Перформанс у культурно-мистецькому просторі України ХХ–ХХІ ст.
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266529Ключові слова:
перформанс, художня культура, режисура, фестиваль, Лесь КурбасАнотація
Мета дослідження – вивчити досвід перформативних постановок у контексті культурно- митецьких процесів в Україні ХХ–ХХІ століття. Методи дослідження. Використано методи системного аналізу наукових праць із цієї проблеми, а також методи аналізу та синтезу й узагальнення для визначення результатів. Як методологічну основу дослідження використано філософські (діалектичний), загальнотеоретичні (гносеологічний, структурно- функціональний), спеціальні (порівняльно-правовий, індуктивний) та міжгалузеві методи наукового пізнання (історичний, аналітичний), застосування яких зумовлюється системним підходом. Наукова новизна. Посилаючись на показові приклади з історії та сучасної практики, досліджено джерела традицій українського перформативного мистецтва та проаналізовано сучасні тенденції у розвитку перформансів в Україні. Висновки. Зважаючи на аналіз культурно- мистецького простору України ХХ–ХХІ ст., можна стверджувати, що в Україні домінує театральний перформанс, який, окрім образотворчого мистецтва, увібрав характерні ознаки театрального мистецтва, зокрема сценічний простір і наявність глядача. Такі режисери, як Лесь Курбас, у своїх постановках створювали провокативні акції, що за ознаками відповідають перформансу; формотворчі принципи перформансу часто простежуємо в дійствах різноманітних експериментальних груп, представлених на багатьох українських фестивалях. З огляду на аналіз деяких українських перформансів можна стверджувати, що перформанс розвивається дуже стрімко на просторах України, є достатній досвід і практика, проте щоразу виникають різні напрями діяльності, діапазон можливостей. Зважаючи на прояви останнього десятиліття у сфері перформансу в Україні, видно, що це явище прогресує, цікавить мистецтвознавців і митців, залучає до своїх лав молодь, що дає надію на подальшу активність і його розвиток. Український перформанс поволі стає конкурентоспроможним, усебічним і щораз цікавішим, підкуповуючи своєю глибокою простотою, і претендує на належне місце в мистецтвознавчих дослідженнях. Культурологічними особливостями становлення перформансу в просторі української культури є те, що попри цензуру, фінансову обмеженість культурної сфери та закриття митецьких установ перформанс не тільки був народжений, а й став спроможний надавати нового імпульсу світовому театральному мистецтву. Специфіка означеного явища полягає в переосмисленні цінності культури, подоланні розриву зв’язків між нині наявними індивідами та їх етнокультурними традиціями.
Посилання
Alhajri, K.R., 2019. Ritual and drama. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 3, pp.8-26.
"DNK Ukrainy": trogatelnyi performans ko Dniu Nezavisimosti ["DNA of Ukraine": a touching performance dedicated to Independence Day], 2021. YouTube, [video online] 24 August. Available at: <https://youtu.be/WiZDik18hnc> [Accessed 30 May 2022].
Fantastychne vykonannia pisni "Ukraina" Tarasa Petrynenka pid chas paradu do Nezalezhnosti [Fantastic performance of the Ukraine song by Taras Petrynenko during the Independence Day parade], 2021. YouTube, [video online] 24 August. Available at: <https://www.youtube.com/watch?v=PavBOO7k3IA&ab_channel=24%D0%9A%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%BB> [Accessed 30 May 2022].
Harald, O., 1996. Lexikon der Kunst. München. Bd. 1
Iaremchuk, N., 2012a. Hoholfest – 2012: teatr blazniv i prorokiv [Gogolfest – 2012: theatre of clowns and prophets]. Ukrainska kultura, 10, pp.42-45.
Iaremchuk, N., 2012b. "KOMA" u stolychnomu Molodomu teatri. Vystava z vozhatymy ["COMA" in the capital’s Young Theatre. A play with counsellors]. Ukrainska kultura, 11/12, pp.25-27.
Iudova-Romanova, K., 2016. Olfaktorna synesteziia v stsenichnomu mystetstvi [Olfactory synesthesia in stage art]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I.K. Karpenka-Karoho, 19, pp.29-36.
Iudova-Romanova, K., 2021. Inclusive performing arts within Ukrainian cultural foundation work. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 44, с.142-149. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235404.
Kordon, M.V., 2010. Ukrainska ta zarubizhna kultura [Ukrainian and foreign culture.]. 3nd ed. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury.
Korn, T., 2012. MAD-shou "Krasnye!" na Gogolfest [The Reds! MAD-show at Gogolfest]. Ukrainska kultura, 10, pp.46-49.
Kot, K., 2013. Sharady Pomerantseva [Pomerantseva’s Charads]. Ukrainska kultura, 5, pp.36-38.
Pedosenko, O., 2012. Vykhidni v Kyievi: Dzhyhurda, vahiny i spektakl v lazni [Weekend in Kyiv: Dzhigurda, vagina and performance in the bathhouse]. Tochka.net, [online] 22 March. Available at: <https://afisha.tochka.net/ua/12302-vykhodnye-v-kieve-dzhigurda-monologi-vaginy-i-spektakl-v-bane/> [Accessed 30 May 2022].
Performans teatru "Mist" "Sharady Pomerantseva" [Pomerantsev’s Charades performance by the Mist theatre]. MERIDIAN CZERNOWITZ. [online] Available at: <http://www.meridiancz.com/blog/performans-teatru-mist-sharady-pomerantseva/> [Accessed 30 May 2022].
Pomerantsev, I., 2013. Homo eroticus. Kyiv: Dukh i Litera.
Romaniuk, V.S., 2008. Peformans u prostori kultury : arkhaichni prototypy ta suchasni reprezentatsii [Performance in culture space: archaic prototypes and modern representations]. Abstract of the thesis of the Candidate of Cultural Studies. Kharkiv State Academy of Culture.
Sovhyra, T.I., 2021. Rol tekhniky ta tekhnolohii u mystetstvi [The role of technique and technology in art]. Kyiv: Vydavnytstvo Lira-K.
Taniuk, L., 2012. Kurbas i "kremlivskyi teatr" na Solovkakh [Kurbas and the Kremlin Theatre in Solovki]. ZN,UA, [online] 24 February. Available at: <https://zn.ua/ukr/SOCIUM/kurbas_i_kremlivskiy_teatr_na_solovkah.html> [Accessed 30 May 2022].
Veselovska, H.I., 2019. Teatr yak komunikatyvna systema [Theatre as a communicative system]. In: Stsenichne mystetstvo u svitovomu kulturnomu prostori XXI stolittia [Performing arts in the world cultural space of the 21st century]. Materials of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference. Kyiv, Ukraine, 19 April. Kyiv: KNUKiM, pp.34-36.
Vysheslavskyi, H. and Sydor-Hibelynda, O., 2010. Terminolohiia suchasnoho mystetstva. Oznachennia, neolohizmy, zharhonizmy suchasnoho vizualnoho mystetstva Ukrainy [Terminology of modern art. Definitions, neologisms, jargonisms of modern visual art of Ukraine]. Paryzh-Kyiv: Terra Incognita.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.