Ісламський театр те’зіє: шлях до Європи

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243237

Ключові слова:

ісламський театр те’зіє, Імам Хусейн, мусульманська релігія, ісламська драма, Хусейнійя, Аббас Кіаростамі, Мохаммад Гаффарі

Анотація

Мета дослідження – простежити джерела, еволюцію та сучасні кроскультурні трансформації ісламського театру те’зіє. У статті комплексно простежено шлях традиційного ісламського театру те’зіє як особливого жанру від часу його зародження в VII столітті як складової мусульманської обрядової культури до нинішніх європейських театральних практик. Методологія дослідження переважно базується на історико- аналітичному та компаративістсько-мистецтвознавчому підходах, що передбачає культурно-антропологічне вивчення еволюції арабського театру, зокрема шляхів становлення та розвитку ісламського театру те’зіє. Наукова новизна. У результаті здійсненого історико-мистецтвознавчого дослідження вперше було комплексно й аргументовано, із залученням різновекторного фактологічного матеріалу простежено еволюцію ісламського театру те’зіє від джерел (як складову ісламського культового обряду) до нинішніх форм (як складову європейської театральної культури). Висновки. Незважаючи на застереження сунітів, феномен те’зіє залишається єдиним первісним театральним жанром, який можна впевнено розглядати як глибоко ісламський, так і надзвичайно драматичний. Однак це самобутня трагічна драма, яку, на думку багатьох, неможливо представити поза її безпосереднім культурним контекстом без сильного спотворення її значення, яке цілісно сприймається виключно шиїтським громадам Близького Сходу. Навіть у цьому контексті те’зіє та пов’язані з нею ритуали трауру залишаються суперечливими серед духовенства. Чи можна таке явище представити не шиїтській аудиторії? Чи може це подолати культурний розрив і знайти розуміння на Заході? Здається, може, хоча і не без певної втрати релігійного значення. Мохаммад Гаффарі та Аббас Кіаростамі показали шлях, хоча їх робота викликала багато критики. Те’зіє слід розглядати як культурний ресурс, що має велику цінність, до якого слід ставитися з найбільшою повагою, але не обмежуючись ідеологією, лише вузьким тлумаченням її значення.

Біографія автора

Халіфа Альхаджрі, Вищий інститут драматичного мистецтва

Доктор мистецтвознавства, доцент

Посилання

Aghaie, K.S., 2005. The Origins of the Sunni-Shi’ite Divide and the Emergence of the Ta’ziyah Tradition. The Drama Review, 49 (6-8), p.45. https://doi.org/10.1162/105420405774763032

Al-Hakim, T., 1983. Egypt between Two Ages. Cairo: The Literature Library.

Ali-zadeh, A.A., 2007. Islamskii entciklopedicheskii slovar [Islamic Encyclopedic Dictionary]. Moscow: Ansar.

Al-Khozai, M., 1984. The development of early Arabic drama, 1847-1900. New York: Longman, p.25.

Al-Ra’i, Ali. Al-Masrah fi Al-Watan AlArabi, 1980. Theatre in the Arab World. Kuwait city: Alam Alm’rfa.

Badawi, M.M., 1987. Modern Arabic Drama in Egypt. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511470417

Badawi, M.M., 1988. Early Arab Drama. Cambridge: Cambridge University Press.

Beeman, W. and Ghaffari, Mohammad B., 2005. Acting Styles and Actor Training in Ta’ziyah. The Drama Review, 49 (44-46), p.49. https://doi.org/10.1162/105420405774762943

Chelkowski, P. ed., 2005. Ta’ziyah. TDR: The Drama Review, [online] 49, 4 (188). Available at: <https://muse.jhu.edu/journal/19349> [Accessed 10 October 2020].

Chelkowski, P., 2005. Time out of Memory. The Drama Review, [online] 49, 4 (188), pp.15-27. Available at: <https://muse.jhu.edu/issue/10269> [Accessed 10 October 2020].

Chelkowski, P., 2005. Time out of Memory: ta’ziyah, the Total Drama. The Drama Review, 49, pp.20-21. https://doi.org/10.1162/105420405774763050

Crombecque, A., 2005. Ta’ziyah in France: the Ritual of Renewal at the Festival d’Automne. The Drama Review, 49, 4 (188), pp. 24-25 https://doi.org/10.1162/dram.2005.49.4.18

Crone, P., 2004. Medieval Islamic Political Thought. Edinburgh: Edinburgh University Press, p.21.

Dabashi, H., 2005. Ta’ziyah as Theatre of Protest, The Drama Review, 49, 4 (188), pp. 98-99. https://doi.org/10.1162/105420405774762925

File:Tekiyeh Dowlat by Kamalolmolk.jpg, 1982. Wikimedia Commons. [online] Available at: <http://qajar.files.wordpress.com/2010/10/tekiyehdowlat.jpg?w=472&h=622> [Accessed 10 October 2020].

Ghaffari, B. Mohammad, 2005. Ta’ziyah Director: an Interview by Peter J. Chelkowski, The Drama Review, 49, 4 (188), pp.113-17. https://doi.org/10.1162/105420405774762934

Gibb, H.A.R, 1960. Encyclopaedia of Islam, ta’ziya. Leiden: E.J. Brill. p.407.

Haar, J. and Barfoot, C, eds., 1993. Ta’ziye: Ritual Theatre front Shiite Iran’ ill. In: Theatre Intercontinental: Forms, Functions, Correspondences. Amsterdam: Rodopi, p.159.

Husain, J., 1979. Origins and Early Development of Shia Islam. London: Longman. In: Malekpour, J. 2004. The Islamic Drama. London: Frank Cass.

Johan G.V. ter Haar, 1993. Ta’ziye: Ritual Theatre from Shi’ite Iran. In: C.C Barfoot and C. Bordewijk eds. Theatre Intercontinental. Amsterdam: Radopi. p.159.

Knio, M., 1994. Towards a National Puppet Centre for the Lebanon. PhD Thesis. University of Leeds, Department of English. p.13.

Malekpour, J., 2004. The Islamic Drama. London: Frank Cass. https://doi.org/10.4324/9780203504260

Mohammed, A. and Al-Saban, 1997. Islam and Theatre. Cairo: The Cultural Library.

Nasr, S.H., 1971. Ideals and Realities of Islam. London: Allen & Unwin.

Nasr, S.H., 1987. Islamic Art and Spirituality. Ipswich: Golgonooza Press.

Norton A.R., 2005. Ritual, Blood and Shiite Identity: Ashura in Nabatiyya, Lebanon. The Drama Review, 49, 4 (188), pp.140-155. https://doi.org/10.1162/105420405774762880

Nua’man, S. Al-Usul al-Deramiyah li-Nash’at al-Adab al-Arabi. 1973. The Dramatic Roots of Arabic Literature. Beirut: Dar al-Ohud.

Putensiva, T. and Al-Mu’azin, T., 1981. A Thousand and One Years of Arabic Theatre. Beirut: Dar al-Farabi.

Qajah, J., 2001. Al-Masrah wa al-Hwiyah al-Arabiyah. Theatre and the Arab Identity. Egypt: Dar Almoltaqa.

Riggio, M.C., 2005. Moses and the Wandering Dervish: Ta’ziyah at Trinity College. The Drama Review, 49, 4 (188), p.101. https://doi.org/10.1162/105420405774762916

Riggio, M.C., 2005. Moses and the Wandering Dervish: Ta’ziyah at Trinity College. The Drama Review, 49, p.100. https://doi.org/10.1162/105420405774762916

Vanzan, A., 2005. Ta’ziyah in Parma in Chelkowski, "Time out of Memory". The Drama Review, [online] 49, 4 (188), pp.24-25. Available at: <https://muse.jhu.edu/issue/10269> [Accessed 10 October 2020].

Yarshater, Eh., 1988. Persian Literature. New York: Columbia University Press.

Zibdavi, N., 2019. Genezis livanskogo teatralnogo iskusstva v kontekste kulturnogo landshafta arabskogo vostoka [Genesis of lebanian theatre art in the context of the cultural landscape of the arabian east]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, [online] 2(2), pp.139-152. Available at: <http://artonscene.knukim.edu.ua/article/view/186650/187389> [Accessed 10 October 2020].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-28

Як цитувати

Альхаджрі, Х. (2021). Ісламський театр те’зіє: шлях до Європи. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 4(2), 88–108. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243237

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ