Творчі принципи Василя Васильєва – артиста оперети та педагога
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276707Ключові слова:
Київський національний академічний театр оперети, Василь Васильєв (Васильєв-Гуманик), оперета, театральна педагогіка, мистецтво виконанняАнотація
Мета – дослідити митецький і педагогічний талант артиста Київського державного театру музичної комедії, заслуженого артиста України Василя Васильєва (Василя Володимировича Васильєва-Гуманика, 1898–1987). Методологія дослідження базується на таких наукових підходах: загальноісторичному (окреслення історико-соціокультурного контексту становлення та розвитку творчої особистості митця); аналітичному (опрацювання історіографічних джерел); методі аналогії (для встановлення відношення схожості творчих підходів) та опитування (збір інформації у формі телефонного інтерв’ю); системному (вивчення творчої діяльності В. Васильєва в єдності виконавської та педагогічної творчості); історико-біографічному (визначення основних етапів діяльності В. Васильєва для послідовності викладення подій). Наукова новизна. Дослідження є першою спробою зібрати, систематизувати, проаналізувати виявлену інформацію про творчо-педагогічну діяльність В. Васильєва й оцінити внесок майстра в розвій українського театрального мистецтва середини ХХ ст. Уперше до наукового обігу введено архівні фотографічні матеріали, що доповнюють розуміння творчого шляху митця. Висновки. Багатогранний талант В. Васильєва став вагомим внеском у розвиток музичного театрального мистецтва ХХ ст. Зібрані та проаналізовані матеріали свідчать про унікальний талант комічного виконавця В. Васильєва, який яскраво проявився у втіленні провідних ролей на сцені Київського державного театру музичної комедії. В. Васильєв був неперевершеним майстром творення реалістичних образів на сцені; методика роботи над роллю передбачала психологічний аналіз ролі, вивчення мотивації психологічного стану героя з визначенням індивідуально-психологічних мотивацій поведінки на сцені. До особливостей виконавської манери можна зарахувати реалістичний підхід до створення сценічних образів, тяжіння до «школи удавання», унікальне органічне поєднання на сцені драматичного, вокально-хореографічного, виконавського таланту, широке використання засобів зовнішньої виразності, здатність до блискавичної імпровізації з партнером, влучне застосування комічно-етюдних прийомів виконання. Протягом десяти років співпраці з навчальною театральною студією при Київському театрі оперети В. Васильєв проявив себе як неординарний педагог. У роботі зі студійцями вдало поєднував методи роботи актора над роллю, характерні як для «школи переживання» та системи К. Станіславського, так і для представників «школи удавання».
Посилання
Asadcheva, T. (2022, December 2). Budivli Teatru Operety – 120 rokiv: storinky istorii ta suchasnist [Buildings of the Operetta Theater – 120 years: pages of history and modernity]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/75152/ [in Ukrainian].
Bakys, S. (2012, August 31). Roz-Mary [Rose Mary]. Baskino.me. https://bakino.at.ua/publ/v_s_van_dajk/roz_mari/191-1-0-289 [in Russian].
Boiko, T., & Tatarenko, M. (2022). Nova paradyhma ukrainskoi klasyky: vystavy Ivana Uryvskoho na kamernykh stsenakh Kyieva [A new paradigm of Ukrainian classics: Ivan Uryvskyi's performances on the chamber stages of Kyiv]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage, 5(2), 127–136. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266527 [in Ukrainian].
Borko, I. (2022). Anatolii Mokrenko. Hrani velykoho talantu [Anatoly Mokrenko. Edges of great talent]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage, 5(1), 20–30. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.1.2022.255230 [in Ukrainian].
Chepura, K., Sukhomlyn, H., & Khvostova, T. (2022). Mariia Levytska’s Creative Style as a Manifestation of the Postmodern Worldview. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage Art, 5(2), 118–126. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266524 [in English].
Coquelin, C. (1880). L’Art et le comédien. Paul Ollendorff [in French].
Coquelin, C. (1884). L'Art de dire le monologue. Paul Ollendorff [in French].
Coquelin, C. (1894). L' art Du Comédien. Paul Ollendorff [in French].
Coquelin-St., B.-K. (1937). Yskusstvo aktera [The art of the actor]. Yskusstvo [in Russian].
Fotohrafii stsen z operet Riabova O. P. "Blakytna fortetsia", "Zakokhana vytivnytsia", "Sorochynskyi yarmarok", ta in. u postanovtsi Kyivskoho, Omskoho ta Poltavskoho teatriv muzychnoi komedii [Photographs of scenes from O.P. Ryabov's operettas "The Blue Fortress", "The Enamored Witch", "Sorochyn Fair", etc. in the staging of the Kyiv, Omsk and Poltava theaters of musical comedy]. (1936–1970). Riabov Oleksii Panteleimonovych (1899– 1955), ukrainskyi kompozytor i dyryhent [Oleksiy Panteleimonovych Ryabov (1899–1955), Ukrainian composer and conductor] (Fund 844, description 2, storage unit 143), Central State Archives Museum of Literature and Art of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Fotohrafii v hrupakh z inshmy osobamy Vasylievym V. V., Dempel T. H., Zemhano I. F., Onikevychem I. K. ta in. myttsiamy Kyivskoho derzhavnoho teatru operety [Photographs in groups with other persons V. V. Vasyliev, T. G. Dempel, I. F. Zemgano, I. K. Onikevych, and others. artists of the Kyiv State Operetta Theater]. (1943–1953). Riabov Oleksii Panteleimonovych (1899–1955), ukrainskyi kompozytor i dyryhent [Oleksiy Panteleimonovych Ryabov (1899–1955), Ukrainian composer and conductor] (Fund 844, description 2, storage unit 134), Central State Archives Museum of Literature and Art of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
Kinzerska, T. P. (2002). Yefrosyniia Zarnytska v ukrainskomu teatralnomu mystetstvi kintsia XІX - pershoi tretyny XX stolit [Efrosinia Zarnytska in Ukrainian theater art of the end of the 19th - the first third of the 20th centuries] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Theatre, Film and Television named after I.K. Karpenko-Kary] [in Ukrainian].
Kriachok, M., Kushch, S., & Sendyk, Z. (2003). Kyivskyi derzhavnyi teatr operety [Kyiv State Operetta Theater] (Fund 571, description 1–3, storage unit 619, about 1935–1978). In Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy [Central State Archives Museum of Literature and Art of Ukraine] (Issue 1, pp. 296–297). https://csamm.archives.gov.ua/wp-content/uploads/2020/02/Putivnyk_1.pdf [in Ukrainian].
Kudrytskyi, A. V., & Labinskyi, M. H. (Comps.) (1997). Vasyliev Vasyl Volodymyrovych [Vasiliev Vasyl Volodymyrovych]. In Mystetstvo Ukrainy [Art of Ukraine] (pp. 100–101). Ukrainska entsyklopediia. https://archive.org/details/mistectv0/page/n101/mode/2up?view=theater [in Ukrainian].
Kurbas, L. (1988). Pro peretvorennia yak odyn z obraznykh zasobiv rozkryttia hlybokoi suti zhyttia [About transformation as one of the figurative means of revealing the deep essence of life]. In M. H. Labinskyi (Comp.), Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny [Berezil: From creative heritage] (pp. 124–131). Dnipro [in Ukrainian].
Kurbas, L. (1988). Teatralnyi lyst [Theatrical sheet]. In M. H. Labinskyi (Comp.), Berezil: Iz tvorchoi spadshchyny [Berezil: From creative heritage] (pp. 202–210). Dnipro [in Ukrainian].
Makhtina, Ye. N., & Parfeniuk, O. B. (2005). Vasyliev Vasyl Volodymyrovych [Vasyliev Vasyl Volodymyrovych]. In I. M. Dziuba, A. I. Zhukovskyi, & M. H. Zhelezniak (Eds.), Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine]. Institute of Encyclopedic Research, National Academy of Sciences of Ukraine. https://esu.com.ua/article-32298 [in Ukrainian].
Pyvovarova, K., Tsyvata, Yu., & Skrypnyk, Ye. (2022). Neoklasychnyi styl teatralnoi rezhysury Petra Ilchenka [Neoclassical style of theater direction by Pyotr Ilchenko]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Stage, 5(2), 150–161. https://doi.org/10.31866/2616-759X.5.2.2022.266531 [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (1970). Barvy ukrainskoi operety [Colors of Ukrainian operetta]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Stanishevskyi, Yu. (2014, December 12–18). Pershi etapy shliakhu [The first stages of the journey]. Kultura i zhyttia, 50, 5. https://issuu.com/culture.ua/docs/_maket_50_small [in Ukrainian].
Vasiliy Vasilyev (1898–1987). (n.d.). IMDb. https://www.imdb.com/name/nm12119273/?ref_=ttfc_fc_cl_t27 [in English].
Yura-Yurskyi v hrupi z aktoramy "Molodoho teatru" v Odesi [Yura-Yursky in a group with actors of the "Young Theater" in Odessa]. (1918). Yura-Yurskyi Oleksandr Petrovych, ukrainskyi radianskyi aktor, narodnyi artyst URSR (1910–1970) [Yura-Yursky Oleksandr Petrovych, Ukrainian Soviet actor, People's Artist of the Ukrainian SSR (1910–1970)] (Fund 450, description 1, storage unit 116), Central State Archives Museum of Literature and Art of Ukraine, Kyiv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.