Семіотичний та естетичний підходи до розробки сценічного костюма театральної вистави

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266519

Ключові слова:

костюм, театр, вистава, семіотика, естетика

Анотація

Мета дослідження полягає в систематичному вивченні творчого процесу створення костюмів й основних принципів їхньої розробки для театральних постановок. Методологія дослідження базується на застосуванні семіотичного підходу до з’ясування принципів створення сценічного костюма. У роботі використано кілька методів дослідження: аналітичний – під час розгляду філософської та мистецтвознавчої літератури з предмета дослідження; теоретичний метод – під час аналізу понять «мода», «сценічний костюм», «семіотика», «естетика»; концептуальний – для виявлення взаємозв’язку між знаковою символікою костюма та загальним режисерським рішенням театральної вистави. Наукова новизна роботи полягає в тому, що вперше розглянуто питання естетичного та семантичного підходів до процесу розробки сценічного костюма. Висновки. У процесі аналізу різних театральних постановок виявлено спільні особливості розробки сценічних костюмів різних історичних періодів. Попри необхідність дотримання історично усталених тенденцій та історичної точності канонів моди автори костюма вважали за потрібне додати авторські правки у створені образи. Унаслідок чого виявлено ознаки семіотичного й естетичного підходів до розробки авторського костюма, створеного відповідно до історично усталених канонів моди того чи того періоду. Установлено, що на формування костюма впливають три незалежні виробничі чинники (естетична доцільність костюма, досяжність й експлуатація).

Посилання

Barthes, R., 1972. Critical essays. Translated from the French by R. Howard. Evanston: Northwestern University Press.

Barton, L., 1967. Why not costume Shakespeare according to Shakespeare? Educational Theatre Journal, 19, pp.349-355. https://doi.org/10.2307/3205244

Baudrillard, J., 1976. L'échange symbolique et la mort. Paris: Gallimard.

Brach, A.M., 2012. Identity and intersubjectivity. In: González, A.M. and Bovone, L. eds. Identities through fashion. London: Berg, pp.94-108.

Bugg, J., 2009. Fashion at the interface: Designer-wearer-viewer. Fashion Practice, 1, pp.9-31. https://doi.org/10.2752/175693809X418676

Clements, A., 2009. Der Fliegende Hollander. The Guardian. [online] Available at: <https://www.theguardian.com/music/2009/feb/25/der-fliegende-hollander-review> [Accessed 10 February 2022].

Creswell, J.W., 2007. Qualitative Inquiry and Research Design. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage.

Cunningham, R., 1989. The Magic Garment: Principles of Costume Design. New York: Longman.

Danesi, M., 2007. The Quest for Meaning: A Guide to Semiotic Theory and Practice. Toronto: University of Toronto Press.

De Marly, D., 1982. Costume on the stage, 1600-1940. Totowa: Barnes and Noble Books.

Dykhnych, L.P., 2016. Teatralni kostiumy Polia Puare: syntez mody i stsenichno-dekoratsiinoho mystetstva [Paul Poirier's theatrical costumes: a synthesis of fashion and performing arts]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, [online] 22, pp.54-59. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrkm_2016_22_12> [Accessed 10 February 2022].

Gillette, J.M., 1992. Theatrical Design and Production: An Introduction to Scene Design and Construction, Lighting, Sound, Costume, and Makeup. 2nd ed. London: Mayfield Pub Co.

Hann, R. and Bech, S., 2014. Critical costume. Scene, 2, pp.3-8. https://doi.org/10.1386/scene.2.1-2.3_2

Hoffelder, N., 2020. A Midsummer Night's Dream, TFANA. Constance Hoffman. [online] Available at: <https://www.constancehoffman.com/portfolio/a-midsummer-nights-dream-tfana> [Accessed 10 February 2022]

Lennon, S.J., Johnson, K.K.P., Noh, M., Zheng, Z., Chae, Y. and Kim, Y. 2014. In search of a common thread revisited: What content does fashion communicate? International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 7, pp.170-178. https://doi.org/10.1080/17543266.2014.942892

Mead, G.H., 1934. Mind, self, and society. Chicago: The University of Chicago Press.

Reinhardt, P., 1968. The Costume Designs of James Robinson Planché (1796-1880). Educational Theatre Journal, 20, pp.524-544. https://doi.org/10.2307/3204997

Solis, J., 2017. Interview: Costume Designer Paloma Young on Creating the Looks of ‘Bandstand’ and ‘The Great Comet’. StageBuddy. The Insiders Guide to Theater, [online] 22 May. Available at: <https://stagebuddy.com/theater/theater-feature/interview-costume-designer-paloma-young-creating-looks-bandstand-great-comet> [Accessed 10 February 2022].

Sovhyra, T.I., 2021. Rol tekhniky ta tekhnolohii u mystetstvi [The role of technology in art]. Kyiv: Lira-K.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

Попова, Л., Козаченко, В., & Забора, В. (2022). Семіотичний та естетичний підходи до розробки сценічного костюма театральної вистави. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 5(2), 108–117. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266519

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ