Режисерські інновації у використанні технічних засобів і технологій у сценічному мистецтві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.1.2019.170749

Ключові слова:

сценічне мистецтво, технологічні засоби, режисерські інновації, мультимедійні технології, інтерактивність

Анотація

Мета дослідження полягає у виявленні й аналізі режисерських інновацій використання технічних засобів і технологій у сценічних постановках як нових, так і традиційних форм. Для досягнення поставленої мети використано наступні методи: теоретичний підхід – для вивчення наукової літератури; аналітичний та компаративний – для визначення впливу технологічної складової на режисуру сучасних творів сценічного мистецтва; системний – для проведення структуризації нових жанрів сценічного мистецтва, поява яких зумовлена запровадженням сучасних технічних засобів, інженерних та інформаційних технологій; прогностичний – для визначення нових тенденцій у режисурі творів сценічного мистецтва. Наукова новизна полягає у мистецтвознавчому аналізі модернізації сценічного простору та вивченні ролі інноваційних технічних засобів і технологій у режисурі сучасних творів сценічного мистецтва. Висновки. У XXI ст. еволюція театралізованих масових видовищ відбувається під впливом активного розвитку технологій та пошуку нових способів інтерактивності. Характерною рисою сучасних режисерських рішень є синтез літературної, музичної, хореографічної, сценографічної складових, що втілюються на різноманітних сценічних майданчиках, модернізація яких помітна як щодо використовуваних матеріалів, функціональності, мобільності, так і щодо впровадження новітніх інформаційних комп’ютерних та інженерних технологій. Мультимедійний підхід став одним з провідних творчо-технологічних методів створення сучасного театралізованого видовища. Поширення імерсійних театрів і запровадження методів тифлокоментування доводять, що режисери сучасності використовують технології абсолютно різнобічно, а творчі пошуки форми дозволяють сучасною мовою втілювати надзавдання. Мобільність, візуальність, яскравість, новаторство, спрямованість до кожного з глядачів за активної участі останніх у дійстві – основні напрями творчих пошуків режисерів.

Біографії авторів

Kateryna Iudova-Romanova, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Viktoriia Strelchuk, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, професор

Yuliia Chubukova, ТОВ «CU Ajans», освітньо-розважальна і шоу-мейкерська компанія

Магістр

Посилання

Antonenko, A., 2018. 16 zhovtnia u Kyievi vidbudetsia premiera “AnderSon” u ramkakh proektu “Art-diia-inkliuziia” [On October 16 in Kyiv, the premiere of “Anderson” will be held within the framework of the project “Art-action-inclusiveness”]. Day Kiev.ua, [online] 12 October. Available at: <https://m.day.kyiv.ua/uk/article/kultura/sluhayemo-vystavy> [Accessed 13 March 2019].

Astafeva, T.V., 2011. Novye tekhnologii v sovremennom postanovochnom protcesse (na materiale teatralnogo iskusstva Sankt-Peterburga) [New technologies in the modern staging process (on the material of the theatrical art of St. Petersburg)]. PhD. Saint-Petersburg Humanitarian University of Trade Unions.

Bazanov, V.V., 2005. Tekhnologiia stceny [Scene technology]. Moscow: Impuls-svet.

Berezkin, V.I., 2011. Ot istokov do serediny XX veka [From the beginnings to the middle of the XX century]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [Art of scenography of the world theater]. Moscow: URSS. Vol. 1

Berezkin, V.I., 2016. Vtoraia polovina XX veka. V zerkale Prazhskikh Kvadriennale 1967-1999 godov [The second half of the twentieth century. In the mirror of the Prague Quadrennial of 1967-1999]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [Art of scenography of the world theater]. Moscow: Editorial URSS. Vol. 2.

Berezkin, V.I., 2016. Mastera XVI-XX vv [Masters of the XVI-XX centuries]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [Art of scenography of the world theater]. Moscow: Editorial URSS. Vol. 3.

Goriunova, I.E., 2009. Rezhissura massovykh teatralizovannykh zrelishch i muzykalnykh predstavlenii [Direction of mass theatrical shows and musical notions]. Sankt-Peterburg: Kompozitor, pp.38-43.

Demchuk, A.B., 2014. Videokontent dlia nezriachykh: metod tyflokomentuvannia [Videocontent for the blind: a method of typho-commenting]. Radioelektronika, informatyka, upravlinnia, [online] 1, pp.146-149. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/riu_2014_1_23> [Accessed 20 February 2019].

Drugoi gorod, 2016. Ognenno-pirotekhnicheskii balet-spektakl “Romeo i Dzhuletta” [Fire and pyrotechnic ballet performance “Romeo and Juliet”]. [online] Available at: <http://www. anothercity.ru/fire-show-new> [Accessed 20 February 2019].

Zintcov, O., 2017. Startoval teatralnyi proekt Cargo Moscow gruppy Rimini Protokoll [The theater project Cargo Moscow of the group Rimini Protokoll started]. Vedomosti, [online] 14 July Available at: <https://www.vedomosti.ru/lifestyle/articles/2017/07/14/723610-cargo-moscow> [Accessed 13 March 2019].

Zintcov, O., 2015. Startoval teatralnyi proekt Remote Moscow [Started the theater project “Remote Moscow”]. Vedomosti, [online] 31 May. Available at: <https://www.vedomosti.ru/ lifestyle/articles/2015/06/01/594485-startoval-teatralnii-proekt-remote-moscow> [Accessed 13 March 2019].

Iskusstvo, nauka i sport, 2018. Spektakl s tiflokommentirovaniem na tatarskom iazyke vpervye v Kazani [Performance with Tiflocommentation in the Tatar language for the first time in Kazan]. [online] Available at: <http://artscienceandsport.com/news/specialview_kazan_tiflo> [Accessed 25 February 2019].

Kyivskyi natsionalnyi akademichnyi teatr operety, 2018. Proekt “Art-diia-inkliuziia” v Natsionalnii opereti Ukrainy [Project “Art-action-inclusiveness” at the National Operetta of Ukraine]. [online] Available at: <http://operetta.com.ua/ proekt-art-diya-inklyuziya-v-natsionalnij-opereti-ukrayini/> [Accessed 13 March 2019].

Krypchuk, M.V., 2018. Stsenichnyi prostir prosto neba yak skladova suchasnoho teatralizovanoho vydovyshcha [Scenic space of the sky as part of a modern theatrical spectacle]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, [online] 2, pp.229-233. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/vdakkkm_2018_2_50> [Accessed 11 December 2018].

Levandovskii, A., 2018. Khabr. Shou dronov: kak my koordinirovali roi tantcuiushchikh kopterov [Habr. Dron Show: How we coordinated a swarm of dancing copters]. [online] Available at: <https://habr.com/ru/company/croc/blog/427353/> [Accessed 20 February 2019].

Lypkivska, H.K., 2018. Multymediini zasoby na suchasnii teatralnii stseni [Multimedia on the modern theater stage]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Stsenichne mystetstvo, 1, pp.103-126.

Lisovskii, V., 2016. Neiavnye vozdeistviia Teatr. DOC [Implicit Impact Theater. DOC]. [online] Available at: <http://teatrdoc.ru/events.php?id=172> [Accessed 20 February 2019].

Mystetskyi Arsenal, 2018. Belhiiskyi innovatsiinyi VR-teatr CREW [Belgian innovative VR-Theater CREW]. [online] Available at: <https://artarsenal.in.ua/uk/laboratory/proekt/belgijskyj-innovatsijnyj-vr-teatr-crew/> [Accessed 20 February 2019].

Mikhailov, L.N., 2007. Sozdanie sovremennogo estradnogo zrelishcha (printcipy khudozhestvennogo oformleniia) [Creation of a modern pop show (principles of decorating)]. D.Ed. Russian Academy of Theater Art. Moscow.

Natsionalna spilka teatralnykh diiachiv Ukrainy, 2017. Robymo teatr dostupnym dlia vsikh! [We make the theater accessible to all!]. [online] Available at: <https://nstdu.com.ua/publication/ ceminar-z-audiodiskriptsiyi-dopomoga-lyudyam-z-vadami-zoru-pobachiti-vistavu/> [Accessed 13 March 2019].

Trykolenko, S.T., 2013. Vykorystannia multymediinykh tekhnolohii dlia oformlennia suchasnykh khoreohrafichnykh postanovok na prykladi shou-baletu “Baron Miunkhhauzen” [Use of multimedia technologies for the execution of modern choreographic productions on the example of the show-ballet “Baron Munchausen”]. “Problems of development of modern choreographic art and ways of their solution: materials of the 3rd All-Ukrainian scientific-practical conference. Lugansk, 5-6 December, 2013. Lugansk: Lugansk State Academy of Culture and Arts, pp.10-109.

Chernyshevskii, N.G., 1981. Zametki o zhurnalakh. Iiun, iiul 1856. (O razbore N.F. Pavlovym komedii V.A. Solloguba “Chinovnik”). Literaturnaia kritika [otes on magazines. June, July 1856. (On the analysis of NF Pavlov’s comedy VA Sollogub “Official”). Literary criticism]. Moscow: Khudozhestvennaia literatura. [online] Vol. 1. Available at: <http://az.lib.ru/c/chernyshewskij_n_g/text_0400.shtml> [Accessed 20 February 2019].

Ekskuzovich, I.V., 2004. Ob akustike v teatre Maksa Reinkhardta [About acoustics at the Max Reinhardt Theater]. Stcena, 5, p.35.

Iudova-Romanova, K.V, 2016. Olfaktorna synesteziia v stsenichnomu mystetstvi [Olfactory synesthesia in stage art.]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho,19, pp.29-36.

Iudova-Romanova, K.V., 2017. Pnevmatychni zasoby konstruiuvannia stsenichnoho prostoru [Pneumatic tools for designing the stage space]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 4, pp.242-247.

Iudova-Romanova, K.V., 2017. Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of recording stage space]. Kyiv: Publishing Center KNUKiM.

Iudova-Romanova, K.V., 2018. Dyzain stsenichnoho prostoru vohnianymy zasobamy konstruiuvannia [Design of scenic space by fiery means of design]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, pp.228-232.

Iudova-Romanova, K.V., 2018. Drony yak skladova innovatsiinoho stsenichnoho dyzainu [Draw as a component of innovative stage design]. The Economy and Culture of Ukraine in Global Globalization Processes: Positioning and Reality: Theses of the Reports of the Third International Scientific and Practical Conference. Kyiv, 21-22 March, 2018. Kyiv: Publishing Center KNUKiM. pp.240-243.

AUSTRO-RUS, 2016. Muzykalnyi festival v Bregentce. [online] Available at: <https://austro-rus.ru/articles/166407> [Accessed 13 March 2019].

Brantley, B., 2011. Shakespeare Slept Here, Albeit Fitfully. The New York Times, [online] 13 April 2011. Available at: <https://www.nytimes.com/2011/04/14/theater/reviews/sleep-no-more-is-a-macbeth-in-a-hotel-eview.html?adxnnl=1&ref=theater&adxnnlx=1309466383- d3DY6sXMRuIipZl8XWee5Q> [Accessed 13 March 2019].

Bregenzer Fest Spiele, 2019. [online] Available at: <https://bregenzerfestspiele.com/en#> [Accessed 13 March 2019].

EVRONEWS, 2017. Na festivale v Bregentce pokazhut ”Karmen” [At the festival in Bregenz will show “Carmen”]. [online] Available at: <https://ru.euronews.com/2017/07/19/bregez-festival-carmen> [Accessed 13 March 2019].

Gallo, Ph., 2014. Michael Jackson Hologram Rocks Billboard Music Awards: Watch & Go Behind the Scenes. Billbord. [online] Available at: <https://www.billboard.com/articles/events/bbma- 2014/6092040/michael-jackson-hologram-billboard-music-awards> [Accessed 13 March 2019].

Globustheatre, 2018. Spektakl “Diadiushkin son” (versiia s tiflokommentariem i subtitrami) / teatr “Globus” [The performance “Uncle Sleep” (version with tiflo-commentary and subtitles) / theater “Globe”]. [online] Available at: <https://youtu.be/msbOIBnNKQ4> [Accessed 20 February 2019].

LiveJournal, 2010. Vystuplenie devushki-robota na stcene – ocherednaia pobeda robototekhniki [The performance of a girl-robot on stage is another victory of robotics]. [online] Available at: <https://1-tech-fact.livejournal.com/3516.html]> [Accessed 20 February 2019].

Musion Holograms, 2007. Gorillaz Hologram MTV Awards – Created by Musion Eyeliner, [online] 27 June Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=CRViE4N-u5Y> [Accessed 13 March 2019].

Roffhote, H., Remael, A. and Van den Dris L., 2018. Audio description for (postdramatic) theatre. Preparing the stage. JoSTrans: The journal of specialised translation, 30, p.232-248.

StarLight Entertainment, 2018. VR-tur Vartovykh Mrii startuie vzhe 17 lystopada [The VR-tour of Ward’s Dream will start on November 17th]. [online] Available at: <http://e.slm.ua/vr-kyivstar-news1> [Accessed 13 March 2019].

U!Zahvati. My – komanda U!ZAHVATI [We are a team of U! ZAHVATI]. [online] Available at: <https://uzahvati.com.ua/> [Accessed 20 February 2019].

YouTube, 2016. Khatcune Miku – Istoriia uspekha [Hatsune Miku – The story of success]. [online] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=x9IeXpRyBOw> [Accessed 20 February 2019].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Iudova-Romanova, K., Strelchuk, V., & Chubukova, Y. (2019). Режисерські інновації у використанні технічних засобів і технологій у сценічному мистецтві. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 2(1), 52–72. https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.1.2019.170749

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ