Режисерсько-творча специфіка дитячого естрадного театру «Зірковий час»
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.1.2020.204360Ключові слова:
режисерська діяльність, театр «Зірковий час» м. Одеси, дитячий естрадний театрАнотація
Мета дослідження полягає в науково-теоретичному обґрунтуванні художніх особливостей дитячого естрадного театру, виявленні специфіки режисерських практик у таких колективах, характеристиці змісту, форм і методів роботи на прикладі діяльності дитячого естрадного театру «Зірковий час» м. Одеси. Методологія дослідження базується на використанні таких наукових підходів: комплексного – для розкриття сутності всіх аспектів художньої специфіки дитячого театру; культурологічного – для зіставлення та порівняння філософських, історичних, психолого-педагогічних та мистецтвознавчих складових у діяльності дитячого естрадного театру; емпіричного – для спостереження, інтерв’ювання дітей та батьків тощо. Наукова новизна. Уперше з метою науково-дослідного осмислення зібрано, систематизовано та проаналізовано досвід творчо-організаційної діяльності дитячого естрадного театру «Зірковий час» м. Одеси, схарактеризовано основні режисерські прийоми в роботі з дітьми й узагальнено напрями подальшого розвитку колективу. Висновки. Театр як засіб формування особистості займає одне з перших місць серед інших видів дитячої творчості, він є для дітей джерелом інформації про навколишній світ і закони життя, примушує замислюватися над сенсом людського існування та глибинами людської душі, тому дитячий естрадний театр «Зірковий час» м. Одеси подає теоретичну модель дитячого естрадного театру, що складається з двох напрямів діяльності колективу. Перший передбачає аналіз та визначення особливостей роботи з учасниками вистави, а також дотримання у своїй діяльності певних принципів. Другий напрям стосується безпосередньо творчої діяльності дитячого естрадного театру, зокрема методів, форм і засобів. У статті схарактеризовано сучасні режисерські прийоми та визначено особливості професійної діяльності режисера, який працює в дитячому колективі, що полягають у вкрай обережному ставленні до дитячої театральної творчості з урахуванням вікових, фізіологічних, психологічних властивостей дітей, необхідності створення такої організації театральної творчості дітей, що забезпечить повне самовиявлення юних акторів, зберігаючи подібність до природної дитячої гри; проаналізовано основні режисерсько-творчі технології, а також подальші перспективи розвитку дитячого театру.Посилання
Arbuzov, K.M., 1989. Iskusstvo sluzheniia detstvu [The art of serving childhood]. Teatr, 12, pp.165-170.
Efros, A.B., 2000. Professiia: rezhisser [Profession: Director]. Moscow: Vagrius.
Elkonin, D.B., 1999. Psikhologiia igry [The psychology of the game]. 2nd ed. Moscow: VLADOS.
Ershova, A.P., 1991. Iskusstvo v zhizni detei [Art in the life of children]. Moscow: Prosveshchenie.
Glagolin, B.S., 1906. Neskolko slov o detskom teatre [A few words about the children's theater]. 2nd ed. Saratov: Tipo-litografiia P.S. Feokritova.
Gorchakov, N.M., 1962. Rezhisserskie uroki Stanislavskogo. Besedy i zapisi repetitcii [Directorial lessons of Stanislavsky. Conversations and rehearsal recordings]. Moscow: Iskusstvo.
Grigoreva, O.I. and Chikatueva, E.V., 2014. Detskii miuzikl kak sotcialno-innovatcionnaia tekhnologiia kachestva obrazovaniia v sovremennoi nachalnoi shkole [Children's musical as a social and innovative technology for the quality of education in a modern elementary school].
In: L.I. Klochkovoi and A.A. Belova, eds. Diversifikatciia mekhanizmov razvitiia kreativnoi sredy obshcheobrazovatelnoi organizatcii v tceliakh innovatcionnogo razvitiia sistemy shkolnoi sotcializatcii obuchaiushchikhsia [Diversification of the development mechanisms of the creative environment of a general educational organization for the innovative development of the school socialization system for students] materials of the Moscow City Scientific and Practical Conference with international participation. Moscow. Russia, 27 March 2014. Moscow.
Lesina, T.E. comp., 2002. Detskii teatr – eto serezno! [Children's Theater. This is serious!] St. Petersburg: Sankt-Peterburgskii gorodskoi Dvoretc tvorchestva iunykh.
Nemirovich-Danchenko, V.I., 1952. Teatralnoe nasledie [Theatrical heritage]. Moscow: Iskusstvo. Vol. 1.
Nemirovich-Danchenko, V.I., 1989. Rozhdenie teatra: vospominaniia, stati, zametki, pisma [The birth of the theater: memoirs, articles, notes, letters]. Moscow: Pravda.
Nikitina, A.B., 2001. Teatr, gde igraiut deti [Theater, where children play]. Moscow: VLADOS.
Nikitina, A.B., 2002. Teatr, gde igraiut deti, v poiskakh sobstvennoi identichnosti [Theater, where children play, in search of their own identity]. Ph.D.
Oparina, N.A., 2017. Teatr – universalnaia obrazovatelnaia model [Theater is a universal educational model]. Nauka i shkola, 6, pp.107-111.
Popov, N.A., 1910. Detskii teatr ili teatr dlia detei? [Children's theater or theater for children?] Rampa i zhizn, 48.
Shakhrai, V.M., 2003. Formuvannia tsinnisnykh oriientatsii pidlitkiv u diialnosti dytiachoho teatru [Formulation of the official ornate at the children's theater]. PhD.
Shulpin, A.P., 2004. Teatr, gde igraiut deti i vzroslye [Theater, where children and adults play]. In: A.P. Shulpin, comp. Teatralnye kanikuly. Moscow: GRDNT.
Stanislavskii, K.S. and Chekhov, M.A., 2007. Rabota aktera nad soboi. O tekhnike aktera [The actor’s work on himself. On the technique of the actor]. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr.
Sundukova, V.N., 1966. Vospitanie khudozhestvennoi individualnosti aktera v teatralnoi shkole [Education of the actor’s artistic personality in a theater school]. Abstract of a candidate of art history.
Tabakov, O.P., 2000. Moia nastoiashchaia zhizn: Avtobiograficheskaia proza [My real life: Autobiographical prose]. Moscow: EKSMO-Press.
Toporkov, V.O., 1961. Pro tekhniku aktora [About the actor technique]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR.
Tovstonogov, G.A., 1984. Zerkalo stceny [Mirror scene]. In: Vol. 1. O professii rezhissera [About the profession of director]. Moscow: Iskusstvo.
Vygotskii, L.S., 2001. Igra i ee rol v psikhicheskom razvitii rebenka [The game and its role in the mental development of the child]. In: Psikhologiia razvitiia. Sankt-Peterburg: Piter.
Zimin, V.D., 2003. Teatr detei kak novaia forma kulturno-tvorcheskogo protcessa [Children's Theater as a new form of cultural and creative process]. In: Kultura. Iskusstvo. Obrazovanie: materialy mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentcii [Culture. Art. Education] materials of the international scientific-practical conference. Smolensk, Russia, 28 January 2003. Smolensk: Smolenskii gosudarstvennyi institut iskusstv, pp.210-215.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Микола Крипчук, Дмитро Умлєв
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.