Мистецькі пошуки режисерів Сєвєродонецька ХХ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.1.2020.204356

Ключові слова:

театральне мистецтво, ХХ століття, Сєвєродонецьк, режисер О. Бірюстюков, О. Шмаль, О. Олександров

Анотація

Мета дослідження – схарактеризувати творчо-організаційну діяльність провідних режисерів Сєвєродонецька у ХХ ст. Методологія дослідження. У процесі дослідження використано такі методи: історичний – для осмислення постатей О. Бірюстюкова, О. Шмаля та О. Олександрова в театральному мистецтві Сєвєродонецька; історико-біографічний – для аналізу контексту епохи та естетико-художніх векторів часу, що впливали на формування художніх підходів означених митців; компаративно-типологічний – для диференційованого порівняння творчого доробку режисерів. Наукова новизна. Уперше систематизовано та аналітично осмислено творчо-організаційну діяльність О. Бірюстюкова, О. Шмаля та О. Олександрова в контексті еволюції театрального мистецтва Сєвєродонецька у ХХ ст. Висновки. Сєвєродонецький народний театр під орудою О. Бірюстюкова виконував не тільки соціокультурні, але й освітньо-виховні функції для містян. Творчо-організаційна діяльність О. Шмаля стала сучасною імплементацією принципу «об’єктивного мистецтва» Г. Гурджиєва, зокрема через упровадження авторської методики роботи з акторами. Режисура О. Олександрова збагатила палітру театрального життя Сєвєродонецька своєю епатажністю та авангардизмом. Загалом відносно коротка історія розвитку театрального мистецтва Сєвєродонецька свідчить про те, що динаміку цього процесу визначила тенденція, яка характерна і для загальнонаціональних процесів становлення українського театрального життя: від самодіяльних його форм до професійних. Аналіз останніх свідчить про їхній активний розвиток завдяки використанню нових режисерських підходів, що сприяли зростанню акторської майстерності колективів і збагаченню репертуарної палітри щодо відродження національних культурних традицій. Режисерські пошуки та організаційно-творча діяльність О. Бірюстюкова, О. Шмаля та О. Олександрова стали вагомим внеском у розвиток театрального мистецтва Сєвєродонецька у ХХ ст. – воно стрімко та різновекторно розвивалося від локального аматорського театрального колективу однодумців до провідного регіонального професійного театрально-видовищного закладу культури.

Біографії авторів

Svitlana Ulanova, Луганська державна академія культури і мистецтв

Доктор філософських наук, професор

Cyril Maykut, Луганська державна академія культури і мистецтв

Магістр

Anastasya Adnacheva-Ponomarenko, Луганський обласний академічний український музично-драматичний театр

Магістр

Посилання

Arystotel, 2007. Poetyka [Poetics]. In: M. Boretskyi and V. Zvarych, ed., Antychni poetyky [Ancient Poetics]. Kyiv: Hramota.

Brekht, B., 1965. O "narodnom teatre" [About the "folk theater"]. In: Teatr: Pesy. Stati. Vyskazyvaniia [Theater: Plays. Articles. Sayings]. Translation by V. Klyuyev. Moscow: Iskusstvo. Vol.5, Ch.2. Dorohykh, L., 1998. Amatorske mystetstvo yak istoryko-kulturne yavyshche (na materialakh Ukrainy druhoi polovyny XІX st.) [Amateur art as a historical and cultural phenomenon (on the materials of Ukraine of the second half of the nineteenth century)]. Abstract of the candidate of sciences. Kyivskyi derzhavnyi universytet kultury i mystetstv.

Gurdzhiev, G.I., 1996. Zhizn realna tolko togda, kogda est ia [Life is real only when I am]. Translation from English by A. Gasparyan. St. Petersburg: Nevskii kurer.

Iung, K.G., 1995. Psikhologicheskie tipy [Psychological types]. Moscow: Progress–Univers.

Nesteva, M., 1990. Berlinskie kanikuly [Berlin Vacations]. Sovetskaia muzyka, 12, p.121.

Pavlov, I.P., 2016. Lektcii o rabote bolshikh polusharii golovnogo mozga [Lectures on the work of the large cerebral hemispheres]. Moscow: Eksmo.

Tokareva, M., 2016. Maikl Frein: ''Kak vazhno vyiti iz sobstvennykh botinok'' [Michael Frein: "How important it is to get out of your own shoes"]. Novaia gazeta, [online] 19 October. Available at: <https://www.novayagazeta.ru/articles/2016/10/19/70231-maykl-freyn-kak-vazhno-vyyti-izsobstvennyh-botinok> [Accessed 2 February 2020].

Vasilev, A., 1999. Severodonetckii teatr ''Dramy i absurd''. Opyt subektivnoi khroniki semiletnego tcikla [Severodonetsk theater "Drama and absurdity." The experience of subjective chronicles of the seven-year cycle]. Severodonetsk-online, [online] Available at: <http://www.sed.lg.ua/culture/teatr/teatrdramy.html> [Accessed 2 February 2020].

Vygotskii, L.S., 1982. Istoriia razvitiia vysshikh psikhicheskikh funktcii [The history of the higher mental functions development]. In: Sobranie sochinenii [Collected Works]. Moscow: Pedagogika. Vol. 3.

Vygotskii, L.S., 1987. Psikhologiia iskusstva [Psychology of art]. Moscow: Pedagogika.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-05

Як цитувати

Ulanova, S., Maykut, C., & Adnacheva-Ponomarenko, A. (2020). Мистецькі пошуки режисерів Сєвєродонецька ХХ століття. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 3(1), 33–45. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.1.2020.204356

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ