, Г. Гаєвський) та повернення до суспільної пам’яті творчих здобутків видатного українського режисера Леся Курбаса (Н. Кузякіна, остання четверть ХХ ст.). Методи дослідження (насамперед історичний) обумовлені суттєвими часовими проміжками, до яких ми ретроспективно повертаємося з огляду на значущість тієї чи іншої мистецької події, її політичну заангажованість тощо. Іншим домінантним методом є порівняльний, тобто такий, що демонструє схожість або відмінність художніх прийомів театральної вистави у зв’язку з певною суспільно- політичною настановою чи ідеологічними вимогами. Порівняльний метод уможливлює аналіз ознак художнього явища з метою їхньої класифікації та типологічного структурування. Наукова новизна роботи полягає в тому, що звернення до призабутих естетичних концепцій минулого (Г. Гаєвський, М. Вороний) дало змогу по-новому подивитися на усталені уявлення минулих часів і відповідно надати їм сучасного наукового трактування. Висновки дослідження стосуються насамперед місця та ролі Леся Курбаса в різноманітних проявах європейської режисерської теорії та практики ХХ ст., що й досі недостатньо оцінюються поза межами української театральної культури.

Ключові слова


режисура; українське режисерське мистецтво; театрознавчі аспекти режисури; Н. Кузякіна; театр корифеїв; система «образного перетворення» Леся Курбаса

Повний текст:

PDF

Посилання


Volytska, I., 2008. Uroky Natali Kuziakinoi [Lessons of Natalі Kuziakino]. Slovo i Chas, 12. pp.33-39.

Voronyi, M., 1913. Teatr i drama [Theater and Drama]. Kyiv: Volosozhar.

Haievskyi, H., 1930. Zavdannia rezhysera [The director’s performance]. Teatralnyi poradnyk, 1. Kyiv: Dniprosoiuz.

Kuziakina, N.B., 1984. Stanovlenie ukrainskoi sovetskoi rezhissury (1920-nachalo 30-kh rokiv) [Formation of Ukrainian Soviet direction (1920-early 30s)] Leningrad: Leningrad State Institute of Theater, Music and Cinematography.

Labinskyi, M.H. ed., 1991. Molodyi teatr : heneza, zavdannia, shliakhy : [statti, spohady, materialy] [Young theater: genesis, problem, paths: [articles, memoirs, materials]]. Kyiv: Mystetstvo, Spilka teatralnykh diiachiv Ukrainy.

Rudnitckii, K. ed., 1966. Istoriia sovetskogo dramaticheskogo teatra [History of the Soviet Drama Theater]. In: 1-6 Vols. Vol. 1: 1917-1920. Moscow: Nauka.

Rudnitckii, K. ed., 1966. Istoriia sovetskogo dramaticheskogo teatra [History of the Soviet Drama Theater]. In: 1-6 Vols. Vol. 2: 1921-1925. Moscow: Nauka.

Stroeva, M.N. ed., 1967. Istoriia sovetskogo dramaticheskogo teatra [History of the Soviet Drama Theater]. In: 1-6 Vols. Vol. 3: 1926-1932. Moscow: Nauka.

Khvalenskaia, E. ed., 1976. U istokov rezhissury. Ocherki iz istorii russkoi rezhissury kontca XX-nachala XXІ veka [At the origins of directing. Essays from the history of Russian directing the end XX-beginning of the XXI century]. Leningrad: Leningrad State Institute of Theater, Music and Cinematography.


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2019 Олександр Чепалов

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

© Copyright    |   Керівництва для авторів   |   Редакційна політика   |   Редакційний штат   |   Контакти   |