Синергія творчої діяльності режисера та сценографа

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276711

Ключові слова:

театральний режисер, сценограф, кореляція, синергія, співпраця, творчий тандем

Анотація

Стаття присвячена дослідженню проблематики творчої взаємодії театрального режисера та художника, виявленню їх взаємовпливу в процесі роботи над постановкою вистави. Метою дослідження є виявлення напрямів розвитку взаємозалежних і необхідних професійних відносин у творчому тандемі режисер – сценограф та визначення принципів успішної спільної творчості в союзі театрального художника й режисера на прикладі провідних постановників українського театру ХХ – початку ХХІ ст. Методологія дослідження передбачає застосування таких методів, як системний – для розгляду об’єкта дослідження як відкритої системи з власною сутнісною автономією; історико-культурний – для розгляду проблематики мистецької взаємодії режисера та сценографа в контексті історичного розвитку українського театру; синергетичний – для вивчення творчого процесу, що полягає у співпраці двох митців для досягнення єдиної мети – створення цілісного сценічного образу; емпіричне дослідження – для вивчення літературних джерел, дослідження наявних зразків творчої взаємодії театрального режисера й художника та ін. Наукова новизна. На основі дослідження найвідоміших творчих тандемів режисер – сценограф українського театру за останнє століття, таких як Лесь Курбас та В. Меллер, С. Данченко та Д. Лідер, І. Уривський та П. Богомазов, виявлено різноманітні професійні погляди на творчу кореляцію режисури й сценографії. Висновки. З’ясовано, що в контексті цільового налаштування театральної творчості з позиції творчого тандема режисер – художник для українського театру характерне використання двох діаметрально протилежних варіантів: створення художнього оформлення сценічного простору вистави відповідно до режисерського задуму та створення сценографії, яка гіпотетично може стати основою прочитання сценічного твору. Історія українського театру засвідчує якісні зміни професійних стосунків між режисером і сценографом – еволюцію від співучасті (фрагментарного залучення художника в процес постановки) до співтворчості (творчої взаємодії). Творча взаємодія, синтез креативних ідей у процесі створення цілісного художнього образу вистави лишається основним принципом і найбільш плідним підходом до співпраці режисера та сценографа. Основоположним принципом кореляції режисера й сценографа є синергія.

Біографії авторів

Марина Сорока, Київський університет культури

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Олександра Мошкіна, Київський національний університет культури і мистецтв

Старший викладач

Ганна Сухомлин, Київський національний університет культури і мистецтв

Асистент викладача

Посилання

Bevziuk-Voloshyna, L. A. (2014). Stsenohraf chy rezhyser: priorytet avtorstva v suchasnomu teatri [Scenograph or director: the priority of authorship in contemporary theater]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka- Karoho, 15, 64–71. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2014_15_10 [in Ukrainian].

Boichuk, B. (2016). Stsenohrafiia avanhardystiv i "Berezil" [Scenography of avant -gardists and Berezil]. Kino-teatr, 1, 6–7 [in Ukrainian].

Devizorov, M. V. (2020, April 23). Tvorchist Danyla Lidera v konteksti rozvytku stsenohrafichnoi leksyky natsionalnoho akademichnoho dramatychnoho teatru imeni Ivana Franka [Daniel Leader's creativity in the context of the development of stage vocabulary of the Ivan Franko National Academic Drama Theater]. In Stsenichne mystetstvo: tvorchi nadbannia ta innovatsiini protsesy [In the stage art: creative heritage and innovative processes], Materials of the Second All-Ukrainian Scientific Conference of Teaching Staff, doctoral students, graduate students and undergraduates (pp. 89–93), Kyiv, Ukraine. Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].

Fialko, V. (2006). Ukrainskyi teatr 1970-kh – 1980-kh rokiv: rezhysersko-stsenohrafichni poshuky [Ukrainian theater of the 1970s – 1980s: directorial and scenographic searches]. In V. Sydorenko (Ed.), Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the history of theatrical art of Ukraine of the twentieth century] (pp. 607–694). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Fialko, V. (2017). "Plastychna dramaturhiia" Danyla Lidera ["Plastic Drama" by Danylo Lider]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 21, 63–68 https://doi.org/10.34026/1997-4264.21.2017.220969 [in Ukrainian].

Hrynyshyna, M. A. (2012). Chekhov "Diadia Vania" [Chekhov "Uncle Vanya"]. In M. O. Hrynyshyna (Ed.), Ukrainskyi teatr XX stolittia: antolohiia vystav [Ukrainian Theater of the Twentieth Century: Anthology of Performances] (pp. 714–734). Feniks [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2016). Danylo Lider: Liudyna ta yii prostir [Danylo Leader: Man and his space]. In Διάλογος: Vybrani mistsia z lystiv, rozmov i zapysnykiv [Διάλογος: Selected passages from letters, conversations and notebooks] (pp. 187–190). Art Ekonomi [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2017). Bez Danchenka [Without Danchenko]. Artistic Culture. Topical Issues, 13, 273–303. https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017.134579 [in Ukrainian].

Kotenok, V. (2021). Tryler u treileri [Thriller in the traile]. KinoTeatr, 2, 5–6 [in Ukrainian].

Kovalchuk, O. (2006). Khudozhnyky ukrainskoho teatru 1950–1980-kh rokiv: obrazni poshuky u chasovomu konteksti [Artists of the Ukrainian Theater of the 1950s and 1980s: Figurative searches in time context]. In V. Sydorenko (Ed.), Narysy z istorii teatralnoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the history of theatrical art of Ukraine of the twentieth century] (pp. 695–786). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Polishchuk, T. (2020, November 20).Toi, khto stvoriuie "oblychchia" vystavy. Petro Bohomazov – nove imia v tsaryni ukrainskoi stsenohrafii [The one who creates the "face" of the performance. Petro Bogomazov is a new name in the field of Ukrainian stage]. Den, 220- 221. https://day.kyiv.ua/ru/article/kultura/tot-kto-sozdaet-lico-spektaklya [in Ukrainian].

Popova, O. V. (2021). Stsenichnyi dyzain suchasnoho ukrainskoho rezhyserskoho teatru [The stage design of the contemporary Ukrainian director's theater]. Kultura i suchasnist, 1, 127–131 [in Ukrainian].

Rudenko, T. (2020). Avanhardnyi dyzain Vadyma Mellera [Avant-garde Design of Vadum Meller]. Demiurge Ideas Technologies Perspectives of Design, 3(1), 116–128. https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207548 [in Ukrainian].

Rudenko, T. (2022, June 29). Kurbas: Novi svity/Kurbas: New Worlds [Kurbas: New Worlds/ Kurbas: New Worlds]. Issuu (pp. 36–49). https://issuu.com/mystetskyiarsenal/docs/kurbas_catalog_mystetskyi_arsenal_2018?fbclid=IwAR3gWOIMKQlRHHc5SUNSSC9nbht heZxGJulqOBCMT-wsKm7J8XuvbJk-TlQ [in Ukrainian].

Trykolenko, S. T. (2016). Ukrainska stsenohrafiia kintsia XX – pochatku XXІ st.: osnovni tendentsii rozvytku ta avtorski pozytsii [Ukrainian scenography of the late 20th – early 21st centuries: main development trends and author's positions] [PhD Dissertation, Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology. MT Rylsky NAS of Ukraine] [in Ukrainian].

Yermakova, N. (2012). Berezilska kultura: istoriia, dosvid [Berezil culture: history, experience] [Monograph]. Feniks [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

Сорока, М., Мошкіна, О., & Сухомлин, Г. (2023). Синергія творчої діяльності режисера та сценографа. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, 6(1), 49–58. https://doi.org/10.31866/2616-759X.6.1.2023.276711

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ТЕОРІЇ ТА ІСТОРІЇ