Класична драматургія в режисерській інтерпретації Едуарда Митницького
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.1.2020.204354Ключові слова:
Е. Митницький, театральна режисура, інтерпретація, класична драматургіяАнотація
Мета дослідження – визначити специфіку режисерських інтерпретацій у виставах Е. Митницького за творами класичної драматургії та виявити особливості новаторських концепцій і традиційних методів його театральної режисури на основі мистецтвознавчого аналізу вистав за творами А. Чехова, Л. Толстого та У. Шекспіра. Методологія дослідження. Стаття ґрунтується на сучасних мистецтвознавчих концепціях дослідження театральної режисури, основою яких є міждисциплінарний та комплексний підхід. Застосовано типологічний метод (спрямований на виявлення та визначення особливостей режисерської методології Е. Митницького), метод мистецтвознавчого аналізу (для виявлення специфіки формування та становлення головних теоретичних і практичних складників режисерської діяльності Е. Митницького; визначення його внеску в розвиток вітчизняного театрального мистецтва), когнітивний метод (для обґрунтування специфіки режисерської майстерності Е. Митницького, виявлення та окреслення специфіки його індивідуальних творчих методів у процесі інсценізації творів класичної драматургії), еволюційний метод (для дослідження динаміки розвитку концепцій і методик Е. Митницького в контексті особливостей театрального простору останньої чверті ХХ – початку ХХІ ст.). Наукова новизна. Досліджено режисерську діяльність Е. Митницького в контексті особливостей інтерпретації класичної драматургії; визначено специфіку новаторських концепцій і традиційних методів театральної режисури Е. Митницького (на основі аналізу постановок творів класичної драматургії); схарактеризовано вплив режисерської діяльності Е. Митницького на розвиток сучасного вітчизняного театрального мистецтва; здійснено спробу використання системного підходу до аналізу та трактування режисерської методології Е. Митницького. Висновки. Проблематика інтерпретації класики в цілому та творчості окремого драматурга є фундаментальною для сучасної театральної науки. Характер розвитку театральних ідей Е. Митницького відображає основні напрями сучасного театрального процесу. Дослідження виявило, що в процесі створення вистав за класичними творами Е. Митницький поєднав традиції та новаторство театральної режисури. Його постановки можна вважати традиційними, оскільки вони не заперечують авторську стилістику літературного першоджерела. Новаторство полягає в акторській грі – психологічній глибині та проживанні ролі на сцені; домінуванні внутрішнього осмислення та переживання над зовнішніми засобами виразності за умови абсолютної довершеності форми.Посилання
Aidina, V.S., 2006. Zahalnoliudski problemy u tvorchosti Eduarda Mytnytskoho [Common human problems in the work of Eduard Customs]. In: Ukraina – Svit : vid kulturnoi svoieridnosti do sporidnenosti kultur [Ukraine - World: from cultural origin to affinity of cultures]. Kyiv, Ukraine, 25-26 May, 2006. Kyiv: DAKKKiM.
Aidina, V.S., 2008. Tvorchist narodnoho artysta Ukrainy, rezhysera Eduarda Markovycha Mytnytskoho – dzerkalo yoho svitohliadnykh tradytsii [Creativity of the People's Artist of Ukraine, directed by Eduard Markovych Mitnitsky is a mirror of his worldview traditions]. In: Vydatni postati nauky, kultury i osvity Ukrainy. [Outstanding Figures of Science, Culture and Education of Ukraine] : Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Kyiv, Ukraine, 30-31 October 2008 r. Kyiv.
Bakanurskyi, A., 2017. Odeskyi akademichnyi rosiiskyi dramatychnyi teatr (1926–2014) [Odessa Academic Russian Drama Theater (1926–2014)]. In: M. Hrynyshyna, ed., Narysy z istorii inonatsionalnoho teatru v Ukraini XX – pochatku XXI stolit [Essays on the History of the International Theater in Ukraine in the XX - the beginning of the XXI centuries]. Kyiv: Feniks, pp.381-439.
Bogomazova, E. 2017. "Anne Kareninoj" - 16! ["Anna Karenina" - 16!] Den', [online] 12. Available at: <https://day.kyiv.ua/ru/article/kultura/anne-kareninoy-16> [Accessed 1 February 2020].
Chuzhynova, I., 2011. Sestry myloserdia [Sisters of Mercy]. Ukrainskyi teatr, 6, pp.12-13.
Fialko, V., 2006. Ukrainskyi teatr 1970-kh-1980-kh rokiv: rezhysersko-stsenohrafichni poshuky [Ukrainian theater of the 1970s-1980s: directing and set design]. In: Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Theater Arts of Ukraine of the XX Century], pp.607-695
Filkevych, H., 2006. Muzyka yak komponent obraznoho syntezu vystav ukrainskoho dramatychnoho teatru druhoi polovyny XX stolittia [Music as a Component of Figurative Synthesis of Ukrainian Drama Theater of the Second Half of the Twentieth Century]. In: Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Theater Arts of Ukraine of the XX Century], pp.587-606.
Golovchiner, V.E., 2010. "Tri sestry" A. P. Chehova v kontekste iskanij dramy nachala XX veka ["Three Sisters" by A.P. Chekhov in the context of the quest for a drama of the early twentieth century]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta, 8 (98), pp.5-10.
Hrynyshyna, M., 2017. Natsionalnyi akademichnyi teatr rosiiskoi dramy im. Lesi Ukrainky (1926–2014 rr.) In: M. Hrynyshyna, ed., Narysy z istorii inonatsionalnoho teatru v Ukraini XX – pochatku XXI st.[ Essays on the History of the International Theater in Ukraine in the XX – the beginning of the XXI century]. Kyiv: Feniks, pp.381-439.
Lypkivska, A., 2006. Literaturne pershodzherelo ta stsenichnyi tekst: vid ehotsentryzmu "molodoho" teatru rubezhu 1980-kh – 1990-kh rokiv – do demokratychnykh tsinnostei sohodennia [Literary source and stage text: from the self-centeredness of the "young" theater of the turn of the 1980s - 1990s - to the democratic values of today]. In: Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Theater Arts of Ukraine of the 20th Century], pp.899-934.
Mitnickij, E., 2011. Znat', dlja chego zhivjosh': interv'ju, razmyshlenija, besedy i vsjo o teatre s Jeduardom Mitnickim [Knowing what you live for: interviews, thoughts, conversations and everything about the theater with Eduard Mitnitsky]. Kyiv: Raduga.
Mytnytskyi, E., 1976. Aktorska osobystist i shliakh do roli [Actor personality and the path to the role]. Ukrainskyi teatr, 3, pp.14-17.
Nesmiianov, I., 2010. 13 eskiziv do 8 vystav iz komentariamy avtora [13 sketches of up to 8 performances with author's comments]. Suchasne mystetstvo, 7, pp.175-180.
Nikitjuk, M., 2010. Chehov Mitnickogo: tragedija lichnosti [Chekhov Mitnitsky: the tragedy of personality]. Teatre. [online] Available at: <http://teatre.com.ua/review/chexov-mytnytskogotragedyja-lychnosty> [Accessed 1 February 2020].
Pidluzhna, A., 2000. Anna Karenina. Vidzerkalennia u chasi [Anna Karenina. Reflection in time]. Zn.ua, 48, pp.8-15.
Poljakova, Ju.Ju., 2018. "Zhivoj trup" L. N. Tolstogo: k istorii pervyh postanovok v Har'kove ["Living Corpse" by L. N. Tolstoy: on the history of the first productions in Kharkov]. Sotsialnohumanitarnyi visnyk, 18, pp.107-113.
Shchukina, Yu., 2019. Relevance of the adventurous hero of musicals and rock operas on theatrical stages of Latvia and Ukraine. Latvijas Zinātņu akadēmija, [online] 73 (2), 42-50. Available at: <http://www.lza.lv/LZA_VestisA/73_2/4_Yuliia%20Shchukina.pdf> [Accessed 1 February 2020].
Sorokin, V.N., 2008. O nekotoryh tendencijah v sovremennom teatral'nom processe [On some trends in the modern theater process]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kul'tury i iskusstv, 6, pp.58-62.
Zaitseva, I., 2017. Deiaki tendentsii ukrainskoho teatralnoho mystetstva pochatku XXІ stolittia [Some trends of Ukrainian theater art of the early 21st century]. Mystetstvoznavchi zapysky, [online] 32. Available at: <http://journals.uran.ua/mz/article/view/149819> [Accessed 1 February 2020].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Оксана Попова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.