Неокласичний стиль театральної режисури Петра Ільченка

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266531

Ключові слова:

неокласичний стиль, режисура, театр, вистава, творчий експеримент, Петро Ільченко

Анотація

Стаття присвячена дослідженню загальних тенденцій розвитку вітчизняного театрального мистецтва. Опрацьовано питання творчого доробку та вкладу Петра Ільченка в сучасний український театр. Ідентифіковано ключових митців, які вплинули на формування творчих уподобань і смаків режисера. Мета дослідження – визначити специфіку та феномен неокласичного стилю театральної режисури Петра Ільченка. Методологія дослідження обумовлена метою роботи й охоплює використання загальнонаукових і спеціальних засобів, зокрема системно-функціонального методу, аналітико-синтетичного, формально-логічного. Основою слугує зв’язок філософсько-естетичних узагальнень з мистецтвознавчими принципами, театрознавчо-емпіричною базою. Новизна дослідження полягає в тому, що ця стаття є одним з перших комплексних досліджень творчості українського режисера театру Петра Ільченка, зокрема індивідуально-творчих рис його діяльності. Висновки. Театральний геній Петра Ільченка поповнює перелік найбільш талановитих вітчизняних режисерів, під орудою якого вийшли такі вистави, як «Одержима», «Сторонні серед нас», «Хазяїн», «Кайдашева сім’я», «Шельменко-денщик» та ще понад сорок інших п’єс. У творчому доробку режисера домінує українська класика. Особливість його неокласичного стилю полягає передусім у здатності адаптувати зміст твору до сучасного життя, модифікуючи лише антураж. Водночас режисер залишається відкритим до експериментів щодо кардинальної зміни мінорного ладу твору на мажорний або ж навпаки. Явний конфлікт у системі «режисер – автор твору» є вимушеним ходом, як правило, виправданим, орієнтованим на розкриття нових сторін і бачення висвітленої проблематики.

Посилання

Baziv, L., 2021. Komediia na ruinakh. Teatralna premiera [Comedy on the ruins. Theatrical premiere]. Ukrinform, [online] 10 July. Available at: <https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3276412-komedia-na-ruinah-teatralna-premera.html> [Accessed 22 July 2022].

Bereziuk, A., 2014. "Serhii Danchenko vriatuvav mene vid Volodi Ulianova". Rezhyser Petro Ilchenko pro Nataliu Uzhvii, Nataliu Sumsku ta "Kaidashevu simiu" ["Serhii Danchenko saved me from Volodia Ulianov." Director Petro Ilchenko about Natalia Uzhvii, Natalia Sumska and The Kaidash Family]. ZN.UA, [online] 21 February. Available at: <https://zn.ua/ART/sergey-danchenko-spas-menya-ot-volodi-ulyanova-_html> [Accessed 19 July 2022].

Dobroliubova, Ye., 2017. Shkola brekhni [School of lies]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 6, pp.22-23.

Ilchenko, P.I., 2007. L.A. Oliinyk ta yoho pedahohichni pryntsypy vykhovannia aktora [Oliinyk and his pedagogical principles of actor education]. In: Teatralne i khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy v konteksti svitovykh sotsiokulturnykh protsesiv [Theatrical and choreographic art of Ukraine in the context of world socio-cultural processes]. Materials of the scientific and practical conference. Kyiv, Ukraine, Kyiv National University of Culture and Arts, pp.60-61.

Ilchenko, P.I., 2014a. Opera Mykoly Rymskoho-Korsakova "Tsareva narechena" na stseni Opernoi studii [Mykola Rimsky-Korsakov's opera The Tsar's Bride on the stage of the Opera Studio]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, [online] 4, pp.84-89. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chasopys_2014_4_12> [Accessed 24 July 2022].

Ilchenko, P.I., 2014b. "Serhii Danchenko vriatuvav mene vid Volodi Ulianova" ["Serhii Danchenko saved me from Volodia Ulianov"] [Communicated by O. Berezyuk]. Dzerkalo tyzhnia, 22- 28 February, p.13.

Ovcharenko, E., 2019. Petro Ilchenko: "Khochu pobachyty vystavu ochyma hliadacha" [Petro Ilchenko: "I want to see the performance through the eyes of the viewer"]. I-UA.tv/Kultura, [online] 22 March. Available at: <https://i-ua.tv/culture/15037-petro-ilchenko-khochu-pobachyty-vystavu-ochyma-hliadacha> [Accessed 24 July 2022].

Osobennosti sovremennogo teatra [Features of modern theatre], 2018. Perfomans, [online] 14 September. Available at: <https://md-eksperiment.org/post/20180914-osobennosti-sovremennogo-teatra> [Accessed 18 July 2022].

Polishchuk, T., 2022. Optymizm i peremozhnyi dukh [Optimism and a spirit of perseverance]. Den, [online] 22 February. Available at: <https://m.day.kyiv.ua/uk/article/kultura/optymizm-i-peremozhnyy-duh> [Accessed 24 July 2022].

Chechel, L., 2020. Petro Ilchenko: "Naikrashchi liky vid khvoroby – liubov ta uvaha" [Petro Ilchenko: "The best medicine for illness is love and attention"]. Spravy simeini, [online] 15 February. Available at: https://familytimes.com.ua/teatr/petro-ilchenko-naykraschi-liki-vid-khvorobi-lyubov-ta-uvaga [Accessed 24 July 2022]

Shpakovska, V., 2006. Osnovni tendentsii rozvytku zhanriv ukrainskoho muzychno-dramatychnoho teatru kintsia XX – pochatku XXI stolittia [The main trends in the development of genres in the Ukrainian musical drama theatre of the end of the 20th - the beginning of the 21st century]. In: Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX st [Draws from the history of theatrical art of Ukraine in the XX century]. Kyiv, pp.827-867.

Shchehelska, T.K., ed., 2019. Kyivskyi natsionalnyi universytet teatru, kino, telebachennia imeni I.K. Karpenka-Karoho: 115 rokiv [Kyiv National I.K. Karpenko-Karyi Theatre, Cinema and Television University: 115 years]. Kyiv: Kompas, p. 354.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-31

Як цитувати

Пивоварова, К., Цивата, Ю., & Скрипник, Є. (2022). Неокласичний стиль театральної режисури Петра Ільченка. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 5(2), 150–161. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266531

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАКТИКИ