Театр як особливий тип художньої комунікації у сучасному науковому дискурсі

Автор(и)

  • Валерій Панасюк Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-2307-6185
  • Катерина Юдова-Романова Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-2665-390X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276709

Ключові слова:

театр, комунікація; виконавець, глядач, художнє і нехудожнє

Анотація

Мета дослідження – охарактеризувати театральну комунікацію як актуальну галузь наукового дослідження, а також проаналізувати природу та характеристики різних комунікаційних процесів, які породжує будь-яка театральна подія. Методологія дослідження. У роботі застосовано такі методологічні підходи: аналітичний – для розгляду наявних наукових публікацій з предмета дослідження; теоретичний – для визначення поняття «театральна комунікація»; концептуальний – для виявлення зв’язків у системі театральної комунікації. Наукова новизна дослідження полягає в осмисленні сучасного наукового дискурсу щодо театру як соціально-комунікативного мистецького інституту й у фокусуванні наукової уваги на колективній специфіці різних агентів, які залучаються до комунікації в процесі сценічної творчості. Висновки. У результаті здійсненого дослідження підтверджується думка про театр як про особливий тип художньої комунікації. Тому комунікативний підхід є одним з пріоритетних у справі вивчення процесу транслювання та сприйняття сценічного тексту. Саме про це свідчить відповідний корпус досліджень у гуманітарній науці ХХ – початку ХХІ століття. Водночас театральну комунікацію розуміють як процес соціокультурного обміну інформацією у художній формі, що відбувається в умовно визначеному сценічному просторі. Адресант (відправник, транслятор) і адресат (отримувач, реципієнт комунікації, глядач/слухач) художнього тексту, а також локація контакту створюють відношення особливого комунікативного трикутника. Кожний з трьох компонентів може бути предметом окремого наукового дослідження в різних галузях знань: соціології, театрознавства, культурології, соціальних комунікацій. Залежно від жанрової приналежності тої чи тої театральної акції може застосовуватися відповідна лексична форма трансляції адресантом сценічної інформації – драматична, вокальна, хореографічна, музична, пантомімічна, образотворча тощо.

Біографії авторів

Валерій Панасюк, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор мистецтвознавства, доцент

Катерина Юдова-Романова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Bakanurskii, A. G., & Ovchinnikova, A. P. (2007). Sovremennyi teatralno-dramaticheskii slovar [Modern theatrical-dramatic dictionary]. Studiia "Negotciant" [in Russian].

Balme, K. (2008). Vstup do teatroznavstva [Introduction to theater studies]. VNTL-Klasyka [in Ukrainian].

Barthes, R. (1973). Literatura y Significacion [Literature and Significance]. In Ensayos criticos (pp. 309–330). Seix Barral [in Spanish].

Bezghin, I. D., Semashko O. M., & Yudova-Romanova K. V. (2006). Hliadach i teatr: sotsiodynamika vzaiemovidnosyn: sotsiolohichni doslidzhennia [Spectator and theater: sociodynamics of relationships: sociological studies]. Kompas [in Ukrainian].

Bezghin, I. D., Semashko, O. M., & Kovtunenko, V. I. (2002). Teatr i hliadach v suchasnii sotsiokulturnii realnosti [Theater and the audience in the modern socio-cultural reality]. (Part I. Sotsialno-khudozhni vymiry ukrainskoho teatru: retrospektykva, stan, tendentsii [Social and artistic dimensions of Ukrainian theater: retrospective, state, trends]). Nauka [in Ukrainian].

Dutchak, H., Kovalenko, O., & Ostroverkh, O. (2010). Kruhlyi stil "Teatralna rezhysura ХХI st.: metamorfozy profesii" (25 liutoho 2010 r.). Frahmenty [Round table "Theatrical directing of the 21st century: metamorphoses of the profession" (February 25, 2010). Fragments]. Kurbas Reading, 5, 201–219 [in Ukrainian].

Fernandez-Quijana, D., & Masip, P. (2013). Tres decadas de investigacion espanola en comunicacion: Hacia la mayoria de edad [Three decades of Spanish communication research: Coming of age]. Comunicar, 41, 15–24 https://doi.org/10.3916/C41-2013-01 [in Spanish].

Jakobson R. (1960). Linguistics and poetics. Massachusetts Institute of Technology [in English].

Jandova, J. & Volek, E. (Eds.). (2013). Teoria teatral de la Escuela de Praga: de la fenomenologia a la semiotica preformativa [Theater theory of the Prague School: from phenomenology to performative semiotics]. Fundamentos [in Spanish].

Korniienko, N. (2010). Transformatsiia profesii "rezhyser" u postneklasychnomu prostori kultury: optymistychnyi i pesymistychnyi prohnozy [Transformation of the "director" profession in the post-non-classical space of culture: optimistic and pessimistic forecasts]. Kurbas Reading, 5, 7–22 [in Ukrainian].

Kowzan, T. (1997). El signo y el teatro [The sign and the theater]. Arco Libros [in Spanish].

Kurbas, L. (1988). Zmitsnennia v masakh klasovoi ideolohii – zavdannia mystetstva. Teatr i hliadach [Strengthening class ideology in the masses is the task of art. Theater and audience]. In Berezil. Iz tvorchoi spadshchyny [Berezil From the creative heritage] (pp. 133– 142). Dnipro [in Ukrainian].

Martinez Nicolas, M., & Saperas Lapiedra, E. (2011). Comunicacion en Espana (1998–2007). Analisis de los articulos publicados en revistas cientificas [Research on Communication in Spain (1998–2007). Analysis of articles published in scientific journals]. Revista Latina de Comunicacion Social, 66, 101–129. https://doi.org/10.4185/RLCS-66-2011-926-101-129 [in Spanish].

Osolsobě, I. (2013). Ostension como un caso limite de la comunicacion humana y su importancia para el arte [Ostension as a borderline case of human communication and its importance for art]. In J. Jandova, & E. Volek (Eds.), Teoria teatral de la Escuela de Praga: de la fenomenologia a la semiotica preformativa (pp. 201–225). Fundamentos [in Spanish].

Osolsobě, І. (1980). Cours de théâtristique générale. Études littéraire, 13(3), 413–435 https://id.erudit.org/iderudit/500525ar [in French].

Paul, A. (1981). Theaterwissenschaft als Lehre vom theatralischen Handeln [Theater studies as a study of theatrical action]. In H. Klier, Theaterwissenschaft im deutschsprachigen Raum (pp. 208–237). Wissenschaftliche Buchgesellschaft [in German].

Pavi, P. (2006). Slovnyk teatru [Dictionnaire du theatre]. (M. Yakubyak, Trans.). Publishing centre at Ivan Franko Lviv National University [in Ukrainian].

Pavis, P. (1987). Dictionnaire du théâtre [Theater dictionary]. Messidor [in French].

Pikon-Vallien, B. (2010). Zasoby video v teatri: istoriia i suchasnyi stan [Video media in the theater: history and current state]. Kurbas Reading, 5, 23–37 [in Ukrainian].

Villora, P. M. (2004). Apuntes para un modelo de crítica teatral en prensa [Notes for a model of theater criticism in the press]. Anales de la literatura española contemporánea, 29(2), 135–144 [in Spanish].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

Панасюк, В., & Юдова-Романова, К. (2023). Театр як особливий тип художньої комунікації у сучасному науковому дискурсі. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 6(1), 35–48. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276709

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ