Творчі принципи Василя Васильєва – артиста оперети та педагога

Автор(и)

  • Петро Ільченко Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-8617-4228

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276707

Ключові слова:

Київський національний академічний театр оперети, Василь Васильєв (Васильєв-Гуманик), оперета, театральна педагогіка, мистецтво виконання

Анотація

Мета – дослідити митецький і педагогічний талант артиста Київського державного театру музичної комедії, заслуженого артиста України Василя Васильєва (Василя Володимировича Васильєва-Гуманика, 1898–1987). Методологія дослідження базується на таких наукових підходах: загальноісторичному (окреслення історико-соціокультурного контексту становлення та розвитку творчої особистості митця); аналітичному (опрацювання історіографічних джерел); методі аналогії (для встановлення відношення схожості творчих підходів) та опитування (збір інформації у формі телефонного інтерв’ю); системному (вивчення творчої діяльності В. Васильєва в єдності виконавської та педагогічної творчості); історико-біографічному (визначення основних етапів діяльності В. Васильєва для послідовності викладення подій). Наукова новизна. Дослідження є першою спробою зібрати, систематизувати, проаналізувати виявлену інформацію про творчо-педагогічну діяльність В. Васильєва й оцінити внесок майстра в розвій українського театрального мистецтва середини ХХ ст. Уперше до наукового обігу введено архівні фотографічні матеріали, що доповнюють розуміння творчого шляху митця. Висновки. Багатогранний талант В. Васильєва став вагомим внеском у розвиток музичного театрального мистецтва ХХ ст. Зібрані та проаналізовані матеріали свідчать про унікальний талант комічного виконавця В. Васильєва, який яскраво проявився у втіленні провідних ролей на сцені Київського державного театру музичної комедії. В. Васильєв був неперевершеним майстром творення реалістичних образів на сцені; методика роботи над роллю передбачала психологічний аналіз ролі, вивчення мотивації психологічного стану героя з визначенням індивідуально-психологічних мотивацій поведінки на сцені. До особливостей виконавської манери можна зарахувати реалістичний підхід до створення сценічних образів, тяжіння до «школи удавання», унікальне органічне поєднання на сцені драматичного, вокально-хореографічного, виконавського таланту, широке використання засобів зовнішньої виразності, здатність до блискавичної імпровізації з партнером, влучне застосування комічно-етюдних прийомів виконання. Протягом десяти років співпраці з навчальною театральною студією при Київському театрі оперети В. Васильєв проявив себе як неординарний педагог. У роботі зі студійцями вдало поєднував методи роботи актора над роллю, характерні як для «школи переживання» та системи К. Станіславського, так і для представників «школи удавання».

Біографія автора

Петро Ільченко, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Професор

Посилання

Asadcheva, T. (2022, December 2). Budivli Teatru Operety – 120 rokiv: storinky istorii ta suchasnist [Buildings of the Operetta Theater – 120 years: pages of history and modernity]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/75152/ [in Ukrainian].

Bakys, S. (2012, August 31). Roz-Mary [Rose Mary]. Baskino.me. https://bakino.at.ua/publ/v_s_van_dajk/roz_mari/191-1-0-289 [in Russian].

Boiko, T., & Tatarenko, M. (2022). Nova paradyhma ukrainskoi klasyky: vystavy Ivana Uryvskoho na kamernykh stsenakh Kyieva [A new paradigm of Ukrainian classics: Ivan Uryvskyi's performances on the chamber stages of Kyiv]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage, 5(2), 127–136. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266527 [in Ukrainian].

Borko, I. (2022). Anatolii Mokrenko. Hrani velykoho talantu [Anatoly Mokrenko. Edges of great talent]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage, 5(1), 20–30. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.1.2022.255230 [in Ukrainian].

Chepura, K., Sukhomlyn, H., & Khvostova, T. (2022). Mariia Levytska’s Creative Style as a Manifestation of the Postmodern Worldview. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 5(2), 118–126. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266524 [in English].

Coquelin, C. (1880). L’Art et le comédien. Paul Ollendorff [in French].

Coquelin, C. (1884). L'Art de dire le monologue. Paul Ollendorff [in French].

Coquelin, C. (1894). L' art Du Comédien. Paul Ollendorff [in French].

Coquelin-St., B.-K. (1937). Yskusstvo aktera [The art of the actor]. Yskusstvo [in Russian].

Fotohrafii stsen z operet Riabova O. P. "Blakytna fortetsia", "Zakokhana vytivnytsia", "Sorochynskyi yarmarok", ta in. u postanovtsi Kyivskoho, Omskoho ta Poltavskoho teatriv muzychnoi komedii [Photographs of scenes from O.P. Ryabov's operettas "The Blue Fortress", "The Enamored Witch", "Sorochyn Fair", etc. in the staging of the Kyiv, Omsk and Poltava theaters of musical comedy]. (1936–1970). Riabov Oleksii Panteleimonovych (1899– 1955), ukrainskyi kompozytor i dyryhent [Oleksiy Panteleimonovych Ryabov (1899–1955), Ukrainian composer and conductor] (Fund 844, description 2, storage unit 143), Central State Archives Museum of Literature and Art of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Fotohrafii v hrupakh z inshmy osobamy Vasylievym V. V., Dempel T. H., Zemhano I. F., Onikevychem I. K. ta in. myttsiamy Kyivskoho derzhavnoho teatru operety [Photographs in groups with other persons V. V. Vasyliev, T. G. Dempel, I. F. Zemgano, I. K. Onikevych, and others. artists of the Kyiv State Operetta Theater]. (1943–1953). Riabov Oleksii Panteleimonovych (1899–1955), ukrainskyi kompozytor i dyryhent [Oleksiy Panteleimonovych Ryabov (1899–1955), Ukrainian composer and conductor] (Fund 844, description 2, storage unit 134), Central State Archives Museum of Literature and Art of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

Kinzerska, T. P. (2002). Yefrosyniia Zarnytska v ukrainskomu teatralnomu mystetstvi kintsia XІX - pershoi tretyny XX stolit [Efrosinia Zarnytska in Ukrainian theater art of the end of the 19th - the first third of the 20th centuries] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Theatre, Film and Television named after I.K. Karpenko-Kary] [in Ukrainian].

Kriachok, M., Kushch, S., & Sendyk, Z. (2003). Kyivskyi derzhavnyi teatr operety [Kyiv State Operetta Theater] (Fund 571, description 1–3, storage unit 619, about 1935–1978). In Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy [Central State Archives Museum of Literature and Art of Ukraine] (Issue 1, pp. 296–297). https://csamm.archives.gov.ua/wp-content/uploads/2020/02/Putivnyk_1.pdf [in Ukrainian].

Kudrytskyi, A. V., & Labinskyi, M. H. (Comps.) (1997). Vasyliev Vasyl Volodymyrovych [Vasiliev Vasyl Volodymyrovych]. In Mystetstvo Ukrainy [Art of Ukraine] (pp. 100–101). Ukrainska entsyklopediia. https://archive.org/details/mistectv0/page/n101/mode/2up?view=theater [in Ukrainian].

Kurbas, L. (1988). Pro peretvorennia yak odyn z obraznykh zasobiv rozkryttia hlybokoi suti zhyttia [About transformation as one of the figurative means of revealing the deep essence of life]. In M. H. Labinskyi (Comp.), Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny [Berezil: From creative heritage] (pp. 124–131). Dnipro [in Ukrainian].

Kurbas, L. (1988). Teatralnyi lyst [Theatrical sheet]. In M. H. Labinskyi (Comp.), Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny [Berezil: From creative heritage] (pp. 202–210). Dnipro [in Ukrainian].

Makhtina, Ye. N., & Parfeniuk, O. B. (2005). Vasyliev Vasyl Volodymyrovych [Vasyliev Vasyl Volodymyrovych]. In I. M. Dziuba, A. I. Zhukovskyi, & M. H. Zhelezniak (Eds.), Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine]. Institute of Encyclopedic Research, National Academy of Sciences of Ukraine. https://esu.com.ua/article-32298 [in Ukrainian].

Pyvovarova, K., Tsyvata, Yu., & Skrypnyk, Ye. (2022). Neoklasychnyi styl teatralnoi rezhysury Petra Ilchenka [Neoclassical style of theater direction by Pyotr Ilchenko]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage, 5(2), 150–161. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266531 [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (1970). Barvy ukrainskoi operety [Colors of Ukrainian operetta]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (2014, December 12–18). Pershi etapy shliakhu [The first stages of the journey]. Kultura i zhyttia, 50, 5. https://issuu.com/culture.ua/docs/_maket_50_small [in Ukrainian].

Vasiliy Vasilyev (1898–1987). (n.d.). IMDb. https://www.imdb.com/name/nm12119273/?ref_=ttfc_fc_cl_t27 [in English].

Yura-Yurskyi v hrupi z aktoramy "Molodoho teatru" v Odesi [Yura-Yursky in a group with actors of the "Young Theater" in Odessa]. (1918). Yura-Yurskyi Oleksandr Petrovych, ukrainskyi radianskyi aktor, narodnyi artyst URSR (1910–1970) [Yura-Yursky Oleksandr Petrovych, Ukrainian Soviet actor, People's Artist of the Ukrainian SSR (1910–1970)] (Fund 450, description 1, storage unit 116), Central State Archives Museum of Literature and Art of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

Ільченко, П. (2023). Творчі принципи Василя Васильєва – артиста оперети та педагога. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 6(1), 19–34. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276707

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ