Генератори сценічних ефектів як постановочний засіб художньо-образної виразності на сцені

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2.2019.186656

Ключові слова:

сценічний простір, генератори сценічних спеціальних ефектів, аромоопера, шоу фонтанів

Анотація

Мета дослідження – вивчити, проаналізувати та систематизувати генератори сценічних спеціальних ефектів як засоби презентації художньо-образної інформації в сценічному просторі, надати мистецтвознавчу оцінку їхньої ролі у творах сценічного мистецтва. Методологію дослідження складають такі підходи: системно-історичний (для вивчення контексту проблеми), мистецтвознавчий (для з’ясування ролі генераторів сценічних спецефектів у сучасній сценічній практиці), структурно-аналітичний (для класифікації різних спецефектів як засобу художньо-образної виразності на сцені). Наукова новизна полягає у мистецтвознавчому аналізі процесів модернізації сценічного простору через застосування сучасного асортименту генераторів спеціальних сценічних ефектів (генераторів диму, туману, снігу, мильних бульбашок, піно-, кріо-, піро- та аромогенераторів, паперових салютів, мобільних фонтанів), їх систематизації та у вивченні значення цих технічних художньо-постановочних засобів виразності в сучасних творах сценічного мистецтва. Висновки. Зважаючи на вищезазначене, можна стверджувати, що генератори спеціальних ефектів все ширше застосовують як художньо-постановочні засоби презентації образної інформації у творах сценічного мистецтва. Хоча модернізація сценічного простору й тісно пов’язана з науково-технічним прогресом, проте демонстрація можливостей сценічної техніки не є для митців самоціллю – вони застосовують технічні новації для збагачення мистецьких прийомів, надаючи технологічним засобам передусім естетичних, образотворчих функцій.

Біографія автора

Kateryna Iudova-Romanova, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Astafeva, T.V., 2011. Novye tekhnologii v sovremennom postanovochnom protcesse (na materiale teatralnogo iskusstva Sankt-Peterburga 1990-2010 gg.) [New technologies in the modern production process (based on the material of theatrical art of St. Petersburg 1990-2010)]. PhD. Sankt-Peterburgskii gumanitarnyi universitet profsoiuzov.

Bazanov, V.V., 2005. Tekhnologiia stceny [Technology scene]. Moscow: Impuls-svet.

Berezkin, V.I., 2011. Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra. In: Vol.1. Ot istokov do serediny XX veka [From the beginnings to the middle of the 20th century]. Moscow: URSS.

Berezkin, V.I., 2016. Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra. In: Vol.3. Mastera XVI-XX vv [Masters of the XVI-XX centuries]. Moscow: Editorial URSS.

Berezkin, V.I., 2016. Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra. In: Vol.2. Vtoraia polovina KhKh veka. V zerkale Prazhskikh Kvadriennale 1967-1999 godov [The second half of the twentieth century. In the mirror of the Prague Quadrennial of 1967-1999]. Moscow: Editorial URSS.

Edkin, M.G., 1974. O diapazone prostranstvenno-vremennykh reshenii v iskusstve oformleniia stceny ( opyt analiza tvorcheskogo naslediia sovetskoi teatralnoi dekoratcii). In: Ritm, prostranstvo i vremia v literature i iskusstve [Rhythm, space and time in literature and art. Leningrad]. Leningrad: Nauka, pp.209-219.

Ekskuzovich, I.V., 2004. Ob akustike v teatre Maksa Reinkhardta. Stcena [Scene], 5, p.35.

Frenkel, M.A., 1987. Plastika stcenicheskogo prostranstva: (Nekotorye voprosy teorii i praktiki stcenografii) [Stage plastic surgery: (Some questions of the theory and practice of scenography)]. Kiev: Mistetctvo.

Furtenbach, J., 1663. Mannhaffter Kunst-Spiegel. Oder Continuatio, vnd fortsetzung allerhand Mathematisch – vnd Mechanisch-hochnutzlich-Sowol auch sehr erfrölichen delectationen. Augsburg: Schultes. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-8775> [Accessed 16 February 2019].

Furttenbach, J., 1628. Architectura Civilis. Ulm: Saur. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-9950> [Accessed 16 February 2019].

Furttenbach, J., 1640. Architectura Recreationis, das ist, Von allerhand nutzlich und erfrewlichen civilischen Gebäwen. Augsburg: Schultes. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-8866> [Accessed 16 February 2019].

Goriunova, I.E., 2009. Rezhissura massovykh teatralizovannykh zrelishch i muzykalnykh predstavlenii [Direction of mass theatrical shows and musical performances]. St. Petersburg: Kompozitor.

Ignatov, P.V., 2006. Evoliutciia sredstv khudozhestvennoi vyrazitelnosti v tvorchestve zvukorezhisera [The evolution of the of artistic expression in the work of a sound engineer]. PhD. Sankt-Peterburgskii gumanitarnyi universitet profsoiuzov.

Iudova-Romanova, K.V., 2016. Olfaktorna synesteziia v stsenichnomu mystetstvi. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho [Bulletin of the National University of Theater, Cinema and Television of IK Karpenko-Kary], 19, pp.29-36.

Iudova-Romanova, K.V., 2017. Pnevmatychni zasoby konstruiuvannia stsenichnoho prostoru. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Management Personnel of Culture and Arts], 4, pp.242-247.

Iudova-Romanova, K.V., 2017. Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of scenic space design]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr KNUKiM.

Iudova-Romanova, K.V., 2018. Dyzain stsenichnoho prostoru vohnianymy zasobamy konstruiuvannia. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv [Bulletin of the National Academy of Management Personnel of Culture and Arts], 1, pp.228-232.

Izvekov, N.P., 1940. Tekhnika stceny [Technique of the scene]. Moscow: Iskusstvo.

Kharavasil, A., 2018. Informator darit 8 biletov na "Shou gigantskikh fontanov" v Natcionalnom tcirke Ukrainy. Informator : [sait]. Available at: <https://kiev.informator.ua/2018/11/14/informator-darit-8-biletov-na-shou-gigantskih-fontanov-v-natsionalnom-tsirke-ukrainy/> [Accessed 07 October 2019].

Lypkivska, H.K., 2018. Multymediini zasoby na suchasnii teatralnii stseni. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Stsenichne mystetstvo [Bulletin of the Kiev National University of Culture and Arts. Series: Performing Arts], 1, pp.103-126.

Mikhailov, L.N., 2007. Sozdanie sovremennogo estradnogo zrelishcha (printcipy khudozhestvennogo oformleniia) [Creating a modern variety show (principles of decoration)]. PhD. Gosudarstvennyi institut teatralnogo iskusstva.

Mochalov, Iu., 1981. Kompozitciia stcenicheskogo prostranstva. (Poetika mizanstceny) [Composition of stage space. (Poetry of the staging)]. Moscow.

Petrov, A.A., 1903. Ustroistvo teatralnoi stceny [The device of the theatrical stage]. St. Petersburg: tipografiia Glavnogo upravleniia udelov.

Petrov, A.A., 1910. Teatralnaia tekhnika s prilozheniem pravil ustroistv, oborudovaniia i soderzhaniia teatrov [Theater equipment with the application of the rules for the devices, equipment and maintenance of theaters]. St. Petersburg: tipografiia Glavnogo upravleniia udelov.

Petrov, A.A., 1925. Ustroistvo i oborudovanie malykh teatralnykh stcen: gorodskikh, selskikh i derevenskikh [The device and equipment of small theatrical scenes: urban, rural and rural]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatelstvo.

Proskuriakov, V.І., 2002. Pryntsypy rozvytku arkhitekturnoi typolohii ukrainskoho teatru [Principles of the architectural typology development of the Ukrainian theater]. Ph.D. Natcіonalnii unіversitet "Lvіvska polіtekhnіka".

Radomir, M., 2018. Kiev, Tcirk, Shou Gigantskikh Fontanov″ 29.09.2018 premera. [video onlain] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=Zjn7tEdw33w> [Accessed 16 February 2019].

Remez, O.Ia., 1983. Masterstvo rezhissera: Prostranstvo i vremia spektaklia [Director’s skill: Space and time of the performance]. Moscow: Prosveshchenie.

Sabbattini, N., 1638. Pratica di fabricar scene e machine ne’ teatri. Ravenna Translation from Pietro de’Paoli, e Gio. Battifta Giouannelli Stampatori Camerali. [online] Available at: <https://archive.org/details/praticadifabrica00sabb/page/168> [Accessed 16 February 2019].

Serlio, di S., 1600. Tutte l’opera d’Architettura di Sebastiano Serlio Bolognese Doue si trattano in disegno, quelle cose, che sono piu necessaire all’Architetto. Venetia: Heredi di Francesco de’ Franceschi. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-370> [Accessed 16 February 2019].

Teatr tantca Black O!Rangepredstavliaet premeru spektaklia Zapakh Muzhchiny: … kogda ego uzhe net, ostaetsia tolko zapakh″ [Dance Theater "! Black O Range" presents the premiere of "Men Smell: ... when he is gone, we can only smell"]. [online] Available at: <http://www.oasis.ua/oasis/files/File/Zapah_muzhchiny_post_reliz.pdf> [Accessed 11 September 2019].

Tommasini, A., 2009. Operato Sniffat: A Score Offers Uncommon Scents. The New York Times, 1 June. [online] Available at: <www.nytimes.com/2009/06/02/arts/music/02scen.html?_r=0> [Accessed 16 February 2019].

Vitruvii, 1936. Desiat knig ob arkhitekture [Ten architecture books]. Translated F. Petrovsky. [online] Available at: <http://antique.totalarch.com/vitruvius> [Accessed 16 February 2019].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-18

Як цитувати

Iudova-Romanova, K. (2019). Генератори сценічних ефектів як постановочний засіб художньо-образної виразності на сцені. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 2(2), 179–193. https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2.2019.186656

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ