Режисерсько-творча специфіка дитячого естрадного театру «Зірковий час»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.1.2020.204360

Ключові слова:

режисерська діяльність, театр «Зірковий час» м. Одеси, дитячий естрадний театр

Анотація

Мета дослідження полягає в науково-теоретичному обґрунтуванні художніх особливостей дитячого естрадного театру, виявленні специфіки режисерських практик у таких колективах, характеристиці змісту, форм і методів роботи на прикладі діяльності дитячого естрадного театру «Зірковий час» м. Одеси. Методологія дослідження базується на використанні таких наукових підходів: комплексного – для розкриття сутності всіх аспектів художньої специфіки дитячого театру; культурологічного – для зіставлення та порівняння філософських, історичних, психолого-педагогічних та мистецтвознавчих складових у діяльності дитячого естрадного театру; емпіричного – для спостереження, інтерв’ювання дітей та батьків тощо. Наукова новизна. Уперше з метою науково-дослідного осмислення зібрано, систематизовано та проаналізовано досвід творчо-організаційної діяльності дитячого естрадного театру «Зірковий час» м. Одеси, схарактеризовано основні режисерські прийоми в роботі з дітьми й узагальнено напрями подальшого розвитку колективу. Висновки. Театр як засіб формування особистості займає одне з перших місць серед інших видів дитячої творчості, він є для дітей джерелом інформації про навколишній світ і закони життя, примушує замислюватися над сенсом людського існування та глибинами людської душі, тому дитячий естрадний театр «Зірковий час» м. Одеси подає теоретичну модель дитячого естрадного театру, що складається з двох напрямів діяльності колективу. Перший передбачає аналіз та визначення особливостей роботи з учасниками вистави, а також дотримання у своїй діяльності певних принципів. Другий напрям стосується безпосередньо творчої діяльності дитячого естрадного театру, зокрема методів, форм і засобів. У статті схарактеризовано сучасні режисерські прийоми та визначено особливості професійної діяльності режисера, який працює в дитячому колективі, що полягають у вкрай обережному ставленні до дитячої театральної творчості з урахуванням вікових, фізіологічних, психологічних властивостей дітей, необхідності створення такої організації театральної творчості дітей, що забезпечить повне самовиявлення юних акторів, зберігаючи подібність до природної дитячої гри; проаналізовано основні режисерсько-творчі технології, а також подальші перспективи розвитку дитячого театру.

Біографії авторів

Mykola Krypchuk, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства

Dmitry Umlev, Одеський театрально-художній коледж

Магістр

Посилання

Arbuzov, K.M., 1989. Iskusstvo sluzheniia detstvu [The art of serving childhood]. Teatr, 12, pp.165-170.

Efros, A.B., 2000. Professiia: rezhisser [Profession: Director]. Moscow: Vagrius.

Elkonin, D.B., 1999. Psikhologiia igry [The psychology of the game]. 2nd ed. Moscow: VLADOS.

Ershova, A.P., 1991. Iskusstvo v zhizni detei [Art in the life of children]. Moscow: Prosveshchenie.

Glagolin, B.S., 1906. Neskolko slov o detskom teatre [A few words about the children's theater]. 2nd ed. Saratov: Tipo-litografiia P.S. Feokritova.

Gorchakov, N.M., 1962. Rezhisserskie uroki Stanislavskogo. Besedy i zapisi repetitcii [Directorial lessons of Stanislavsky. Conversations and rehearsal recordings]. Moscow: Iskusstvo.

Grigoreva, O.I. and Chikatueva, E.V., 2014. Detskii miuzikl kak sotcialno-innovatcionnaia tekhnologiia kachestva obrazovaniia v sovremennoi nachalnoi shkole [Children's musical as a social and innovative technology for the quality of education in a modern elementary school].

In: L.I. Klochkovoi and A.A. Belova, eds. Diversifikatciia mekhanizmov razvitiia kreativnoi sredy obshcheobrazovatelnoi organizatcii v tceliakh innovatcionnogo razvitiia sistemy shkolnoi sotcializatcii obuchaiushchikhsia [Diversification of the development mechanisms of the creative environment of a general educational organization for the innovative development of the school socialization system for students] materials of the Moscow City Scientific and Practical Conference with international participation. Moscow. Russia, 27 March 2014. Moscow.

Lesina, T.E. comp., 2002. Detskii teatr – eto serezno! [Children's Theater. This is serious!] St. Petersburg: Sankt-Peterburgskii gorodskoi Dvoretc tvorchestva iunykh.

Nemirovich-Danchenko, V.I., 1952. Teatralnoe nasledie [Theatrical heritage]. Moscow: Iskusstvo. Vol. 1.

Nemirovich-Danchenko, V.I., 1989. Rozhdenie teatra: vospominaniia, stati, zametki, pisma [The birth of the theater: memoirs, articles, notes, letters]. Moscow: Pravda.

Nikitina, A.B., 2001. Teatr, gde igraiut deti [Theater, where children play]. Moscow: VLADOS.

Nikitina, A.B., 2002. Teatr, gde igraiut deti, v poiskakh sobstvennoi identichnosti [Theater, where children play, in search of their own identity]. Ph.D.

Oparina, N.A., 2017. Teatr – universalnaia obrazovatelnaia model [Theater is a universal educational model]. Nauka i shkola, 6, pp.107-111.

Popov, N.A., 1910. Detskii teatr ili teatr dlia detei? [Children's theater or theater for children?] Rampa i zhizn, 48.

Shakhrai, V.M., 2003. Formuvannia tsinnisnykh oriientatsii pidlitkiv u diialnosti dytiachoho teatru [Formulation of the official ornate at the children's theater]. PhD.

Shulpin, A.P., 2004. Teatr, gde igraiut deti i vzroslye [Theater, where children and adults play]. In: A.P. Shulpin, comp. Teatralnye kanikuly. Moscow: GRDNT.

Stanislavskii, K.S. and Chekhov, M.A., 2007. Rabota aktera nad soboi. O tekhnike aktera [The actor’s work on himself. On the technique of the actor]. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr.

Sundukova, V.N., 1966. Vospitanie khudozhestvennoi individualnosti aktera v teatralnoi shkole [Education of the actor’s artistic personality in a theater school]. Abstract of a candidate of art history.

Tabakov, O.P., 2000. Moia nastoiashchaia zhizn: Avtobiograficheskaia proza [My real life: Autobiographical prose]. Moscow: EKSMO-Press.

Toporkov, V.O., 1961. Pro tekhniku aktora [About the actor technique]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury URSR.

Tovstonogov, G.A., 1984. Zerkalo stceny [Mirror scene]. In: Vol. 1. O professii rezhissera [About the profession of director]. Moscow: Iskusstvo.

Vygotskii, L.S., 2001. Igra i ee rol v psikhicheskom razvitii rebenka [The game and its role in the mental development of the child]. In: Psikhologiia razvitiia. Sankt-Peterburg: Piter.

Zimin, V.D., 2003. Teatr detei kak novaia forma kulturno-tvorcheskogo protcessa [Children's Theater as a new form of cultural and creative process]. In: Kultura. Iskusstvo. Obrazovanie: materialy mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentcii [Culture. Art. Education] materials of the international scientific-practical conference. Smolensk, Russia, 28 January 2003. Smolensk: Smolenskii gosudarstvennyi institut iskusstv, pp.210-215.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-05

Як цитувати

Krypchuk, M., & Umlev, D. (2020). Режисерсько-творча специфіка дитячого естрадного театру «Зірковий час». Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 3(1), 78–90. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.1.2020.204360

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА