Проблеми впровадження цифрових технологій («штучного інтелекту») у процесі створення роботизованого сценічного образу
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.1.2021.234237Ключові слова:
цифрова технологія, театр, штучний інтелект, робот, акторАнотація
Мета дослідження полягає у визначенні, аналізі та систематизації наявного досвіду використання цифрових технологій, що нині іменуються «штучним інтелектом», у процесі створення видовищ. Відповідно до визначеної мети заплановано розв’язання таких взаємопов’язаних завдань: сформулювати основний понятійно-категоріальний апарат із цієї тематики; визначити функціональну складову діяльності механізованих організмів (роботів) щодо їх можливого застосування у видовищних заходах; простежити й узагальнити досвід використання цифрових технологій, зокрема «штучного інтелекту», у процесі створення роботизованого сценічного образу. Методологія дослідження базується на комплексному підході та спирається на поєднання кількох методів: аналітичного – під час розгляду історичної, філософської, культурологічної та мистецтвознавчої літератури з предмета дослідження; теоретично-концептуального методу – під час аналізу понятійно-термінологічної системи дослідження та виявлення особливостей упровадження технології «штучного інтелекту» в процесі створення видовищних форм; порівняльно-типологічного – для порівняння специфіки функціонування механізованих «акторів» з акторською майстерністю людей-акторів. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше розглянуто специфіку використання цифрових технологій, зокрема штучного інтелекту, у процесі створення сценічного видовища. Висновки. Виявлено, що автономія роботизованих механізмів можлива, адже новітні моделі роботів здатні сканувати простір, осіб навколо себе та за певним алгоритмом реагувати в потрібний момент. Ці можливості наближують андроїда до реального актора в сценічному просторі. Імпровізація як характерна особливість акторської майстерності буде являти собою прояв автономності дій і «реакцій» роботів. Роботизований механізм у сценічному просторі є експериментально- дослідницькою платформою. Проєкти спрямовані на вивчення можливостей функціонування роботизованої техніки в умовах сценічного простору, специфіки взаємодії людської та механізованої діяльності, а заразом – дослідження питань соціальної футурології. Робот вповні може функціонувати як унікальний технічний інваріант актора-виконавця в сценічній постановці чи артінсталяції.
Посилання
Belezina, J., 2011. Robothespian humanoidní robotpřináší lidské představení. Robotika. [online] [online] Available at: <https://cs.inforandum.com/robothespian-humanoid-robot-delivers-human-like-stage-performances-88348> [Accessed 15 April 2021].
Bruce, A., Knight, J., Listopad, S., Magerko, B. and Nourbakhsh, I.R., 2000. Robot improv: Using drama to create believable agents. In: Proceedings of the IEEE International Conference on Robotics and Automation (ICRA’00), pp.4002-4008.
Chubukova, O.Iu., 2015. Kibernetyka: vid prostykh system ta tekhnolohii do kiberseredovyshcha [Cybernetics: from simple systems and technologies to cybertressing]. Aktualni problemy ekonomiky, 12, pp.33-28.
Colton, S. and Wiggins, G.A., 2012. Computational creativity: The final frontier? In: Proceedings of the 20th European Conference on Artificial Intelligence, pp. 21-26.
Glushkov, V.M., 1964. Vvedenie v kibernetiku [Introduction to cybernetics]. Kyiv: National Academy of Sciences of Ukraine.
Hickey, S., 2014. RoboThespian: the first commercial robot that behaves like a person. Support the Guardian. [online] Available at: <https://www.theguardian.com/technology/2014/aug/17/robothespian-engineered-arts-robot-human-behaviour> [Accessed 10 March 2021].
Iudova-Romanova, K. and Alenina, Yu., 2019. Modernizatsiia teatralnoho prostoru: suchasnyi vitchyznianyi mystetstvoznavchyi kontekst [Modernization of theatrical space: modern domestic art criticism]. Narodoznavchi zoshyty, 1 (145), pp.259-265. doi: 10.15407/nz2019.01.259
Iudova-Romanova, K., Strelchuk, V. and Chubukova, Yu., 2019. Rezhyserski innovatsii u vykorystanni tekhnichnykh zasobiv i tekhnolohii u stsenichnomu mystetstvi [Directorate innovations in the use of technical means and technologies in stage art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 2(1), pp.52-72. doi: 10.31866/2616-759x.2.1.2019.170749.
Knight, H., 2011. Eight lessons learned about non-verbal interactions through robot theater. In: Proceedings of the International Conference on Social Robotics, pp.42-51. doi: 10.1007/978-3-642-25504-5_5
Legierska, A., 2014. The Rise of Robotic Theatre. Culture. [online] Available at: <https://culture.pl/en/article/the-rise-of-robotic-theatre> [Accessed 10 March 2021].
Lypkivska, H., 2018. Multymediini zasoby na suchasnii teatralnii stseni [Multimedia on the modern theater stage]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 1, pp.103-115. doi: 10.31866/2616-759x.1.2018.144964.
Myounghoon, J., 2017. Robotic Arts: Current Practices, Potentials, and Implications. Multimodal Technologies Interact, 1(2), p.5. doi: 10.3390/mti1020005.
Nishiguchi, S., Ogawa, K., Yoshikawa, Y., Chikaraishi, T., Hirata, O. and Ishiguro, H., 2017. Theatrical approach: Designing human-like behaviour in humanoid robots. Robotics and Autonomous Systems, 89, pp.158-166. doi: 10.1016/j.robot.2016.11.017
Novotarskyi, M.A. and Nesterenko, B.B., 2004. Shtuchni neironni merezhi: obchyslennia [Artificial neural networks: computation]. Pratsi Instytutu matematyky NAN Ukrainy, 50.
Ogawa, K., Taura, K. and Ishiguro, H., 2012. Possibilities of androids as poetry-reciting agent. In: Proceedings of the 21st IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication, pp.565-570. doi: 10.1109/ROMAN.2012.6343811
Paré, Z., 2015. Robot actors: Theatre for robot engineering. Theatres du Posthumain, pp.143-162.
Parsons, H.M. and Kearsley, G.P., 1982. Robotics and human factors: Current status and future prospects. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 24, pp.535- 552. doi: 10.1177/001872088202400504.
Reeve, J., 2014. Understanding Motivation and Emotion. Wiley: Hoboken.
Shem-Shaul, N.B., Bertelsen, O.W., Bolter, J., Bruns, W., Bureaud, A., Diehl, S., Dombois, F., Ebert, A., Edmonds, E. and Entacher, K., 2003. Aesthetic computing manifesto. Proceedings of the Dagstuhl Workshop on Aesthetic Computing. Germany.
Sone, Yu., 2012. Double Acts: human-robot performance in Japan’s Bacarobo Theatre. London: Cambridge.
Sovhyra, T.I., 2020. Pryntsypy vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii v kulturno-mystetskii praktytsi [Principles of using digital technologies in cultural and artistic practice]. Kultura i suchasnist, 1, pp.39-42.
Viner, N., 1983. Kibernetika ili upravlenie i sviaz v zhivotnom i mashine [Cybernetics or management and contact in the animal and car]. Moscow: Nauka.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Тетяна Совгира
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.