Виконавська інтерпретація та інтенція як види художньої діяльності у вокальному мистецтві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243612

Ключові слова:

інтерпретація, інтенція, виконавець, вокальне мистецтво, музично-пісенний текст, особистість

Анотація

Мета дослідження – обґрунтувати наявність і важливість виконавської інтерпретації та інтенції як основних видів художньої творчості у вокальному мистецтві. Методи дослідження. У процесі розв’язання завдань статті використано загальнонаукові, зокрема аналіз, синтез, інтерпретацію та узагальнення результатів, та спеціальні методи дослідження. Міждисциплінарне використання методологічного інструментарію мистецтвознавства, психолінгвістики, філософії мистецтва тощо дало змогу обґрунтувати наявність і значення виконавської інтерпретації та інтенції в мистецтві вокаліста. Зокрема, для концептуалізації уявлення про інтерпретацію та інтенції вокаліста застосовано психосемантичні методи, які досліджують свідомість, мотивацію, емоції особистості. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні наявності та важливості виконавської інтерпретації та інтенції в мистецтві вокаліста. Висновки. Зазвичай музично-пісенний твір дає змогу виконавцю-вокалісту насамперед виразити власні погляди, переживання, відчуття, наміри і т. ін. Тому вираження свого внутрішнього світу, свого світовідчуття, утвердження свого «я» опосередковано (через інтерпретацію музичного твору) – чи не основне завдання, яке має розв’язати виконавець. Часто саме так музично-пісенний текст, який інтерпретує вокаліст, передусім стає засобом вираження його глибинних ментально-когнітивних намірів, тобто інтенцій. Тому в закладах підготовки майбутніх вокалістів повинні звертати увагу на забезпечення умов для ментально-ціннісного розвитку студентів і формування у них відповідного духовного світогляду.

Посилання

Alekseev, A.D., 1964. Interpretatciia muzykalnykh proizvedenii. Na osnove analiza iskusstva vydaiushchikhsia pianistov XX veka [Interpretation of musical works. Based on an analysis of the art of outstanding pianists of the 20th century]. Moscow: Gnesin Russian Academy of Music.

Andreiko, O.I., 2012. Aksiolohichnyi aspekt formuvannia indyvidualnoho vykonavskoho styliu muzykanta [Axiological aspect of the formation of individual performance style of the musician]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky, 17, pp.4-7.

Bakhtin, M.M., 1979. Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moscow: Iskusstvo.

Bakhtin, M.M., 1986. Problema rechevykh zhanrov [Speech genres issues]. In: Literaturno-kriticheskie stati [Literary critical articles].

Bakhtin, M.M., 2000. Avtor i geroi: K filosofskim osnovam gumanitarnykh nauk [Author and hero: Towards the philosophical foundations of the humanities]. St. Petersburg: Azbuka.

Bielikova, V., 2011. Interpretatsiia yak spetsyfichna osnova muzychno-vykonavskoi tvorchosti [Interpretation as a specific basis of music and performance]. Aktualni pytannia mystetskoi pedahohiky, [online] 1, pp.135-138. Available at: <http://apmp.kgpa.km.ua/Files/APMP01/34.pdf> [Accessed 12 August 2021].

Busel, V.T. ed., 2005. Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv: Perun.

Feinberg, S. The Composer and the Performer. [online] Available at: <http://math.stanford.edu/~ryzhik/Feinberg1.html> [Accessed 12 August 2021].

Fekete, O.V., 2009. Formuvannia vykonavskoi kontseptsii muzychnoho tvoru [Formation of the performing concept of a musical work]. Abstract of the dissertation of the candidate of art history. I.P. Kotlyarevsky Kharkov National University of Arts

Iampolskii, I.M., 1974. Interpretatciia [Interpretation]. In: Keldysh, Iu.V. ed., 1974. Muzykalnaia entciklopediia [Musical encyclopedia]. Moscow: Sovetskaia entciklopediia. Ch. 2.

Ierhiiev, I., 2015. Rezhyserski intentsii vykonavskoi interpretatsii suchasnoi instrumentalnoi muzyky [Director’s intentions of performing interpretation of modern instrumental music]. Mizhnarodnyi visnyk: kulturolohiia, filolohiia, muzykoznavstvo, 2(5), pp.145-150.

Interpretatsiia [Interpretation]. Slovnyk inshomovnykh sliv. [online] Available at: <https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Qry=%B2%ED%F2%E5%F0%EF%F0%E5%F2%E0%F6%B3%FF> [Accessed 12 August 2021].

Iutsevych, Yu., 2003. Muzyka: slovnyk-dovidnyk [Music: dictionary-reference book]. Ternopil: Navchalna knyha-Bohdan.

Kliuev, O., 2001. Ontologiia muzyki [Ontology of music]. St. Petersburg: Izdatelstvo Sankt- Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta.

Maltcev, S., 1991. O psikhologii muzykalnoi improvizatcii [On the psychology of musical improvisation]. Moscow: Muzyka.

Moskalenko, V.G., 2012. Lektcii po muzykalnoi interpretatcii [Lectures on musical interpretation]. Kyiv: Kliaksa.

Padalka, H.M., 2008. Pedahohika mystetstva: (teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin) [ Art pedagogy: (theory and methods of teaching art disciplines)]. Kyiv: Osvita Ukrainy.

Pavlova, N.D. and Grebenshchikova, T.A., 2017. Intent-analiz postsobytiinogo diskursa v internete [Intent-analysis of post-event discourse on the Internet]. Psikhologicheskie issledovaniia, 10 (52), p.8.

Rudnytska, O.P., 1998. Muzyka i kultura osobystosti: problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity [Music and personality culture: problems of modern pedagogical education]. Kyiv: IZMN.

Saik, H.F., 2000. Emotsiino-estetychni perezhyvannia muzyky cherez formuvannia vykonavskoi maisternosti studentiv [Emotional and aesthetic experiences of music through the formation of students' performance skills]. Nauka i suchasnist, 22 (2), pp.115-125.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-10-28

Як цитувати

Могилевська, Н. (2021). Виконавська інтерпретація та інтенція як види художньої діяльності у вокальному мистецтві. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 4(2), 183–192. https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243612

Номер

Розділ

ТЕАТРАЛЬНА ПЕДАГОГІКА