Презентація театрального сюрреалізму: «Убю-король, або Поляки» Альфреда Жаррі (1896)

Автор(и)

  • Марина Гринишина Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6010-2282
  • Юлія Раєвська Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-5332-4533
  • Микола Боклан Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7550-245X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.1.2021.234229

Ключові слова:

Альфред Жаррі, Орільєн-Марі Люньє-По, символізм, сюрреалізм, трагіфарс, естетика гіньолю, маріонетковий стиль, геральдична декорація, крокуюча абстракція

Анотація

Мета дослідження – вивчити сценічні здобутки провідних солісток столичної балетної сцени – Тетяни Литвинової та Світлани Приходько, які успішно працювали на сцені Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка впродовж 1970–1980-х років. Методологія роботи базується на таких методах дослідження: загальноісторичному (з метою вивчення історичних процесів, що відбувалися в мистецькому середовищі України впродовж останньої чверті ХХ ст.), історико-культурному (дає змогу дослідити динаміку розвитку виконавської культури танцівників), аналітичному (для опрацювання історіографічних джерел – культурологічної, мистецтвознавчої та театрознавчої літератури), системному (для систематизації відомостей щодо творчого становлення артистів Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка) та ін. Наукова новизна публікації полягає в тому, що в ній уперше розглянуто творчі доробки Т. Литвинової та С. Приходько, пов’язані з їх участю в новаторських постановках балетмейстерів останньої чверті ХХ століття. Висновки. Шлях у велике мистецтво для Т. Литвинової та С. Приходько відкрився на початку 1970-х рр. з приходом у балетну трупу Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка. Там до кінця 1980-х рр. вони творили під орудою провідних балетмейстерів того часу: А. Шекери, Г. Майорова, В. Литвинова та інших постановників. Виконавчій манері обох балерин були однаково близькими як ліричні образи (поезія романтичного світу – Одетта-Оділія, Жізель, Мірта, Біла Дама, Сильфіда, Польова русалка), так і партії, сповнені глибокого драматичного звучання (суперечливий світ людських пристрастей – Кармен, Ольга, Ширін, Фрігія, Зарема, Дівчина). До числа особливих сценічних перемог танцівниць увійшли престижні премії ІІ Міжнародного конкурсу артистів балету в Москві, Х Всесвітнього фестивалю молоді і студентів у Берліні (Т. Литвинова), Всесоюзного конкурсу балетмейстерів та артистів балету в Москві (С. Приходько).

Біографії авторів

Марина Гринишина, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

Доктор мистецтвознавства, с. н. с.

Юлія Раєвська, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

Науковий співробітник

Микола Боклан, Київський національний університет культури і мистецтв

Народний артист України

Посилання

Behar, H., 2003. La Dramaturgies d’Alfred Jarry [The Dramaturgies of Alfred Jarry]. Paris: Honore Champion.

Esslin, M., 1999. Teatr na rubezhe vekov (1890–1920) [Theater at the turn of the century (1890–1920)]. In: J.R. Brown ed., Illiustrirovannaia istoriia mirovogo teatra [Illustrated history of world theater]. Moscow: Iskusstvo.

Esslin, M., 2010. Teatr absurda [Theater of the absurd]. St. Petersburg: Baltiiskie sezony.

Gitri, S., 1999. Alfred Zharri [Alfred Jarry]. In: Memuary shulera i drugoe [Memoirs of a Sharpie and more]. Translated from French by O.V. Zakharova. Moscow: Iskusstvo.

Ionesco, E., 1962. Notes et contre-notes. Paris: Gallimard.

Klekovkin, O.Iu., 2012. THEATRICA: leksykon [THEATRICA: lexicon]. Kyiv: Feniks.

Kosikov, G. comp., 2002. Neskolko shtrikhov k portretu Alfreda Zharri [A few touches to the portrait of Alfred Jarry]. In: Jarry, A. Ubu-king and other works [Ubu-king and other works]. Translation: N. Mavlevich. Moscow: B.S.G-Press.

Levesque, J.-H., 1951. Alfred Jarry. Paris: Seghers.

Rachilde, 1928. Alfred Jarry ou le Surmâle des Lettres [Alfred Jarry or the Supermale of Letters]. Paris: Bernard Grasset.

Stain, D.L., 2003. Suchasna dramaturhiia v teorii ta teatralnii praktytsi [Modern drama in theory and theatrical practice]. In: Symvolizm, siurrealizm i absurd [Symbolism, surrealism and absurdity]. Translated from English N. Kozak. Lviv: Ivan Franko National University of Lviv.

Symons, A., 1906. Studies in Seven Arts. London: Archibald Constable and Company. [online] Available at: <https://archive.org/details/studiesinsevenar00symuoft/page/n3/mode/2up> [Accessed 03 February 2021].

Veselovska, H.I., 2010. Ukrainskyi teatralnyi avanhard [Ukrainian theatrical avant-garde]. Kyiv: Feniks.

Zharri, A., 2002. Ubu-king and other works [Ubu-king and other works]. Translation: N. Mavlevich. Moscow: B.S.G.-Press.

Zinger, G., 1990. Tragifarsy Alfreda Zharri [Alfred Jarry's Tragiphars]. Teatr, 9, pp.168-180.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-15

Як цитувати

Гринишина, М., Раєвська, Ю., & Боклан, М. (2021). Презентація театрального сюрреалізму: «Убю-король, або Поляки» Альфреда Жаррі (1896). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 4(1), 8–16. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.1.2021.234229

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ