Особливості сценічного бою в театрі та кіно
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243266Ключові слова:
мистецтво сценічного бою, театральне мистецтво, кіномистецтвоАнотація
Мета дослідження – здійснити порівняльний аналіз особливостей використання бойових мистецтв на театральній сцені та в кінематографі. Методологія дослідження базується на історичному, структурно-аналітичному, компаративному та мистецтвознавчому підходах. Новизна дослідження. Зважаючи на світову та вітчизняну сценічну та кінематографічну практику, порівняно особливості застосовування в них бойових мистецтв. Висновки. Мистецтво сценічного бою у своїй основі ґрунтується на військових бойових мистецтвах, що підтверджують як літературні першоджерела, так і факти з біографій видатних акторів-виконавців бойових сцен у кіно. Техніка виконання сценічного бою передбачає використання прийомів з різних видів бойових мистецтв, однак на користь створення більшої виразності та забезпечення підвищення рівня безпеки для виконавців. До особливостей виконання бойових сцен у театрі можемо зарахувати обмежений простір для виконання бойових прийомів, зумовлений розмірами сценічного майданчика; домінування візуального сприйняття глядачем сцени бою фактично з єдиного ракурсу – глядацької зали; оскільки ігрова сцена бою у виставі, як правило, займає небагато часу, від виконавців не вимагають уміння досконало виконувати значний перелік прийомів сценічного бою; на постановку бойової сцени актори театру зазвичай мають значно більше репетиційного часу, ніж актори кіно; театральні актори не мають право використовувати дублі, тобто в них є лише одна спроба виконати поставлене завдання. Під час постановки бойових сцен у кінематографі здебільшого немає обмежень у просторі, сцену можна знімати в будь-якому ракурсі, а в разі невдалого виконання бойового трюку завжди можна відзняти ще один дубль, до того ж сцену можна прикрасити спецефектами та комп’ютерною графікою. У кінематографі в актора має бути чудова фізична підготовка, він має вміти користуватися значною кількістю різноманітної зброї та володіти широким діапазоном навичок з бойових мистецтв, незважаючи на той факт, що є каскадери, які здатні виконати те, що не вміє актор. Популярність актора залежить від рівня його виконавської майстерності та, зокрема, володіння мистецтвом сценічного бою.
Посилання
Boevik "Bolshoj boss" 1971-2017 [Action "Big Boss" 1971-2017], 2017. [video online] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=dqvLarkPTFg> [Accessed 15 April 2020].
Bugulov, M., 2019. Velikolepnyj: 6 samyh jeffektnyh trjukov Dzheki Chana [Magnificent: 6 most spectacular tricks of Jackie Chan]. KinoReporter, [online] 7 April 2019. Available at: <https://kinoreporter.ru/velikolepnyj-6-samyh-effektnyh-trjukov-dzheki-chana/> [Accessed 1 5 April 2020].
Chan, J. and Yang, J., 1998. I Am Jackie Chan: My Life in Action. New York: Ballantine Books.
Chuzhynova, I., 2015. Maiatnyk zhyttia [Life pendulum]. Den, [online] 18 February 2015. Available at: <http://day.kyiv.ua/uk/article/kultura/mayatnyk-zhyttya> [Accessed 10 April 2020].
Clements, J., 1999-2001. Historical European Martial Arts & Fencing Texts. The Association for Renaissance Martial Arts. [online] Available at: <http://www.thearma.org/ManuscriptListPre1650.html#.XyhtECgzbIU> [Accessed 29 May 2020].
Dorgan, M., 1980. Bruce Lee's Toughest Fight. EBM Kung Fu Academy. [online] Available at: [Accessed 29 May 2020].
Elkis, H., 1973. Stsenichnyi bii yak zasib plastychnoi vyraznosti [Stage combat as a means of plastic expression]. Ukrainskyi teatr, 4, pp.29-31.
Eneida [Eneida]. [video online] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=_Ia6efLAQlI> [Accessed 10 April 2020].
Eneida | Teatr im. I. Franka, 1986. Halereia [Gallery]. [online] Available at: <http://ft.org.ua/ua/performance/eneyida> [Accessed 10 April 2020].
Fencing manual known as the "Tower Fechtbuch", late 13th century. Royal armouries: Collections. [online] Available at: <https://collections.royalarmouries.org/archive/rac-archive-391002.html> [Accessed 29 May 2020].
Frejdenberg, M.F., 1913. Vospominanija. Rukopis. Centralnyj muzej svjazi. 250 ed. hr. 1904-1920 [Memories. Manuscript. Central Museum of Communications. 250 units xp. 1904-1920]. In: Sokolov, I.V., 1960. Istorija izobretenija kinematografa [History of the invention of cinema]. Moscow: Iskusstvo. pp. 110-111.
Glover, J.R., 1976. Bruce Lee Between Win Chun and Jeet Kune Do. Unspecified vendor.
Hils, H.-P., 1987. Gladiatoria: Über drei Fechthandschriften aus der ersten Hälfte des 15. Jahrhunderts [About three handwritten letters from the first half of the 15th year]. Codices manuscript, 13.
Knight, H.T., 2008. The Gladiatoria Fechtbuch: A Fifteenth-Century German Fight Book. Lulu.
Knight, H.T., 2009. The Ambraser Codex by Master Hans Talhoffer. Lulu.
Koh, I.Je., 1970a. Osnovy scenicheskogo dvizhenija [Basics of stage movement]. Moscow: Iskusstvo. Part 1.
Koh, I.Je., 1970b. Osnovy scenicheskogo dvizhenija [Basics of stage movement]. Moscow: Iskusstvo. Part 2.
Koh, I.Je., 2008. Scenicheskoe fehtovanie [Stage fencing]. St. Petersburg: Izdatelstvo SPbGUP. [online] Available at: <http://teatrsemya.ru/dir/aktjorskoe_masterstvo/scenicheskoe_dvizhenie/kokh_i/13-1-0-25> [Accessed 24 April 2020].
Kondratev, V.V., 2009. Boevoe remeslo [Combat craft]. St. Petersburg: Krylov.
Li B. and Norris C., 1972. "Put' drakona" ["The Dragon’s Way"]. [video online] Available at <https://www.youtube.com/watch?v=I2UeJU-bj1I> [Accessed 15 April 2020].
Little, J.R. and Wong, C.F. eds., 1998. Jackie Chan: The Best of Inside Kung-Fu. Lincolnwood: McGraw-Hill.
Maiboroda, N.V., 2018. Profesionalizatsiia kaskaderskoho mystetstva v SShA (1900-1960 rr.): istorychna retrospektyva [Professionalization of stunt art in the United States (1900-1960): a historical retrospective]. Visnyk KNUKIM. Seriia "Mystetstvoznavstvo", [e-journal] 39, pp.42-49. https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153651
Marchionni, A., 2018. Trattato di scherma. Sopra un nuovo sistema di giunco misto di scuola italiana e francese. Editore: Forgotten Books.
MariDarrell, 2018. Za kadrom: Maska Zorro [Behind the scenes: Mask of Zorro]. Pikabu. [online] Available at: <https://pikabu.ru/story/za_kadrom_maska_zorro_6023120> [Accessed 15 April 2020].
Mislavskij, V.N. and Gergesha, V.G., 2012. Mehanik-izobretatel Iosif Timchenko v dokumentah i vospominanijah [Mechanic-inventor Iosif Timchenko in documents and memoirs]. Kharkiv: Faktor.
Morozova, G.V., 1970. Scenicheskij boj (fehtovanie i plasticheskie trjuki v spektakle) [Scenic combat (fencing and plastic tricks in the play)]. Moscow: Iskusstvo.
Morozova, G.V., 2004. Scenicheskij boj [Scenic combat]. Moscow: Vserossijskij Centr Hudozhestvennogo Tvorchestva.
Movshovich, A.D., 2007. Scenicheskoe fehtovanie. Dvigatelnye dejstvija aktera i batalnaja rezhissura [Stage fencing. Motor actions of the actor and battle direction]. [online] Available at: <https://lib.rucont.ru/efd/152921> [Accessed 15 April 2020].
Ovchinnikov, A.V., 2017. Scenicheskoe fehtovanie [Stage fencing]. Petrozavodsk: Verso.
Pavliukova, Ye., 2014. Ridkisni profesii: kaskadery otrymuiut vid $ 1500, ale zhinkam v yikh riady probytysia skladno [Rare professions: stuntmen get $ 1,500, but women in the row can make their way smoothly]. Sohodni, [online] 16 September 2014. Available at: <https://www.segodnya.ua/ua/lifestyle/psychology/redkie-professii-kaskadery-poluchayut-ot-1500-no-zhenshchinam-v-ih-ryady-probitsya-slozhno-552563.html> [Accessed 10 April 2020].
Pershomu v istorii kino ukrainskomu ihrovomu filmu vypovnylosia 100 rokiv [The first in the history of cinema, the Ukrainian game film, has become 100 years old]. 2011. Obozrevatel, [online] 14 October 2011. Available at: <https://www.obozrevatel.com/news/pershomu-v-istorii-kino-ukrainskomu-igrovomu-filmu-vipovnilosya-100-rokiv.htm> [Accessed 10 April 2020].
Senchukov, Ju.Ju., 1998. Iskusstvo presechenija boja [The art of suppressing combat]. Moscow: Sovremennoe Slovo.
Starostin, Yu.O., 2019. Stsenichnyi rukh yak skladova profesiinoi pidhotovky aktora [Stage movement as a component of professional training of the actor]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I.K. Karpenka-Karoho, [e-journal] 24, pp.75-78. https://doi.org/10.34026/1997-4264.24.2019.183908
Taras, E.A., 1999. Tehnika boevogo fehtovanija [ Combat fencing technique]. Minsk. Part 4. Fehtovanie shpagoj [Fencing with a sword].
Teatru Franka – 75 rokiv [Franks Theater is 75 years old]. [video online] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=Hr3OXhNeqJ8> [Accessed 10 April 2020].
Vidbuvsia pershyi publichnyi kinoseans na ukrainskykh zemliakh u Kharkovi [The first public film show on the Ukrainian lands near Kharkiv has been brought up]. Natsionalna biblioteka Ukrainy imeni V.I. Vernadskoho. [online] Available at: <http://www.nbuv.gov.ua/node/4477> [Accessed 15 April 2020].
Walczak, Bartłomiej, 2008. "Judicial Armoured Dagger Combat of Gladiatoria and KK 5013." Masters of Medieval and Renaissance Martial Arts. Ed. Jeffrey Hull. Boulder. CO: Paladin Press.
Witterstaetter, R., 1997. Dying for Action. New York: Grand Central Publishing.
Wong, S.L. Bruce Lee and his friendship with Wong Shun Leung. [online] Available at: <http://www.wongvingtsun.co.uk/wslbl.htm> [Accessed 29 May 2020].
Ziganshin, R.M., 2007. Filosof Brjus Li [Philosopher Bruce Lee]. In: Filosofii vostochno-aziatskogo regiona i sovremennaja civilizacija. XII Vserossijskaja konferencija. Informacionnye materialy [Philosophies of the East Asian Region and Modern Civilization]. Moscow: IDV RAN, pp.156-161.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.