Метанаративи ірландського постдраматичного театру в контексті постановок Г. Кігана та Ф. Кеннона
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243243Ключові слова:
ірландський театр, постдраматичний театр, Г. Кіган, Ф. Кеннон, метанаративи, суспільство, глядачАнотація
Мета дослідження – виявити тенденції розвитку постдраматичного театру в Ірландії на прикладі постановок провідних режисерів Г. Кігана та Ф. Кеннона. Методологія дослідження. Застосовано теоретичний метод (для узагальнення матеріалу, який проаналізовано в дослідженні з метою виокремлення основних тенденцій постдраматичного театру Ірландії); метод системного аналізу (для розгляду постдраматичного театру як системи, а також структуризації та аналізу його прийомів); метод когнітивного аналізу (для виявлення відмінностей між популярними підходами постдраматичного театру в Ірландії); метод мистецтвознавчого аналізу (для виявлення режисерської методології Г. Кігана та Ф. Кеннона); метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Досліджено розвиток постдраматичного театру в Ірландії на початку ХХІ ст.; розглянуто діяльність найвідоміших ірландських театральних компаній «Corn Exchange» та «Brokentalkers»; проаналізовано постановки, такі як «Екзамен» та «Синій хлопчик», режисерів Г. Кігана та Ф. Кеннона й виявлено специфіку підходу постдраматичного театрального мистецтва в контексті актуалізації соціальної проблематики. Висновки. Розвиваючи нові способи постдраматичної драматургії, ірландський театр репрезентує глибинні зміни, що відбуваються в ірландському суспільстві та культурі, а в постановках підіймаються актуальні соціальні питання, що вимагають розв’язання. У процесі дослідження виявлено, що характерними постдраматичними підходами в ірландському театрі є: розробка постановки на основі певної теми засобами акторської імпровізації; поєднання документальних текстів і свідчень учасників подій, актуальних для суспільства, у цілісну театралізовану подію. Режисура Г. Кігана та Ф. Кеннона, співзасновників і художніх керівників театральної компанії «Brokentalkers», – яскравий приклад креативного підходу, а їхні вистави відображають не тільки трансформації театральних візуальних форм, а й новаторське ставлення до соціальних проблем. Специфікою режисерського бачення є уникнення чіткого аналізу соціальної проблематики та переконливого плану її розв’язання – уникаючи замкнутості, вони кидають виклик метанаративам, що сприяє посиленню інтерпретативної активності глядача. Власним креативним підходом вони об’єднали молодих акторів для активного винайдення нових способів функціонування театру в публічному та соціальному просторі.
Посилання
ABOUT US, 2021. Brokentalkers. [online] Avialable at: <https://brokentalkers.ie/about/> [Accessed 27 May 2021].
Apchel, O.A., 2014. Dokumentalnyi teatr u konteksti suchasnoi kultury [Documentary theatre in the context of modern culture]. Abstract of the dissertation of the candidate of art history. Kharkiv State Academy of Culture.
Bakanurskij, A., 2010. Ukrainskaja rezhissura v kontekste postdramaticheskogo teatra [Ukrainian directing in the context of post-dramatic theatre]. Kurbasivski chytannia, 5: Teatralna rezhysura XXІ st.: metamorfozy profesii, pp.38-52.
Barkov, S.A. and Zubkov, V.I., 2018. Metanarrativy: sudba nauchnykh idei v epokhu postmoderna [Metanarratives: the fate of scientific ideas in the postmodern era]. Sotciologiia, 2, pp.3-8.
Bevziuk-Voloshyna, L., 2015. Aktor u poshukakh personazhiv. Postneklasychnyi teatr [Actor in search of characters. Post-classical theater]. Mist: mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia, 11, pp.7-12.
Crawley, P., 2019. The Examination review: No easy escapes in Brokentalkers’ sly, provocative play. Irish Times, [online] 5 March 2019. Avialable at: <https://www.irishtimes.com/culture/stage/the-examination-review-no-easy-escapes-in-brokentalkers-sly-provocative-play-1.3814859> [Accessed 27 May 2021].
Donoghue, K., 2018. Dramaturgical Complicity: Representing Trauma in Brokentalkers’ The Blue Boy. In: Jordan, E. and Weitz, E., eds. The Palgrave Handbook of Contemporary Irish Theatre and Performance, pp.575-580. https://doi.org/10.1057/978-1-137-58588-2_40.
Lachko, O., 2020. Oznaky postdramatynoho teatru v ukrainskii mystetskii praktytsi pochatku XXІ stolittia [Signs of post-dramatic theatre in the Ukrainian artistic practice of the early 21st]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 2, pp.64-69.
Lehmann, H.-T., 2006. Postdramatic Theatre. Translated: K. Jurs-Munby. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203088104
O’Toole, F., 2011. The new theatre: magical, visible, hidden. Irish Times, [online] 15 October 2011. Avialable at: <https://www.irishtimes.com/culture/tv-radio-web/the-new-theatre-magical-visible-hidden-1.625292> [Accessed 27 May 2021].
Ostroverkh, O., 2006. Suchasnyi teatr mizh stsenohrafiieiu ta instaliatsiieiu [Modern theatre between scenography and installation]. Kurbasivski chytannia, 6 (1), pp.45-53.
The Examination, 2021. Brokentalkers. [online] Avialable at: <https://brokentalkers.ie/portfolio/the-examination/> [Accessed 27 May 2021].
Wilmer, S.E., 2013. Postdramatic Theatre in a Time of Social and Cultural Change in Ireland. In: Zeltiņa, G. and Reinsone, S., eds. Text in Contemporary Theatre: The Baltics within the World Experience. Cambridge Scholars Publishing, pp.189-195.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.