Жанрово-стилістична поліфонія режисерської творчості Романа Віктюка

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219277

Ключові слова:

Роман Віктюк, авторська режисура, жанр, метафоричний театр, поетичний театр, пластична режисура, епатаж

Анотація

Мета дослідження – з’ясувати специфіку сценічного доробку Романа Віктюка, проаналізувати окремі аспекти апробованої пластичної режисури, окреслити жанрово-стилістичні параметри резонансних постановок митця кінця 1970-х – початку 2010-х рр. на прикладі вистав «Татуйована троянда» Т. Вільямса (1982), «Украдене щастя» І. Франка (1982), «Федра» М. Цвєтаєвої (1988), «Священні чудовиська» Ж. Кокто (1987), «Уроки музики» (1979, 1989) та «Квартира Коломбіни» (1986) Л. Петрушевської, «Уроки майстра» Д. Паунелла (1990), «Служниці» Ж. Жене (1988), «Лоліта» Е. Олбі (1992), «І раптом минулого літа» Т. Вільямса (2016) тощо. Методологія дослідження. Для досягнення поставленої мети було застосовано загальнонаукові методи: аналітичний (для розуміння процесу творчого становлення та формування концептуальних орієнтирів режисера), типологічно-структурний (для вивчення елементів режисерського інструментарію та художніх прийомів митця), феноменологічний (для визначення рис оригінальності й епатажності сценічної практики Романа Віктюка). Наукова новизна цієї статті визначається введенням до вітчизняного наукового обігу фрагментів театральної режисури Романа Віктюка, полягає в окресленні жанрово- стилістичних особливостей його постановок, розгляді окремих вистав. Висновки. Сценічний доробок Романа Віктюка вирізняється розмаїттям музики та хореографії, вишуканою пластикою напівоголених виконавців, промовистими костюмами та сценами епатажу. Водночас режисерські пошуки націлені на розв’язання складних філософських питань, що демонструють новий погляд на природу людських стосунків, глибинне дослідження та переосмислення літературних творів.

Біографії авторів

Tetiana Boiko, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник

Yaroslav Lanchak, Київський національний університет культури і мистецтв

Магістр

Посилання

Agisheva, N., 1988. Zvuki "Mu": o dramaturgii L. Petrushevskoj [Sounds of "Mu": about the drama of L. Petrushevskaya]. Teatr, 9, pp.55-64.

Antokolskij, P., 1988. Vstupitelnaja statja [Introductory article]. In: Jefron, A. Saakjanc, A. comp. Teatr [Theater]. Moscow: Iskusstvo, pp.5-22.

Genii, strast i zdanie-shesterenka. Kak ustroen teatr Romana Viktiuka [Genius, passion and gear building. How Roman Viktyuks theater works], 2019. [online] 30 April. Available at: <https://www.mos.ru/news/item/54845073/> [Accessed 05 September 2020].

Gljem, T., 2007. Ne vozvrashhajtes k bylym vozljublennym [Dont Return to Your Past Lovers]. [online] Available at: <http://samlib.ru/t/tatxjana_g/slujanki-3.shtml> [Accessed 10 September 2020].

Hrynyshyna, M., 2017. Natsionalnyi akademichnyi teatr rosiiskoi dramy im. Lesi Ukrainky (1926-2014 rr.) [National Academic Theater of Russian Drama. Lesya Ukrainka (1926-2014)]. In: Hrynyshyna, M. ed. Narysy z istorii inonatsionalnoho teatru v Ukraini XX-pochatku XXI st. [Essays on the history of non-national theater in Ukraine in the XX-early XXI century]. Kyiv: Feniks, pp.141-335.

Ivanov, A.P., 2012. Subkultura nedavnego proshlogo [Subculture of the recent past]. Druzhba Narodov, [online] 6. Available at: <https://magazines.gorky.media/druzhba/2012/6/subkulturynedavnego-proshlogo.html> [Accessed 10 September 2020].

Jushkova, E.V., 2004. Plasticheskij teatr v Rossii XX veka [Plastic theater in Russia of the XX century]. Abstract of the dissertation of the candidate of art history. Jaroslavskij gosudarstvennyj pedagogicheskij universiste im. K.D. Ushinskogo.

Kablukova, N.V., 2003. Pojetika dramaturgi Ljudmily Petrushevskoj [Poetics of the playwright Lyudmila Petrushevskaya]. Blagoveshchensk: Blagoveshhenskij gosudarstvennyj pedagogicheskij universitet.

Kretova, E., 1992. "Lolita": o ljubvi bez jerotiki. Premera v teatre Romana Viktjuka ["Lolita": about love without eroticism. Premiere at the Roman Viktyuk Theater]. Kommersant, 25.

Kurpatov, A., 2018. Strah. Sladostrastie. Smert [Fear. Voluptuousness. Death]. Moscow: Litres.

Litvin, B.M., 1993. Poisk obraznosti v tvorchestve rezhissera [Search for imagery in the directors work]. Abstract of the dissertation of the candidate of art history. Rossijskij institut iskusstvoznanija.

Lypkivska, А.K., 2012. Zh. Kokto "Sviashchenni chudovyska" [J. Kokto "Sacred Monsters"] In: Hrynyshyna, M. ed., Ukrainskyi teatr XX st.: Antolohiia vystav [Ukrainian Theater of the XX century: Anthology of performances]. Kyiv: Feniks, pp.793-806.

Mejerhold, Vs.Je., 1968. Stati, pisma, rechi, besedy [Articles, letters, speeches, conversations]. Moscow: Iskusstvo. Ch. 2.

Miroshnichenko, I.P., 2017. Rasskazhu… [Ill tell you ...]. Moscow: AST. [online] Available at: <https://kartaslov.ru/knigi/Miroshnichenko_I_P_Rasskazhu/3> [Accessed 10 September 2020].

Murzich, A., 2008. Teatr Romana Viktjuka. Iz tochki v vechnost [Roman Viktyuk Theater. From a point to eternity]. St. Petersburg: Znanie.

Nikolaev, G., 2014. Ozhidanie svobody [Expectation of freedom]. St. Petersburg: Zvezda.

Petrushevskaja, L., 2006. Malenkaja devochka iz "Metropolja" [Little girl from "Metropol"] St. Petersburg: Amfora.

Radova, I., 2018. Roman Viktjuk: iskusstvo byt svobodnym [Roman Viktyuk: the art of being free]. Krugozor. [online] Available at: <https://www.krugozormagazine.com/show/romanviktyuk.3632.html> [Accessed 10 September 2020].

Romanova, E.V., 2004. Teatr v jestetiko-semioticheskom diskurse : na primere otechestvennoj i zapadnoevropejskoj teatralnoj praktiki vtoroj poloviny XX veka [Theater in aesthetic and semiotic discourse: on the example of Russian and Western European theater practice in the second half of the twentieth century]. Abstract of the dissertation of the candidate of philosophical sciences. Moskovskij gosudarstvennyj universitet imeni M. V. Lomonosova.

Shainjan, N., 2015. Chistye jessencii strastej [Pure essences of passions]. Teatral, 25 July.

Shainjan, N., 2016. V teatre Romana Viktjuka postavili Tennessi Uiljamsa [Tennessee Williams was staged at the Roman Viktyuk Theater] Rossijskaja gazeta. [online] Available at: <https://rg.ru/2016/10/31/pervoj-premeroj-v-teatre-viktiuka-stala-pesa-i-vdrug-minuvshim-letom.html> [Accessed 05 September 2020].

Smeljanskij, A.M., 1999. Predpolagaemye obstojatelstva: Iz zhizni russkogo teatra vtoroj poloviny XX veka [Alleged circumstances: From the life of Russian theater in the second half of the XX century]. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr.

Smoljakov, A.Ju., 1998. Stilizacija v russkoj pojeticheskoj drame nachala HH veka: dramaturgicheskij cikl M.I. Cvetaevoj "Romantika" [Stylization in Russian poetic drama of the early twentieth century: the dramatic cycle of M.I. Tsvetaeva "Romance"]. Ph.D. in History of Arts. Rossijskaja Akademija teatralnogo iskusstva.

Spyrydonova, A., 1989. Uroky daie maisternist [Lessons are given by skill]. Kultura i zhyttia, 25 July.

Uiljams, T., 2007. Orfej spuskaetsja v ad [Orpheus Descends to Hell]. St. Petersburg: Azbukaklassika.

Uljanov, M., 2017. Privorotnoe zele [Love potion]. Moscow: Algoritm.

Verkhovets, N., 1989. Riatuimo nashi dushi! [Lets save our souls!] Radianska Ukraina, 22 October.

Viktjuk, R. and Pechegina, T., 2018. Nebo. Polet pervyj [Sky. First flight]. Moscow: Zebra E.

Viktjuk, R. and Pechegina, T., 2018. Nebo. Polet vtoroj [Sky. Second flight]. Moscow: Zebra E.

Viktjuk, R., 1993. Fialki – k svetu, rozy – k zhizni. In: Uiljams, T. Zhelanie i chernokozhij massazhist [Violets – to the light, roses – to life]. In: Williams, T. Desire and the Black Masseur. Moscow: Progress, pp.5-6.

Viktjuk, R., 2003. Roman s samim s soboj [An affair with himself]. Moscow: Zebra E.

Zajnullina, G.I., 2010. Jelementy soc-arta i postsoc-arta v tatarskom dramaticheskom teatre na rubezhe XX-XXI vekov [Elements of Sots Art and Post-Sots Art in the Tatar Drama Theater at the turn of the XX-XXI centuries]. Abstract of dissertations of the candidate of art history. Rossijskaja akademija teatralnogo iskusstva.

Zharkova, E., 2008. Teatr Viktjuka razgovarivaet s Bogom [Viktyuk Theater talks to God]. [online] 18 December. Available at: <http://www.vremyan.ru/interviews/teatr_viktjuka_razgovarivaet_s_bogom_.html> [Accessed 05 September 2020].

Zhene, Zh., 2001. Sluzhanki [Servants]. In: Teatr Zhana Zhene: Pesy, stati, pisma [Theater Jean Genet: Plays, articles, letters]. Translation: A. Mirolyubova. St. Petersburg: Gumanitarnaja Akademija, pp.49-84.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Boiko, T., & Lanchak, Y. (2020). Жанрово-стилістична поліфонія режисерської творчості Романа Віктюка. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 3(2), 116–137. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219277

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ