Режисерські інновації у використанні технічних засобів і технологій у сценічному мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.1.2019.170749Ключові слова:
сценічне мистецтво, технологічні засоби, режисерські інновації, мультимедійні технології, інтерактивністьАнотація
Мета дослідження полягає у виявленні й аналізі режисерських інновацій використання технічних засобів і технологій у сценічних постановках як нових, так і традиційних форм. Для досягнення поставленої мети використано наступні методи: теоретичний підхід – для вивчення наукової літератури; аналітичний та компаративний – для визначення впливу технологічної складової на режисуру сучасних творів сценічного мистецтва; системний – для проведення структуризації нових жанрів сценічного мистецтва, поява яких зумовлена запровадженням сучасних технічних засобів, інженерних та інформаційних технологій; прогностичний – для визначення нових тенденцій у режисурі творів сценічного мистецтва. Наукова новизна полягає у мистецтвознавчому аналізі модернізації сценічного простору та вивченні ролі інноваційних технічних засобів і технологій у режисурі сучасних творів сценічного мистецтва. Висновки. У XXI ст. еволюція театралізованих масових видовищ відбувається під впливом активного розвитку технологій та пошуку нових способів інтерактивності. Характерною рисою сучасних режисерських рішень є синтез літературної, музичної, хореографічної, сценографічної складових, що втілюються на різноманітних сценічних майданчиках, модернізація яких помітна як щодо використовуваних матеріалів, функціональності, мобільності, так і щодо впровадження новітніх інформаційних комп’ютерних та інженерних технологій. Мультимедійний підхід став одним з провідних творчо-технологічних методів створення сучасного театралізованого видовища. Поширення імерсійних театрів і запровадження методів тифлокоментування доводять, що режисери сучасності використовують технології абсолютно різнобічно, а творчі пошуки форми дозволяють сучасною мовою втілювати надзавдання. Мобільність, візуальність, яскравість, новаторство, спрямованість до кожного з глядачів за активної участі останніх у дійстві – основні напрями творчих пошуків режисерів.Посилання
Antonenko, A., 2018. 16 zhovtnia u Kyievi vidbudetsia premiera “AnderSon” u ramkakh proektu “Art-diia-inkliuziia” [On October 16 in Kyiv, the premiere of “Anderson” will be held within the framework of the project “Art-action-inclusiveness”]. Day Kiev.ua, [online] 12 October. Available at: <https://m.day.kyiv.ua/uk/article/kultura/sluhayemo-vystavy> [Accessed 13 March 2019].
Astafeva, T.V., 2011. Novye tekhnologii v sovremennom postanovochnom protcesse (na materiale teatralnogo iskusstva Sankt-Peterburga) [New technologies in the modern staging process (on the material of the theatrical art of St. Petersburg)]. PhD. Saint-Petersburg Humanitarian University of Trade Unions.
Bazanov, V.V., 2005. Tekhnologiia stceny [Scene technology]. Moscow: Impuls-svet.
Berezkin, V.I., 2011. Ot istokov do serediny XX veka [From the beginnings to the middle of the XX century]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [Art of scenography of the world theater]. Moscow: URSS. Vol. 1
Berezkin, V.I., 2016. Vtoraia polovina XX veka. V zerkale Prazhskikh Kvadriennale 1967-1999 godov [The second half of the twentieth century. In the mirror of the Prague Quadrennial of 1967-1999]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [Art of scenography of the world theater]. Moscow: Editorial URSS. Vol. 2.
Berezkin, V.I., 2016. Mastera XVI-XX vv [Masters of the XVI-XX centuries]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [Art of scenography of the world theater]. Moscow: Editorial URSS. Vol. 3.
Goriunova, I.E., 2009. Rezhissura massovykh teatralizovannykh zrelishch i muzykalnykh predstavlenii [Direction of mass theatrical shows and musical notions]. Sankt-Peterburg: Kompozitor, pp.38-43.
Demchuk, A.B., 2014. Videokontent dlia nezriachykh: metod tyflokomentuvannia [Videocontent for the blind: a method of typho-commenting]. Radioelektronika, informatyka, upravlinnia, [online] 1, pp.146-149. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/riu_2014_1_23> [Accessed 20 February 2019].
Drugoi gorod, 2016. Ognenno-pirotekhnicheskii balet-spektakl “Romeo i Dzhuletta” [Fire and pyrotechnic ballet performance “Romeo and Juliet”]. [online] Available at: <http://www. anothercity.ru/fire-show-new> [Accessed 20 February 2019].
Zintcov, O., 2017. Startoval teatralnyi proekt Cargo Moscow gruppy Rimini Protokoll [The theater project Cargo Moscow of the group Rimini Protokoll started]. Vedomosti, [online] 14 July Available at: <https://www.vedomosti.ru/lifestyle/articles/2017/07/14/723610-cargo-moscow> [Accessed 13 March 2019].
Zintcov, O., 2015. Startoval teatralnyi proekt Remote Moscow [Started the theater project “Remote Moscow”]. Vedomosti, [online] 31 May. Available at: <https://www.vedomosti.ru/ lifestyle/articles/2015/06/01/594485-startoval-teatralnii-proekt-remote-moscow> [Accessed 13 March 2019].
Iskusstvo, nauka i sport, 2018. Spektakl s tiflokommentirovaniem na tatarskom iazyke vpervye v Kazani [Performance with Tiflocommentation in the Tatar language for the first time in Kazan]. [online] Available at: <http://artscienceandsport.com/news/specialview_kazan_tiflo> [Accessed 25 February 2019].
Kyivskyi natsionalnyi akademichnyi teatr operety, 2018. Proekt “Art-diia-inkliuziia” v Natsionalnii opereti Ukrainy [Project “Art-action-inclusiveness” at the National Operetta of Ukraine]. [online] Available at: <http://operetta.com.ua/ proekt-art-diya-inklyuziya-v-natsionalnij-opereti-ukrayini/> [Accessed 13 March 2019].
Krypchuk, M.V., 2018. Stsenichnyi prostir prosto neba yak skladova suchasnoho teatralizovanoho vydovyshcha [Scenic space of the sky as part of a modern theatrical spectacle]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, [online] 2, pp.229-233. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2018_2_50> [Accessed 11 December 2018].
Levandovskii, A., 2018. Khabr. Shou dronov: kak my koordinirovali roi tantcuiushchikh kopterov [Habr. Dron Show: How we coordinated a swarm of dancing copters]. [online] Available at: <https://habr.com/ru/company/croc/blog/427353/> [Accessed 20 February 2019].
Lypkivska, H.K., 2018. Multymediini zasoby na suchasnii teatralnii stseni [Multimedia on the modern theater stage]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Stsenichne mystetstvo, 1, pp.103-126.
Lisovskii, V., 2016. Neiavnye vozdeistviia Teatr. DOC [Implicit Impact Theater. DOC]. [online] Available at: <http://teatrdoc.ru/events.php?id=172> [Accessed 20 February 2019].
Mystetskyi Arsenal, 2018. Belhiiskyi innovatsiinyi VR-teatr CREW [Belgian innovative VR-Theater CREW]. [online] Available at: <https://artarsenal.in.ua/uk/laboratory/proekt/belgijskyj-innovatsijnyj-vr-teatr-crew/> [Accessed 20 February 2019].
Mikhailov, L.N., 2007. Sozdanie sovremennogo estradnogo zrelishcha (printcipy khudozhestvennogo oformleniia) [Creation of a modern pop show (principles of decorating)]. D.Ed. Russian Academy of Theater Art. Moscow.
Natsionalna spilka teatralnykh diiachiv Ukrainy, 2017. Robymo teatr dostupnym dlia vsikh! [We make the theater accessible to all!]. [online] Available at: <https://nstdu.com.ua/publication/ ceminar-z-audiodiskriptsiyi-dopomoga-lyudyam-z-vadami-zoru-pobachiti-vistavu/> [Accessed 13 March 2019].
Trykolenko, S.T., 2013. Vykorystannia multymediinykh tekhnolohii dlia oformlennia suchasnykh khoreohrafichnykh postanovok na prykladi shou-baletu “Baron Miunkhhauzen” [Use of multimedia technologies for the execution of modern choreographic productions on the example of the show-ballet “Baron Munchausen”]. “Problems of development of modern choreographic art and ways of their solution”: materials of the 3rd All-Ukrainian scientific-practical conference. Lugansk, 5-6 December, 2013. Lugansk: Lugansk State Academy of Culture and Arts, pp.10-109.
Chernyshevskii, N.G., 1981. Zametki o zhurnalakh. Iiun, iiul 1856. (O razbore N.F. Pavlovym komedii V.A. Solloguba “Chinovnik”). Literaturnaia kritika [otes on magazines. June, July 1856. (On the analysis of NF Pavlov’s comedy VA Sollogub “Official”). Literary criticism]. Moscow: Khudozhestvennaia literatura. [online] Vol. 1. Available at: <http://az.lib.ru/c/chernyshewskij_n_g/text_0400.shtml> [Accessed 20 February 2019].
Ekskuzovich, I.V., 2004. Ob akustike v teatre Maksa Reinkhardta [About acoustics at the Max Reinhardt Theater]. Stcena, 5, p.35.
Iudova-Romanova, K.V, 2016. Olfaktorna synesteziia v stsenichnomu mystetstvi [Olfactory synesthesia in stage art.]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho,19, pp.29-36.
Iudova-Romanova, K.V., 2017. Pnevmatychni zasoby konstruiuvannia stsenichnoho prostoru [Pneumatic tools for designing the stage space]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 4, pp.242-247.
Iudova-Romanova, K.V., 2017. Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of recording stage space]. Kyiv: Publishing Center KNUKiM.
Iudova-Romanova, K.V., 2018. Dyzain stsenichnoho prostoru vohnianymy zasobamy konstruiuvannia [Design of scenic space by fiery means of design]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, pp.228-232.
Iudova-Romanova, K.V., 2018. Drony yak skladova innovatsiinoho stsenichnoho dyzainu [Draw as a component of innovative stage design]. The Economy and Culture of Ukraine in Global Globalization Processes: Positioning and Reality: Theses of the Reports of the Third International Scientific and Practical Conference. Kyiv, 21-22 March, 2018. Kyiv: Publishing Center KNUKiM. pp.240-243.
AUSTRO-RUS, 2016. Muzykalnyi festival v Bregentce. [online] Available at: <https://austro-rus.ru/articles/166407> [Accessed 13 March 2019].
Brantley, B., 2011. Shakespeare Slept Here, Albeit Fitfully. The New York Times, [online] 13 April 2011. Available at: <https://www.nytimes.com/2011/04/14/theater/reviews/sleep-no-more-is-a-macbeth-in-a-hotel-eview.html?adxnnl=1&ref=theater&adxnnlx=1309466383- d3DY6sXMRuIipZl8XWee5Q> [Accessed 13 March 2019].
Bregenzer Fest Spiele, 2019. [online] Available at: <https://bregenzerfestspiele.com/en#> [Accessed 13 March 2019].
EVRONEWS, 2017. Na festivale v Bregentce pokazhut ”Karmen” [At the festival in Bregenz will show “Carmen”]. [online] Available at: <https://ru.euronews.com/2017/07/19/bregez-festival-carmen> [Accessed 13 March 2019].
Gallo, Ph., 2014. Michael Jackson Hologram Rocks Billboard Music Awards: Watch & Go Behind the Scenes. Billbord. [online] Available at: <https://www.billboard.com/articles/events/bbma- 2014/6092040/michael-jackson-hologram-billboard-music-awards> [Accessed 13 March 2019].
Globustheatre, 2018. Spektakl “Diadiushkin son” (versiia s tiflokommentariem i subtitrami) / teatr “Globus” [The performance “Uncle Sleep” (version with tiflo-commentary and subtitles) / theater “Globe”]. [online] Available at: <https://youtu.be/msbOIBnNKQ4> [Accessed 20 February 2019].
LiveJournal, 2010. Vystuplenie devushki-robota na stcene – ocherednaia pobeda robototekhniki [The performance of a girl-robot on stage is another victory of robotics]. [online] Available at: <https://1-tech-fact.livejournal.com/3516.html]> [Accessed 20 February 2019].
Musion Holograms, 2007. Gorillaz Hologram MTV Awards – Created by Musion Eyeliner, [online] 27 June Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=CRViE4N-u5Y> [Accessed 13 March 2019].
Roffhote, H., Remael, A. and Van den Dris L., 2018. Audio description for (postdramatic) theatre. Preparing the stage. JoSTrans: The journal of specialised translation, 30, p.232-248.
StarLight Entertainment, 2018. VR-tur Vartovykh Mrii startuie vzhe 17 lystopada [The VR-tour of Ward’s Dream will start on November 17th]. [online] Available at: <http://e.slm.ua/vr-kyivstar-news1> [Accessed 13 March 2019].
U!Zahvati. My – komanda U!ZAHVATI [We are a team of U! ZAHVATI]. [online] Available at: <https://uzahvati.com.ua/> [Accessed 20 February 2019].
YouTube, 2016. Khatcune Miku – Istoriia uspekha [Hatsune Miku – The story of success]. [online] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=x9IeXpRyBOw> [Accessed 20 February 2019].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Катерина Юдова-Романова, Вікторія Стрельчук, Юлія Чубукова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.