Рольовий тренінг у роботі над навчальною виставою

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.1.2022.255233

Ключові слова:

психотехніка, рольовий тренінг, запропоновані обставини, навчальна вистава, уява, атмосфера

Анотація

Метою статті є спроба визначити роль акторського рольового тренінгу в загальному процесі підготовки навчальної вистави, розв’язання творчих проблем удосконалення цієї роботи у вищій театральній школі. Методологія. Два рівні дослідження – культурологічний і мистецтвознавчий – визначили застосування міждисциплінарного підходу до складної методологічної системи. У роботі використано аналітичний метод під час дослідження концептуальних підходів, на яких ґрунтується акторський рольовий тренінг, та метод систематизації для створення системи тренінгу в роботі над навчальною виставою. Наукова новизна роботи. У статті вперше досліджено процес проведення рольового тренінгу під час створення навчальної вистави на старших курсах вищої театральної школи, розглянуто специфіку слова, яке має смислове семантичне поле, що відтворює у свідомості виконавця смисловий та асоціативний ряд. Висновки. Тренінг може стати головною професійною навичкою в роботі над такою роллю, яку актор повинен опанувати у творчому процесі створення навчальної вистави. Тренінг не є набором незмінних вправ, засвоєних у вищій театральній школі, він є вмінням постійно шукати різні власні шляхи в роботі над роллю. Розв’язання проблем сценічної педагогіки, пов’язаних з перевтіленням і регулювальною роллю слова в поведінці актора на сцені, є необхідною складовою продовження пошуків К. Станіславського, що залишилися незавершеними, але привертають увагу й донині. Доведено, що рольовий тренінг, який має психофізіологічне обґрунтування, є необхідною умовою створення специфічних умов у роботі актора над навчальною виставою. Тренінг вимагає систематизації, де почуття народжуються, формуються та динамічно розвиваються в процесі виконання. З’ясовано, що акторське мистецтво – це не виконавчий акт, а глибокий творчий процес, що зачіпає як свідомість, так і несвідоме.

Біографія автора

Микола Крипчук, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Barnych, M.M., 2018. Psykhotekhnika aktora. Maister-klas [Psychotechnics of an actor. Masterclass]. Kyiv: Pinzel.

Barnych, M.M., 2019. Problemni aspekty systemy K. Stanislavskoho [Problematic aspects of the system of K. Stanislavsky]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 41, pp.64-70.

Davitashvili, N. and Iudov, M., 2020. Eksperimenty biomekhanicheskikh treningov Vsevoloda Meierkholda v protcesse povysheniia psikhofizicheskoi tekhniki budushchego aktera [Experiments of biomechanical training by Vsevolod Meyerhold in the process of improving the psychophysical technique of the future actor]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, [e-journal] 3 (2), pp.221-234. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219284.

Donchenko, N.P., 2016. Rol etiudnoi formy u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsia stsenichnoho mystetstva ta u tvor-chosti artysta estrady [The role of the etude form in the professional training of a performing arts specialist and the work of a pop artist]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, pp.70-74.

Filshtinskii, V.M., 2006. Otkrytaia pedagogika [Open Pedagogy]. St. Petersburg: Baltiiskie sezony.

Gracheva, L.V., 2005. Psikhotekhnika aktera v protcesse obucheniia v teatralnoi shkole: teoriia

i praktika [Psychotechnics of an actor in the process of learning at a theatre school: theory and practice]. Abstract of doctoral dissertations in art studies. Sankt-Peterburgskoi gosudarstvennoi akademii teatralnogo iskusstva.

Gracheva, L.V., 2011. Zhizn v roli i rol v zhizni. Trening v rabote aktera nad roliu [Life in role and role in life. Training in the work of an actor on a role]. Moscow: AST.

Krypchuk, M.V., 2015. Stsenichnyi etiud yak forma stvorennia suchasnoho estradnoho nomeru [Stage sketch as a form of creating a modern variety performance]. Mystetstvoznavchi zapysky, 28, pp.222-229.

Luriia, A.R., 1998. Iazyk i soznanie [language and consciousness]. Rostov-on-Don: Feniks.

Lymarenko, L.I., 2009. Osnovni zavdannia aktorskoho treninhu v studentskomu teatri [The main tasks of acting training in student theatre]. Naukovi pratsi. Seriia: Pedahohika, psykholohiia i sotsiolohiia, [online] 6 (160), pp.34-37. Available at: <http://ea.donntu.edu.ua/bitstream/123456789/10846/4/lumarenko.pdf> [Accessed 27 January 2020].

Starostin, Yu., 2016. Aktorskyi treninh: yoho zmist ta osnova [Acting training: its content and basis]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 19, pp.201-204.

Stepanova, P.M., 2006. Problema aktera v teatralnoi sisteme Єzhi Grotovskogo (1959-1969) [The problem of the actor in the theatrical system of Jerzy Grotowski (1959-1969)]. Abstract of the dissertation of the candidate of art studies. Sankt-Peterburgskaia gosudarstvennaia akademiia teatralnogo iskusstva.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-21

Як цитувати

Крипчук, М. (2022). Рольовий тренінг у роботі над навчальною виставою. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 5(1), 53–61. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.1.2022.255233

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ