Особливості жіночого балетного виконавства 1970–1980-х рр. (на прикладі сценічної діяльності Т. Литвинової та С. Приходько)

Автор(и)

  • Ольга Верховенко Національний університет фізичного виховання і спорту України, Україна https://orcid.org/0000-0001-5063-3306

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.1.2021.234233

Ключові слова:

Т. Литвинова, С. Приходько, український балетний театр, класичний танець

Анотація

Мета дослідження – вивчити сценічні здобутки провідних солісток столичної балетної сцени – Тетяни Литвинової та Світлани Приходько, які успішно працювали на сцені Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка впродовж 1970–1980-х років. Методологія роботи базується на таких методах дослідження: загальноісторичному (з метою вивчення історичних процесів, що відбувалися в мистецькому середовищі України впродовж останньої чверті ХХ ст.), історико-культурному (дає змогу дослідити динаміку розвитку виконавської культури танцівників), аналітичному (для опрацювання історіографічних джерел – культурологічної, мистецтвознавчої та театрознавчої літератури), системному (для систематизації відомостей щодо творчого становлення артистів Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка) та ін. Наукова новизна публікації полягає в тому, що в ній уперше розглянуто творчі доробки Т. Литвинової та С. Приходько, пов’язані з їх участю в новаторських постановках балетмейстерів останньої чверті ХХ століття. Висновки. Шлях у велике мистецтво для Т. Литвинової та С. Приходько відкрився на початку 1970-х рр. з приходом у балетну трупу Київського ДАТОБ ім. Т. Шевченка. Там до кінця 1980-х рр. вони творили під орудою провідних балетмейстерів того часу: А. Шекери, Г. Майорова, В. Литвинова та інших постановників. Виконавчій манері обох балерин були однаково близькими як ліричні образи (поезія романтичного світу – Одетта-Оділія, Жізель, Мірта, Біла Дама, Сильфіда, Польова русалка), так і партії, сповнені глибокого драматичного звучання (суперечливий світ людських пристрастей – Кармен, Ольга, Ширін, Фрігія, Зарема, Дівчина). До числа особливих сценічних перемог танцівниць увійшли престижні премії ІІ Міжнародного конкурсу артистів балету в Москві, Х Всесвітнього фестивалю молоді і студентів у Берліні (Т. Литвинова), Всесоюзного конкурсу балетмейстерів та артистів балету в Москві (С. Приходько).

Біографія автора

Ольга Верховенко, Національний університет фізичного виховання і спорту України

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Kukharchuk, M., 1982. Kvitne tsiloiu hamoiu barv [Blooms a range of colors]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 5, pp.6-7.

Nizhna trepetnist Odetty, 1977. Interviu z pedahohom-repetytorom I. Lukashovoiu [Interview with tutor I. Lukashova]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 12, pp.11-12.

Pidlypska, A., 2018. Shkola zhinochoho baletnoho vykonavstva v Natsionalnii operi Ukrainy im. T. H. Shevchenka [School of female ballet performance at the National Opera of Ukraine. TG Shevchenko]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, pp.314-317.

Polishchuk, T., 2000. Ostannii z mohikan ukrainskoho baletu [The last of the Mohicans of Ukrainian balle]. Den, [online] 7 April. Available at: <https://m.day.kyiv.ua/uk/article/panorama-dnya/ostanniy-iz-mogikan-ukrayinskogo-baletu> [Accessed 6 April 2021].

Semenova, N., 2012. Osoblyvosti vtilennia vydatnymy ukrainskymy balerynamy khoreohrafichnykh obraziv natsionalnykh baletnykh vystav XX st. [Features of the embodiment of outstanding Ukrainian ballerinas choreographic images of national ballet performances of the twentieth century]. Kultura Ukrainy, 39, pp.189-198.

Stanishevskyi, Yu., 2002. Natsionalnyi akademichnyi teatr opery ta baletu Ukrainy imeni Tarasa Shevchenka: istoriia i suchasnist [Taras Shevchenko National Academic Opera and Ballet Theater of Ukraine: history and modernity]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Stanishevskyi, Yu., 2003. Baletnyi teatr Ukrainy: 225 rokiv istorii [ Ballet Theater of Ukraine: 225 years of history]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Turkevych, V., 1999. Khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy v personaliiakh [Choreographic art of Ukraine in personalities]. Kyiv: Intehral.

Varzatska, M., 1987. Polifoniia pochuttiv [Polyphony of feelings]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 2, pp.10-12.

Zakharova, V., 2018. Rehionalnyi analiz zhinochoho vykonavstva v ukrainskomu baleti: 90-ti roky XX - pochatok XXI st. (chastyna I: Kyiv i Lviv) [Regional analysis of female performance in Ukrainian ballet: 90s of the XX – beginning of the XXI century. (part I: Kyiv and Lviv)]. Kultura i suchasnist, 1, pp.268-273.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-15

Як цитувати

Верховенко, О. (2021). Особливості жіночого балетного виконавства 1970–1980-х рр. (на прикладі сценічної діяльності Т. Литвинової та С. Приходько). Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 4(1), 17–27. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.1.2021.234233

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ