Генератори сценічних ефектів як постановочний засіб художньо-образної виразності на сцені
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2.2019.186656Ключові слова:
сценічний простір, генератори сценічних спеціальних ефектів, аромоопера, шоу фонтанівАнотація
Мета дослідження – вивчити, проаналізувати та систематизувати генератори сценічних спеціальних ефектів як засоби презентації художньо-образної інформації в сценічному просторі, надати мистецтвознавчу оцінку їхньої ролі у творах сценічного мистецтва. Методологію дослідження складають такі підходи: системно-історичний (для вивчення контексту проблеми), мистецтвознавчий (для з’ясування ролі генераторів сценічних спецефектів у сучасній сценічній практиці), структурно-аналітичний (для класифікації різних спецефектів як засобу художньо-образної виразності на сцені). Наукова новизна полягає у мистецтвознавчому аналізі процесів модернізації сценічного простору через застосування сучасного асортименту генераторів спеціальних сценічних ефектів (генераторів диму, туману, снігу, мильних бульбашок, піно-, кріо-, піро- та аромогенераторів, паперових салютів, мобільних фонтанів), їх систематизації та у вивченні значення цих технічних художньо-постановочних засобів виразності в сучасних творах сценічного мистецтва. Висновки. Зважаючи на вищезазначене, можна стверджувати, що генератори спеціальних ефектів все ширше застосовують як художньо-постановочні засоби презентації образної інформації у творах сценічного мистецтва. Хоча модернізація сценічного простору й тісно пов’язана з науково-технічним прогресом, проте демонстрація можливостей сценічної техніки не є для митців самоціллю – вони застосовують технічні новації для збагачення мистецьких прийомів, надаючи технологічним засобам передусім естетичних, образотворчих функцій.Посилання
Astafeva, T.V., 2011. Novye tekhnologii v sovremennom postanovochnom protcesse (na materiale teatralnogo iskusstva Sankt-Peterburga 1990-2010 gg.) [New technologies in the modern production process (based on the material of theatrical art of St. Petersburg 1990-2010)]. PhD. Sankt-Peterburgskii gumanitarnyi universitet profsoiuzov.
Bazanov, V.V., 2005. Tekhnologiia stceny [Technology scene]. Moscow: Impuls-svet.
Berezkin, V.I., 2011. Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra. In: Vol.1. Ot istokov do serediny XX veka [From the beginnings to the middle of the 20th century]. Moscow: URSS.
Berezkin, V.I., 2016. Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra. In: Vol.3. Mastera XVI-XX vv [Masters of the XVI-XX centuries]. Moscow: Editorial URSS.
Berezkin, V.I., 2016. Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra. In: Vol.2. Vtoraia polovina KhKh veka. V zerkale Prazhskikh Kvadriennale 1967-1999 godov [The second half of the twentieth century. In the mirror of the Prague Quadrennial of 1967-1999]. Moscow: Editorial URSS.
Edkin, M.G., 1974. O diapazone prostranstvenno-vremennykh reshenii v iskusstve oformleniia stceny ( opyt analiza tvorcheskogo naslediia sovetskoi teatralnoi dekoratcii). In: Ritm, prostranstvo i vremia v literature i iskusstve [Rhythm, space and time in literature and art. Leningrad]. Leningrad: Nauka, pp.209-219.
Ekskuzovich, I.V., 2004. Ob akustike v teatre Maksa Reinkhardta. Stcena [Scene], 5, p.35.
Frenkel, M.A., 1987. Plastika stcenicheskogo prostranstva: (Nekotorye voprosy teorii i praktiki stcenografii) [Stage plastic surgery: (Some questions of the theory and practice of scenography)]. Kiev: Mistetctvo.
Furtenbach, J., 1663. Mannhaffter Kunst-Spiegel. Oder Continuatio, vnd fortsetzung allerhand Mathematisch – vnd Mechanisch-hochnutzlich-Sowol auch sehr erfrölichen delectationen. Augsburg: Schultes. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-8775> [Accessed 16 February 2019].
Furttenbach, J., 1628. Architectura Civilis. Ulm: Saur. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-9950> [Accessed 16 February 2019].
Furttenbach, J., 1640. Architectura Recreationis, das ist, Von allerhand nutzlich und erfrewlichen civilischen Gebäwen. Augsburg: Schultes. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-8866> [Accessed 16 February 2019].
Goriunova, I.E., 2009. Rezhissura massovykh teatralizovannykh zrelishch i muzykalnykh predstavlenii [Direction of mass theatrical shows and musical performances]. St. Petersburg: Kompozitor.
Ignatov, P.V., 2006. Evoliutciia sredstv khudozhestvennoi vyrazitelnosti v tvorchestve zvukorezhisera [The evolution of the of artistic expression in the work of a sound engineer]. PhD. Sankt-Peterburgskii gumanitarnyi universitet profsoiuzov.
Iudova-Romanova, K.V., 2016. Olfaktorna synesteziia v stsenichnomu mystetstvi. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho [Bulletin of the National University of Theater, Cinema and Television of IK Karpenko-Kary], 19, pp.29-36.
Iudova-Romanova, K.V., 2017. Pnevmatychni zasoby konstruiuvannia stsenichnoho prostoru. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Management Personnel of Culture and Arts], 4, pp.242-247.
Iudova-Romanova, K.V., 2017. Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of scenic space design]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr KNUKiM.
Iudova-Romanova, K.V., 2018. Dyzain stsenichnoho prostoru vohnianymy zasobamy konstruiuvannia. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Management Personnel of Culture and Arts], 1, pp.228-232.
Izvekov, N.P., 1940. Tekhnika stceny [Technique of the scene]. Moscow: Iskusstvo.
Kharavasil, A., 2018. Informator darit 8 biletov na "Shou gigantskikh fontanov" v Natcionalnom tcirke Ukrainy. Informator : [sait]. Available at: <https://kiev.informator.ua/2018/11/14/informator-darit-8-biletov-na-shou-gigantskih-fontanov-v-natsionalnom-tsirke-ukrainy/> [Accessed 07 October 2019].
Lypkivska, H.K., 2018. Multymediini zasoby na suchasnii teatralnii stseni. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Stsenichne mystetstvo [Bulletin of the Kiev National University of Culture and Arts. Series: Performing Arts], 1, pp.103-126.
Mikhailov, L.N., 2007. Sozdanie sovremennogo estradnogo zrelishcha (printcipy khudozhestvennogo oformleniia) [Creating a modern variety show (principles of decoration)]. PhD. Gosudarstvennyi institut teatralnogo iskusstva.
Mochalov, Iu., 1981. Kompozitciia stcenicheskogo prostranstva. (Poetika mizanstceny) [Composition of stage space. (Poetry of the staging)]. Moscow.
Petrov, A.A., 1903. Ustroistvo teatralnoi stceny [The device of the theatrical stage]. St. Petersburg: tipografiia Glavnogo upravleniia udelov.
Petrov, A.A., 1910. Teatralnaia tekhnika s prilozheniem pravil ustroistv, oborudovaniia i soderzhaniia teatrov [Theater equipment with the application of the rules for the devices, equipment and maintenance of theaters]. St. Petersburg: tipografiia Glavnogo upravleniia udelov.
Petrov, A.A., 1925. Ustroistvo i oborudovanie malykh teatralnykh stcen: gorodskikh, selskikh i derevenskikh [The device and equipment of small theatrical scenes: urban, rural and rural]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatelstvo.
Proskuriakov, V.І., 2002. Pryntsypy rozvytku arkhitekturnoi typolohii ukrainskoho teatru [Principles of the architectural typology development of the Ukrainian theater]. Ph.D. Natcіonalnii unіversitet "Lvіvska polіtekhnіka".
Radomir, M., 2018. Kiev, Tcirk, ″Shou Gigantskikh Fontanov″ 29.09.2018 premera. [video onlain] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=Zjn7tEdw33w> [Accessed 16 February 2019].
Remez, O.Ia., 1983. Masterstvo rezhissera: Prostranstvo i vremia spektaklia [Director’s skill: Space and time of the performance]. Moscow: Prosveshchenie.
Sabbattini, N., 1638. Pratica di fabricar scene e machine ne’ teatri. Ravenna Translation from Pietro de’Paoli, e Gio. Battifta Giouannelli Stampatori Camerali. [online] Available at: <https://archive.org/details/praticadifabrica00sabb/page/168> [Accessed 16 February 2019].
Serlio, di S., 1600. Tutte l’opera d’Architettura di Sebastiano Serlio Bolognese Doue si trattano in disegno, quelle cose, che sono piu necessaire all’Architetto. Venetia: Heredi di Francesco de’ Franceschi. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-370> [Accessed 16 February 2019].
Teatr tantca ″Black O!Range″ predstavliaet premeru spektaklia ″Zapakh Muzhchiny: … kogda ego uzhe net, ostaetsia tolko zapakh″ [Dance Theater "! Black O Range" presents the premiere of "Men Smell: ... when he is gone, we can only smell"]. [online] Available at: <http://www.oasis.ua/oasis/files/File/Zapah_muzhchiny_post_reliz.pdf> [Accessed 11 September 2019].
Tommasini, A., 2009. Operato Sniffat: A Score Offers Uncommon Scents. The New York Times, 1 June. [online] Available at: <www.nytimes.com/2009/06/02/arts/music/02scen.html?_r=0> [Accessed 16 February 2019].
Vitruvii, 1936. Desiat knig ob arkhitekture [Ten architecture books]. Translated F. Petrovsky. [online] Available at: <http://antique.totalarch.com/vitruvius> [Accessed 16 February 2019].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Катерина Юдова-Романова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.