Театральна традиція в ісламській культурі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266507Ключові слова:
мусульманський театр, театральне мистецтво, іслам, ісламська культура, ляльковий театр тінейАнотація
Мета статті – виявити особливості театральної традиції та схарактеризувати основні форми прояву театру в ісламській культурі. Методологія дослідження. Застосовано історико-культурний та історико-типологічний методи, що посприяли зрозуміти особливості формування й розвитку театральних традицій у контексті ісламської культури, розглянути феномен театральних форм у мусульманських країнах в історичному розвитку, а також типологічний метод, завдяки якому виявлено особливості традиційних театральних форм в ісламській культурі. Наукова новизна. Окреслено традиційні форми прояву театру в ісламській культурі; розглянуто специфіку театру в контексті мусульманської ментальності; виявлено особливості театральної традиції в мусульманських країнах в історичній ретроспективі; охарактеризовано основні перформативні традиції ХІІ – середини ХІХ ст. у країнах мусульманського Сходу (народний театр просто неба «Орта ойну», ляльковий театр тіней «Карагьоз» і театралізовані оповіді маддахів). Висновки. У мусульманській традиції наявні різноманітні перформативні традиції, такі, наприклад, як театр тіней, аль-хакаваті (al-hakawa:ti), аль-арагуз (al-araguz), абідат р’ма (abidat r’ma), аль-халка (al-halqa) та окреслені в цій статті інші форми народної творчості, розгляд характерних особливостей яких дає змогу зробити висновок, що ісламська культура базується на багатьох формах видовищ просто неба, в естетиці яких відбувався розвиток мусульманського театрального мистецтва. Традиційні форми прояву театру в ісламській культурі займають проміжну позицію між «чистим» фізичним, пластичним, музично-танцювальним театром і психологічним літературно-наративним театром, тобто між театрами, які диференціюються сучасним театрознавством, як східний і західноєвропейський театри. У процесі дослідження виявлено, що театральною формою, в якій найбільш активно виражається специфіка ісламської культури та національного менталітету, є форма лялькового театру тіней. Означений тип видовища, в якому традиційна форма вистави заповнена живим актуальним змістом, має попит у найрізноманітніших сферах життя соціуму, характеризується проявом психології та філософсько-естетичних прагнень мусульман.
Посилання
Abdelqader, F., 1999. Introduction: Ali al-Rai and the Art of Theatre. Іn: Ali al-Rai al-Masrah fi al- Watan al- Araby, pp.17-62.
Alhajri, Kh., 2021. Ta’ziyah Islamic Theatre: The Way to Europe. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 4 (2), c.88-108.
Amine, K., 2000. Moroccan Theatre between East and West. Tétouan: Le Club du Livre de la Faculté des Lettres etdes sciences Humaines de.
Arsan, A.U., 2001. Al-masrah al- Araby bayna al-Acala and al-Taesil. Іn: Al-Taesil wa al-Tahdeeth fi al-Masrah al- Araby, pp.22-68.
Aziza, M., 1987. Al-Islam wal-masrah (Islam and Theatre). Riyad: Oyoun al-Maqalat, pp.21-45.
Badawi, M.M., 1992. Arabic Drama: Early Developments. Іn: M.M. Badawi ed. Modern Arabic Literature (The Cambridge History of Arabic Literature). Cambridge: Cambridge University Press, pp.290-329. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521331975.010
Bell, J. 2005. Islamic Performance and the Problem of Drama. TDR (1988-), [online] 49(4), pp.5–10. Available at: <http://www.jstor.org/stable/4488673> [Accessed 20 March 2022].
Bounahai, N., 2016. Thresholds of Difference: The Arab-Muslim Theatre Revisited. Іn: Najib Mokhtari, ed. Decentring Patterns of Otherness: Towards an Asymmetrical Transcendence of Identity in Postcolonial MENA. UIR Press, pp. 46-56.
Chelkowski, P., 1984. Islam in Modern Drama and Theatre. Die Welt Des Islams, 23/24, pp.45–69. https://doi.org/10.1163/157006084X00045
Hinda, A., 2018. Arab-Muslim Theatre Defended. Sinestesieonline/Il Parlaggio online, 22 (VII), pp.25-64.
Madden, E.H., 1975. Some Characteristics of Islamic Art. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 33(4), pp.423–430.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.