Постколоніальний дискурс в інсценізаціях сучасної української прози театрами України

Автор(и)

  • Hanna Veselovska Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0002-4898-5000

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.1.2019.170750

Ключові слова:

постколоніальний дискурс, проза, театр, табу

Анотація

Мета статті – дослідити постколоніальний дискурс у театральному мистецтві, зокрема в інсценізаціях сучасної української прози. Методологія дослідження. Робота присвячена дослідженню постколоніального дискурсу в театральному мистецтві України, що, по суті, є неосвоєним дослідницьким полем. Вивчаючи цю проблематику, автор спирається на фундаментальну працю Едварда Саїда «Орієнталізм», в якій сформульовано головні аспекти постколоніального дискурсу: колоніальний – вплив на залежні культури й антиколоніальний – відтворення спротиву імперському впливові. Також важливими для автора були політологічні праці Романа Шпорлюка, книги Еви Томпсон та Олександра Еткінда. Наукова новизна статті полягає в тому, що тут вперше постколоніальний дискурс в українській культурі досліджено на матеріалі інсценізацій сучасної української прози. На думку вітчизняних літературознавців, постколоніальний дискурс спочатку найпотужніше проявився в текстах Оксани Забужко, Юрія Андруховича, Марії Матіос, де осмислювалися травматичні наслідки радянських репресій, досвіду другої світової війни, діяльності українських шістдесятників, залежності від культурно-історичних міфів тоталітарного режиму. Відповідно, у пошуках актуальних текстів український театр на початку 2000-х років став активно звертатися до прози. Безпосереднім матеріалом дослідження є численні інсценізації прозових творів культових українських письменників: Оксани Забужко, Юрія Андруховича, Марії Матіос, Василя Кожелянка, Сергія Жадана та інших, які дали публіці можливість познайомитися з раніше табуйованою політичною та етичною проблематикою. Окрему увагу автор приділяє виставі «Гагарін і Барселона» Київського Молодого театру, яка є інсценізацією одразу шести оповідань сучасних українських письменників. У висновках дослідник стверджує, що завдяки виставі «Гагарін і Барселона» постколоніальний дискурс знайшов в українській культурі свій унікальний перформативний прояв.

Біографія автора

Hanna Veselovska, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Bavykina, V., 2015. Zhadan i podvyh mistsevoho masshtabu [Jadan and the feat of the local scale]. Ukrainska pravda. Zhyttia, [online] 9 October. Available at: <https://life.pravda.com.ua/ culture/2015/10/29/202420/> [Accessed 3 January 2019]

Gaishenetc, A., 2011. V plenu prilichii [In captivity of decency] Kommersant Ukraina, 11 October.

Holovnenko, A., 2016. Doshch, panky, “Depesh Mod”. [Rain, punk, “Depeche Mode”]. Theatrical theatrical portal THEATRE. [online] 27 September Available at: <teatre.com.ua/review/osch-panky-epesh-mod/> [Accessed 3 January 2019]

Horbyk, R., 2012. Vid prozy zhyttia do yoho dramy [From the prose of life to his drama]. Ukrainskyi tyzhden, 14, pp.52-54.

Hubrii, N., 2015. Na podviri u baby Yustyny [In the courtyard of the woman Justina]. Kino-teatr, 4, pp.16.

Dmytrenko, N., 2009. Teatr i proza [Theater and prose]. Ukraina moloda, 12 December.

Kotenok, V., 2017. Kosmos Molodoho [Space of the Young]. Ukraini moloda, 24 January.

Pavlyshyn, M., 1996. Postkolonialna krytyka i teoriia [Post-colonial criticism and theory]. Antolohiia svitovoi literaturno-krytychnoi dumky XX st. Lviv: Litopys. pp.531-536.

Said, E., 2001. Oriientalizm [Orientalism]. Translation from English V. Shovkun. Kyiv: Osnovy.

Sobiianskyi, V., 2006. Televiziina tiahlist butia. “Variatsii dlia siaku-khati, televizora i holosu” u Tsentri Kurbasa [Television durability. “Variations for Syak-Hat, TV and Voice” at the Kurbas Center]. Kurbasivski chytannia, 6, ch. 1. Kyiv: Natsionalnyi Tsentr Teatralnoho Mystetstva im. Lesia Kurbasa, pp.139-140.

Sokolenko, N., 2011. Try poverkhy bez matiukiv i vyshyvani rushnychky na zghadku [Three floors without matyuk and embroidered rivets in memory]. Ukrainskyi teatr, 6, pp.18-19.

Tompson, E.M., 2006. Trubadury imperii: Rosiiska literatura i kolonializm [Troubadours of the Empire: Russian Literature and Colonialism]. Translation from English M. Korchinsky’s. Kyiv: Vydavnytstvo Solomii Pavlychko “Osnovy”.

Shporliuk, R., 2000. Imperiia ta natsii (z istorychnoho dosvidu Ukrainy, Rosii Polshchi ta Bilorusi) [Empire and nation (from the historical experience of Ukraine, Russia, Poland and Belarus)]. Kyiv: Dukh i Litera.

Shporliuk, R., 1998. Komunizm i natsionalizm. Karl Marks proty Fridrikha Lista [Communism and nationalism. Karl Marx versus Friedrich List]. Kyiv: Osnovy.

Shporliuk, R., 2013. Formuvannia modernykh natsii. Ukraina–Rosiia–Polshcha [Modern Nations Formation. Ukraine-Russia-Poland]. Kyiv: Dukh i Litera.

Etkind, A., 2013. Vnutrenniaia kolonizatciia. Imperskii opyt Rossii [Internal colonization. Imperial experience of Russia]. Translation from the English language V. Makarov. Moscow: Novoe literaturnoe obozrenie.

Iurchuk, O., 2010. Zhinka v ukrainskomu postkolonialnomu sviti: u poshukakh natsionalnoho heroia (za romanom O. Zabuzhko “Polovi doslidzhennia z ukrainskoho seksu”) [A woman in the Ukrainian post-colonial world: in search of a national hero (O. Zabuzhko’s novel “Field studies on Ukrainian sex”)]. Literaturoznavchi obrii, 18. Kyiv: Instytut literatury im. T.H. Shevchenka NAN Ukrainy, pp.182-186.

Iurchuk, O., 2012. Mifolohizatsiia radianskoho mynuloho v ukrainskomu suchasnomu povsiakdenni (za romanom “Depesh Mod” S. Zhadana) [Mythologization of the Soviet past in the Ukrainian contemporary everyday life (based on the novel “Depeche Mode” by S. Zhadan)]. Aktualni problemy slovianskoi filolohii. Seriia: Linhvistyka i literaturoznavstvo. Berdyansk: Berdianskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet, Vol. 26. Ch. 2. pp.201-208.

Iurchuk, O., 2013. U tini imperii. Ukrainska literatura u svitli postkolonialnoi teorii [In the shadow of the empire. Ukrainian literature in the light of postcolonial theory]. Kyiv: Akademiia.

Balme Christopher, 1999. Decolonizing the Stage: Theatrical Syncretism and Post-colonial Drama. Oxford: Clarendon Press.

Gilbert Helen and Tompkins J., 1996. Post-Colonial Drama: Theory, Practice, Politics. London: Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Veselovska, H. (2019). Постколоніальний дискурс в інсценізаціях сучасної української прози театрами України. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 2(1), 73–85. https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.1.2019.170750

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ