Експериментальний сценічний простір: проблеми класифікації

Автор(и)

  • Катерина Юдова-Романова Київський національний університет культури і мистецтв, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-2665-390X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.1.2021.234236

Ключові слова:

експериментальний сценічний простір, альтернативний сценічний простір, нетрадиційний сценічний простір, сцена, театр, класифікація

Анотація

Мета статті – дослідити, схарактеризувати та класифікувати експериментальні варіанти організації сценічного простору. У процесі дослідження було застосовано такі методи наукового пізнання: метод аналізу та синтезу інформації, культуролого-мистецтвознавчий метод (для встановлення зв’язку між варіантами форми сценічного простору та художньо- образним рішенням вистави), а також історичний (для вивчення фактів з історії театру) та порівняльний (для визначення спільних і відмінних характеристик з метою класифікації сценічного простору). Метод синтезу й аналізу інформації використано для детального вивчення та подальшого аналізу досвіду втілення театральних вистав у експериментальному сценічному просторі. Завдяки поєднанню аналізу та синтезу забезпечується комплексний системний підхід до вивчення предмета дослідження – сценічного простору. У процесі дослідження проаналізовано літературні джерела вітчизняних і закордонних авторів з тематики роботи. Наукова новизна. Здійснено класифікацію сучасного експериментального сценічного простору за основними хронотопними характеристиками. Висновки. Зважаючи на фактологічний аналіз сучасних театральних практик, експериментальний сценічний простір відповідно до його часових і просторових характеристик можна класифікувати таким чином: щодо незмінності розташування на території протягом сталого часу – постійний (стаціонарний) і тимчасовий; щодо переміщення у процесі показу вистави – рухомий (мобільний) і нерухомий; щодо розміщення глядачів та виконавців – імерсійний і дискретний; щодо форми сценічного простору – закритий та відкритий (просто неба); способу розміщення сценічного майданчика щодо публіки – фронтальний, аренний, подіумний. В історії театральних приміщень трапляються непоодинокі випадки адаптації будівель нетеатрального призначення і навіть помешкань до показу вистав.

Біографія автора

Катерина Юдова-Романова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Bazanov, V.V., 2005. Tekhnologiia stceny [Scene technology]. Moscow: Іmpuls-svet.

Berezkin, V.I., 2011. Ot istokov do serediny XX veka [From the origins to the middle of the XX century]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [The art of scenography of the world theater]. Moscow: URSS.

Berezkin, V.I., 2016a. Vtoraia polovina XX veka. V zerkale Prazhskikh Kvadriennale 1967-1999 godov [The second half of the twentieth century. In the mirror of the Prague Quadrennial 1967- 1999]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [The art of scenography of the world theater]. Moscow: Editorial URSS.

Berezkin, V.I., 2016b. Mastera XVI-XX vv [Masters of the 16th-20th centuries]. In: Iskusstvo stcenografii mirovogo teatra [The art of scenography of the world theater]. Moscow: Editorial URSS.

Bruk, P., 2008. Pustoe prostranstvo [Empty space]. In: S.K. Nikulin and L.A. Pichkhadze, comp. Iskusstvo rezhissury. XX vek [The art of directing. XX century]. Moscow: Artist. Rezhisser. Teatr, pp.623-730.

Edkin, M.G., 1974. O diapazone prostranstvenno-vremennykh reshenii v iskusstve oformleniia stceny (opyt analiza tvorcheskogo naslediia sovetskoi teatralnoi dekoratcii) [On the range of space-time solutions in the art of stage design (the experience of analyzing the creative heritage of Soviet theatrical scenery)]. In: Ritm, prostranstvo i vremia v literature i iskusstve [Rhythm, Space and Time in Literature and Art]. Leningrad: Nauka, pp.209-219.

Ekskuzovich, I.V., 2004. Ob akustike v teatre Maksa Reinkhardta [About acoustics in the Max Reinhardt theater]. Stcena, 5, p.35.

Frenkel, M.A., 1987. Plastika stcenicheskogo prostranstva: (Nekotorye voprosy teorii i praktiki stcenografii) [Plastics of the stage space: (Some questions of the theory and practice of scenography)]. Kyiv: Mistetctvo.

Fritel, L., 2021. Covid oblige, une troupe de musiciens se produit dans les cours d’immeubles. Le Figaro. [online] 03 March. Available at: <https://www.lefigaro.fr/musique/covid-oblige-une-troupe-de-musiciens-se-produit-dans-les-cours-d-immeubles-20210314> [Accessed 10 April 2021].

Furtenbach, J., 1663. Mannhaffter Kunst-Spiegel. Schultes. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-8775> [Accessed 10 April 2021].

Furttenbach, J., 1628. Architectura Civilis. Saur. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-9950> [Accessed 10 April 2021].

Furttenbach, J., 1640. Architectura Recreationis, das ist, Von allerhand nutzlich und erfrewlichen civilischen Gebäwen. Schultes. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-8866> [Accessed 10 April 2021].

Iudova-Romanova, K.V., 2016. Olfaktorna synesteziia v stsenichnomu mystetstvi [Olfactory synesthesia in the performing arts]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 19, pp.29-36.

Iudova-Romanova, K.V., 2017a. Pnevmatychni zasoby konstruiuvannia stsenichnoho prostoru [Pneumatic means of designing stage space]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, pp.242-247.

Iudova-Romanova, K.V., 2017b. Tekhnichni zasoby oformlennia stsenichnoho prostoru [Technical means of registration of stage space]. Kyiv: Vydavnychyi tsentr KNUKiM.

Iudova-Romanova, K.V., 2018a. Dyzain stsenichnoho prostoru vohnianymy zasobamy konstruiuvannia [Design of stage space by fiery means of construction]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, pp.228-232.

Iudova-Romanova, K.V., 2018b. Zasoby plastychnoho oformlennia stsenichnoho prostoru (z istorii ukrainskoho teatru) [Means of plastic design of stage space (from the history of Ukrainian theater)]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 2, pp.72-92.

Izvekov, N.P., 1940. Tekhnika stceny [Scene technique]. Moscow: Iskusstvo.

Lenhli, S., 2000. Teatralnyi menedzhment i prodiuserstvo. Amerykanskyi dosvid [Theater management and production. American experience]. Kyiv: Kompas.

Lypskyi, O., 1985. Narodnyi artyst SRSR Kostiantyn Stepankov ta Valentyn Shestopalov u vystavi "Zoloti vorota" L. Horlacha, Kyivskyi teatr poezii [People's Artist of the USSR Konstantin Stepankov and Valentin Shestopalov in the play "Golden Gate" by L. Gorlach, Kyiv Poetry Theater]. Ukrainskyi teatr, 5.

Lіder, D., 2004. Teatr dlia sebe [Theater for yourself]. Kyiv: Fakt.

McHenry, R., ed., 1997. Theatrical Production. The New Encyclopædia Britannica, 28, pp.554-608.

Meierkhold, V.E., 1968. Stati pisma rechi besedy: Ch. 1. 1891-1917 [Conversation speech writing articles: Part 1. 1891-1917]. [online] Moscow: Iskusstvo. <https://refdb.ru/look/1021731-pall.html> [Accessed 10 April 2021].

Mochalov, Iu., 1981. Kompozitciia stcenicheskogo prostranstva. (Poetika mizanstceny) [The composition of the stage space. (Poetics of mise-en-scène)]. Moscow: Prosveshchenie.

My – komanda [We are a team]. U!ZAHVATI. [online] Available at: <https://uzahvati.com.ua/> [Accessed 10 April 2021].

Patsunov, V.P., 2018. Alternatyvnyi stsenichnyi prostir yak detonator novoi stsenohrafichnoi leksyky [Alternative stage space as a detonator of new scenographic vocabulary]. In: Problemy teorii i praktyky stsenichnoho mystetstva XXI stolittia [Problems of theory and practice of performing arts of the XXI century]. Proceedings of the scientific-practical conference of faculty, graduate students and masters. Kyiv, Ukraine, 19 April 2018. Kyiv: Kyiv National University of Culture and Arts, pp.15-19.

Petrov, A.A., 1903. Ustroistvo teatralnoi stceny [Theatrical stage arrangement]. St. Petersburg: Tipografiia Glavnogo upravleniia udelov.

Petrov, A.A., 1910. Teatralnaia tekhnika s prilozheniem pravil ustroistv, oborudovaniia i soderzhaniia teatrov [Theatrical technique with the application of the rules for the devices, equipment and maintenance of theaters]. St. Petersburg: Tipografiia Glavnogo upravleniia udelov.

Petrov, A.A., 1925. Ustroistvo i oborudovanie malykh teatralnykh stcen: gorodskikh, selskikh i derevenskikh [The device and equipment of small theater stages: urban, rural and rural]. Moscow: Gosudarstvennoe izdatelstvo.

Proskuriakov, V., 1986. Universalnye peredvizhnye teatry: Printcipy tipologii i proektirovaniia [Universal traveling theaters: Principles of typology and design]. Ph.D. thesis. Tcentralnyi nauchno-issledovatelskii institut eksperimentalnogo proektirovaniia zhilishcha.

Proskuriakov, V.I., 2001. Arkhitektura ukrainskoho teatru. Prostir i diia [Architecture of the Ukrainian theater. Space and action]. Lviv: Lvivska politekhnika.

Proskuriakov, V.I., 2002. Pryntsypy rozvytku arkhitekturnoi typolohii ukrainskoho teatru [Principles of development of the architectural typology of the Ukrainian theater]. PhD Dissertation. Natsionalnyi universytet “Lvivska politekhnika”.

Remez, O.Ia., 1983. Masterstvo rezhissera: Prostranstvo i vremia spektaklia [Director's skill: Space and time of the performance]. Moscow: Prosveshchenie.

Sabbattini, N., 1638. Pratica di fabricar scene e machine ne’ teatri. – Ravenna: per Pietro de’Paoli, e Gio. Battifta Giouannelli Stampatori Camerali. [online] Available at: <https://archive.org/details/praticadifabrica00sabb/page/168> [Accessed 10 April 2021].

Serlio, di S., 1600. Tutte l’opera d’Architettura di Sebastiano Serlio Bolognese Doue si trattano in disegno, quelle cose, che sono piu necessaire all’Architetto. Heredi di Francesco de’ Franceschi. [online] Available at: <https://www.e-rara.ch/doi/10.3931/e-rara-370> [ Accessed 10 April 2021].

Teatr "Zoloti vorota", 1993. "Kalihula" A. Kamiu, rezhyser V. Patsunov, Kyivskyi teatr "Zoloti vorota": stseny z vystavy ["Caligula" by A. Camus, directed by V. Patsunov, Kyiv Theater "Golden Gate": scenes from the play] [photo illustration]. Ukrainskyi teatr, 1.

Veselovska, H.I., 2019. Teatr yak komunikatyvna systema [Theater as a communication system]. In: Stsenichne mystetstvo u svitovomu kulturnomu prostori XXI stolittia [Performing Arts in the world cultural space of the XXI century], Proceedings of the All-Ukrainian scientific-practical conference. Kyiv, Ukraine, 19 April 2019. Kyiv: Kyiv National University of Culture and Arts, pp.34-36.

Vitruvii, 1936. Desiat knig ob arkhitekture [Ten books on architecture]. [online] Available at: <http://antique.totalarch.com/vitruvius> [Accessed 10 April 2021].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-15

Як цитувати

Юдова-Романова, К. (2021). Експериментальний сценічний простір: проблеми класифікації. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 4(1), 39–54. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.1.2021.234236

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ