Сучасні системи сценічного звукового забезпечення
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219282Ключові слова:
система аудіозабезпечення, мікрофон, монітор, підсилювач-колонка, комбопідсилювач, мікшерний пульт, звукорежисерАнотація
Метою дослідження є огляд, систематизація та аналіз функціональних характеристик засобів звукового забезпечення сценічних постановок. Методологію дослідження становлять такі підходи: системно-історичний (для вивчення проблеми), мистецтвознавчий (для з’ясування ролі системи звукового забезпечення в сучасній сценічній практиці), структурно-аналітичний (для функціональної класифікації складових елементів системи сценічного звукового забезпечення). Наукова новизна. У запропонованому дослідженні розглянуто систему сучасного звукового забезпечення театрально-видовищних постановок, систематизовано та проаналізовано її основні складові елементи, осмислено роль технічних засобів у роботі звукорежисера над створенням звукової образності постановки. Висновки. У результаті дослідження з’ясовано, що професія звукорежисера театрально-видовищних постановок передбачає, окрім володіння навичками звукозапису, підбору, редагування і монтажу музичних, шумових, голосових та інших видів звукових ефектів відповідно до задуму режисера-постановника, й уміння працювати з аналоговим і цифровим звукотехнічним обладнанням. Встановлено, що до основних елементів системи сценічного звукового обладнання належать мікрофони, монітори, підсилювачі-колонки та мікшерні пульти. Так, наприклад, під час рок-концерту на сцені музиканти та вокалісти користуються різними видами мікрофонів, поруч з музикантами розміщують комбопідсилювачі їхніх електроінструментів, на підлозі перед ними – монітори, збоку від музикантів – невидимі аудиторії простріли, обабіч сцени або підвішені до портальної арки над дзеркалом сцени та спрямовані в бік слухачів – портали. По центру глядацької зали – пульт звукорежисера. Доведено, що вагомою складовою системи забезпечення якісного звукового дизайну є акустичні характеристики приміщення, які необхідно враховувати та поліпшувати під час організації заходів. З’ясовано, що за допомогою сучасних бездротових систем звукового забезпечення можна створити умови для проведення театрально-видовищних заходів без обмежень щодо їхніх акустичних характеристик.Посилання
Aldoshina, I. and Pritts, R., 2006. Muzykalnaia akustika [Musical acoustics]. St. Petersburg: Kompozitor.
Ananev, A.B., 2008. Elementy muzykalnoi akustiki [Elements of musical acoustics]. Kyiv: Feniks.
But, O., 2007. Doslidzhennia asymiliatsiinykh protsesiv tvorennia zvuku yak komponenta obraznoi struktury filmu [Prerequisites for the assimilation of sound creation as a component of the image structure of the film]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 1, pp.129-136.
Dovidnyk kvalifikatsiinykh kharakterystyk profesii pratsivnykiv [Handbook of Qualifying Characteristics of Workers Professions], 2000. "Dramatic Arts and Other Entertainment". Kramatorsk. Vol. 84.
Fadieieva, K.V., 2004. Muzychni kompiuterni prohramy ta metody zvukovoho syntezu [Music computer programs and methods of sound synthesis]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu tultur i mystetstv, 11, pp.127-132.
Filkevych, H.M., 2004. Muzyka v dramatychnomu teatri [Music in Drama Theater]. 2nd ed. Kyiv.
Glassman, S., 2015. V garmonii s prirodoi: besprovodnoe oborudovanie Sennheiser v parke Fandi [In harmony with nature: Sennheiser wireless equipment in Fundy Park]. Show master, [online] 83, pp. 64-66. Available at: <http://www.show-master.ru/upload/iblock/e32/showmaster83.pdf> [Accessed 15 April 2020].
Goriunova, I.E., 2011. Problemy audiovizualnogo sinteza v tvorcheskikh produktakh multimedia (na primere sovremennykh massovykh zrelishch) [The problems of audiovisual synthesis in creative multimedia products (for example, modern mass spectacles)]. Vestnik RGGU. Seriia: Literaturovedenie. Iazykoznanie. Kulturologiia, [online] 17 (79). Available at: <https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-audiovizualnogo-sinteza-v-tvorcheskih-produktah-multimedia-naprimere-sovremennyh-massovyh-zrelisch-1> [Accessed 10 April 2020].
Ignatov, P.V., 2006. Evoliutciia sredstv khudozhestvennoi vyrazitelnosti v tvorchestve zvukorezhisera [Evolution of means of artistic expression in creativity of a sound director]. PhD. St. Sankt-Peterburgskii gumanitarnyi universitet profsoiuzov.
Iudova-Romanova, K.V., 2017. Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of scenic space design]. Kyiv: KNUKiM.
Katz, B., 2014. Mastering Audio: The Art and the Science Focal Press. 3nd ed. Focal Press.
Koziurenko, Iu., 1975. Osnovy zvukorezhissury v teatre [Fundamentals of sound engineering in the theater]. Moscow: Iskusstvo.
Meerzon, B.Ia., 2004. Akusticheskie osnovy zvukorezhissury [Acoustic foundations of sound engineering]. Moscow: Aspekt Press.
Nisbet, A., 1979. Zvukovaia studiia. Tekhnika i metody ispolzovaniia [Sound studio. Techniques and methods of use]. Moscow: Sviaz.
Niuell, F., 2015. Mastering pogliad zseredini [Mastering the inside view]. Kyiv: Komora.
Petelin, R.Iu. and Petelin, Iu.V., 1999. Muzyka na RS. Cakewalk [Music on RS. Cakewalk]. St. Petersburg: BKhV-Sankt-Peterburg.
Popov, V.A., 1953. Zvukovoe oformlenie spektaklia [Sound design of a performance]. Moscow: Iskusstvo.
Riazantsev, L., 2015. Zvukorezhysura [Sound Directing]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr KNUKiM.
Sevashko, A.V., 2015. Zvukorezhissura i zapis fonogramm. Professionalnoe rukovodstvo [Sound production and recording of phonograms. Professional guidance]. DMK-Press.
Sholpo, E., 2001. Iskusstvennaia fonogramma na kinoplenke kak tekhnicheskoe sredstvo muzyki [Artificial soundtrack on film as a technical means of music]. Kinovedcheskie zapiski, 53, pp.334-353.
Talmin, Ia., 2019. Zadachi, istoriia i tekhnika teatra [Tasks, history and technique of theater]. Moscow: Librokom.
Uzhynskyi, M.Iu., 2019. Mystetski tekhnolohii ta zvukorezhysura u dramatychnomu teatri [Art technologies and sound production in drama theater]. Molodyi vchenyi, [e-journal] 3 (67), pp.81-84. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-3-67-16.
Vlasov, Ye.O., 2001. Muzyka u vystavi: Teoriia i praktyka muzychno-shumovoho oformlennia vystavy [Music at Vista: Theory and practice of musical-noise design of Vista]. Lutsk: Volynska oblasna drukarnia.
White, P., 2003. Creative Recording 1: Effects And Processors. 2nd ed. Sanctuary Publishing Ltd.
Zhivaikin, P.L., 1999. 600 zvukovykh i muzykalnykh program [600 sound and music programs]. St. Petersburg: BKhV-Sankt-Peterburg.
Zubrilcheva, V.V., 2015. Zvukovoe oformlenie v teatralnom iskusstve: istoriia i sovremennost [Sound design in theatrical art: history and modernity]. Vestnik MGUKI, [online] 2 (64). Available at: <https://cyberleninka.ru/article/n/zvukovoe-oformlenie-v-teatralnom-iskusstve-istoriyai-sovremennost> [Accessed 10 April 2020].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Катерина Юдова-Романова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.