Рольовий тренінг у роботі над навчальною виставою
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.1.2022.255233Ключові слова:
психотехніка, рольовий тренінг, запропоновані обставини, навчальна вистава, уява, атмосфераАнотація
Метою статті є спроба визначити роль акторського рольового тренінгу в загальному процесі підготовки навчальної вистави, розв’язання творчих проблем удосконалення цієї роботи у вищій театральній школі. Методологія. Два рівні дослідження – культурологічний і мистецтвознавчий – визначили застосування міждисциплінарного підходу до складної методологічної системи. У роботі використано аналітичний метод під час дослідження концептуальних підходів, на яких ґрунтується акторський рольовий тренінг, та метод систематизації для створення системи тренінгу в роботі над навчальною виставою. Наукова новизна роботи. У статті вперше досліджено процес проведення рольового тренінгу під час створення навчальної вистави на старших курсах вищої театральної школи, розглянуто специфіку слова, яке має смислове семантичне поле, що відтворює у свідомості виконавця смисловий та асоціативний ряд. Висновки. Тренінг може стати головною професійною навичкою в роботі над такою роллю, яку актор повинен опанувати у творчому процесі створення навчальної вистави. Тренінг не є набором незмінних вправ, засвоєних у вищій театральній школі, він є вмінням постійно шукати різні власні шляхи в роботі над роллю. Розв’язання проблем сценічної педагогіки, пов’язаних з перевтіленням і регулювальною роллю слова в поведінці актора на сцені, є необхідною складовою продовження пошуків К. Станіславського, що залишилися незавершеними, але привертають увагу й донині. Доведено, що рольовий тренінг, який має психофізіологічне обґрунтування, є необхідною умовою створення специфічних умов у роботі актора над навчальною виставою. Тренінг вимагає систематизації, де почуття народжуються, формуються та динамічно розвиваються в процесі виконання. З’ясовано, що акторське мистецтво – це не виконавчий акт, а глибокий творчий процес, що зачіпає як свідомість, так і несвідоме.
Посилання
Barnych, M.M., 2018. Psykhotekhnika aktora. Maister-klas [Psychotechnics of an actor. Masterclass]. Kyiv: Pinzel.
Barnych, M.M., 2019. Problemni aspekty systemy K. Stanislavskoho [Problematic aspects of the system of K. Stanislavsky]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 41, pp.64-70.
Davitashvili, N. and Iudov, M., 2020. Eksperimenty biomekhanicheskikh treningov Vsevoloda Meierkholda v protcesse povysheniia psikhofizicheskoi tekhniki budushchego aktera [Experiments of biomechanical training by Vsevolod Meyerhold in the process of improving the psychophysical technique of the future actor]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, [e-journal] 3 (2), pp.221-234. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-759x.3.2.2020.219284.
Donchenko, N.P., 2016. Rol etiudnoi formy u profesiinii pidhotovtsi fakhivtsia stsenichnoho mystetstva ta u tvor-chosti artysta estrady [The role of the etude form in the professional training of a performing arts specialist and the work of a pop artist]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, pp.70-74.
Filshtinskii, V.M., 2006. Otkrytaia pedagogika [Open Pedagogy]. St. Petersburg: Baltiiskie sezony.
Gracheva, L.V., 2005. Psikhotekhnika aktera v protcesse obucheniia v teatralnoi shkole: teoriia
i praktika [Psychotechnics of an actor in the process of learning at a theatre school: theory and practice]. Abstract of doctoral dissertations in art studies. Sankt-Peterburgskoi gosudarstvennoi akademii teatralnogo iskusstva.
Gracheva, L.V., 2011. Zhizn v roli i rol v zhizni. Trening v rabote aktera nad roliu [Life in role and role in life. Training in the work of an actor on a role]. Moscow: AST.
Krypchuk, M.V., 2015. Stsenichnyi etiud yak forma stvorennia suchasnoho estradnoho nomeru [Stage sketch as a form of creating a modern variety performance]. Mystetstvoznavchi zapysky, 28, pp.222-229.
Luriia, A.R., 1998. Iazyk i soznanie [language and consciousness]. Rostov-on-Don: Feniks.
Lymarenko, L.I., 2009. Osnovni zavdannia aktorskoho treninhu v studentskomu teatri [The main tasks of acting training in student theatre]. Naukovi pratsi. Seriia: Pedahohika, psykholohiia i sotsiolohiia, [online] 6 (160), pp.34-37. Available at: <http://ea.donntu.edu.ua/bitstream/123456789/10846/4/lumarenko.pdf> [Accessed 27 January 2020].
Starostin, Yu., 2016. Aktorskyi treninh: yoho zmist ta osnova [Acting training: its content and basis]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 19, pp.201-204.
Stepanova, P.M., 2006. Problema aktera v teatralnoi sisteme Єzhi Grotovskogo (1959-1969) [The problem of the actor in the theatrical system of Jerzy Grotowski (1959-1969)]. Abstract of the dissertation of the candidate of art studies. Sankt-Peterburgskaia gosudarstvennaia akademiia teatralnogo iskusstva.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.