Особливості використання просодичних засобів сценічної мови у створенні сценічного образу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266509

Ключові слова:

просодія, сценічне мовлення, просодичні засоби, актор, інтонація, темпоритм, тембр, тон

Анотація

Мета дослідження – виявити особливості використання просодичних засобів у процесі створення художнього образу актора, схарактеризувати роль просодії у формуванні сенсової структури сценічного мовлення в процесі перевтілення актора та визначити особливості реалізації функції впливу на глядача. Методологія дослідження. Застосовано комплексний метод дослідження просодичних засобів сценічного мовлення, метод системного та функціонального аналізу, завдяки яким просодію розглянуто як унікальний спектр ритміко- інтонаційних властивостей сценічної мови в контексті створення актором художнього образу; типологічний метод, що посприяв вивченню просодичних характеристик як чинників формування сенсової структури сценічного мовлення. Наукова новизна. Досліджено просодичні засоби реалізації сенсової структури сценічного мовлення, проаналізовано компоненти інтонації як важливої складової просодичної характеристики сценічного мовлення, зокрема уточнено специфіку використання темпоритмічної організації мови, паузування, тембру, тону тощо в процесі створення художнього образу актора. Висновки. Просодичні засоби сценічного мовлення відповідно до специфіки їх використання в процесі створення художнього образу актора є своєрідною основою для виникнення правдивих сценічних почуттів, засобами розкриття внутрішнього світу персонажа, які, як динамічні та трансформаційні елементи, можуть змінюватися відповідно до сценічної дії (завдяки варіюванню тональних, динамічних і темпоральних характеристик). У процесі дослідження виявлено, що доцільне використання просодичних характеристик у створенні художнього образу актора, що залежить від жанру та ступеня стилізації вистави, психофізичних особливостей і соціального положення персонажа, типів комунікативних ситуацій, в які він потрапляє в процесі сценічної дії, надзавдання та дії (за К. Станіславським), є одним з могутніх засобів впливу на глядача.

Посилання

Boriak, O.V., 2010. Intonatsiia ta prosodiia: linhvistychnyi aspekt poniat [Intonation and Prosody: the Linguistic Aspect of Concepts]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 4 (6), pp. 385-394.

Kolenko, A., 2019. Analityko-syntetychni vpravy z tekstom yak zasib udoskonalennia mystetstva stsenichnoi movy [Analytical and Synthetic Exercises with the Text as a Means of Improving the Art of Stage Language]. Molod i rynok, 3, pp.148-153.

Orel, Ye.R. and Kuchyn, P.Z., 2017. Osoblyvosti zakoniv stsenichnoi movy (postanovka problemy) [Features of the Laws of Theatrical Film (Problem Statement)]. Sotsialno-humanitarnyi visnyk, 17, pp.66-67.

Ovchynnikova, A., 2020. Vyraznist i lohika movlennia v systemi K. S. Stanislavskoho [Variability and Logic of Movement in the System of K. S. Stanislavsky]. In: Pravove zhyttia suchasnoi Ukrainy [Legal Life of Modern Ukraine]. Materials of the International Scientific and Practical Conference. Odesa, Ukraine, 15 May 2020. Odesa: Helvetyka, Ch. 1, pp.52-55.

Padalka, O.V., 2013. Intonatsiini modeli yak zasib dyferentsiatsii komunikatyvnykh typiv vyslovlennia [Intonational Models As a Means of Differentiating Communicative Types of Expression]. Nova filolohiia, 56, pp.133-137.

Radenko, Yu.V., 2018. Vtilennia navychok stsenichnoho movlennia u profesiinii diialnosti molodoho aktora [The Beginning of Stage Acting in the Professional Activity of a Young Actor]. Aktualni problemy istorii, teorii ta praktyky khudozhnoi kultury, 40, pp.409-415.

Reisenzein, R., 2000. Wundt’s Three-Dimensional Theory of Emotion. In: W. Balzer, J. D. Sneed and C. U. Moulines, eds. Structuralist Knowledge Representation: Paradigmatic Examples (Poznan Studies in the Philosophy of the Sciences and the Humanities, 75, pp.219-250.

Soroka, I.I., 2018. Pidtekst u stsenichnomu movlenni: terminolohichnyi dyskurs [Subtext in Stage Speech: Terminological Discourse]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I.K. Karpenka-Karoho, 23, pp.157-163.

Stanislavski, K.S., 2008. An Actor’s Work; A Student’s Diary. Translated J. Benedetti. New York: Routledge.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

Винар, О., & Мошкіна, О. (2022). Особливості використання просодичних засобів сценічної мови у створенні сценічного образу. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 5(2), 92–99. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266509

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ