Теоретико-методологічні аспекти пластичної виразності в майстерності актора

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219280

Ключові слова:

пластична майстерність актора, пластичний малюнок ролі, художній образ

Анотація

У статті розглядають пластичну культуру як складову сценічного мистецтва в площині створення просторових форм художнього твору, індивідуального творчого трактування та внутрішнього стану актора. Пластику розглядають як ефективний інструмент виховання актора та формування його зовнішньої техніки, з чим пов’язані новітні пошуки й експерименти. Метою роботи є освоєння теоретичних знань, принципів пластичної майстерності сучасного актора. Методологія полягає в системному використанні комплексних методів дослідження пластичної культури актора: історико-культурного – для дослідження історичної динаміки розвитку пластичної культури актора; аналітичного – для опрацювання культурологічної, мистецтвознавчої та театрознавчої наукової літератури, а також опрацювання архівних матеріалів; джерелознавчого – для вивчення джерельної бази дослідження; типологічного методу, що посприяв виявленню чинників, які впливають на формування сценічної пластики актора; методу наукового спостереження та аналізу, що надало можливість з’ясувати особливості пластичної виразності в контексті її двоїстої природи (як тілесної, так і чуттєвої); системного методу, що посприяв дослідженню особливостей інтеграції складових пластичної культури в процесі створення сценічного образу; методу теоретичного узагальнення – для підбиття підсумків дослідження. Наукова новизна полягає в теоретичному обґрунтуванні специфіки сценічної пластики у виконавському мистецтві актора відповідно до актуальних світових тенденцій. Висновки. Пластична майстерність актора (створення пластичного малюнку ролі) забезпечує передусім тренування психічних і психофізичних навичок, що сприяє вдосконаленню пластичності тілесного апарату виконавця, здатності адаптуватися до виконання будь-яких пластичних завдань. Пластичність – це головна якість, що характеризує рівень пластичної культури актора. Сценічна пластика в майстерності актора – це система взаємопов’язаних знань, фізичних навичок і вмінь, психологічних, моральних та естетичних якостей виконавця, що сприяють створенню художнього сценічного образу. Двоїста природа пластичної виразності: тілесна (у розумінні моторна) та чуттєва (тобто психоемоційна), що дає змогу презентувати її як своєрідне художнє зображення. Пластична культура – це комплекс спеціальних теоретичних знань та практичних навичок танцювально-пластичного та рухового характеру, необхідних актору для творчого осмислення пластичного образу персонажа.

Біографії авторів

Olena Abramovych, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Alina Kudrenko, Театр-студія «Колоритми»

Магістр

Посилання

Abramovych, O.O. and Kudrenko, A.A., 2019. Stsenichna plastyka v konteksti suchasnoho aktorskoho mystetstva [Stage sculpture in the context of modern acting]. Molodyi vchenyi, 9(1), pp.133-136. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-9-73-29.

Arustamian, A.V., 1999. Zhest v kulture i iskusstve: mezhdistciplinarnyi analiz [Gesture in culture and art: an interdisciplinary analysis]. Ph.D. in History of Arts. Russian State Institute of performing arts.

Blahova, T., 2014. Khoreohrafichni pidhotovka v systemi teatralnoi osvity Ukrainy [Choreographic training in the system of theater education in Ukraine]. Estetyka i etyka pedahohichnoi dii, 8, pp.100-110.

Blazis, K., 1937. Iskusstvo tantca : izvlechenie iz knigi "Manuel complet de la tanse" [The Art of Dance: Extract from the book "Manuel complet de la tanse"]. Translated from French by O.N. Broshniovskaya. Moscow: Iskusstvo.

Bogdanov, K.A., 1997. Ocherki po antropologii molchaniia: Homo Tacenso [Essays on the anthropology of silence: Homo Tacenso]. St. Petersburg: RKhGI.

Bruk, P., 1976. Pustoe prostranstvo [Empty space]. Moscow: Progress.

Busol, A., Busol, V., Kronshtal, H. and Tsybulskyi, M. 2014. Stsenichnyi rukh yak skladova profesiinoi pidhotovky studentiv spetsialnosti aktorska maisternist [Stage movement as a component of professional training of students majoring in acting]. Fizychna kultura, sport ta zdorovia natsii, 17, pp.34-41.

Bykhovskaia, I.M., 1997. "Chelovek telesnyi" v sotciokulturnom prostranstve i vremeni: Ocherki sotcialnoi i kulturnoi antropologii ["Bodily man" in socio-cultural space and time: Essays on social and cultural anthropology]. Moscow: IuN.

Droznin, A., 2004. Fizicheskii trening aktera po metodike Droznina [Physical training of the actor according to the Droznin method]. Moscow: Vserossiiskii Tcentr Khudozhestvennogo Tvorchestva.

Dzhivelegov, A.K., 1962. Narodnaia italianskaia komediia [Italian folk comedy]. Moscow: Izdatelstvo Akademii nauk SSSR.

Fischer-Lichte, E. and Bharucha, R., 2011. Dialogue: Erika Fischer-Lichte, Erika and Rustom Bharucha. Textures. [online] Avialable at: <http://www.textures-platform.com> [Accessed 15 September 2020].

Glumova-Glukhareva, E.I., 1966. Zapadnyi teatr segodnia [Western theater today]. Moscow: Iskusstvo.

Gromov, Iu.I., 1976. Vospitanie plasticheskoi kultury aktera sredstvami tantca [Education of the actors plastic culture by means of dance]. Moscow: Profizdat.

Hula, Ye., 2017. Plastyka v mystetstvi Ukrainy [Plastic art in the art of Ukraine]. Narodoznavchi zoshyty, 4(136), pp.914-919. https://doi.org/10.15407/nz2017.04.914.

Kasianova, O., 2015. Osoblyvosti plastychno-khoreohrafichnoi pidhotovky spivaka-aktora opernoho zhanru [Features of plastic and choreographic training of the singer-actor of the opera genre]. Kyivske muzykoznavstvo, 51, pp.52-62.

Khlystun, O., 2017. Osoblyvosti zastosuvannia plastychnykh ta movnykh zasobiv u protsesi stvorennia stsenichnoho obrazu: mystetstvoznavchyi analiz metodiv aktorskoho perevtilennia [Features of the use of plastic and linguistic means in the process of creating a stage image: art analysis of methods of actors reincarnation]. Bulletin of the Kiev National University of Culture and Arts. Series in Arts, 37, pp.98-114.

Loskutov, V.V., 1999. Psikhologiia pantomimy: fenomenologiia i zakonomernosti [Psychology of pantomime: phenomenology and patterns]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta, 1, 6, pp.58-70.

Manzarkhanov, E.E., 2006. Osobennosti plasticheskogo iskusstva v dramaturgicheskom teatre Zapada i Vostoka [Features of plastic art in the drama theater of the West and the East]. Abstract of dissertations of the candidate of art history. East Siberian State Academy of Culture and Arts.

Markova, S.V., 2009. Plasticheskaia rezhisura: problemy formirovaniia plasticheskoi kultury rezhissera i aktera [Plastic directing: problems of the formation of the plastic culture of the director and the actor]. Kulturnaia zhizn Iuga Rossii, 4 (33), pp.25-26.

Martynova, O.I., 2000. Sokhranenie traditcii plasticheskogo vospitaniia aktera v teatralnoi shkole [Preserving the traditions of the actors plastic education in the theater school]. Vestnik Omskogo universiteta, 3, pp.80-82.

Morozova, G.V., 1998. Plasticheskoe vospitanie aktera [Plastic education of the actor]. Moscow: Terra sport.

Nikonova, S.B., 2015. "Esteticheskii chelovek" i novye formy iskusstva ["Aesthetic man" and new forms of art]. Voprosy kulturologi, 1, pp.50-55.

Nizhelskii, V.A., 2016. O fizicheskom i khudozhestvennom aspektakh vyrazmtelnogo dvizheniia [On the physical and artistic aspects of expressive movement]. Teatr. Zhivopis. Kino Muzyka, 2, pp.165-172.

Nizhelskoi, V.A., 2015. Vyrazitelnoe dvizhenie kak vzaimosviaz dvigatelnykh sposobnostei i plasticheskikh kachestv aktera [Expressive movement as the relationship of motor abilities and an actors plastic qualities]. Vestnik Kazanskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 4/1, pp.52-56.

Nizhelskoi, V.A., 2016. Plasticheskoe vospitanie budushchikh akterov kak faktor kulturnogo preobrazovaniia fizicheskikh deistvii v semioticheskii tekst [Plastic education of future actors as a factor in the cultural transformation of physical actions into a semiotic text]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 35, pp.189-193.

Ostrovskij, A.N., 1952. O teatralnyh shkolah [About theater schools]. In: Polnoe sobranie sochinenij [Complete Works]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatelstvo hudozhestvennoj literatury. T. 12. Stati o teatre. Zapiski. Rechi 1859-1886 [Articles about the theater. Notes. Speeches 1859-1886], pp.162-174.

Raznochintceva, M.A., 2013. Rol plastiki (stcenicheskogo dvizheniia) v obuchenii akturskoi professii [The role of plastics (stage movement) in teaching acting profession]. Teatr. Zhivopis. Kino. Muzyka, 4, pp.121-129.

Solomkina, T.A., 2015. Plasticheskaia vyrazitelnost nemetckogo ekspressionistskogo aktera na stcene i na ekrane. 1914-1921 gg. [Plastic expressiveness of the German expressionist actor on stage and on the screen. 1914-1921] Vestnik Akademii Russkogo baleta im. A. Ia. Vaganovoi, 1, pp.148-154.

Starostin, Yu., 2016. Aktorskyi treninh: yoho zmist ta osnova [Acting training: its content and basis]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I.K. Karpenka-Karoho, 19, pp.201-204.

Torgashov, V.N., 2013. Defitcit plasticheskoi kultury aktera – problema sovremennogo akterskogo obrazovaniia [Deficiency of the actors plastic culture is the problem of modern acting education]. Uchenye zapiski Orlovskogo gosudarstvennogo universiteta, 2 (54), pp.387-389.

Vaganova, A.Ia., 1980. Osnovy klassicheskogo tantca [Basics of classical dance]. Leningrad: Iskusstvo.

Williams, T., 1984. Production Notes Sweet Bird of Youth; A Streetcar Named Desire; The Glass Menagerie, by Tennessee Williams. London: Penguin Books.

Zykov, A., 2008. Zadachi plasticheskogo vospitaniia akterov v kontekste muziki i akterskogo masterstva i primery ikh resheniia posredstvom tantcevalnogo iskusstva XX veka [The tasks of plastic education of actors in the context of music and acting and examples of their solution through the dance art of the twentieth century]. In: Innovatcionnye tekhnologii razvitiia obrazovatelnogo prostranstva khudozhestvennogo VUZa [Innovative technologies for the educational space development of an art university]. Materials of the International Conference. Saratov. Russia, pp.221-230.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Abramovych, O., & Kudrenko, A. (2020). Теоретико-методологічні аспекти пластичної виразності в майстерності актора. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 3(2), 165–179. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219280

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ