Сучасні системи сценічного звукового забезпечення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219282

Ключові слова:

система аудіозабезпечення, мікрофон, монітор, підсилювач-колонка, комбопідсилювач, мікшерний пульт, звукорежисер

Анотація

Метою дослідження є огляд, систематизація та аналіз функціональних характеристик засобів звукового забезпечення сценічних постановок. Методологію дослідження становлять такі підходи: системно-історичний (для вивчення проблеми), мистецтвознавчий (для з’ясування ролі системи звукового забезпечення в сучасній сценічній практиці), структурно-аналітичний (для функціональної класифікації складових елементів системи сценічного звукового забезпечення). Наукова новизна. У запропонованому дослідженні розглянуто систему сучасного звукового забезпечення театрально-видовищних постановок, систематизовано та проаналізовано її основні складові елементи, осмислено роль технічних засобів у роботі звукорежисера над створенням звукової образності постановки. Висновки. У результаті дослідження з’ясовано, що професія звукорежисера театрально-видовищних постановок передбачає, окрім володіння навичками звукозапису, підбору, редагування і монтажу музичних, шумових, голосових та інших видів звукових ефектів відповідно до задуму режисера-постановника, й уміння працювати з аналоговим і цифровим звукотехнічним обладнанням. Встановлено, що до основних елементів системи сценічного звукового обладнання належать мікрофони, монітори, підсилювачі-колонки та мікшерні пульти. Так, наприклад, під час рок-концерту на сцені музиканти та вокалісти користуються різними видами мікрофонів, поруч з музикантами розміщують комбопідсилювачі їхніх електроінструментів, на підлозі перед ними – монітори, збоку від музикантів – невидимі аудиторії простріли, обабіч сцени або підвішені до портальної арки над дзеркалом сцени та спрямовані в бік слухачів – портали. По центру глядацької зали – пульт звукорежисера. Доведено, що вагомою складовою системи забезпечення якісного звукового дизайну є акустичні характеристики приміщення, які необхідно враховувати та поліпшувати під час організації заходів. З’ясовано, що за допомогою сучасних бездротових систем звукового забезпечення можна створити умови для проведення театрально-видовищних заходів без обмежень щодо їхніх акустичних характеристик.

Біографія автора

Kateryna Iudova-Romanova, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Aldoshina, I. and Pritts, R., 2006. Muzykalnaia akustika [Musical acoustics]. St. Petersburg: Kompozitor.

Ananev, A.B., 2008. Elementy muzykalnoi akustiki [Elements of musical acoustics]. Kyiv: Feniks.

But, O., 2007. Doslidzhennia asymiliatsiinykh protsesiv tvorennia zvuku yak komponenta obraznoi struktury filmu [Prerequisites for the assimilation of sound creation as a component of the image structure of the film]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 1, pp.129-136.

Dovidnyk kvalifikatsiinykh kharakterystyk profesii pratsivnykiv [Handbook of Qualifying Characteristics of Workers Professions], 2000. "Dramatic Arts and Other Entertainment". Kramatorsk. Vol. 84.

Fadieieva, K.V., 2004. Muzychni kompiuterni prohramy ta metody zvukovoho syntezu [Music computer programs and methods of sound synthesis]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tultur i mystetstv, 11, pp.127-132.

Filkevych, H.M., 2004. Muzyka v dramatychnomu teatri [Music in Drama Theater]. 2nd ed. Kyiv.

Glassman, S., 2015. V garmonii s prirodoi: besprovodnoe oborudovanie Sennheiser v parke Fandi [In harmony with nature: Sennheiser wireless equipment in Fundy Park]. Show master, [online] 83, pp. 64-66. Available at: <http://www.show-master.ru/upload/iblock/e32/showmaster83.pdf> [Accessed 15 April 2020].

Goriunova, I.E., 2011. Problemy audiovizualnogo sinteza v tvorcheskikh produktakh multimedia (na primere sovremennykh massovykh zrelishch) [The problems of audiovisual synthesis in creative multimedia products (for example, modern mass spectacles)]. Vestnik RGGU. Seriia: Literaturovedenie. Iazykoznanie. Kulturologiia, [online] 17 (79). Available at: <https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-audiovizualnogo-sinteza-v-tvorcheskih-produktah-multimedia-naprimere-sovremennyh-massovyh-zrelisch-1> [Accessed 10 April 2020].

Ignatov, P.V., 2006. Evoliutciia sredstv khudozhestvennoi vyrazitelnosti v tvorchestve zvukorezhisera [Evolution of means of artistic expression in creativity of a sound director]. PhD. St. Sankt-Peterburgskii gumanitarnyi universitet profsoiuzov.

Iudova-Romanova, K.V., 2017. Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of scenic space design]. Kyiv: KNUKiM.

Katz, B., 2014. Mastering Audio: The Art and the Science Focal Press. 3nd ed. Focal Press.

Koziurenko, Iu., 1975. Osnovy zvukorezhissury v teatre [Fundamentals of sound engineering in the theater]. Moscow: Iskusstvo.

Meerzon, B.Ia., 2004. Akusticheskie osnovy zvukorezhissury [Acoustic foundations of sound engineering]. Moscow: Aspekt Press.

Nisbet, A., 1979. Zvukovaia studiia. Tekhnika i metody ispolzovaniia [Sound studio. Techniques and methods of use]. Moscow: Sviaz.

Niuell, F., 2015. Mastering pogliad zseredini [Mastering the inside view]. Kyiv: Komora.

Petelin, R.Iu. and Petelin, Iu.V., 1999. Muzyka na RS. Cakewalk [Music on RS. Cakewalk]. St. Petersburg: BKhV-Sankt-Peterburg.

Popov, V.A., 1953. Zvukovoe oformlenie spektaklia [Sound design of a performance]. Moscow: Iskusstvo.

Riazantsev, L., 2015. Zvukorezhysura [Sound Directing]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr KNUKiM.

Sevashko, A.V., 2015. Zvukorezhissura i zapis fonogramm. Professionalnoe rukovodstvo [Sound production and recording of phonograms. Professional guidance]. DMK-Press.

Sholpo, E., 2001. Iskusstvennaia fonogramma na kinoplenke kak tekhnicheskoe sredstvo muzyki [Artificial soundtrack on film as a technical means of music]. Kinovedcheskie zapiski, 53, pp.334-353.

Talmin, Ia., 2019. Zadachi, istoriia i tekhnika teatra [Tasks, history and technique of theater]. Moscow: Librokom.

Uzhynskyi, M.Iu., 2019. Mystetski tekhnolohii ta zvukorezhysura u dramatychnomu teatri [Art technologies and sound production in drama theater]. Molodyi vchenyi, [e-journal] 3 (67), pp.81-84. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-3-67-16.

Vlasov, Ye.O., 2001. Muzyka u vystavi: Teoriia i praktyka muzychno-shumovoho oformlennia vystavy [Music at Vista: Theory and practice of musical-noise design of Vista]. Lutsk: Volynska oblasna drukarnia.

White, P., 2003. Creative Recording 1: Effects And Processors. 2nd ed. Sanctuary Publishing Ltd.

Zhivaikin, P.L., 1999. 600 zvukovykh i muzykalnykh program [600 sound and music programs]. St. Petersburg: BKhV-Sankt-Peterburg.

Zubrilcheva, V.V., 2015. Zvukovoe oformlenie v teatralnom iskusstve: istoriia i sovremennost [Sound design in theatrical art: history and modernity]. Vestnik MGUKI, [online] 2 (64). Available at: <https://cyberleninka.ru/article/n/zvukovoe-oformlenie-v-teatralnom-iskusstve-istoriyai-sovremennost> [Accessed 10 April 2020].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають