Експериментальний сценічний простір: проблеми класифікації
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.1.2021.234236Ключові слова:
експериментальний сценічний простір, альтернативний сценічний простір, нетрадиційний сценічний простір, сцена, театр, класифікаціяАнотація
Мета статті – дослідити, схарактеризувати та класифікувати експериментальні варіанти організації сценічного простору. У процесі дослідження було застосовано такі методи наукового пізнання: метод аналізу та синтезу інформації, культуролого-мистецтвознавчий метод (для встановлення зв’язку між варіантами форми сценічного простору та художньо- образним рішенням вистави), а також історичний (для вивчення фактів з історії театру) та порівняльний (для визначення спільних і відмінних характеристик з метою класифікації сценічного простору). Метод синтезу й аналізу інформації використано для детального вивчення та подальшого аналізу досвіду втілення театральних вистав у експериментальному сценічному просторі. Завдяки поєднанню аналізу та синтезу забезпечується комплексний системний підхід до вивчення предмета дослідження – сценічного простору. У процесі дослідження проаналізовано літературні джерела вітчизняних і закордонних авторів з тематики роботи. Наукова новизна. Здійснено класифікацію сучасного експериментального сценічного простору за основними хронотопними характеристиками. Висновки. Зважаючи на фактологічний аналіз сучасних театральних практик, експериментальний сценічний простір відповідно до його часових і просторових характеристик можна класифікувати таким чином: щодо незмінності розташування на території протягом сталого часу – постійний (стаціонарний) і тимчасовий; щодо переміщення у процесі показу вистави – рухомий (мобільний) і нерухомий; щодо розміщення глядачів та виконавців – імерсійний і дискретний; щодо форми сценічного простору – закритий та відкритий (просто неба); способу розміщення сценічного майданчика щодо публіки – фронтальний, аренний, подіумний. В історії театральних приміщень трапляються непоодинокі випадки адаптації будівель нетеатрального призначення і навіть помешкань до показу вистав.
Посилання
Bazanov, V.V., 2005. Tekhnologiia stceny [Scene technology]. Moscow: Іmpuls-svet.
Berezkin, V.I., 2011. Ot istokov do serediny XX veka [From the origins to the middle of the XX century]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [The art of scenography of the world theater]. Moscow: URSS.
Berezkin, V.I., 2016a. Vtoraia polovina XX veka. V zerkale Prazhskikh Kvadriennale 1967-1999 godov [The second half of the twentieth century. In the mirror of the Prague Quadrennial 1967- 1999]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [The art of scenography of the world theater]. Moscow: Editorial URSS.
Berezkin, V.I., 2016b. Mastera XVI-XX vv [Masters of the 16th-20th centuries]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [The art of scenography of the world theater]. Moscow: Editorial URSS.
Bruk, P., 2008. Pustoe prostranstvo [Empty space]. In: S.K. Nikulin and L.A. Pichkhadze, comp. Iskusstvo rezhissury. XX vek [The art of directing. XX century]. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr, pp.623-730.
Edkin, M.G., 1974. O diapazone prostranstvenno-vremennykh reshenii v iskusstve oformleniia stceny (opyt analiza tvorcheskogo naslediia sovetskoi teatralnoi dekoratcii) [On the range of space-time solutions in the art of stage design (the experience of analyzing the creative heritage of Soviet theatrical scenery)]. In: Ritm, prostranstvo i vremia v literature i iskusstve [Rhythm, Space and Time in Literature and Art]. Leningrad: Nauka, pp.209-219.
Ekskuzovich, I.V., 2004. Ob akustike v teatre Maksa Reinkhardta [About acoustics in the Max Reinhardt theater]. Stcena, 5, p.35.
Frenkel, M.A., 1987. Plastika stcenicheskogo prostranstva: (Nekotorye voprosy teorii i praktiki stcenografii) [Plastics of the stage space: (Some questions of the theory and practice of scenography)]. Kyiv: Mistetctvo.
Fritel, L., 2021. Covid oblige, une troupe de musiciens se produit dans les cours d’immeubles. Le Figaro. [online] 03 March. Available at: <https://www.lefigaro.fr/musique/covid-oblige-une-troupe-de-musiciens-se-produit-dans-les-cours-d-immeubles-20210314> [Accessed 10 April 2021].
Furtenbach, J., 1663. Mannhaffter Kunst-Spiegel. Schultes. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-8775> [Accessed 10 April 2021].
Furttenbach, J., 1628. Architectura Civilis. Saur. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-9950> [Accessed 10 April 2021].
Furttenbach, J., 1640. Architectura Recreationis, das ist, Von allerhand nutzlich und erfrewlichen civilischen Gebäwen. Schultes. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-8866> [Accessed 10 April 2021].
Iudova-Romanova, K.V., 2016. Olfaktorna synesteziia v stsenichnomu mystetstvi [Olfactory synesthesia in the performing arts]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 19, pp.29-36.
Iudova-Romanova, K.V., 2017a. Pnevmatychni zasoby konstruiuvannia stsenichnoho prostoru [Pneumatic means of designing stage space]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, pp.242-247.
Iudova-Romanova, K.V., 2017b. Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of registration of stage space]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr KNUKiM.
Iudova-Romanova, K.V., 2018a. Dyzain stsenichnoho prostoru vohnianymy zasobamy konstruiuvannia [Design of stage space by fiery means of construction]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, pp.228-232.
Iudova-Romanova, K.V., 2018b. Zasoby plastychnoho oformlennia stsenichnoho prostoru (z istorii ukrainskoho teatru) [Means of plastic design of stage space (from the history of Ukrainian theater)]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 2, pp.72-92.
Izvekov, N.P., 1940. Tekhnika stceny [Scene technique]. Moscow: Iskusstvo.
Lenhli, S., 2000. Teatralnyi menedzhment i prodiuserstvo. Amerykanskyi dosvid [Theater management and production. American experience]. Kyiv: Kompas.
Lypskyi, O., 1985. Narodnyi artyst SRSR Kostiantyn Stepankov ta Valentyn Shestopalov u vystavi "Zoloti vorota" L. Horlacha, Kyivskyi teatr poezii [People's Artist of the USSR Konstantin Stepankov and Valentin Shestopalov in the play "Golden Gate" by L. Gorlach, Kyiv Poetry Theater]. Ukrainskyi teatr, 5.
Lіder, D., 2004. Teatr dlia sebe [Theater for yourself]. Kyiv: Fakt.
McHenry, R., ed., 1997. Theatrical Production. The New Encyclopædia Britannica, 28, pp.554-608.
Meierkhold, V.E., 1968. Stati pisma rechi besedy: Ch. 1. 1891-1917 [Conversation speech writing articles: Part 1. 1891-1917]. [online] Moscow: Iskusstvo. <https://refdb.ru/look/1021731-pall.html> [Accessed 10 April 2021].
Mochalov, Iu., 1981. Kompozitciia stcenicheskogo prostranstva. (Poetika mizanstceny) [The composition of the stage space. (Poetics of mise-en-scène)]. Moscow: Prosveshchenie.
My – komanda [We are a team]. U!ZAHVATI. [online] Available at: <https://uzahvati.com.ua/> [Accessed 10 April 2021].
Patsunov, V.P., 2018. Alternatyvnyi stsenichnyi prostir yak detonator novoi stsenohrafichnoi leksyky [Alternative stage space as a detonator of new scenographic vocabulary]. In: Problemy teorii i praktyky stsenichnoho mystetstva XXI stolittia [Problems of theory and practice of performing arts of the XXI century]. Proceedings of the scientific-practical conference of faculty, graduate students and masters. Kyiv, Ukraine, 19 April 2018. Kyiv: Kyiv National University of Culture and Arts, pp.15-19.
Petrov, A.A., 1903. Ustroistvo teatralnoi stceny [Theatrical stage arrangement]. St. Petersburg: Tipografiia Glavnogo upravleniia udelov.
Petrov, A.A., 1910. Teatralnaia tekhnika s prilozheniem pravil ustroistv, oborudovaniia i soderzhaniia teatrov [Theatrical technique with the application of the rules for the devices, equipment and maintenance of theaters]. St. Petersburg: Tipografiia Glavnogo upravleniia udelov.
Petrov, A.A., 1925. Ustroistvo i oborudovanie malykh teatralnykh stcen: gorodskikh, selskikh i derevenskikh [The device and equipment of small theater stages: urban, rural and rural]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatelstvo.
Proskuriakov, V., 1986. Universalnye peredvizhnye teatry: Printcipy tipologii i proektirovaniia [Universal traveling theaters: Principles of typology and design]. Ph.D. thesis. Tcentralnyi nauchno-issledovatelskii institut eksperimentalnogo proektirovaniia zhilishcha.
Proskuriakov, V.I., 2001. Arkhitektura ukrainskoho teatru. Prostir i diia [Architecture of the Ukrainian theater. Space and action]. Lviv: Lvivska politekhnika.
Proskuriakov, V.I., 2002. Pryntsypy rozvytku arkhitekturnoi typolohii ukrainskoho teatru [Principles of development of the architectural typology of the Ukrainian theater]. PhD Dissertation. Natsionalnyi universytet “Lvivska politekhnika”.
Remez, O.Ia., 1983. Masterstvo rezhissera: Prostranstvo i vremia spektaklia [Director's skill: Space and time of the performance]. Moscow: Prosveshchenie.
Sabbattini, N., 1638. Pratica di fabricar scene e machine ne’ teatri. – Ravenna: per Pietro de’Paoli, e Gio. Battifta Giouannelli Stampatori Camerali. [online] Available at: <https://archive.org/details/praticadifabrica00sabb/page/168> [Accessed 10 April 2021].
Serlio, di S., 1600. Tutte l’opera d’Architettura di Sebastiano Serlio Bolognese Doue si trattano in disegno, quelle cose, che sono piu necessaire all’Architetto. Heredi di Francesco de’ Franceschi. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-370> [ Accessed 10 April 2021].
Teatr "Zoloti vorota", 1993. "Kalihula" A. Kamiu, rezhyser V. Patsunov, Kyivskyi teatr "Zoloti vorota": stseny z vystavy ["Caligula" by A. Camus, directed by V. Patsunov, Kyiv Theater "Golden Gate": scenes from the play] [photo illustration]. Ukrainskyi teatr, 1.
Veselovska, H.I., 2019. Teatr yak komunikatyvna systema [Theater as a communication system]. In: Stsenichne mystetstvo u svitovomu kulturnomu prostori XXI stolittia [Performing Arts in the world cultural space of the XXI century], Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference. Kyiv, Ukraine, 19 April 2019. Kyiv: Kyiv National University of Culture and Arts, pp.34-36.
Vitruvii, 1936. Desiat knig ob arkhitekture [Ten books on architecture]. [online] Available at: <http://antique.totalarch.com/vitruvius> [Accessed 10 April 2021].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Катерина Юдова-Романова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.