Неокласичний стиль театральної режисури Петра Ільченка
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266531Ключові слова:
неокласичний стиль, режисура, театр, вистава, творчий експеримент, Петро ІльченкоАнотація
Стаття присвячена дослідженню загальних тенденцій розвитку вітчизняного театрального мистецтва. Опрацьовано питання творчого доробку та вкладу Петра Ільченка в сучасний український театр. Ідентифіковано ключових митців, які вплинули на формування творчих уподобань і смаків режисера. Мета дослідження – визначити специфіку та феномен неокласичного стилю театральної режисури Петра Ільченка. Методологія дослідження обумовлена метою роботи й охоплює використання загальнонаукових і спеціальних засобів, зокрема системно-функціонального методу, аналітико-синтетичного, формально-логічного. Основою слугує зв’язок філософсько-естетичних узагальнень з мистецтвознавчими принципами, театрознавчо-емпіричною базою. Новизна дослідження полягає в тому, що ця стаття є одним з перших комплексних досліджень творчості українського режисера театру Петра Ільченка, зокрема індивідуально-творчих рис його діяльності. Висновки. Театральний геній Петра Ільченка поповнює перелік найбільш талановитих вітчизняних режисерів, під орудою якого вийшли такі вистави, як «Одержима», «Сторонні серед нас», «Хазяїн», «Кайдашева сім’я», «Шельменко-денщик» та ще понад сорок інших п’єс. У творчому доробку режисера домінує українська класика. Особливість його неокласичного стилю полягає передусім у здатності адаптувати зміст твору до сучасного життя, модифікуючи лише антураж. Водночас режисер залишається відкритим до експериментів щодо кардинальної зміни мінорного ладу твору на мажорний або ж навпаки. Явний конфлікт у системі «режисер – автор твору» є вимушеним ходом, як правило, виправданим, орієнтованим на розкриття нових сторін і бачення висвітленої проблематики.
Посилання
Baziv, L., 2021. Komediia na ruinakh. Teatralna premiera [Comedy on the ruins. Theatrical premiere]. Ukrinform, [online] 10 July. Available at: <https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3276412-komedia-na-ruinah-teatralna-premera.html> [Accessed 22 July 2022].
Bereziuk, A., 2014. "Serhii Danchenko vriatuvav mene vid Volodi Ulianova". Rezhyser Petro Ilchenko pro Nataliu Uzhvii, Nataliu Sumsku ta "Kaidashevu simiu" ["Serhii Danchenko saved me from Volodia Ulianov." Director Petro Ilchenko about Natalia Uzhvii, Natalia Sumska and The Kaidash Family]. ZN.UA, [online] 21 February. Available at: <https://zn.ua/ART/sergey-danchenko-spas-menya-ot-volodi-ulyanova-_html> [Accessed 19 July 2022].
Dobroliubova, Ye., 2017. Shkola brekhni [School of lies]. Teatralno-kontsertnyi Kyiv, 6, pp.22-23.
Ilchenko, P.I., 2007. L.A. Oliinyk ta yoho pedahohichni pryntsypy vykhovannia aktora [Oliinyk and his pedagogical principles of actor education]. In: Teatralne i khoreohrafichne mystetstvo Ukrainy v konteksti svitovykh sotsiokulturnykh protsesiv [Theatrical and choreographic art of Ukraine in the context of world socio-cultural processes]. Materials of the scientific and practical conference. Kyiv, Ukraine, Kyiv National University of Culture and Arts, pp.60-61.
Ilchenko, P.I., 2014a. Opera Mykoly Rymskoho-Korsakova "Tsareva narechena" na stseni Opernoi studii [Mykola Rimsky-Korsakov's opera The Tsar's Bride on the stage of the Opera Studio]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, [online] 4, pp.84-89. Available at: <http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chasopys_2014_4_12> [Accessed 24 July 2022].
Ilchenko, P.I., 2014b. "Serhii Danchenko vriatuvav mene vid Volodi Ulianova" ["Serhii Danchenko saved me from Volodia Ulianov"] [Communicated by O. Berezyuk]. Dzerkalo tyzhnia, 22- 28 February, p.13.
Ovcharenko, E., 2019. Petro Ilchenko: "Khochu pobachyty vystavu ochyma hliadacha" [Petro Ilchenko: "I want to see the performance through the eyes of the viewer"]. I-UA.tv/Kultura, [online] 22 March. Available at: <https://i-ua.tv/culture/15037-petro-ilchenko-khochu-pobachyty-vystavu-ochyma-hliadacha> [Accessed 24 July 2022].
Osobennosti sovremennogo teatra [Features of modern theatre], 2018. Perfomans, [online] 14 September. Available at: <https://md-eksperiment.org/post/20180914-osobennosti-sovremennogo-teatra> [Accessed 18 July 2022].
Polishchuk, T., 2022. Optymizm i peremozhnyi dukh [Optimism and a spirit of perseverance]. Den, [online] 22 February. Available at: <https://m.day.kyiv.ua/uk/article/kultura/optymizm-i-peremozhnyy-duh> [Accessed 24 July 2022].
Chechel, L., 2020. Petro Ilchenko: "Naikrashchi liky vid khvoroby – liubov ta uvaha" [Petro Ilchenko: "The best medicine for illness is love and attention"]. Spravy simeini, [online] 15 February. Available at: https://familytimes.com.ua/teatr/petro-ilchenko-naykraschi-liki-vid-khvorobi-lyubov-ta-uvaga [Accessed 24 July 2022]
Shpakovska, V., 2006. Osnovni tendentsii rozvytku zhanriv ukrainskoho muzychno-dramatychnoho teatru kintsia XX – pochatku XXI stolittia [The main trends in the development of genres in the Ukrainian musical drama theatre of the end of the 20th - the beginning of the 21st century]. In: Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX st [Draws from the history of theatrical art of Ukraine in the XX century]. Kyiv, pp.827-867.
Shchehelska, T.K., ed., 2019. Kyivskyi natsionalnyi universytet teatru, kino, telebachennia imeni I.K. Karpenka-Karoho: 115 rokiv [Kyiv National I.K. Karpenko-Karyi Theatre, Cinema and Television University: 115 years]. Kyiv: Kompas, p. 354.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.