Актуальні смислотворчі конотації перевидання «Споминів» Йосипа Гірняка (2022)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276705Ключові слова:
сценічне мистецтво, Лесь Курбас, Йосип Гірняк, війна Росії проти України, Українські січові стрільці, театральна педагогікаАнотація
У статті проаналізовано зміст мемуарів Йосипа Гірняка з огляду на сучасну специфіку вітчизняної режисури й акторства та реалії повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Зокрема, висвітлено магістральні епізоди цієї книги, пов’язані зі зміною геополітичної ситуації України та її впливу на якість культурного фронту, мистецької діяльності Леся Курбаса й творчого внеску Йосипа Гірняка в розгортання березільського феномену. «Спомини» Йосипа Гірняка визначено як зразок альтернативної історії «Березоля» та соціокультурного плину першої третини ХХ століття. Мета дослідження – виявити смислотворчі конотації перевиданої книги споминів Йосипа Гірняка, визначити головні вектори авторської думки, що накреслюють абриси творчої та життєвої долі актора на мапі естетико-художніх координат вітчизняного театру. Методологія дослідження. Спирається на загальнонаукові методи: аналітичний (для розуміння ретроспективи соціокультурних перетворень першої третини ХХ століття), типологічно-структурний (для аналізу соціокультурної ситуації першої третини ХХ століття та її зіставлення з реаліями сьогодення) та феноменологічний (для визначення націєцентричних векторів мистецької діяльності Йосипа Гірняка). Наукова новизна полягає у виведенні нових смислотворчих конотацій щодо перевидання мемуарів Йосипа Гірняка. Зокрема, у статті зосереджено увагу на реаліях мистецького та суспільного життя першої третини ХХ століття, що суголосні соціополітичним і воєнним подіям сьогодення; акцентовано на карколомних епізодах життя актора, що демонструють його незламність і націєцентричні орієнтири, наголошено на необхідності застосування теоретичного спадку митців-березільців під час формування сучасної парадигми режисури й акторства. Висновки. Книга споминів Йосипа Гірняка відкриває завісу на формування ідейно-художніх концептів вітчизняної режисури й акторства в умовах ідеологічного пресингу та воєнних лихоліть, стимулює сучасних митців упроваджувати теоретичну спадщину Леся Курбаса та його учнів в освітній процес і сценічну практику.
Посилання
Hirniak, Y. (2022). Spomyny [Memories]. Vydavets Oleksandr Savchuk [in Ukrainian].
Hrynyshyna, M. O. (2006). Teatr ukrainskoi dramaturhii. Suchasna ta klasychna ukrainska piesa nastsenakh teatriv u 1930-kh rr. [Theater of Ukrainian Drama. Modern and classical Ukrainian plays on theater stages in the 1930s] [Monograph]. Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Khmuryi, V. (1931). Yosyp Hirniak: Etiud [Yosyp Hirnyak: Etude]. Rukh [in Ukrainian].
Khmuryi, V., Dyvnych, Yu., & Blakytnyi, Ye. (1948). V maskakh epokhy (Iosyp Hirniak) [In the masks of the era (Josyp Hirnyak)]. Ukraina [in Ukrainian].
Korniienko, N. (1992). Odisseia viry i Ukht-Pechlahu [Odyssey of faith and Ukht-Pechlag]. Berezil, 3-4, 159–167 [in Ukrainian].
Korniienko, N. (1997). Aktor yak metafizychna problema: Les Kurbas ta Yosyp Hirniak [The actor as a metaphysical problem: Les Kurbas and Josyp Hirniak]. Ukrainskyi teatr, 1, 30–31 [in Ukrainian].
Korniienko, N. M. (1995). Charli Chaplin ukrainskoho teatru [Charlie Chaplin of the Ukrainian theater]. Ukrainska kultura, 7-8, 12–16 [in Ukrainian].
Korniienko, N. M. (2007). Les Kurbas: repetytsiia maibutnoho [Les Kurbas: a rehearsal for the future]. Lybid [in Ukrainian].
Revutskyi, V. D. (1985). Neskoreni bereziltsi: Yosyp Hirniak i Olimpiia Dobrovolska [Unconquered Berezilians: Yosyp Hirnyak and Olimpia Dobrovolska]. Slovo [in Ukrainian].
Veselovska, H. I. (2005). Dvanadtsiat vystav Lesia Kurbasa [Twelve plays by Les Kurbas]. Nova knyha [in Ukrainian].
Yermakova, N. P. (2012). Berezilska kultura: istoriia, dosvid [Berezil culture: history, experience] [Monograph]. Feniks [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.