Театральне мистецтво Маріуполя: сторінки історії та сучасні реалії
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.1.2020.204359Ключові слова:
сценічне мистецтво Маріуполя, акторське мистецтво, традиції театру корифеївАнотація
Мета дослідження – розглянути історію виникнення сценічного мистецтва Маріуполя та схарактеризувати технології акторського мистецтва (традиційні й інноваційні), на які спирається у своїй діяльності колектив Маріупольського драматичного театру. Методологія дослідження. Для досягнення мети дослідження використано такі методи: історичний (для дослідження етапів становлення театрального мистецтва Донеччини); аналітичний (з метою виявлення основних принципів акторської школи як результату її історичної еволюції); культурологічний (для розгляду традицій акторської школи в контексті розвитку сучасного сценічного мистецтва Маріуполя); мистецтвознавчий (в аналізі акторської школи та форм режисерських технологій); джерелознавчі (у вивченні архівних матеріалів, пов’язаних з театральним життям міста). Наукова новизна полягає в тому, що виявлено специфіку сучасного акторського мистецтва Маріуполя та його зв’язки зі здобутками класичного українського театру корифеїв. Висновки. Осередком театральної культури Донеччини є Донецький академічний обласний драматичний театр (м. Маріуполь). Аналіз діяльності театру на різних етапах його функціонування дає змогу стверджувати, що історичні реалії розвитку акторської школи корифеїв на Донеччині мають фрагментарне висвітлення в історико-культурологічній, мистецтвознавчій і театрознавчій літературі; формування репертуарних уподобань в акторських трупах відбувалося під впливом гастрольної діяльності театру корифеїв. Особливу роль у цьому процесі відігравали принципи роботи над художніми образами як центральним елементом вистави, який її композиційно об’єднує та опосередковано впливає на інші складники. Незважаючи на період так званого «застою», у радянських театральних практиках наприкінці 70-х років простежуємо тенденції повернення до традиційних для українського театру форм сценічної виразності, що сприяло активізації режисерської й акторської творчості в пошуку нових варіантів поєднання театральних засобів української побутової драми з іншими, притаманними класичному та сучасному європейському театру драми та комедії. Основні риси української акторської школи Маріупольського театру: реалістичний підхід до створення сценічних образів; широке використання музики, співу, танцю; плідна робота актора над собою.Посилання
Antonovych, D., 2003. Trysta rokiv ukrainskoho teatru. 1619–1919 ta inshi pratsi [Three hundred years of Ukrainian theater. 1619–1919 and other works]. Kyiv: VIP.
Burov, S. and Otchenashenko, S., 2003. Iz istorii Mariupolskogo teatra : gody, sobytiia, imena [From the history of the Mariupol Theater: years, events, names]. Mariupol: Priazovskii rabochii.
Chuprik, L.N., 1988. Nauchnaia spravka iz istorii Mariupolskogo teatra [Scientific reference from the history of the Mariupol Theater]. Mariupol: Arkhiv Mariupolskogo kraevedcheskogo muzeia.
Demydko, O.O., 2014. Osoblyvosti formuvannia teatralnoi kultury Mariupolia u 20-30-ti rr. XX st. [Features of formation of Mariupol's theatrical culture in the 20-30's of the XX century]. Visnyk Mariupolskoho derzhavnoho universytetu. Seriia: Filosofiia, kulturolohiia, sotsiolohiia, [online] 7, pp.65-69. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vmdu_fks_2014_7_10> [Accessed 15 February 2020].
Dobrunov, K., 2007. Mariupolskii dramteatr stal akademicheskim [The Mariupol Drama Theater has become academic]. Interviuirovano T. Koval. Priazovskii rabochii. 23 November 2007, p.4.
Durylin, S.N., 1982. Mariia Zankovetckaia, 1860-1934. Zhizn i tvorchestvo [Maria Zankovetskaya, 1860-1934. Life and creation]. Kyiv: Mistetctvo.
Hordieiev, S.I., 2003. Valentyna Chystiakova - lehenda ukrainskoi stseny [Valentina Chistyakova is a legend of the Ukrainian scene]. 2nd edn. Kharkiv: Kharkivska derzhavna akademiia kultury.
Iarutckii, L., 1991. Mariupolskaia starina : rasskazy kraeveda [Mariupol antiquity: stories of the local historian]. Moscow: Sovetskii pisatel.
Iarutckii, L., 1991. Pushkin v Priazove : literaturno-kraevedcheskii ocherk [Pushkin in the Azov region: literary and local history essay]. Mariupol.
Iarutckii, L., 1998. Stareishii v Ukraine: iz istorii Donetckogo oblastnogo dramaticheskogo teatra (g. Mariupol) [The oldest in Ukraine: from the history of the Donetsk Regional Drama Theater (Mariupol)]. Mariupol: Priazovskii rabochii.
Iesypenko, R.M., 1994. Rol ukrainskoho teatru u formuvanni suspilnoi svidomosti narodu v 60-80 roky (na materialakh dramaturhii krain blyzkoho zarubizhzhia) [The role of Ukrainian theater in the formation of public consciousness of the people in 60-80 years (based on the materials of the dramaturgy of CIS countries)]. D.Ed. Kyivskyi derzhavnyi instytut kultury.
Kinzerska, T.P., 2002. Yefrosyniia Zarnytska v ukrainskomu teatralnomu mystetstvi kintsia 19-pershoi polovyny 20 st. [Efrosinia Zarnitskaya in Ukrainian theatrical art of the late 19th-first half of the 20th century]. Abstract of the dissertation of the candidate of sciences. Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M.T. Rylskoho NAN Ukrainy.
Kysil, O.H., 1925. Ukrainskyi teatr : populiarnyi narys istorii ukrainskoho teatru [Ukrainian theater: a popular essay on the history of Ukrainian theate]. Kyiv: Knyhospilka.
Maliushytska, N.V., 2002. Systemnyi pidkhid v teatralnomu mystetstvi na prykladi tvorchosti Lesia Kurbasa [A systematic approach in theatrical art on the example of Les Kurbas's work]. Nauka i osvita, 1, pp.19-22.
Marianenko, I., 1954. Mynule ukrainskoho teatru: Spohady [Past Ukrainian Theater: Memories]. Kyiv: Mystetstvo.
Novykov, A.O., 2000. Marko Kropyvnytskyi i Kharkivshchyna : Rozvidky, hipotezy, dokumenty [Marko Kropyvnytskyi and Kharkiv Region: Intelligence, Hypotheses, Documents]. Kharkiv: Maidan.
Tobilevych, S.V., 1947. Koryfei ukrainskoho teatru [Coryphaeus of Ukrainian theater]. Kyiv: Mystetstvo
Vasylka, V.S. ed., 1969. Les Kurbas: spohady suchasnykiv [Les Kurbas: Memories of Contemporaries]. Kyiv: Mystetstvo.
Іudova-Romanova, K. and Bezchastna, A., 2015. Mariupolskyi dramatychnyi teatr. Vikhy stanovlennia [Mariupol Drama Theater. Formation Milestones]. Narodoznavchi zoshyty, [online] 5 (125), pp.1191-1201. Available at: <https://nz.lviv.ua/archiv/2015-5/21.pdf> [Accessed 15 February 2020].
Іudova-Romanova, K. and Bezchastna, A., 2016. Tvorcho-orhanizatsiina diialnist Donetskoho akademichnoho ordena Poshany oblasnoho rosiiskoho dramatychnoho teatru m. Mariupol u periody voiennykh dii [Creative and organizational activity of the Donetsk Academic Order of Honor of the Regional Russian Drama Theater in Mariupol during the periods of hostilities]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, [online] 18, pp.43-50. Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2016_18_8 [Accessed 15 February 2020].
Zabolotna, V., 2006. Teatralna Ukraina v poluden viku: ukrainskyi dramatychnyi teatr 40–60-kh rokiv XX st. [Theatrical Ukraine at noon: Ukrainian Drama Theater of the 40's and 60's of the XX century]. In: Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Theater Art of Ukraine of the XX Century]. Kyiv: Intertekhnolohiia, pp.533-586.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Любов Голубцова, Сергій Плуталов, Марина Мусієнко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.