Особливості сценічного бою в театрі та кіно

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243266

Ключові слова:

мистецтво сценічного бою, театральне мистецтво, кіномистецтво

Анотація

Мета дослідження – здійснити порівняльний аналіз особливостей використання бойових мистецтв на театральній сцені та в кінематографі. Методологія дослідження базується на історичному, структурно-аналітичному, компаративному та мистецтвознавчому підходах. Новизна дослідження. Зважаючи на світову та вітчизняну сценічну та кінематографічну практику, порівняно особливості застосовування в них бойових мистецтв. Висновки. Мистецтво сценічного бою у своїй основі ґрунтується на військових бойових мистецтвах, що підтверджують як літературні першоджерела, так і факти з біографій видатних акторів-виконавців бойових сцен у кіно. Техніка виконання сценічного бою передбачає використання прийомів з різних видів бойових мистецтв, однак на користь створення більшої виразності та забезпечення підвищення рівня безпеки для виконавців. До особливостей виконання бойових сцен у театрі можемо зарахувати обмежений простір для виконання бойових прийомів, зумовлений розмірами сценічного майданчика; домінування візуального сприйняття глядачем сцени бою фактично з єдиного ракурсу – глядацької зали; оскільки ігрова сцена бою у виставі, як правило, займає небагато часу, від виконавців не вимагають уміння досконало виконувати значний перелік прийомів сценічного бою; на постановку бойової сцени актори театру зазвичай мають значно більше репетиційного часу, ніж актори кіно; театральні актори не мають право використовувати дублі, тобто в них є лише одна спроба виконати поставлене завдання. Під час постановки бойових сцен у кінематографі здебільшого немає обмежень у просторі, сцену можна знімати в будь-якому ракурсі, а в разі невдалого виконання бойового трюку завжди можна відзняти ще один дубль, до того ж сцену можна прикрасити спецефектами та комп’ютерною графікою. У кінематографі в актора має бути чудова фізична підготовка, він має вміти користуватися значною кількістю різноманітної зброї та володіти широким діапазоном навичок з бойових мистецтв, незважаючи на той факт, що є каскадери, які здатні виконати те, що не вміє актор. Популярність актора залежить від рівня його виконавської майстерності та, зокрема, володіння мистецтвом сценічного бою.

Біографії авторів

Микола Юдов, Луганська державна академія культури і мистецтв

Заслужений працівник культури України, доцент

Фадель Альмуваїл, Вищий інститут драматичного мистецтва

Доктор філософії з педагогічних наук, доцент

Оксана Білецька, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат культурології, доцент

Посилання

Boevik "Bolshoj boss" 1971-2017 [Action "Big Boss" 1971-2017], 2017. [video online] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=dqvLarkPTFg> [Accessed 15 April 2020].

Bugulov, M., 2019. Velikolepnyj: 6 samyh jeffektnyh trjukov Dzheki Chana [Magnificent: 6 most spectacular tricks of Jackie Chan]. KinoReporter, [online] 7 April 2019. Available at: <https://kinoreporter.ru/velikolepnyj-6-samyh-effektnyh-trjukov-dzheki-chana/> [Accessed 1 5 April 2020].

Chan, J. and Yang, J., 1998. I Am Jackie Chan: My Life in Action. New York: Ballantine Books.

Chuzhynova, I., 2015. Maiatnyk zhyttia [Life pendulum]. Den, [online] 18 February 2015. Available at: <http://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/mayatnyk-zhyttya> [Accessed 10 April 2020].

Clements, J., 1999-2001. Historical European Martial Arts & Fencing Texts. The Association for Renaissance Martial Arts. [online] Available at: <http://www.thearma.org/ManuscriptListPre1650.html#.XyhtECgzbIU> [Accessed 29 May 2020].

Dorgan, M., 1980. Bruce Lee's Toughest Fight. EBM Kung Fu Academy. [online] Available at: [Accessed 29 May 2020].

Elkis, H., 1973. Stsenichnyi bii yak zasib plastychnoi vyraznosti [Stage combat as a means of plastic expression]. Ukrainskyi teatr, 4, pp.29-31.

Eneida [Eneida]. [video online] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=_Ia6efLAQlI> [Accessed 10 April 2020].

Eneida | Teatr im. I. Franka, 1986. Halereia [Gallery]. [online] Available at: <http://ft.org.ua/ua/performance/eneyida> [Accessed 10 April 2020].

Fencing manual known as the "Tower Fechtbuch", late 13th century. Royal armouries: Collections. [online] Available at: <https://collections.royalarmouries.org/archive/rac-archive-391002.html> [Accessed 29 May 2020].

Frejdenberg, M.F., 1913. Vospominanija. Rukopis. Centralnyj muzej svjazi. 250 ed. hr. 1904-1920 [Memories. Manuscript. Central Museum of Communications. 250 units xp. 1904-1920]. In: Sokolov, I.V., 1960. Istorija izobretenija kinematografa [History of the invention of cinema]. Moscow: Iskusstvo. pp. 110-111.

Glover, J.R., 1976. Bruce Lee Between Win Chun and Jeet Kune Do. Unspecified vendor.

Hils, H.-P., 1987. Gladiatoria: Über drei Fechthandschriften aus der ersten Hälfte des 15. Jahrhunderts [About three handwritten letters from the first half of the 15th year]. Codices manuscript, 13.

Knight, H.T., 2008. The Gladiatoria Fechtbuch: A Fifteenth-Century German Fight Book. Lulu.

Knight, H.T., 2009. The Ambraser Codex by Master Hans Talhoffer. Lulu.

Koh, I.Je., 1970a. Osnovy scenicheskogo dvizhenija [Basics of stage movement]. Moscow: Iskusstvo. Part 1.

Koh, I.Je., 1970b. Osnovy scenicheskogo dvizhenija [Basics of stage movement]. Moscow: Iskusstvo. Part 2.

Koh, I.Je., 2008. Scenicheskoe fehtovanie [Stage fencing]. St. Petersburg: Izdatelstvo SPbGUP. [online] Available at: <http://teatrsemya.ru/dir/aktjorskoe_masterstvo/scenicheskoe_dvizhenie/kokh_i/13-1-0-25> [Accessed 24 April 2020].

Kondratev, V.V., 2009. Boevoe remeslo [Combat craft]. St. Petersburg: Krylov.

Li B. and Norris C., 1972. "Put' drakona" ["The Dragon’s Way"]. [video online] Available at <https://www.youtube.com/watch?v=I2UeJU-bj1I> [Accessed 15 April 2020].

Little, J.R. and Wong, C.F. eds., 1998. Jackie Chan: The Best of Inside Kung-Fu. Lincolnwood: McGraw-Hill.

Maiboroda, N.V., 2018. Profesionalizatsiia kaskaderskoho mystetstva v SShA (1900-1960 rr.): istorychna retrospektyva [Professionalization of stunt art in the United States (1900-1960): a historical retrospective]. Visnyk KNUKIM. Seriia "Mystetstvoznavstvo", [e-journal] 39, pp.42-49. https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153651

Marchionni, A., 2018. Trattato di scherma. Sopra un nuovo sistema di giunco misto di scuola italiana e francese. Editore: Forgotten Books.

MariDarrell, 2018. Za kadrom: Maska Zorro [Behind the scenes: Mask of Zorro]. Pikabu. [online] Available at: <https://pikabu.ru/story/za_kadrom_maska_zorro_6023120> [Accessed 15 April 2020].

Mislavskij, V.N. and Gergesha, V.G., 2012. Mehanik-izobretatel Iosif Timchenko v dokumentah i vospominanijah [Mechanic-inventor Iosif Timchenko in documents and memoirs]. Kharkiv: Faktor.

Morozova, G.V., 1970. Scenicheskij boj (fehtovanie i plasticheskie trjuki v spektakle) [Scenic combat (fencing and plastic tricks in the play)]. Moscow: Iskusstvo.

Morozova, G.V., 2004. Scenicheskij boj [Scenic combat]. Moscow: Vserossijskij Centr Hudozhestvennogo Tvorchestva.

Movshovich, A.D., 2007. Scenicheskoe fehtovanie. Dvigatelnye dejstvija aktera i batalnaja rezhissura [Stage fencing. Motor actions of the actor and battle direction]. [online] Available at: <https://lib.rucont.ru/efd/152921> [Accessed 15 April 2020].

Ovchinnikov, A.V., 2017. Scenicheskoe fehtovanie [Stage fencing]. Petrozavodsk: Verso.

Pavliukova, Ye., 2014. Ridkisni profesii: kaskadery otrymuiut vid $ 1500, ale zhinkam v yikh riady probytysia skladno [Rare professions: stuntmen get $ 1,500, but women in the row can make their way smoothly]. Sohodni, [online] 16 September 2014. Available at: <https://www.segodnya.ua/ua/lifestyle/psychology/redkie-professii-kaskadery-poluchayut-ot-1500-no-zhenshchinam-v-ih-ryady-probitsya-slozhno-552563.html> [Accessed 10 April 2020].

Pershomu v istorii kino ukrainskomu ihrovomu filmu vypovnylosia 100 rokiv [The first in the history of cinema, the Ukrainian game film, has become 100 years old]. 2011. Obozrevatel, [online] 14 October 2011. Available at: <https://www.obozrevatel.com/news/pershomu-v-istorii-kino-ukrainskomu-igrovomu-filmu-vipovnilosya-100-rokiv.htm> [Accessed 10 April 2020].

Senchukov, Ju.Ju., 1998. Iskusstvo presechenija boja [The art of suppressing combat]. Moscow: Sovremennoe Slovo.

Starostin, Yu.O., 2019. Stsenichnyi rukh yak skladova profesiinoi pidhotovky aktora [Stage movement as a component of professional training of the actor]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I.K. Karpenka-Karoho, [e-journal] 24, pp.75-78. https://doi.org/10.34026/1997-4264.24.2019.183908

Taras, E.A., 1999. Tehnika boevogo fehtovanija [ Combat fencing technique]. Minsk. Part 4. Fehtovanie shpagoj [Fencing with a sword].

Teatru Franka – 75 rokiv [Franks Theater is 75 years old]. [video online] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=Hr3OXhNeqJ8> [Accessed 10 April 2020].

Vidbuvsia pershyi publichnyi kinoseans na ukrainskykh zemliakh u Kharkovi [The first public film show on the Ukrainian lands near Kharkiv has been brought up]. Natsionalna biblioteka Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho. [online] Available at: <http://www.nbuv.gov.ua/node/4477> [Accessed 15 April 2020].

Walczak, Bartłomiej, 2008. "Judicial Armoured Dagger Combat of Gladiatoria and KK 5013." Masters of Medieval and Renaissance Martial Arts. Ed. Jeffrey Hull. Boulder. CO: Paladin Press.

Witterstaetter, R., 1997. Dying for Action. New York: Grand Central Publishing.

Wong, S.L. Bruce Lee and his friendship with Wong Shun Leung. [online] Available at: <http://www.wongvingtsun.co.uk/wslbl.htm> [Accessed 29 May 2020].

Ziganshin, R.M., 2007. Filosof Brjus Li [Philosopher Bruce Lee]. In: Filosofii vostochno-aziatskogo regiona i sovremennaja civilizacija. XII Vserossijskaja konferencija. Informacionnye materialy [Philosophies of the East Asian Region and Modern Civilization]. Moscow: IDV RAN, pp.156-161.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-28

Як цитувати

Юдов, М., Альмуваїл, Ф., Білецька, О., & Мандзій, І. (2021). Особливості сценічного бою в театрі та кіно. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 4(2), 163–182. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243266

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають