Специфіка техніки сценічного мовлення в акторському мистецтві початку ХХІ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219283

Ключові слова:

постдраматичний театр, техніка сценічного мовлення, прикмети сценічної виразності, голосомовленнєва підготовка, особливості акторської мови

Анотація

Мета дослідження – схарактеризувати та визначити перспективні методи розвитку техніки сценічного мовлення в сучасному акторському мистецтві. Методи дослідження: хронологічний метод – для дослідження етапів формування та розвитку сценічного мовлення в театральній педагогіці; компаративний – для здійснення порівняльного аналізу теоретичних і практичних застосувань методик техніки сценічної мови; типологічний – спрямований на виявлення чинників, що впливають на трансформацію сценічного мовлення та визначення особливостей цього процесу; теоретичного узагальнення – для підбивання підсумків дослідження. Наукова новизна. Теоретично обґрунтовано та логічно завершено розробку проблеми техніки сценічного мовлення в акторському мистецтві, визначено головні проблеми сценічного мовлення у сучасному вітчизняному театрі та схарактеризовано перспективні шляхи їх вирішення. Висновки. Перегляд класичних принципів створення вистави в сучасному театрі диктує нові підходи в галузі сценічного мовлення. Нові тенденції, пов’язані з поверненням на пріоритетні позиції слова, породжують пошук нових технік і прийомів виразності, пов’язаних з голосомовними можливостями актора. Система навчання майстерності сценічної мови вимагає удосконалених і новаторських методик.

Біографії авторів

Ivan Soroka, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства

Kateryna Holub, Благодійна організація «Фонд волонтерів України»

Магістр

Посилання

Barnych, M.M., 2007. Mekhanizm zbudzhennia faktoru "perezhyvannia roli" v osobi aktora [Mechanism of stimulating the factor of "experiencing roles" in the person of the actor]. Mystetstvoznavchi zapysky, 12, pp.93-98.

Chepurina, V.V., 2017. Trening k spektaklju: ot golosovoj nastrojki aktera k golosorechevoj vyrazitealnosti scenicheskogo obraza [Training for the performance: from the voice tuning of the actor to the vocal expressiveness of the stage image]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 41, pp.154-157.

Evsjukov, Ju.S., 2018. Harakternye osobennosti vospitanija sovremennogo aktera [Characteristic features of the education of a modern actor]. Problemy vzaiemodii mystetstva pedahohiky ta teorii i praktyky osvity, [e-journal], 51. pp.209-222. DOI 10.34064/khnum1-5112.

Markov, P.A., 2000. Osnovy sistemy Stanislavskogo [Foundations of the Stanislavsky system]. Rostov-on-Don: Iskusstvo.

Otepbergenov, A.Zh., 2019. Scenicheskaja rech v izmerenii pedagogicheskogo masterstva [Stage speech in the measurement of pedagogical skills]. Molodoj uchenyj, 15, pp.311-312.

Petrovskaja, S.V., 2009. Scenicheskaja rech v kontekste kulturologicheskogo znanija [Stage speech in the context of cultural knowledge]. Abstract of the dissertation of the candidate of cultural studies. Krasnodar State University Of Culture.

Prokopova, N.L., 2014. Hudozhestvennaja znachimost rechevogo iskusstva kak rezultata obedinenija raznyh cennostnyh ustanovok (na materiale spektaklja "futurizmZrim") [The artistic significance of speech art as a result of combining different value attitudes (based on the material of the play "futurismZrim")]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 26, pp.141-154.

Rjabova, O.V., 2012. Postdramaticheskij teatr: problema scenicheskogo jazyka [Post-dramatic theater: the problem of stage language]. Izvestija Samarskogo nauchnogo centra Rossijskoj akademii nauk, 2(4), pp.1096-1100.

Stanislavskij, K.S., 1990. Perehod k voploshheniju [The transition to embodiment]. In: Sobranie sochinenij [Collected Works]. Moscow: Iskusstvo. T.3. Rabota aktera nad soboj. Ch.2. Rabota nad soboj v tvorcheskom processe voploshhenija: materialy k knige [T.3. The work of the actor on himself. Part 2. Work on yourself in the creative process of embodiment].

Suleneva, N.V., 2015. Iskusstvennoe i estestvennoe v scenicheskoj rechi: novaja Sistema koordinat [Artificial and natural in stage speech: a new coordinate system]. Jaroslavskij pedagogicheskij vestnik, 1 (1), pp.169-173.

Vasilev, Iu.A., 2015a. O diktcii (problemy i poiski) [About diction (problems and searches)]. In: Dikcija. Aktualnoe [Diction. Actual]. St. Petersburg: Rossijskij gosudarstvennyj institute scenicheskih iskusstv, pp.8-23.

Vasilev, Ju.A., 2015b. Pedagogika scenicheskoj rechi: u proshlogo v plenu [Pedagogy of stage speech: the past in captivity]. In: Dikcija. Aktualnoe [Diction. Actual]. St. Petersburg: Rossijskij gosudarstvennyj institut scenicheskih iskusstv, pp.44-59.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-21

Як цитувати

Soroka, I., & Holub, K. (2020). Специфіка техніки сценічного мовлення в акторському мистецтві початку ХХІ століття. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 3(2), 210–220. https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219283

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА