Метанаративи ірландського постдраматичного театру в контексті постановок Г. Кігана та Ф. Кеннона

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243243

Ключові слова:

ірландський театр, постдраматичний театр, Г. Кіган, Ф. Кеннон, метанаративи, суспільство, глядач

Анотація

Мета дослідження – виявити тенденції розвитку постдраматичного театру в Ірландії на прикладі постановок провідних режисерів Г. Кігана та Ф. Кеннона. Методологія дослідження. Застосовано теоретичний метод (для узагальнення матеріалу, який проаналізовано в дослідженні з метою виокремлення основних тенденцій постдраматичного театру Ірландії); метод системного аналізу (для розгляду постдраматичного театру як системи, а також структуризації та аналізу його прийомів); метод когнітивного аналізу (для виявлення відмінностей між популярними підходами постдраматичного театру в Ірландії); метод мистецтвознавчого аналізу (для виявлення режисерської методології Г. Кігана та Ф. Кеннона); метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Досліджено розвиток постдраматичного театру в Ірландії на початку ХХІ ст.; розглянуто діяльність найвідоміших ірландських театральних компаній «Corn Exchange» та «Brokentalkers»; проаналізовано постановки, такі як «Екзамен» та «Синій хлопчик», режисерів Г. Кігана та Ф. Кеннона й виявлено специфіку підходу постдраматичного театрального мистецтва в контексті актуалізації соціальної проблематики. Висновки. Розвиваючи нові способи постдраматичної драматургії, ірландський театр репрезентує глибинні зміни, що відбуваються в ірландському суспільстві та культурі, а в постановках підіймаються актуальні соціальні питання, що вимагають розв’язання. У процесі дослідження виявлено, що характерними постдраматичними підходами в ірландському театрі є: розробка постановки на основі певної теми засобами акторської імпровізації; поєднання документальних текстів і свідчень учасників подій, актуальних для суспільства, у цілісну театралізовану подію. Режисура Г. Кігана та Ф. Кеннона, співзасновників і художніх керівників театральної компанії «Brokentalkers», – яскравий приклад креативного підходу, а їхні вистави відображають не тільки трансформації театральних візуальних форм, а й новаторське ставлення до соціальних проблем. Специфікою режисерського бачення є уникнення чіткого аналізу соціальної проблематики та переконливого плану її розв’язання – уникаючи замкнутості, вони кидають виклик метанаративам, що сприяє посиленню інтерпретативної активності глядача. Власним креативним підходом вони об’єднали молодих акторів для активного винайдення нових способів функціонування театру в публічному та соціальному просторі.

Біографії авторів

Вікторія Стрельчук, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, професор

Микола Боклан, Київський національний університет культури і мистецтв

Народний артист України

Посилання

ABOUT US, 2021. Brokentalkers. [online] Avialable at: <https://brokentalkers.ie/about/> [Accessed 27 May 2021].

Apchel, O.A., 2014. Dokumentalnyi teatr u konteksti suchasnoi kultury [Documentary theatre in the context of modern culture]. Abstract of the dissertation of the candidate of art history. Kharkiv State Academy of Culture.

Bakanurskij, A., 2010. Ukrainskaja rezhissura v kontekste postdramaticheskogo teatra [Ukrainian directing in the context of post-dramatic theatre]. Kurbasivski chytannia, 5: Teatralna rezhysura XXІ st.: metamorfozy profesii, pp.38-52.

Barkov, S.A. and Zubkov, V.I., 2018. Metanarrativy: sudba nauchnykh idei v epokhu postmoderna [Metanarratives: the fate of scientific ideas in the postmodern era]. Sotciologiia, 2, pp.3-8.

Bevziuk-Voloshyna, L., 2015. Aktor u poshukakh personazhiv. Postneklasychnyi teatr [Actor in search of characters. Post-classical theater]. Mist: mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia, 11, pp.7-12.

Crawley, P., 2019. The Examination review: No easy escapes in Brokentalkers’ sly, provocative play. Irish Times, [online] 5 March 2019. Avialable at: <https://www.irishtimes.com/culture/stage/the-examination-review-no-easy-escapes-in-brokentalkers-sly-provocative-play-1.3814859> [Accessed 27 May 2021].

Donoghue, K., 2018. Dramaturgical Complicity: Representing Trauma in Brokentalkers’ The Blue Boy. In: Jordan, E. and Weitz, E., eds. The Palgrave Handbook of Contemporary Irish Theatre and Performance, pp.575-580. https://doi.org/10.1057/978-1-137-58588-2_40.

Lachko, O., 2020. Oznaky postdramatynoho teatru v ukrainskii mystetskii praktytsi pochatku XXІ stolittia [Signs of post-dramatic theatre in the Ukrainian artistic practice of the early 21st]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 2, pp.64-69.

Lehmann, H.-T., 2006. Postdramatic Theatre. Translated: K. Jurs-Munby. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203088104

O’Toole, F., 2011. The new theatre: magical, visible, hidden. Irish Times, [online] 15 October 2011. Avialable at: <https://www.irishtimes.com/culture/tv-radio-web/the-new-theatre-magical-visible-hidden-1.625292> [Accessed 27 May 2021].

Ostroverkh, O., 2006. Suchasnyi teatr mizh stsenohrafiieiu ta instaliatsiieiu [Modern theatre between scenography and installation]. Kurbasivski chytannia, 6 (1), pp.45-53.

The Examination, 2021. Brokentalkers. [online] Avialable at: <https://brokentalkers.ie/portfolio/the-examination/> [Accessed 27 May 2021].

Wilmer, S.E., 2013. Postdramatic Theatre in a Time of Social and Cultural Change in Ireland. In: Zeltiņa, G. and Reinsone, S., eds. Text in Contemporary Theatre: The Baltics within the World Experience. Cambridge Scholars Publishing, pp.189-195.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-28

Як цитувати

Стрельчук, В., Боклан, М., & Позняк, А. (2021). Метанаративи ірландського постдраматичного театру в контексті постановок Г. Кігана та Ф. Кеннона. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 4(2), 153–162. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243243

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ