Виконавська інтерпретація та інтенція як види художньої діяльності у вокальному мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.4.2.2021.243612Ключові слова:
інтерпретація, інтенція, виконавець, вокальне мистецтво, музично-пісенний текст, особистістьАнотація
Мета дослідження – обґрунтувати наявність і важливість виконавської інтерпретації та інтенції як основних видів художньої творчості у вокальному мистецтві. Методи дослідження. У процесі розв’язання завдань статті використано загальнонаукові, зокрема аналіз, синтез, інтерпретацію та узагальнення результатів, та спеціальні методи дослідження. Міждисциплінарне використання методологічного інструментарію мистецтвознавства, психолінгвістики, філософії мистецтва тощо дало змогу обґрунтувати наявність і значення виконавської інтерпретації та інтенції в мистецтві вокаліста. Зокрема, для концептуалізації уявлення про інтерпретацію та інтенції вокаліста застосовано психосемантичні методи, які досліджують свідомість, мотивацію, емоції особистості. Наукова новизна полягає в обґрунтуванні наявності та важливості виконавської інтерпретації та інтенції в мистецтві вокаліста. Висновки. Зазвичай музично-пісенний твір дає змогу виконавцю-вокалісту насамперед виразити власні погляди, переживання, відчуття, наміри і т. ін. Тому вираження свого внутрішнього світу, свого світовідчуття, утвердження свого «я» опосередковано (через інтерпретацію музичного твору) – чи не основне завдання, яке має розв’язати виконавець. Часто саме так музично-пісенний текст, який інтерпретує вокаліст, передусім стає засобом вираження його глибинних ментально-когнітивних намірів, тобто інтенцій. Тому в закладах підготовки майбутніх вокалістів повинні звертати увагу на забезпечення умов для ментально-ціннісного розвитку студентів і формування у них відповідного духовного світогляду.
Посилання
Alekseev, A.D., 1964. Interpretatciia muzykalnykh proizvedenii. Na osnove analiza iskusstva vydaiushchikhsia pianistov XX veka [Interpretation of musical works. Based on an analysis of the art of outstanding pianists of the 20th century]. Moscow: Gnesin Russian Academy of Music.
Andreiko, O.I., 2012. Aksiolohichnyi aspekt formuvannia indyvidualnoho vykonavskoho styliu muzykanta [Axiological aspect of the formation of individual performance style of the musician]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky, 17, pp.4-7.
Bakhtin, M.M., 1979. Estetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moscow: Iskusstvo.
Bakhtin, M.M., 1986. Problema rechevykh zhanrov [Speech genres issues]. In: Literaturno-kriticheskie stati [Literary critical articles].
Bakhtin, M.M., 2000. Avtor i geroi: K filosofskim osnovam gumanitarnykh nauk [Author and hero: Towards the philosophical foundations of the humanities]. St. Petersburg: Azbuka.
Bielikova, V., 2011. Interpretatsiia yak spetsyfichna osnova muzychno-vykonavskoi tvorchosti [Interpretation as a specific basis of music and performance]. Aktualni pytannia mystetskoi pedahohiky, [online] 1, pp.135-138. Available at: <http://apmp.kgpa.km.ua/Files/APMP01/34.pdf> [Accessed 12 August 2021].
Busel, V.T. ed., 2005. Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [Large explanatory dictionary of the modern Ukrainian language]. Kyiv: Perun.
Feinberg, S. The Composer and the Performer. [online] Available at: <http://math.stanford.edu/~ryzhik/Feinberg1.html> [Accessed 12 August 2021].
Fekete, O.V., 2009. Formuvannia vykonavskoi kontseptsii muzychnoho tvoru [Formation of the performing concept of a musical work]. Abstract of the dissertation of the candidate of art history. I.P. Kotlyarevsky Kharkov National University of Arts
Iampolskii, I.M., 1974. Interpretatciia [Interpretation]. In: Keldysh, Iu.V. ed., 1974. Muzykalnaia entciklopediia [Musical encyclopedia]. Moscow: Sovetskaia entciklopediia. Ch. 2.
Ierhiiev, I., 2015. Rezhyserski intentsii vykonavskoi interpretatsii suchasnoi instrumentalnoi muzyky [Director’s intentions of performing interpretation of modern instrumental music]. Mizhnarodnyi visnyk: kulturolohiia, filolohiia, muzykoznavstvo, 2(5), pp.145-150.
Interpretatsiia [Interpretation]. Slovnyk inshomovnykh sliv. [online] Available at: <https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Qry=%B2%ED%F2%E5%F0%EF%F0%E5%F2%E0%F6%B3%FF> [Accessed 12 August 2021].
Iutsevych, Yu., 2003. Muzyka: slovnyk-dovidnyk [Music: dictionary-reference book]. Ternopil: Navchalna knyha-Bohdan.
Kliuev, O., 2001. Ontologiia muzyki [Ontology of music]. St. Petersburg: Izdatelstvo Sankt- Peterburgskogo gosudarstvennogo universiteta.
Maltcev, S., 1991. O psikhologii muzykalnoi improvizatcii [On the psychology of musical improvisation]. Moscow: Muzyka.
Moskalenko, V.G., 2012. Lektcii po muzykalnoi interpretatcii [Lectures on musical interpretation]. Kyiv: Kliaksa.
Padalka, H.M., 2008. Pedahohika mystetstva: (teoriia i metodyka vykladannia mystetskykh dystsyplin) [ Art pedagogy: (theory and methods of teaching art disciplines)]. Kyiv: Osvita Ukrainy.
Pavlova, N.D. and Grebenshchikova, T.A., 2017. Intent-analiz postsobytiinogo diskursa v internete [Intent-analysis of post-event discourse on the Internet]. Psikhologicheskie issledovaniia, 10 (52), p.8.
Rudnytska, O.P., 1998. Muzyka i kultura osobystosti: problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity [Music and personality culture: problems of modern pedagogical education]. Kyiv: IZMN.
Saik, H.F., 2000. Emotsiino-estetychni perezhyvannia muzyky cherez formuvannia vykonavskoi maisternosti studentiv [Emotional and aesthetic experiences of music through the formation of students' performance skills]. Nauka i suchasnist, 22 (2), pp.115-125.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.