Нова парадигма української класики: вистави Івана Уривського на камерних сценах Києва
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266527Ключові слова:
українська класика, авторська режисура, метафоричний театр, символ, звукова партитураАнотація
Мета дослідження – висвітлити особливості нової парадигми української класики та проаналізувати концепти І. Уривського у виставах «Украдене щастя» (2016) і «Лимерівна» (2019) на камерних сценах Києва. Методологія дослідження спирається на такі загальнонаукові методи, як аналітичний (для осмислення естетико-художніх орієнтирів сучасного театрального процесу та розуміння етапів формування нової парадигми української класики), історико- порівняльний (для визначення особливостей режисерських концептів Івана Уривського в ретроспективі вітчизняного театру), феноменологічний (для розкриття специфіки режисури І. Уривського й окреслення її оригінальних рис і творчих прийомів). Наукова новизна цієї статті полягає в уведенні до наукового обігу частини режисерського доробку Івана Уривського, в аналізі специфіки та жанрово-стилістичних особливостей його вистав на камерній сцені. Висновки. Мистецька діяльність режисера Івана Уривського базується на засадах креативності, інтелектуалізму й домінантного інтересу до текстів класичної драматургії. Пошук символів історичного часопростору п’єс та умотивування їх до фантазійної реальності стають головним концептом вистав «Украдене щастя» (Івана Франка) та «Лимерівна» (Панаса Мирного). У цих виставах режисер працює з природними матеріалами (або їх майстерною імітацією) і предметною сценографією, приділяє велику увагу пластичній роботі акторів та світло-шумовим ефектам створення атмосфери сценічної дії. Його презентація сценічної класики не заперечує традиційних змістів, а навпаки поглиблює й збагачує їх образну лексику. Молодий режисер розробляє власні версії як сублімацію етнографічно-фольклорного колориту й універсальності сюжетних колізій.
Посилання
Barthes, R., 1972. Critical essays. Translated from the French by R. Howard. Evanston: Northwestern University Press.
Barton, L., 1967. Why not costume Shakespeare according to Shakespeare? Educational Theatre Journal, 19, pp.349-355. https://doi.org/10.2307/3205244
Baudrillard, J., 1976. L'échange symbolique et la mort. Paris: Gallimard.
Brach, A.M., 2012. Identity and intersubjectivity. In: González, A.M. and Bovone, L. eds. Identities through fashion. London: Berg, pp.94-108.
Bugg, J., 2009. Fashion at the interface: Designer-wearer-viewer. Fashion Practice, 1, pp.9-31. https://doi.org/10.2752/175693809X418676
Clements, A., 2009. Der Fliegende Hollander. The Guardian. [online] Available at: <https://www.theguardian.com/music/2009/feb/25/der-fliegende-hollander-review> [Accessed 10 February 2022].
Creswell, J.W., 2007. Qualitative Inquiry and Research Design. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage.
Cunningham, R., 1989. The Magic Garment: Principles of Costume Design. New York: Longman.
Danesi, M., 2007. The Quest for Meaning: A Guide to Semiotic Theory and Practice. Toronto: University of Toronto Press.
De Marly, D., 1982. Costume on the stage, 1600-1940. Totowa: Barnes and Noble Books.
Dykhnych, L.P., 2016. Teatralni kostiumy Polia Puare: syntez mody i stsenichno-dekoratsiinoho mystetstva [Paul Poirier's theatrical costumes: a synthesis of fashion and performing arts]. Ukrainska kultura: mynule, suchasne, shliakhy rozvytku, [online] 22, pp.54-59. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrkm_2016_22_12> [Accessed 10 February 2022].
Gillette, J.M., 1992. Theatrical Design and Production: An Introduction to Scene Design and Construction, Lighting, Sound, Costume, and Makeup. 2nd ed. London: Mayfield Pub Co.
Hann, R. and Bech, S., 2014. Critical costume. Scene, 2, pp.3-8. https://doi.org/10.1386/scene.2.1-2.3_2
Hoffelder, N., 2020. A Midsummer Night's Dream, TFANA. Constance Hoffman. [online] Available at: <https://www.constancehoffman.com/portfolio/a-midsummer-nights-dream-tfana> [Accessed 10 February 2022]
Lennon, S.J., Johnson, K.K.P., Noh, M., Zheng, Z., Chae, Y. and Kim, Y. 2014. In search of a common thread revisited: What content does fashion communicate? International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 7, pp.170-178. https://doi.org/10.1080/17543266.2014.942892
Mead, G.H., 1934. Mind, self, and society. Chicago: The University of Chicago Press.
Reinhardt, P., 1968. The Costume Designs of James Robinson Planché (1796-1880). Educational Theatre Journal, 20, pp.524-544. https://doi.org/10.2307/3204997
Solis, J., 2017. Interview: Costume Designer Paloma Young on Creating the Looks of ‘Bandstand’ and ‘The Great Comet’. StageBuddy. The Insiders Guide to Theater, [online] 22 May. Available at: <https://stagebuddy.com/theater/theater-feature/interview-costume-designer-paloma-young-creating-looks-bandstand-great-comet> [Accessed 10 February 2022].
Sovhyra, T.I., 2021. Rol tekhniky ta tekhnolohii u mystetstvi [The role of technology in art]. Kyiv: Lira-K.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.