Театр як особливий тип художньої комунікації у сучасному науковому дискурсі
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276709Ключові слова:
театр, комунікація; виконавець, глядач, художнє і нехудожнєАнотація
Мета дослідження – охарактеризувати театральну комунікацію як актуальну галузь наукового дослідження, а також проаналізувати природу та характеристики різних комунікаційних процесів, які породжує будь-яка театральна подія. Методологія дослідження. У роботі застосовано такі методологічні підходи: аналітичний – для розгляду наявних наукових публікацій з предмета дослідження; теоретичний – для визначення поняття «театральна комунікація»; концептуальний – для виявлення зв’язків у системі театральної комунікації. Наукова новизна дослідження полягає в осмисленні сучасного наукового дискурсу щодо театру як соціально-комунікативного мистецького інституту й у фокусуванні наукової уваги на колективній специфіці різних агентів, які залучаються до комунікації в процесі сценічної творчості. Висновки. У результаті здійсненого дослідження підтверджується думка про театр як про особливий тип художньої комунікації. Тому комунікативний підхід є одним з пріоритетних у справі вивчення процесу транслювання та сприйняття сценічного тексту. Саме про це свідчить відповідний корпус досліджень у гуманітарній науці ХХ – початку ХХІ століття. Водночас театральну комунікацію розуміють як процес соціокультурного обміну інформацією у художній формі, що відбувається в умовно визначеному сценічному просторі. Адресант (відправник, транслятор) і адресат (отримувач, реципієнт комунікації, глядач/слухач) художнього тексту, а також локація контакту створюють відношення особливого комунікативного трикутника. Кожний з трьох компонентів може бути предметом окремого наукового дослідження в різних галузях знань: соціології, театрознавства, культурології, соціальних комунікацій. Залежно від жанрової приналежності тої чи тої театральної акції може застосовуватися відповідна лексична форма трансляції адресантом сценічної інформації – драматична, вокальна, хореографічна, музична, пантомімічна, образотворча тощо.
Посилання
Bakanurskii, A. G., & Ovchinnikova, A. P. (2007). Sovremennyi teatralno-dramaticheskii slovar [Modern theatrical-dramatic dictionary]. Studiia "Negotciant" [in Russian].
Balme, K. (2008). Vstup do teatroznavstva [Introduction to theater studies]. VNTL-Klasyka [in Ukrainian].
Barthes, R. (1973). Literatura y Significacion [Literature and Significance]. In Ensayos criticos (pp. 309–330). Seix Barral [in Spanish].
Bezghin, I. D., Semashko O. M., & Yudova-Romanova K. V. (2006). Hliadach i teatr: sotsiodynamika vzaiemovidnosyn: sotsiolohichni doslidzhennia [Spectator and theater: sociodynamics of relationships: sociological studies]. Kompas [in Ukrainian].
Bezghin, I. D., Semashko, O. M., & Kovtunenko, V. I. (2002). Teatr i hliadach v suchasnii sotsiokulturnii realnosti [Theater and the audience in the modern socio-cultural reality]. (Part I. Sotsialno-khudozhni vymiry ukrainskoho teatru: retrospektykva, stan, tendentsii [Social and artistic dimensions of Ukrainian theater: retrospective, state, trends]). Nauka [in Ukrainian].
Dutchak, H., Kovalenko, O., & Ostroverkh, O. (2010). Kruhlyi stil "Teatralna rezhysura ХХI st.: metamorfozy profesii" (25 liutoho 2010 r.). Frahmenty [Round table "Theatrical directing of the 21st century: metamorphoses of the profession" (February 25, 2010). Fragments]. Kurbas Reading, 5, 201–219 [in Ukrainian].
Fernandez-Quijana, D., & Masip, P. (2013). Tres decadas de investigacion espanola en comunicacion: Hacia la mayoria de edad [Three decades of Spanish communication research: Coming of age]. Comunicar, 41, 15–24 https://doi.org/10.3916/C41-2013-01 [in Spanish].
Jakobson R. (1960). Linguistics and poetics. Massachusetts Institute of Technology [in English].
Jandova, J. & Volek, E. (Eds.). (2013). Teoria teatral de la Escuela de Praga: de la fenomenologia a la semiotica preformativa [Theater theory of the Prague School: from phenomenology to performative semiotics]. Fundamentos [in Spanish].
Korniienko, N. (2010). Transformatsiia profesii "rezhyser" u postneklasychnomu prostori kultury: optymistychnyi i pesymistychnyi prohnozy [Transformation of the "director" profession in the post-non-classical space of culture: optimistic and pessimistic forecasts]. Kurbas Reading, 5, 7–22 [in Ukrainian].
Kowzan, T. (1997). El signo y el teatro [The sign and the theater]. Arco Libros [in Spanish].
Kurbas, L. (1988). Zmitsnennia v masakh klasovoi ideolohii – zavdannia mystetstva. Teatr i hliadach [Strengthening class ideology in the masses is the task of art. Theater and audience]. In Berezil. Iz tvorchoi spadshchyny [Berezil From the creative heritage] (pp. 133– 142). Dnipro [in Ukrainian].
Martinez Nicolas, M., & Saperas Lapiedra, E. (2011). Comunicacion en Espana (1998–2007). Analisis de los articulos publicados en revistas cientificas [Research on Communication in Spain (1998–2007). Analysis of articles published in scientific journals]. Revista Latina de Comunicacion Social, 66, 101–129. https://doi.org/10.4185/RLCS-66-2011-926-101-129 [in Spanish].
Osolsobě, I. (2013). Ostension como un caso limite de la comunicacion humana y su importancia para el arte [Ostension as a borderline case of human communication and its importance for art]. In J. Jandova, & E. Volek (Eds.), Teoria teatral de la Escuela de Praga: de la fenomenologia a la semiotica preformativa (pp. 201–225). Fundamentos [in Spanish].
Osolsobě, І. (1980). Cours de théâtristique générale. Études littéraire, 13(3), 413–435 https://id.erudit.org/iderudit/500525ar [in French].
Paul, A. (1981). Theaterwissenschaft als Lehre vom theatralischen Handeln [Theater studies as a study of theatrical action]. In H. Klier, Theaterwissenschaft im deutschsprachigen Raum (pp. 208–237). Wissenschaftliche Buchgesellschaft [in German].
Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru [Dictionnaire du theatre]. (M. Yakubyak, Trans.). Publishing centre at Ivan Franko Lviv National University [in Ukrainian].
Pavis, P. (1987). Dictionnaire du théâtre [Theater dictionary]. Messidor [in French].
Pikon-Vallien, B. (2010). Zasoby video v teatri: istoriia i suchasnyi stan [Video media in the theater: history and current state]. Kurbas Reading, 5, 23–37 [in Ukrainian].
Villora, P. M. (2004). Apuntes para un modelo de crítica teatral en prensa [Notes for a model of theater criticism in the press]. Anales de la literatura española contemporánea, 29(2), 135–144 [in Spanish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.