Принципи організації кінетичного відеомепінгу в сценічному просторі: вітчизняний досвід

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.1.2022.255234

Ключові слова:

кінетичний відеомепінг, сценічний простір, естрадне видовище, цифрова технологія, актор

Анотація

Мета дослідження полягає у визначенні принципів організації кінетичного відеомепінгу й аналізі наявного вітчизняного досвіду його використання в процесі створення сценічних видовищ. Відповідно до визначеної мети заплановано розв’язання таких взаємопов’язаних завдань: сформулювати основний понятійно-категоріальний апарат з цієї тематики; визначити технологію організації кінетичного мепінгу та можливого його застосування в театрально- видовищних заходах; простежити й узагальнити вітчизняний досвід використання кінетичного відеомепінгу в організації театрально-видовищних заходів. Методологія дослідження базується на комплексному підході та поєднанні кількох методів: аналітичного – для розгляду історичної, філософської, культурологічної та мистецтвознавчої літератури з предмета дослідження; теоретично-концептуального методу – для аналізу понятійно-термінологічної системи дослідження та виявлення особливостей упровадження кінетичного відеомепінгу в сценічний простір; історичного – для з’ясування трансформації практики впровадження цифрових технологій у сценічний простір, а також порівняльно-типологічного – для порівняння специфіки функціонування різних видів відеомепінгу, зокрема кінетичного. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше розглянуто специфіку використання кінетичного відеомепінгу в процесі створення сценічного видовища. Висновки. Виявлено, що за допомогою кінетичного відеомепінгу створюється інтерактивне видовище, в якому глядач й актор можуть взаємодіяти з візуальним контентом. Встановлено, що розміщення датчика Kinect дає змогу спрямовувати проєкцію зображення на рухомі тривимірні об’єкти або ж миттєво змінювати напрямок відповідно до розташування цих рухомих об’єктів у просторі. Цим рухомим об’єктом може бути людина. У такий спосіб у процесі реалізації проєкціювання створюється ілюзія, що зображення може взаємодіяти з користувачем, «підпорядковуватися» його рухам, що надає значні переваги у створенні сценічного перформансу. У зв’язку з особливістю кінетичної системи редагувати трансляцію відеоконтенту відповідно до розташування рухомих об’єктів цей вид відеомепінгу часто називають інтерактивним. Актору вже не потрібно думати про мітки на сценічних підмостках, адже в організації кінетичного мепінгу відеопроєкція «підлаштовується» під його рухи. Однак через дорогу собівартість цієї технології сучасні режисери використовують її не задля зручності артистів (акторів) на сцені, а для перетворення заходу в інтерактивне видовище, в якому можуть узяти участь глядачі.

Біографія автора

Тетяна Совгира, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Balzola, A. and Prono, F., 1994. La nuova scena elettronica. Torino: Rosenberg and Sellier.

Bezci, İ. and Dedekargınoğlu, E., 2016. Projection (3D) Mapping: Assessment of Light and Virtuality Relationship in Context of Interior Design. In: International Conference on New Trends in Architecture and Interior Design At. [online] Available at: <https://www.researchgate.net/publication/342447839_Projection_3D_Mapping_Assessment_of_Light_and_Virtuality_Relationship_in_Context_of_Interior_Design> [Accessed 10 February 2019].

Brett, R. J., Benko, H., Ofek, E. and Wilson, A.D., 2013. IllumiRoom: Peripheral Projected Illusions for Interactive Experiences. Microsoft research. [online] Available at: <https://www.microsoft.com/en-us/research/wp-content/uploads/2013/04/illumiroom-illumiroom_chi2013_bjones.pdf> [Accessed 10 February 2019].

Dixon, S., 2007. Digital performance: a history of new media in theatre, dance, performance art, and installation. Massachusetts: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/2429.001.0001

Dokolova, A.S., 2019. 3d-mapping yak zasib stvorennia asotsiatyvnykh aspektiv khudozhnoho obrazu [3d-mapping as a means of creating associative aspects of artistic image]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 40, pp.197-203. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172704

Iudova-Romanova, K., 2020. Tsyfrovi 3D meppinh tekhnolohii u tvorakh stsenichnoho mystetstva v Ukraini [Digital 3D mapping technologies in works of performing arts in Ukraine]. Dance studies, 3(2), pp.163-178. DOI: https://doi.org/10.31866/2616-7646.3.2.2020.220538

Kiber Santa. Inshyi vymir [Cyber Santa. Another dimension]. [online] Available at: <http://cybersanta.com.ua/> [Accessed 02 December 2021].

Krautsack, D., 2011. 3D Projection Mapping and its Impact on Media and architecture in Contemporary and Future Urban Spaces. Journal of the New Media Caucus. [online] Available at: <https://www.academia.edu/4204464/3D_Projection_Mapping_and_its_Impact_on_Media_and_Architecture_in_Contemporary_and_Future_Urban_Spaces> [Accessed 10 February 2019].

Nokia Ovi Maps – Interactive Projection Mapping. [online video] Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=cvSiKGVEzbs> [Accessed 10 February 2019].

Raskar, R., Welch, G., Cutts, M., Lake, A., Stesin, L. and Fuchs, H., 1998. The office of the future: A unified approach to image-based modeling and spatially immersive displays. In: SIGGRAPH '98: Proceedings of the 25th annual conference on Computer graphics and interactive techniques. Orlando, Florida, pp.179-188. DOI: https://doi.org/10.1145/280814.280861

Shchetinina, S.Iu., 2016. Vizualnye media v multimediinoi instaliatcii [Visual media in multimedia installation]. Vestnik Kemerovskogo gosudarstvennogo universiteta kultury i iskusstv, 37 (1), pp.188-193.

Sovhyra, T.I., 2018. Robota menedzhera u vykorystanni tryvymirnoho meppinhu orhanizatsii vydovyshchnykh form [The work of the manager in the use of three-dimensional mapping of entertainment forms]. In: Formuvannia suchasnoi paradyhmy menedzhment-osvity u sotsiokulturnii sferi [Formation of a modern paradigm of management education in the socio-cultural sphere]. Collection of reports of the II All-Ukrainian scientific-methodical seminar. Kyiv, Ukraine, 17 May 2018. Kyiv, pp.65-71.

Sovhyra, T.I., 2019. Osoblyvosti vykorystannia tryvymirnoho zobrazhennia v stsenichnomu mystetstvi [Features of the use of three-dimensional image in the performing arts]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 40, pp.75-81.

Trykolenko, S.T., 2013. Vykorystannia multymediinykh tekhnolohii dlia oformlennia suchasnykh khoreohrafichnykh postanovok na prykladi shou-baletu "Baron Miunkhhauzen" [The use of multimedia technologies for the design of modern choreographic productions on the example of the ballet show "Baron Munchausen"]. In: Problemy rozvytku suchasnoho khoreohrafichnoho mystetstva ta shliakhy yikh vyrishennia [Problems of development of modern choreographic art and ways to solve them]. Proceedings of the III All-Ukrainian scientific-practical conference. Luhansk, Ukraine, 5-6 December 2013. Luhansk, pp.106-109.

Zagrebina, S.A., 2016. Videomapping: k osobennostiam massovogo zrelishcha XXI v [Video mapping: to the features of the mass spectacle of the 21st century]. Vestnik gumanitarnogo obrazovaniia, 1, pp.112-115.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-21

Як цитувати

Совгира, Т., Забора, В., Яковенко, І., & Погуляй, О. (2022). Принципи організації кінетичного відеомепінгу в сценічному просторі: вітчизняний досвід. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 5(1), 62–70. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.1.2022.255234

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ