Теоретико-методологічні аспекти пластичної виразності в майстерності актора
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219280Ключові слова:
пластична майстерність актора, пластичний малюнок ролі, художній образАнотація
У статті розглядають пластичну культуру як складову сценічного мистецтва в площині створення просторових форм художнього твору, індивідуального творчого трактування та внутрішнього стану актора. Пластику розглядають як ефективний інструмент виховання актора та формування його зовнішньої техніки, з чим пов’язані новітні пошуки й експерименти. Метою роботи є освоєння теоретичних знань, принципів пластичної майстерності сучасного актора. Методологія полягає в системному використанні комплексних методів дослідження пластичної культури актора: історико-культурного – для дослідження історичної динаміки розвитку пластичної культури актора; аналітичного – для опрацювання культурологічної, мистецтвознавчої та театрознавчої наукової літератури, а також опрацювання архівних матеріалів; джерелознавчого – для вивчення джерельної бази дослідження; типологічного методу, що посприяв виявленню чинників, які впливають на формування сценічної пластики актора; методу наукового спостереження та аналізу, що надало можливість з’ясувати особливості пластичної виразності в контексті її двоїстої природи (як тілесної, так і чуттєвої); системного методу, що посприяв дослідженню особливостей інтеграції складових пластичної культури в процесі створення сценічного образу; методу теоретичного узагальнення – для підбиття підсумків дослідження. Наукова новизна полягає в теоретичному обґрунтуванні специфіки сценічної пластики у виконавському мистецтві актора відповідно до актуальних світових тенденцій. Висновки. Пластична майстерність актора (створення пластичного малюнку ролі) забезпечує передусім тренування психічних і психофізичних навичок, що сприяє вдосконаленню пластичності тілесного апарату виконавця, здатності адаптуватися до виконання будь-яких пластичних завдань. Пластичність – це головна якість, що характеризує рівень пластичної культури актора. Сценічна пластика в майстерності актора – це система взаємопов’язаних знань, фізичних навичок і вмінь, психологічних, моральних та естетичних якостей виконавця, що сприяють створенню художнього сценічного образу. Двоїста природа пластичної виразності: тілесна (у розумінні моторна) та чуттєва (тобто психоемоційна), що дає змогу презентувати її як своєрідне художнє зображення. Пластична культура – це комплекс спеціальних теоретичних знань та практичних навичок танцювально-пластичного та рухового характеру, необхідних актору для творчого осмислення пластичного образу персонажа.Посилання
Abramovych, O.O. and Kudrenko, A.A., 2019. Stsenichna plastyka v konteksti suchasnoho aktorskoho mystetstva [Stage sculpture in the context of modern acting]. Molodyi vchenyi, 9(1), pp.133-136. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-9-73-29.
Arustamian, A.V., 1999. Zhest v kulture i iskusstve: mezhdistciplinarnyi analiz [Gesture in culture and art: an interdisciplinary analysis]. Ph.D. in History of Arts. Russian State Institute of performing arts.
Blahova, T., 2014. Khoreohrafichni pidhotovka v systemi teatralnoi osvity Ukrainy [Choreographic training in the system of theater education in Ukraine]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, 8, pp.100-110.
Blazis, K., 1937. Iskusstvo tantca : izvlechenie iz knigi "Manuel complet de la tanse" [The Art of Dance: Extract from the book "Manuel complet de la tanse"]. Translated from French by O.N. Broshniovskaya. Moscow: Iskusstvo.
Bogdanov, K.A., 1997. Ocherki po antropologii molchaniia: Homo Tacenso [Essays on the anthropology of silence: Homo Tacenso]. St. Petersburg: RKhGI.
Bruk, P., 1976. Pustoe prostranstvo [Empty space]. Moscow: Progress.
Busol, A., Busol, V., Kronshtal, H. and Tsybulskyi, M. 2014. Stsenichnyi rukh yak skladova profesiinoi pidhotovky studentiv spetsialnosti aktorska maisternist [Stage movement as a component of professional training of students majoring in acting]. Fizychna kultura, sport ta zdorovia natsii, 17, pp.34-41.
Bykhovskaia, I.M., 1997. "Chelovek telesnyi" v sotciokulturnom prostranstve i vremeni: Ocherki sotcialnoi i kulturnoi antropologii ["Bodily man" in socio-cultural space and time: Essays on social and cultural anthropology]. Moscow: IuN.
Droznin, A., 2004. Fizicheskii trening aktera po metodike Droznina [Physical training of the actor according to the Droznin method]. Moscow: Vserossiiskii Tcentr Khudozhestvennogo Tvorchestva.
Dzhivelegov, A.K., 1962. Narodnaia italianskaia komediia [Italian folk comedy]. Moscow: Izdatelstvo Akademii nauk SSSR.
Fischer-Lichte, E. and Bharucha, R., 2011. Dialogue: Erika Fischer-Lichte, Erika and Rustom Bharucha. Textures. [online] Avialable at: <http://www.textures-platform.com> [Accessed 15 September 2020].
Glumova-Glukhareva, E.I., 1966. Zapadnyi teatr segodnia [Western theater today]. Moscow: Iskusstvo.
Gromov, Iu.I., 1976. Vospitanie plasticheskoi kultury aktera sredstvami tantca [Education of the actors plastic culture by means of dance]. Moscow: Profizdat.
Hula, Ye., 2017. Plastyka v mystetstvi Ukrainy [Plastic art in the art of Ukraine]. Narodoznavchi zoshyty, 4(136), pp.914-919. https://doi.org/10.15407/nz2017.04.914.
Kasianova, O., 2015. Osoblyvosti plastychno-khoreohrafichnoi pidhotovky spivaka-aktora opernoho zhanru [Features of plastic and choreographic training of the singer-actor of the opera genre]. Kyivske muzykoznavstvo, 51, pp.52-62.
Khlystun, O., 2017. Osoblyvosti zastosuvannia plastychnykh ta movnykh zasobiv u protsesi stvorennia stsenichnoho obrazu: mystetstvoznavchyi analiz metodiv aktorskoho perevtilennia [Features of the use of plastic and linguistic means in the process of creating a stage image: art analysis of methods of actors reincarnation]. Bulletin of the Kiev National University of Culture and Arts. Series in Arts, 37, pp.98-114.
Loskutov, V.V., 1999. Psikhologiia pantomimy: fenomenologiia i zakonomernosti [Psychology of pantomime: phenomenology and patterns]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta, 1, 6, pp.58-70.
Manzarkhanov, E.E., 2006. Osobennosti plasticheskogo iskusstva v dramaturgicheskom teatre Zapada i Vostoka [Features of plastic art in the drama theater of the West and the East]. Abstract of dissertations of the candidate of art history. East Siberian State Academy of Culture and Arts.
Markova, S.V., 2009. Plasticheskaia rezhisura: problemy formirovaniia plasticheskoi kultury rezhissera i aktera [Plastic directing: problems of the formation of the plastic culture of the director and the actor]. Kulturnaia zhizn Iuga Rossii, 4 (33), pp.25-26.
Martynova, O.I., 2000. Sokhranenie traditcii plasticheskogo vospitaniia aktera v teatralnoi shkole [Preserving the traditions of the actors plastic education in the theater school]. Vestnik Omskogo universiteta, 3, pp.80-82.
Morozova, G.V., 1998. Plasticheskoe vospitanie aktera [Plastic education of the actor]. Moscow: Terra sport.
Nikonova, S.B., 2015. "Esteticheskii chelovek" i novye formy iskusstva ["Aesthetic man" and new forms of art]. Voprosy kulturologi, 1, pp.50-55.
Nizhelskii, V.A., 2016. O fizicheskom i khudozhestvennom aspektakh vyrazmtelnogo dvizheniia [On the physical and artistic aspects of expressive movement]. Teatr. Zhivopis. Kino Muzyka, 2, pp.165-172.
Nizhelskoi, V.A., 2015. Vyrazitelnoe dvizhenie kak vzaimosviaz dvigatelnykh sposobnostei i plasticheskikh kachestv aktera [Expressive movement as the relationship of motor abilities and an actors plastic qualities]. Vestnik Kazanskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 4/1, pp.52-56.
Nizhelskoi, V.A., 2016. Plasticheskoe vospitanie budushchikh akterov kak faktor kulturnogo preobrazovaniia fizicheskikh deistvii v semioticheskii tekst [Plastic education of future actors as a factor in the cultural transformation of physical actions into a semiotic text]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 35, pp.189-193.
Ostrovskij, A.N., 1952. O teatralnyh shkolah [About theater schools]. In: Polnoe sobranie sochinenij [Complete Works]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatelstvo hudozhestvennoj literatury. T. 12. Stati o teatre. Zapiski. Rechi 1859-1886 [Articles about the theater. Notes. Speeches 1859-1886], pp.162-174.
Raznochintceva, M.A., 2013. Rol plastiki (stcenicheskogo dvizheniia) v obuchenii akturskoi professii [The role of plastics (stage movement) in teaching acting profession]. Teatr. Zhivopis. Kino. Muzyka, 4, pp.121-129.
Solomkina, T.A., 2015. Plasticheskaia vyrazitelnost nemetckogo ekspressionistskogo aktera na stcene i na ekrane. 1914-1921 gg. [Plastic expressiveness of the German expressionist actor on stage and on the screen. 1914-1921] Vestnik Akademii Russkogo baleta im. A. Ia. Vaganovoi, 1, pp.148-154.
Starostin, Yu., 2016. Aktorskyi treninh: yoho zmist ta osnova [Acting training: its content and basis]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I.K. Karpenka-Karoho, 19, pp.201-204.
Torgashov, V.N., 2013. Defitcit plasticheskoi kultury aktera – problema sovremennogo akterskogo obrazovaniia [Deficiency of the actors plastic culture is the problem of modern acting education]. Uchenye zapiski Orlovskogo gosudarstvennogo universiteta, 2 (54), pp.387-389.
Vaganova, A.Ia., 1980. Osnovy klassicheskogo tantca [Basics of classical dance]. Leningrad: Iskusstvo.
Williams, T., 1984. Production Notes Sweet Bird of Youth; A Streetcar Named Desire; The Glass Menagerie, by Tennessee Williams. London: Penguin Books.
Zykov, A., 2008. Zadachi plasticheskogo vospitaniia akterov v kontekste muziki i akterskogo masterstva i primery ikh resheniia posredstvom tantcevalnogo iskusstva XX veka [The tasks of plastic education of actors in the context of music and acting and examples of their solution through the dance art of the twentieth century]. In: Innovatcionnye tekhnologii razvitiia obrazovatelnogo prostranstva khudozhestvennogo VUZa [Innovative technologies for the educational space development of an art university]. Materials of the International Conference. Saratov. Russia, pp.221-230.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Олена Абрамович, Аліна Кудренко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.